padisah Creative Commons License 2023.11.13 0 0 67346

a 180 kWh befelé, vagy kifelé ennyi?

az lehet hogy beletöltenek 180kWh-t (és lehet hogy ez még csak a vízbontásra szánt áram), és aztán kijön annyi amennyi a 60%-os hatásfok mellett marad

 

az egész fából vaskarika, ha ezt árammal bontott hidrogénnel csinálják, akkor az méregdrága, mert az áram eleve drága, a megújulótól csak még drágább lesz, emellett ha a megújulóhoz alkalmazkodik a vízbontó, akkor a vízbontó load faktora lesz csapnivaló, és annak a tőkeköltségén száll el a mutatvány

 

ha meg a H2-t metánból állítják elő az üzemanyagcellához, akkor meg ennyi erővel mehetne az a metán egy belsőégésű CNG motorba is, és az valszeg olcsóbb, könnyebb, tartósabb, és valószínűleg még a hatásfoka is magasabb (pl turbódízel motor cng-re átállítva akár 45-50%-os termikus hatásfok, mechanikai kimenettel)

 

ezt még egyébként reálisnak tartom, vagy legalábbis az olcsó orosz gáz európai elérhetőségéig annak tartottam, hogy az üzemanyagcella a megújulós ábrándozás nélkül, CNG-re alapozva nagy karriert fut be, és a BEV mellett lesz egy FCV-BEV plugin hibrid a hosszú utakra*

 

ezt most a nagypolitika levágta, és amúgy kételkedek benne hogy a megújulós hype cycle csúcsán ebbe kezd valaki pénzt rakni, enélkül meg a BEV elmegy mellette mint a rakéta, és mondjuk 10 év múlva az akkori solid state akkukkal már nem tud a saját fejlettségi szintjén versenyezni

 

esetleg lehet ilyen meredek módon életet lehelni az egyébként döglött ló FCV-be, ha egy elvetemült dajcs azt találja ki, hogy a jó kis olcsó barnaszenüket vízgőzzel reagáltatják, a keletkező CO-t és H2-t szeparálják, a CO-t elégetik oxigénnel, és lepumpálják, a H2 meg mehet FCV-be

 

*ebben a felállásban a jármű CNG-t tárol, és a fedélzeten hajt végre rajta egy eszköz parciális oxidálást, ennek az üzemanyagcellának égetnie kell a CO-t is ami keletkezik

kb ez volt Oláh György találmánya

Előzmény: szilvatövis (67342)