trizs77 Creative Commons License 2021.06.02 -1 28 105837

Mindenkinek van egy története a 211-essel kapcsolatban.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Akkor egy másik 211-es történet.

Hasonló de bonyolultabb.

 

1992.

A Zöld bározások kora.

Anti hősünk a gengszterváltás viharában privatizálta egy dél-dunántúli falu TSz-nek volt gépállomását, az épületekkel és a járművekkel együtt.

OK.

 

Köztük volt egy első szériás, elöl még viszonylatjelzős kb. 1976-os évjáratú IK-211 busz is a hozzá tartozó Gáspár bácsival.

OK.

 

Mivel tizen+ éves volt az IK-211, a Tsz épp selejtezte volna de így megmenekült.

Levizsgáztatták okosba és kapott még két évet.

Ok.

 

Az IK-211-sünk és Gáspár bácsi ezzel a busszal az elmúlt tizen+ évben nem igen lépte át Baranya megye határát, mert minek ment volna, meg hova.

Hordta a fejőgulyásokat meg a mezei munkásokat a Tsz majorjai között. Jól ismerte a környező 6-8 falu úthálózatát.

Ok.

 

1992-ben kinyílt a világ és a falu Bokréta néptánccsoportja egy csürdöngölő fesztiválon megismerkedett COGNAC (konyak) nevű francia kisváros hasonló tánccsoportjával.

 

A franciák meghívták magukhoz jövőre (1993) a mi bokrétáinkat.

Lett ám izgalom, hisz az kb. 2000 km-re van a falutól.

 

Az új gépállomási főnök/tulajdonos fényezni akarta magát a falu közössége előtt és felajánlotta ingyen az Ik-211-t.

Az úti költséget majd Ő fizeti.

Kiszámolták ha csak Gáspár bácsi vezet, akkor három nap odáig az út Ik-211-el.

Ezért menjen el velük Gáspár bácsi fia is, aki ugyan nem buszvezető de egy IFA-val Budapestre is el szokott menni, tehát világ látott ember.

Ha a fiú is megy akkor csak két nap, egy éjszakára kell szállás.

ok.

 

Itt jöttünk képbe mi a zarándok buszosok.

Valahogy felhívtak bennünket, hogy segítsünk, mert megtudták, hogy mi tudunk útközben ingyen szállást szerezni a papoknál/egyháznál.

Szereztünk nekik Bergamotól északra a hegyekben egy kolostorban.

Ez csak kb. 900 km. tehát egy napra két főnek elég.

Ok.

 

Vettek térképet. térképeket.

Elvitték magukkal a helyi plebánost, mert hát csak.

Ő ugyan nem táncolt de ha jó ha van az úton velük egy égi segítség.

Elvitték a vállalkozó feleségét, mert Ő tudott alapfokon németül.

S így huszon valahányan neki vágtak.

Irány Mohács térségéből a francia Cognac városa egy kb. 16 éves IK-211-el.

 

Az első pofont Klagenfurt után kapták, mert az öreg IFA motor nem nagyon akart felmenni Villachig.

A másodikat amikor kiderült, hogy az olasz autópályákon fizetni kell és erre ők nem készültek fel.

Bonyodalmak után de eljutottak a szerzetes rend kolostorához.

Igaz nem du. öt felé/után hanem éjfélkor, de a barátok meleg étellel, tiszta ággyal várták őket.

 

Másnap korán reggel (fáradtan hisz nem szokta a cigány a szántást) neki rugaszkodtak a második 1000 km megtételének.

Elég jól vették az akadályokat, szépen felkapaszkodtak Genováig és a következő 130 km-n lévő kb. 80 (??) alagút + kb. 50 viaduct életre szóló élményt jelentett nekik.

 

Így értek el Ventimigliáig ami ugye az olasz-francia határ.

Ott a francia csendőr kiintette őket, = komplett controll.

Ők még a szót sem hallották egyszer sem, nem hogy a tartalmát ismerték volna.

Először a gyerekek (táncosok) buktak meg, mert majd mindegyiknél volt hazulról hozott élelmiszer.

 

Másodszor volt valakinél útlevél probléma is.

Harmadszor a Gáspár bácsi fia bukott meg akinek ugye nem volt autóbuszra jogosítványa.

Negyedszer azon buktak meg, hogy nem használták a tachográf korongokat mert azt se tudták mi az ?

 

A helyi franc csendőr/határőr parancsnok mindent összeadott és kiderült, ha mindent betartanak akkora csoport felnőtt tagjai fejenként kapnak 100-100 évet IFF várában a börtönben, a buszvezető bácsit a falu főterén négybe vágják és szegény öreg Ik-211 buszunkat a következő évi boszorkány ünnepségen nyilvánosa elégetik.

 

Megindultak a telefonálgatások, segítség kérések.

Mobil még nem nagyon volt, ezért zöld számon, segélyhívón, mindenen telefonáltak haza és előre a COGNAC városi iskola igazgatónak (meghívónak), párizsi magyar konzulnak, hogy segítsünk/segítsenek.

 

Sokat segített COGNAC város polgármestre aki előadta a határőr parancsnoknak a véres dumát :

 - Engedje el a magyarokat, mert ők most szabadultak a vörös kommunisták 40 éves rabságából, szegény üldözött nép fiai, éhesek, fáznak, részük minden nyomor, stb.

 

Hatott.

A büntetések nagy részét elengedték.

De volt feltétele.

Csak Nizzáig mehetnek ezzel a busszal.

Ott bérelnek másik buszt.

Ez a busz a nizzai csendőrség által kijelölt helyen 72 óráig áll.

A fiú akinek nem volt jogosítványa buszra a nizzai prefektusi hivatal által megszabott módon 8 óra közmunkát köteles végezni, utána kapja vissza az útlevelét.

 

Lett sírás rivás de elfogadták.

Közben rájuk esteledett a második nap.

Elgurultak Nizzába.

Megkeresték a prefektúra épületét, mely a csendőrség mellett volt.

Itt az udvarra való behajtás előtt kb. 60 méterrel Gáspár bátyánk egy csendes kanyarban elnézte az elsőbbség adás kötelező táblát és nekiment a helyi tűzoltó autónak.

 

Az IK-211 szélvédője betört, eleje összetört, senki se sérült meg.

Mint egy börleszk filmben olyan volt ez a nap.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Másnap (harmadnap) hivatali eljárások.

A párizsi magyar konzul küldött segítségükre egy helyi ügyvédet.

A tánccsoport vonattal ment tovább amit a meghívók fizettek.

A két gkv.-t megbüntették , amit a konzul kifizetett, azaz megelőlegezett.

Itthon be kellett fizetni a Külügyminisztériumnak.

 

Az Ik-211-t egy darabig tárolták odakint de egy hónap után jött egy számla tárolási díjról.

Erre a hazai tulajdonos íratott egy közjegyzői nyilatkozatot, hogy lemond a járműről a nizzai tűzoltóság javára.

Értelmes volt lemondani róla, hisz egy kb. 16 éves törött IK-211-nek sok értéke már nem volt.

További két hónap múlva jött egy postai küldemény amiben egy hitelesített nyilatkozat volt, hogy az IK-211-t egy Nizzától nem messze lévő bontóban elbontották + 2 db rendszámtábla volt benne.

 

Itt a vége fuss el véle.