Balázs1a Creative Commons License 2021.11.20 0 1 106595

Tennék egy próbát, bízva az itteni Topiktársak tudásában: találkoztatok-e a büntetés-végrehajtás néhai Farosaival, akár valamilyen forrásanyagban, akár élőben?

 

Amire eddig jutottam: több visszaemlékező egybehangzó véleménye szerint összesen 3 darabról volt szó, mindegyik kékes szürke, két ajtós Ikarus 66-os. Elvileg volt egy példány Tökölön, egy Állampusztán, egy pedig a Gyűjtőben, utóbbi később Baracskára került. A tököli RR 09-11, a később baracskai RR 09-66 volt, ha minden igaz.

 

Ami biztos, hogy az üzemanyag-fogyasztási és kenőanyag normák jegyzékében 1978-ban szerepelt az Ikarus 66. Egy légifelvételen szintén látni egy Farost, a Gyűjtő udvarán, ugyanebben az időszakban. A Tildy-gyűjteményben is szerepel egy felvétel, amin feltehetően egy BV-s Faros látható, utóbbin a fontosabb paraméterek (kétajtós Ikarus 66) stimmelnek.

 

Ezen kívül sok forrás emlegeti a rendszeresített "panorámás buszokat", ám ezeket fenntartásokkal érdemes kezelni, mert ugyanezt a jelzőt használták az 1981-től rendszeresített Ikarus 211-esekre, később pedig a 255-ös és 256-os sorozatra is.

A nagy buszok iránti igény az 1970-es években jelent meg, annak is inkább a második felében. 1983-ig beszerzésre kerültek a megfelelően átalakított 211-esek és a gyári rabszállító IFÁ-k, ekkortól a Farosok még annyira se szerepelnek az anyagokban, mint előtte, bár ez nem zárja ki azt, hogy állományban maradtak még, csak egyéb szerepkörben.

 

Ha ezen kívül bárkinek van emléke, adata vagy csak ötlete, köszönettel fogadnám. Feltáratlan sajnos a rendszeresítés és a selejtezés éve is, ismeretlen a járművek elő- és utóélete, szinte minden más (az előző bekezdés java is) csak sejtés vagy következtetés.