trizs77 Creative Commons License 2022.12.03 0 5 108331

1972-ben eldöntöttöték, hogy Székesfehérváron (is) befejezik a régi típusok (Ik-311 és IK-66) gyártását és átállnak a 200-as család egyes típusainak gyártására.

 

Először az IK-311-el álltak le.

A Volánokhoz 1970 december és 1971 december kötött - 12 hónap alatt - 244 db Ik-311 érkezett.

Ezek döntő része a kettő ráncajtós, viccesen városi kivitelnek nevezett, változat volt.

Valójában helyközi volt az ülés elrendezésük.

 

A Tisza Volán ebből a 244-ből 12 db-ot szakított ki.

Az utolsó 4 db GC 30-13 és GC 30-16 között 1971 decemberében érkezett, tehát az 1980-as évek legelején még vígan forgalomban voltak.

 

Volt egy nagy változás is az üzemeltetésében.

A szekszárdi példa.

 

A szekszárdi példát a KPM és a KÖTUKI már évekig mantrázta az üzemeltetőknek, magyarul a volánoknak.

Igen csekély sikerrel.

 

A példa sűrítménye az volt, hogy minden új autóbuszt arra használjanak amire való.

Sok-sok AKÖV-VOLÁN főmérnök és Vezérigazgató azt mondta, hogy nincs igazunk, a gyár nem írt elő semmilyen babusgatást, oda használják ahová nekik kell.

 

Majd jött a '1960-as években a szekszárdi (és szombathelyi) példa amikor a VOLÁN Tröszt az összes Ik-30-as buszt Szekszárdra csoportosította (az összes Ik-60/601/602) Szombathelyre.

 

Itt nem összevissza használták a buszokat, hanem csak hleyközire.

Állandó, négykezes személyzettel.

Állandó fordákra.

 

Frenetikus lett a hatás.

Az üzemkészség 60-100%-kal javult.

A javító napok száma 50%-kal csökkent.

Stb.

 

Így amikor 1970-1971-ben megjött az említett 244 db utolsó Ik-311-es a volánok fele már nem használta mindenre, például nem jártak vele a TÁTRÁ-ba különjáratba, nem pörgették hol bányászbuszként, hol helyköziként hol helyi járatként.

Tanultak a leckéből.

Nem mindenhol de több helyen igen.

 

Ezen azon is látszott, hogy ahol nem tanultak, ott az 1971-ben szállított Ik-311-k már 1978-1979-1980-ban selejtek lettek.

 

De ahol átvették a szekszárdi módszert, és két fix emberrel, nyugi fordára** tették az 1971-ben jött utolsó 311-ket ott bizony még 1982-ben is szolgáltak.

Ráadásul felújítás nélkül.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

** = kisvárosi helyi járat,

        nyugis fix helyközi forda,

 

Külön említést érdemel a GC 43-00 frsz-ú Ik-311-es busz mely a Borsod Volánhoz került, és az Aggtelek - Jósvafő - Színpetri - Szín - Vasútállomás útvonalat járta.

 

Ez a lett a később híressé, hírhedté vált hülye tantő néni vagyok segítsél útvonal.

 

Ez a busz számtalan filmben, TV híradó riportban is szerepelt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: John Howard (108329)