Aurasound Creative Commons License 2024.01.03 0 0 10991

Kedves Fórumtársak!

 

Vigyorogva olvastam kb. 5 évvel korábban idekopizott prohardveres fórumbejegyzésemet. 
Termékcentrikus, hűvös eleganciával, nemlétező hangtechnikai kategóriákkal érvelő, a fizika és a pszichoakusztika pillanatnyi tudásszintjét marginalizáló hangszob számára természetesen groteszk fércmű, nevetséges kínlódás a bejegyzés egy őskövület hypeolásával. 
A lényeg azonban az, hogy a BEAC Hec45 aktív stúdió monitor pár köszöni szépen azóta is hibamentesen teszi a dolgát. Ez kis részben szerencse, nagyobb részt viszont törődés kérdése.

 

Egy pár sorban bemutatom a cuccot. Paraj István 1980-1990-ig a Beag gyár hangsugárzó fejlesztésének egyik agytrösztje volt. Az akkori nyomorúságos feltételrendszer (cocom listás embargó, vasfüggöny... csodás vállalati mentalitás...) nem tette lehetővé az ismert minőségű nyugati és japán alkatrészek rendszeres beszerzését. Viszont produkálni kellett olyan terméket, ami kielégítő és esetenként figyelemre méltó. Erre a cég szakmailag magasan felülreprezentált tudású kutatómérnökei, kreatív szakemberei adtak lehetőséget. A Hec sorozat viszont kísérlet volt arra, hogy a szarból mégis szép várat lehessen építeni. A hangszórók adva voltak. A korábban fejlesztett középsugárzó világszínvonalú, teljes sávú, a Tascam hasonló, emblematikus egyutas hangszórójához hasonlóan univerzálisan alkalmazható volt. Mindenbe is tettek belőle, többet is. A Hec sorozat celja volt hogy a stúdiók reszére a JBL hasonló, akusztikailag is többutas felépítését mintául véve egy aktív stúdiómonitor sorozatot hozzanak létre. Szimmetrikus xlr bemenet, aktív keresztváltó, de a sugárzók külső váltóról, (processzorról) is meghajthatók. Lineáris hang, tartós üzem, alacsony zajszint, több szintű védelem az elektronikára, tápra, sugárzókra. A hangerőt négy 50w-os erősítőpanel biztosítja, aminől kettő hídban a mélysugárzót hajtja, 1-1 a másik kettőt. Túltervezett 9kg-os vasmagos trafó a tápban. A 200W az folyamatos műterhelésre vonatkozó. Zeneileg többszörös, 4-500W-nak mondható, de ez lényegtelen.

A paneleken tucatnyi ponton van hangolási lehetőség, amivel párba hangolhatok, vagy adott akusztikai környezethez illeszthetők a sugárzok. A Hec sorozat egyik unikális tulajdonsága az irányított, kardioid karakterisztika a mélytartományban. Ez a doboz hangolásával értek el.

Az elkészült hangsugárzók rákfenéje a fos, szórt minőségű alkatrészbázis volt, amit a hangolási pontok beállításaival kompenzáltak. A kész sorozat exportra ment, főként a néhai Szovjetúnióba és más "baráti országba". Nagy megelégedéssel használták, évtizedekig. 

Én a szervizrajzok (orosz) birtokában négy panelt és a keresztváltót méréstechnikai tűrésű alkatrészekből utánépíttettem az eredeti nyákra, amik kétoldalasak. A belső kábelezést a sugárzókig, keresztváltóig magam cseréltem neotech-re. A mélysugárzó dobozába némi szálas gyapjút tettem, a hangolási paraméterek kiszámolásával. Eredetileg tervezve lett, de nem került bele. Ez 35 Hz-re vitte le az alsó megszólalási küszöböt (-6dB) de a 24Hz is rotyogás nélkül megszólal, halkabban. A trafó birja..

A felső, eredeti 16 KHz-es határfrekvencia kitolódott 18.5 KHz- re (-3dB).

Teljes erősítés mellett a szimmetrikus bemeneteken hajtva a doboz zaja 2-3 cm-ről észlelhető a magassugárzónál. Hangképének pontosságát mutató paraméter, hogy a fázisban adott rózsazaj -15 dB PONTSZERŰ virtuális forrást mutat a jól beállított hagsugárzók ideális hallgatási pontjában. Emiatt a térleképezése pontos, homogén a teljes frekvenciatartományban nominális erősítés és sztenderd bejővő jelszint mellett. Színpada akkora, amekkorát sikerült felvenni. Hangja színezetlen, analitikus.

Nem csúcskategória, de a felső középosztály. "Nem Maybach, inkább Skoda Superb. vagy Volvó 940.."
Dinamikai tartaléka meglepő. Meg lehet hallgatni. Győrben lakom. 

A Hec 45-nek kell a hely. közepesnél nagyobb 40-50 m2-es helységben éled meg.
A modern elektronikus zenéket, zúzós heavy metált (tömörrock.. :) ) nem interpretálja jól, mivel az erősítő gyenge a 30 as mélysugárzó megütéséhez, valamint a középsugárzó frekvenciatartománya nagy átfogású (250-8300 Hz). Emiatt túl sok tehet ró rá a rock tipikusan csúcsra kivezérelt középtartománya.

Akusztikus zenét, vokális dolgokat hálásan közvetít. Családom minden tagja szívesen hallgat zenét. 
Hatására érdekessé vált a korábban leszólt zenestílusok műveinek meghallgatása, mert plusz élményt ad a konzervzene jelenlétérzetenek megmutatásával.

Azért írtam le ezeket, mert érzésem szerint az általam elkövetett "hifista ellenes hangmerénylet" azért nem a bebaszott dilettáns nyomorult kendácsolásának röhejes kategóriája, amire itt jópár viccesen elborzasztó példája látható. 
Egy győri hifi dealart meghívtam, mikor kész lett a mod. Hozta a lemezeit, Anno Maranz Cd67SE II volt a bejátszó (megvan), hogy leteszteli, véleményt mond.

Az első lemez, Cantate Domine-Propius, hallgatásába belefeledkezett. Nekem ennél nagyobb kritika nem kellett. Elmondta, hogy ez nem úgy hifi, hanem mintha nagy Genelec monitort hallgatná. Lineáris de nem száraz. A felvétel hibáit nem fedi el, inkább kihangsúlyozza. Nekem azóta így jó.

Üdv mindenkinek!

 

 

Előzmény: btamas70 (10701)