John Howard Creative Commons License 1999.11.09 0 0 660
A kesobbiekben oldotta meg Kando, hogy 50 Hz-cel mukodjon egy mozdony, de milyen aron? Volt a sulyos trafo mellett egy hatalmas bonyolult gepcsoport, ami negy (!) sebessegfokozatnak megfelelo haromfazisu valtoaramot csinalt, ez ment a haromfazisu motorokra.

Azért az a négy sebességfokozat gyakorlatilag végtelen sok volt, miután kiderült, hogy a folyadékellenállás (micsoda nagy találmámy!) sem a teljesítményt (vonóerőt), sem a fázistényezőt (kb. hatásfok) nem befolyásolta számottevően, és a rajta disszipált teljesítmény is elenyésző volt! Kandó nagy ember és konstruktőr volt, ezt nem szabad elfelejteni, habár a mai kor színvonalán már tényleg másképp, elektronikusan, egyszerűbben(?, olcsóbban, üzembiztosabban) is meg lehet oldani azokat a problémákat, amiket ő akkor tényleg egyedien és kiválóan oldott meg! (Egyébként az a bizonyos gépcsoport, a fázisváltó, csak elsőre tűnik bonyolultnak, a mai számítógépes vezérlések sokkal inkább azok)

Üdv:
John Howard

Előzmény: NZA (627)