alkotasu Creative Commons License 2023.08.16 -2 4 424

A C4i-30 MÁV-os átalakítás barkácsolgatása kapcsán volt 1-2 C4i-34-es kocsibelsőm, amit sikerült újrahasznosítanom.

 

Az előzmények: az ős PIKO kocsik felújításához donornak kaptam modellvasutas barátomtól két régesrégi HRUSKA altenbergi kocsit, amik véleményem szerint kb. 60 évesek lehetnek. Megnézve ezeket megsajnáltam, nem volt szívem szétbontani. Az egyiknek a kereke járt ki, a másiknál az ütközők rugója nem volt a helyén. Mindkettő orvosolható hiba volt. Itt azonban álljunk meg egy pillanatra. Jóval több, mint félévszázados kocsikról van szó. A picit régebbi PIKO kocsik futása kritikán aluli. A SCHICHT kocsik alig-alig hasonlítanak az eredetire. És akkor megjelenik a HRUSKA egy 9 pólusú motorral felszerelt BR 84-essel, meg egy olyan kocsival, ami az akkoriakkal nem hasonlítható össze. (Vagy legalábbis nagyon kevéssel.) Magam is meglepődtem, amikor rendbe raktam ezt a két kocsit.

 

Elsőre nem tűnik fel az embernek semmi ezen a kocsin.

 

De ha alánézünk, rögtön feltűnik  4 dolog:

 

A legszembetűnőbb az eddig sehol nem látott 1,25 mm átmérőjű tengely.

A kerekek nem műanyagból készültek, hanem kétoldalt szigetelt acélból. Hasonlít a későbbi SCHICHT kerekekhez, de a futófelület esztergálása során kicsit kisebb mélyedések keletkeztek.

A másik a rugós ütköző, ami ma is kevés modellnél alkalmazott extra. Faék egyszerűségű, de tökéletesen működik.

Végül a PIKO által is később teherkocsiknál alkalmazott terepjárós forgóváz.

 

Mivel a kocsi belülről üres, ami kissé zavaró még egy ilyen régi darab esetén, valamint a páholyok osztása megfelel a C4i-34-nek, így egy kis bútorzat darabolásba fogtam.

 

 

Az applikáció során 2 dologra kellett még figyelni: a tetőt rögzítő csavarok helyén lévő dudorokra, valamit a magasabb padlószintre. Az előbbiekhez lyukat kellett marni, az utóbbi miatt pedig le kellett vágni a kocsibelső alján lévő magasítást.

 

Egyelőre ilyen a kocsi a bútorzatával, esetleg később még lefestem.

 

Még egy dolgot kellett megcsinálni, ugyanis a régi PIKO U profilú váltók hajtásházához a forgóváz maszkok hozzá súrlódtak. 

Az eredeti elhelyezés így néz ki:

 

A váltókon történő akadálytalan áthaladáshoz kissé följebb nyomtam a forgóváz maszkokat, így a kocsi már az U profilú pályán is el tud menni.

 

Fenti módosítások természetesen lehetővé teszik a teljesen eredeti állapotra történő visszaalakítást.