apron64 Creative Commons License 2023.01.18 -1 12 108439

OFF

 

És hova írnám meg? Amiket általában nézegetek topikok ott off lenne.

Nem vagyok egy tapasztalt történetíró és a pontos dátumokat sem tudom már. Ezek meg egyébként is szerintem pár sorban leírható emlékek.

De jöjjön egy történet, legfeljebb törlik. Ez kicsit emlékezetesebb, néha szóba kerül ez is a kollégáimmal beszélgetés közben.

93-tól már Ferihegyen dolgoztam autószerelőként -bár a munkakörök elég tágan voltak értelmezve- az LRI Járműosztály speciális részlegénél. Mi első sorban (ritkábban a személyautókat v. kisteherautókat) a fűnyíróktól kezdve a kimondottan repülőtérre készült nagy tűzoltó autókat, repülőgép kiszolgáló eszközöket (akkoriban még az LRI is végzett kiszolgálást, majd később eladta a jogot és az eszközöket a CELEBI-nek, bár ezután is egy ideig mi javítottunk nekik) és sok más egyebet javítottunk. De nálunk voltak különböző munkagépek is (pl. darusautók, Unimog munkagépek, targoncák, autómentő). És hozzánk tartozott az összes hóeltakarító gép üzemeltetése, karbantartása, javítása, továbbá hosszú éveken át telente a kezelésük is.

Akkoriban a munkaidőnk úgy működött, hogy a létszám több felé volt osztva és mindig folyamatos műszakban jártunk dolgozni (nem számított hétvége v. ünnepnap). Tavasztól őszig volt a nyári műszak, ekkor kétnapozó váltással 12 órás nappali műszakok voltak (szükség szerint ez azért néha változott), ősztől tavaszig pedig volt a téli havasműszak, kétheti váltással éjszakai és nappali műszakok között, szintén 12 órás napi munkaidővel. Itt még megemlíteném, hogy az LRI Járműosztálya szerepelt a Ferihegyi Repülőtér Vészhelyzeti Terv-ében, és volt hivatalos, a kerületi önkormányzatoknak is bejelentett polgári védelmi beosztásunk is.

Abban az időben azért még nagyobb telek voltak.

94-ben volt (ha jól emlékszem), hogy havasműszakban, hóeltakarítás közben (ha nem esett a hó a műhelyben dolgoztunk) a következő törtét. Éppen éjszakás műszakban (18:00-06:00) toltuk a havat gépláncban a II. főpályán. Eléggé húzósan kellett haladni, mert folyamatosan esett a hó és mi a légiforgalom közepette voltunk (két repülőgép indulása/érkezése között). Akkoriban csak nagyon ritkán fordult elő, hogy hóesés miatt bezárt a repülőtér.  A késő esti időszakban esett meg, hogy a főpálya irányító-torony felőli végénél, az ellenkező irányba fordulás előtt megtorpantak a gépek. A rádióforgalmazásból rögtön kiderült (minden gépben van rádió adó-vevő és nem csak vezetni és kezelni kell a gépet, hanem a szükség szerinti a rádiózást is el kell végezni) az, hogy miért álltunk meg. Az előző napokban helyeztek egy századost (úgy emlékszem ez volt a rangja) a rendőrség repülőtéri részlegéhez. Ez a rendőr azt találta ki, hogy (talán buzgóságból, talán jó pontokat akart szerezni) majd ő kijön és leellenőrzi a gépláncban dolgozók jogosítványait és a járművek papírjait. Állítólag hiába figyelmeztették, hogy ez nem jó ötlet és nem is jogosult a rendőrség intézkedni (különleges esetek kivételével rendészeti feladatokat a repülőtéri FBÖ szolgálat jogosult ellátni), de ez nem hatotta meg és ő kijött ellenőrizni. A toronyból látva megállásunkat rögtön ránk szóltak, hogy "haladni  kellene!". Miután rádión elmondtuk neki hogy mi a helyzet, értesítettük a hóeltakarítás vezetőjét és a Repülőtér Felügyeletet. (Napjainkban ez utóbbit Repülésiüzem Vezető-nek (DAM) hívják és jogosultsága kiterjed ha szükséges a repülőtér működésének korlátozására, vagy esetleg lezárására is. Ők is folyamatos, váltott műszakban dolgoznak.) Ezek rögtön "kiszálltak a helyszínre" az FBÖ ügyeletes parancsnokával együtt. Miután tájékozódtak a kialakult helyzetről telefonon keresztül értesítették az ügybuzgó rendőr felettesét a dolgok állásáról. Ez a főrendőr rögtön visszaparancsolta beosztottját és így mi tudtunk tovább dolgozni. Mikor a következő alkalommal mentünk dolgozni, a műszak előtti eligazításkor rákérdeztünk, hogy mi lett a dologból. Elmondták nekünk, hogy ennek a rendőrnek a szolgálati helye már nem a repülőtér.

 

ON

Előzmény: Gordon Zsigmond (108436)