trizs77 Creative Commons License 2021.09.20 -1 8 106158

Mondjuk, arra lennék kíváncsi, hogy abban a korszakban, a 60-as és 70-es évek elején a többi szocialista relációjú buszokkal összevetve, hova lehetne besorolni a farosokat?

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Ikarus-55/66 = 1956-1973

 

Gyártottak 1956 előtt is farost, de az 1952-1956 közötti farosok, (38 db) költői túlzással ahány db annyi fajta.

 

Tehát maradjunk az 1957-1973 korszaknál.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

1.NDK

 

Igen kicsi darabszámban gyártották az IFA H-6 és az IFA H-8 modelleket.

https://www.vezess.hu/haszongepjarmu/2015/10/19/ez-az-ifa-embereket-szallitott/

Az NDK emellett gyártotta a ROBUR autóbuszokat (20 fő) amik viszont munkásszállításra igen, közforgalomra nem voltak alkalmasak.

Mindenképpen szüksége volt importra.

Az import kb. 90%-a IKARUS busz volt kb. 10%-a Karosa 706.

 

Az NDK a Szovjetunio mellett az egyik legnagyobb Ikarus importőr volt.

A faros gyártási időszakában 1957-1973 között az alábbi Ikarusokat importálta:

 - 2300 db IK-55,

 - 590 db (!) Ik-66,

 - 1500 db Ik-31,

 - 850 db IK-311,

 - 75 db Ik-620,

 - 2030 db IK-630,

 - 1100 db Ik-180,

  - 310 db Ik-556

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

2.Lengyelország

 

Lengyelországban 4-5 autóbusz gyár is működött.

Közülük a legismertebbek az AUTOSAN és a JELCZ/JELEZ volt.

Az 1960-as/1970-es években amíg mi a farost gyártottuk ők ennél sokkal korszerűtlenebb autóbuszokat gyártottak.

Az Ikarus buszok imortját már a Tr-5-tel megkezdték, majd közel 250 db Ik-60-t importálásával folytatták.

Ikarus 55-ből csak 10 db-t vettek 15 év alatt, de Ik-66-ból 285-t.

Viszont ugyanebben az időben mikor a faros gyártása futott közel 1600 db (!) Ikarus-620-t és 100 db Ik-630-t vásároltak.

 

A farosaink korszerűbbek voltak mint az Ő buszaik akkor, de nem vagy alig vásárolták.

Helyette az Ik-620/630-ra esküdtek.

Joggal.

 

Vetek még kb. 410 db Ik-556 és 25 db Ik-180-t is.

 

A lengyel autóbusz gyártó ipar nem tudta kielégíteni a hazai igényeket.

Ezért Lengyelország 1992-ig végig stabil Ikarus importőr maradt.

 

Az 1960-as évek végén megvették a cseh Skoda 706 RTO licenszét.

Odahaza JELCZ néven gyártották.

Érdekesség, hogy készítettek belőle városi csuklóst is és azt vissza exportálták az eredeti gyártó országába, Csehszlovákiába is.

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

3.Csehszlovákia

 

Csehszlovákia a faros idejében a  Skoda 706 RTO buszokat gyártotta.

1958-1972

Pont a faros kortársa.

 

A 706 RTO széria messze jobb volt mint a mi farosunk.

Készült belőle városi, helyközi és távolsági változat is.

Pont úgy mint a mi farosunkból.

Majd minden műszaki paraméterében jobb volt mint a mi farosunk.

A legnagyobb különbség mégis a ridegtartásos üzeme volt.

Messze jobb rendelkezésre állási százalékot mutatott mi a farosaink.

 

Csehszlovákia importált Ikarusokat de nem farosokat.

1957-58-ban importáltak kb. 100 db Ik-55-t de ezek hamar kikoptak a forgalomból.

Ahogy itthon is kiderült, a farost nem hegyek közé tervezték.

Vettek 1 db Ik-66-t is 1965-ben nem tudom milyen célból.

De !

Igen népszerű volt náluk az Ikarus-620-as városi buszunk. 318 db-t vettek.

Ennél csak a helyközi 630-as buszunk volt népszerűbb (a 66-os versenytársa) amiből közel 1250 db érkezett Csehszlovákiába.

 

Csehszlovákia éves autóbusz szükségletét jó 80%-ban biztosította a saját KAROSA gyáruk.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

4.Szovjetunió

 

A Szovjetunióban 1957-1973 között (a farosok idejében) kb. 20-30 autóbusz gyár működött. Jellemző volt, hogy egy-egy busz típust több gyárban is gyártottak. Ilyen volt a GZA-651=PAZ-651 melyet 5-6 másik autóbusz gyár is gyártott saját neve alatt.

Ezek a teherautó alvázra készített kisebb, jellemzően egy ajtós kivitelű autóbuszok elsősorban a rossz utakra készültek évi sok ezres darabszámban.

A városi és távolsági forgalomra a Szovjetunió 1973-ig nem gyártott korszerű autóbuszt.

Amit gyártott azt kis db számban gyártotta.

Ezért importált amit csak lehetett.

Importáltak:

 -NDK Roburt,

 - Lengyel buszokat,

 - cseh Karosat,

 - igen sok Ikarust,

 - de még bolgár és román buszokat is.

Az említett időszakban Magyarországról a Szovjetunióba importáltak kb. :

 - 200 db Ik-31 tip buszt,

 - 4927 db Ik-620 tip buszt,

 - 84 db Ik-66 tip buszt,

 - 3800 db Ik-55 buszt,

 - 50 db Ik-630 buszt,

 - 500 db Ik-180 tip.buszt,

 - 3800 db Ik-556 buszt.

Tehát a béketáboron belül a faros, abból is az Ik-55 egyedül a Szovjetunióban ért el eladási sikereket.

A Szovjetunión belül majd mindenhová került Ik-55 de a balti államokban majdnem kizárólagos típus volt.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

5.Románia

Románia autóbusz ipara messze a magyar mögött kullogott.

A közuti személyszállításuk nagyobb részét az említett időszakban (1958-1972) ponyvás teherautókkal bonyolították.

Kb. 1970 után tehát a farosok gyártásának befejeződésekor mutatták be a DAC és ROMBAC autóbusz autóbusz gyárak első, immár sorozat gyártásra kész termékeit.

Ezért faros importjuk alig volt.

Ik-66-t nem vettek.

Ikarus-55-ből 1962-63-ban 41 db-t vettek.

Romániába az Ikarus az 556/180 típussal tört be 1970-től.

 - 350 db Ik-180 csuklós és

 - 100 db ik-556 szóló busz érkezett Mátyásföldről az országba.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

6. Bulgária

Bulgáriának - költői túlzással - nem volt saját autóbusz ipara.

1968-ban megvásárolták a SETRA 150-es licenszét, ami egy akkor már nem gyártott német távolsági busz volt.

Ebből farigcsáltak helyközi és városi változatot is

Borzalma eredménnyel.

Ezért Bulgária mindenhonnan, mindenkitől importált autóbuszokat.

Évente sok száz Karosa busz érkezett hozzájuk, de vásároltak, román, szovjet buszokat és viszonylag sok jugoszláv ikarust is.

Magyarországról a faros gyártási idejében 1957-1973 vettek :

 - 13 db IK-55-t,

 - 261 db Ik-31-t,

 - 367 db Ik-311-t,

 - 631 db IK-620-t,

 - 335 db Ik-180-t,

 

Bulgária autóbuszaival tehát nem tudjuk összehasonlítani a farosainkat mert a pár darab 55-sön kívül oda nem került faros.

Igaz, abba a dombos-hegyes országba nem is igen való.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Karola82 (106152)