1972-ben eldöntöttöték, hogy Székesfehérváron (is) befejezik a régi típusok (Ik-311 és IK-66) gyártását és átállnak a 200-as család egyes típusainak gyártására.
Először az IK-311-el álltak le.
A Volánokhoz 1970 december és 1971 december kötött - 12 hónap alatt - 244 db Ik-311 érkezett.
Ezek döntő része a kettő ráncajtós, viccesen városi kivitelnek nevezett, változat volt.
Valójában helyközi volt az ülés elrendezésük.
A Tisza Volán ebből a 244-ből 12 db-ot szakított ki.
Az utolsó 4 db GC 30-13 és GC 30-16 között 1971 decemberében érkezett, tehát az 1980-as évek legelején még vígan forgalomban voltak.
Volt egy nagy változás is az üzemeltetésében.
A szekszárdi példa.
A szekszárdi példát a KPM és a KÖTUKI már évekig mantrázta az üzemeltetőknek, magyarul a volánoknak.
Igen csekély sikerrel.
A példa sűrítménye az volt, hogy minden új autóbuszt arra használjanak amire való.
Sok-sok AKÖV-VOLÁN főmérnök és Vezérigazgató azt mondta, hogy nincs igazunk, a gyár nem írt elő semmilyen babusgatást, oda használják ahová nekik kell.
Majd jött a '1960-as években a szekszárdi (és szombathelyi) példa amikor a VOLÁN Tröszt az összes Ik-30-as buszt Szekszárdra csoportosította (az összes Ik-60/601/602) Szombathelyre.
Itt nem összevissza használták a buszokat, hanem csak hleyközire.
Állandó, négykezes személyzettel.
Állandó fordákra.
Frenetikus lett a hatás.
Az üzemkészség 60-100%-kal javult.
A javító napok száma 50%-kal csökkent.
Stb.
Így amikor 1970-1971-ben megjött az említett 244 db utolsó Ik-311-es a volánok fele már nem használta mindenre, például nem jártak vele a TÁTRÁ-ba különjáratba, nem pörgették hol bányászbuszként, hol helyköziként hol helyi járatként.
Tanultak a leckéből.
Nem mindenhol de több helyen igen.
Ezen azon is látszott, hogy ahol nem tanultak, ott az 1971-ben szállított Ik-311-k már 1978-1979-1980-ban selejtek lettek.
De ahol átvették a szekszárdi módszert, és két fix emberrel, nyugi fordára** tették az 1971-ben jött utolsó 311-ket ott bizony még 1982-ben is szolgáltak.
Ráadásul felújítás nélkül.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
** = kisvárosi helyi járat,
nyugis fix helyközi forda,
Külön említést érdemel a GC 43-00 frsz-ú Ik-311-es busz mely a Borsod Volánhoz került, és az Aggtelek - Jósvafő - Színpetri - Szín - Vasútállomás útvonalat járta.
Ez a lett a később híressé, hírhedté vált hülye tantő néni vagyok segítsél útvonal.
Ez a busz számtalan filmben, TV híradó riportban is szerepelt.