trizs77 Creative Commons License 2022.11.28 0 11 108322

No akkor kezdjük.

Gyűjtésből és emlékekből.

 

Az Ik-31-el kezdem mert azelőtti ügyekről nincs információm.

 

1./ Az Ik-31-ről hamar kiderült, hogy egy alig ráncfelvarrott Ik-30.

Mai szóhasználattal egy midi busz volt.

Városi forgalomra majdnem alkalmatlan volt.

Pontosítok.

Erőteljes, kemény, nehéz, pörgős városi forgalomra alkalmatlan.

De például szentesen két emberes beosztással napi 80 km futással évtizedig elketyeg.

 

Nos akkoriban ez minisztériumi (KPM) döntés volt, hogy elviszik vidékre, AKÖV-höz azzal a kikötéssel, hogy nem a megyeszékhelyen hanem a megyében lévő valamelyik kisvárosban lesz helyi járat.

 

Nem jött össze.

Mert csináltattak egy állapot felmérést, és kiderült, hogy a 22 db-ból mindösszesen kb. 10 adható tovább.

Ennek magyarázata, hogy akkoriban az ilyen buszokat 3 évente felújították, és 1962-ben a sorozat eleje már 3 éves volt.

Így összesen 3-4 db került a MÁVAUT-hoz, másik 5-6 db különböző cégekhez.

Lásd MIHÁL buszadatai táblázatot.

 

Forrás : Perlaki István aki az ügy előadója volt.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

2./ Ik-66

 

Ez már nehezebb ügy.

Borzalmas utasáramlási rendszerrel, középen volt a felszállás, elől-hátul a leszállás.

Nagyon rossz rendelkezésre állási százalékkal.

 

az Ikarus szerette volna, ha a társaságok a 3 ajtós Ik-66-ra teszik a voksukat és a gyár kivezetheti az alvázas Ik-620/630-t.

A felhasználók ezt nagyon máshogy gondolták.

 

Hatalmas szakmai vita bontakozott ki, amibe - sajnos - nagyon magas helyről politikai szál is beleszövődött:

példa  Elvtársak miért nem jó a magyar városoknak és Budapestnek a városi 66-os ha az endékás elvtársaknak megfelel?

 

Tanulva a 31-sek vidékre küldésének kudarcából, a 66-sok vidékre telepítését elhalasztották 1-2 évvel.

Viszont sikerrel.

Majdnem mind a MÁVAUT/AKÖV által kiszolgált városba került egy pár db.

Ez is központi döntés volt.

Miniszteri szinten.

Miért kellett hozzá a miniszter ?

Mert a főváros és az AKÖV-k külön, más-más miniszterhez tartoztak.

Végül Sarlós és Csanádí megegyeztek.

 

forrás : Perlaki István.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

3. / Ika-620

 

Egy legsikerültebb budapesti városi autóbusz.

Került a Volánhoz (már volánhoz) pár db 1970 után de majdnem mind a 940 db végig dolgozta az életét a BKV-nál.

Sok busz kezdett másod életet kabai, vagy túrkevei felújítás után de nem a Volánoknál hanem TSz-nél, Sport szervezeteknél, cégeknél.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

4./ Ik-556/180

 

Tudtommal BKV állományból nem került a Volánokhoz.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

5./ Ik-260/280

 

Az ik-260/280 típusokat felújítás nélküli üzemre, kb. max. 650.000 km futásra tervezték.

Utána dobd el vegyél újat.

 

Ez nem titok volt, maga az IKARUS is így hirdette.

Ez leginkább az akkor még virágzó autóbusz felújító vállalatokra nézve volt csapás.

Kb. 10-12 ilyen vállalat volt az országban, folyamatosan munkában.

 

az 1973-74 megvett Ikarus-260/280 buszoknál 1978-ban (eltelt ugye az 5 év) általános műszaki felülvizsgálatot rendelt el KGM miniszter.

Jobb lett az eredmény a vártnál.

Ezért született az a döntés, hogy Budapesten ezek a buszok elfutnak 6-8 évet (valóságban inkább 7-9 évet) majd a Volánok átveszik, és nyugodtabb helyeken még futtatják pár évet a buszokat.

 

Szélsőséges eredményeket kaptunk.

Költői túlzással patika jó buszokat is átadtunk és valóban leharcoltakat is.

 

Állandóan továbképzést, értekezleteket tartottunk a Volán vezetőknek, hogy mit kezdjenek az átvett buszokkal.

Mint a falra hányt borsó.

Fütyültek ránk.

 

Mentek a saját fejük után.

Volt ahol bevetették a csúcsban és 1-2 év alatt teljesen széthajtották.

Volt ahol megfogadták a tanácsunkat és a 7-9 éves busz még ment 5-6 évet.

 

forrás :

Ebben már részt vettem.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

6./ Ikarus-282

 

Ez egyszerű ügy.

Egyik továbbképzésen az 5.számú Volán Vezig odajött főnökömhöz dr.Jánvári Lászlóhoz és azt kérte, hallgassa meg a műszaki Igazgatóját mert annak valami olyan kérése van amivel mindíg őt nyaggatja.

Jött a Mű.Vezig.H. és elmondta . Ha a BKV Ik-282-sei átadók lesznek azt a pár db-t Ő kéri.

Laci nem nagyon értette, de azt mondta neki = jó. Hozzám fordulva meg azt = Írd fel.

Úgy hogy ebben nem volt semmi rendkívüli.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: D 20 (108321)