V.P. Creative Commons License 2020.02.01 -1 5 5172

Októberben 14 éves lányunkkal, hármasban utaztuk be Kenya egy részét, majd átmentünk pár napra Tanzániába. Megpróbálom leírni a fontosabb infókat, amik esetleg némi támpontot adhatnak az útjukat tervezőknek

A költségekkel kapcsolatban fontos előre vetítenem, hogy hátizsákos utazók vagyunk, tehát nem igényeltük a luxuskörülményeket, de így negyven felett már nem feltétlenül a legegyszerűbb/legolcsóbb szállásokat kerestük, hanem inkább olyanokat, amikben megszállva a kifizetett pénz nagy része a helyi közösségeknél marad, vagy a szállás elhelyezkedése optimális a napi programokhoz.

Leírom tehát a fontosabb árakat (2019-es árak, ezért mindenképp ellenőrizni kell később), amik a szállások esetén 3 főre vonatkoznak és sok esetben teljes ellátást tartalmaznak, ami a szafarin töltött napoknál csomagolt ebédet jelent. Minden esetben meg voltunk elégedve a menüvel (mind minőségben, mind mennyiségben). Azért döntöttünk általában a teljes ellátás mellett, mert nem akartunk időt vesztegetni főzésre vagy étterem keresésre Azt tapasztalatuk, hogy bárhová is mentünk (egyszerűbb étterem, Camp-ek étterme vagy akár a lunch packet) a reggeli, ebéd, vacsora 10-10 USD / fő körül mozgott.

A rendelkezésünkre álló időt minél hatékonyabban igyekeztünk kihasználni, ezért béreltünk Nairobiban egy hétre egy szafarira felkészített terepjárót (felnyitható tetejű Landcruiser-t). Az interneten több cégtől kértünk ajánlatot, végül az Explorer Kenya Tours-t választottuk. Az autó bérleti díja 160 USD/nap, ami már tartalmazta az üzemanyag árát, valamint az autó belépési engedélyét is a parkokba. Az autót végül vezetővel béreltük, melynek díja további 40 USD/nap (ez fedezte az ő szállásának, ellátásának, valamint belépőinek díját is). Az út végén viszont minden esetben, még a szervezett, csoportos szafarik esetében is van egy elvárt borravaló, amit közvetlenül a vezetőnek, guide-nak kell adni...

Az autó nagyon jó műszaki állapotban volt, John, a sofőrünk pedig remek guide is. Kitűnően ismerte a parkokat, állatokat, ezáltal nagyon élvezetessé és sikeressé tette a game drive-okat. Nélküle sokkal kevesebb állatot láttunk volna. Erről jut eszembe, érdemes egy jobb minőségű távcsövet is magunkkal vinni, főleg, ha madarakat is meg szeretnénk figyelni (rengeteg érdekes, színes madarat láttunk...)

Mi tehát nem szervezett szafarikon vettünk részt, ezért fontos volt, hogy az utasbiztosításunk mellé kössünk egy biztosítást az Amref Flying Doctors nevű szervezetnél is. Ez könnyen intézhető online (https://www.amrefgermany.de/flying-doctors/touristenmitgliedschaft/). Mi az egy hónapnyi, Silber-t kötöttük (16 EUR/fő), mert az kiterjed Kenya mellett Tanzániára is. A szervezett szafariknál ezt általában megkötik az utazást szervezők, s beleépítik az árba.

Következzen tehát maga az utunk:

Október 4-én, jópár órás késéssel, reggel érkeztünk Mombasaba. A reptéren már várt ránk az előre megszervezett transzfer, ami elvitt minket a Diani Beach-en fekvő szállodánkba.

A Southern Palms Beach hotelben szálltunk meg, egy frissen felújított, kényelmesen berendezett szobát kaptunk. A szállodának nagyon szép, homokos, saját strandja, többféle étterme, gondozott parkjában nagy, édes vizű medencéje van. A félpanziót választottuk, mert különböző programokat terveztünk, nemcsak a  szállodában akartunk pihenni. (A TUI-n keresztül 374 EUR volt a háromágyas szoba 4 éjszakára, félpanziós ellátással.)

Már a megérkezésünk napján délután kimentünk egy helyi halásszal - lélekvesztő kis hajóján - a környező vizekre. Ezért 20 USD-t fizettünk neki, ami nem rossz ár 3 órás szórakozásért, az egész családnak. A vízállás nagyon alacsony volt, úgyhogy sznorkellezés helyett helyenként inkább sétáltunk, miközben rengeteg tengericsillagot, murénát, s egyéb vizi jószágot mutatott nekünk. A szálloda mellett működő Diving Center-ben foglaltunk le másnapra egy egész napos sznorkellező túrát, a Kisite Marine Park-ba. A túra ára 75 USD/fő, mely tartalmazta a transzfert, a belépő árát a parkba, a hajókázást delfinlessel, szorkellezéssel, s egy ebédet Wasini szigetén. Kora reggel jött értünk a mikrobusz, majd kb 1,5 óra autózás után hajóra szálltunk, kihajóztunk, közben delfint lesegettünk, majd egy reef mellett sznorkelleztünk. A korallvilág számunkra nem volt olyan lenyűgöző, mint pl Indonéziában, viszont mindenki nagy meglepetésére többször is odaúszott hozzánk egy kb 15 fős delfin-iskola, úgyhogy teljesen spontán a delfinekkel is úszhattunk!

A Diving Center-ben van lehetőség búvár túrára is, vagy akár csak kipróbálni a búvárkodást, üveg fenekű hajóval megnézni a közelebbi korallzátonyt, vagy Windsurf leckéket venni. Utóbbit lányunk ki is próbálta (20 USD/ 1-1,5 h). A következő délelőtt a Colobus Conservation központban jártunk, majd a strandon pihentünk. A Diani Beachen töltött estékből kettőn a Stilts-ben vacsoráztunk (steak+2 smoothie:10 USD). Ez egy nagyon hangulatos, hátizsákos szálláshely (https://www.stiltsdianibeach.co.ke/stilts-treehouses), saját étteremmel. Minden este 19 órakor bushbaby etetés van: a vadon élő kis jószágok óramű pontossággal megjelennek, a vendégek banánnal megetethetik őket, majd eltűnnek az éjszakában. Ha valaki pár napos szafarit szeretne tenni pl. a közeli Tsavo Nemzeti Parkban, érdeklődhet náluk is, mert szerveznek kis csoportos, sőt privát szafarikat is.

A tengerparton töltött 4 nap tökéletes volt az aklimatizációra, innen (Ukunda) repülővel mentünk tovább Nairobiba. Vonattal, Mombasaból olcsóbb lett volna, viszont tavaly képtelenség volt Mpesa nélkül a megrendelt jegyet online kifizetni.

Nairobiban a Kifaru Guest House-ban aludtunk (https://www.anaw.org/index.php/get-involved/kifaru-guest-house), ami egy ANAW nevű szervezet vendégháza, Nairobi Karen negyedében, a zöld övezetben (3 ágyas szoba reggelivel: 77 USD). Kora délután értünk oda, így még maradt időnk a közelben levő Giraffen Center meglátogatására, s az ott élő Rothschild zsiráfok megetetésére.

Másnap reggel szállásunkhoz érkezett az autó, megkezdődött egy hetes kenyai szafarink.

Kora délután értünk az Amboseli Nemzeti Parkba, ami a Kilimanjaro lábánál fekszik és nagy számú elefánt csordáiról nevezetes. De mindemellett rengeteg más állatot is láttunk, pl gepárdokat, sakálokat, kölyök oroszlánokat. A parkban összesen egy délutánt és egy teljes napot töltöttünk, a belépő 60 USD/fő/nap volt.

Az Amboseli Eco Camp-ben, lábakra állított faházban (saját fürdővel) szálltunk meg, a teraszunkról a Kilimanjaro látványa tárult a szemünk elé, valamint este a szomszédos területen legelésző zsiráfok sziluettje. A két éjszakára 121 USD-t fizettünk a szállásért, reggelivel, ehhez jött az ebéd, vacsora 10-10 USD/fő.

Kora reggel indultunk tovább következő uticélunkhoz, a Lake Naivasha-hoz. Délutánra értünk oda, John rögtön a kikötőhöz vitt minket. A Crescent Islandra kis hajóval mentünk be. 50 USD/fő díjat fizettünk, mely a belépőjegy mellett a hajókázást oda-vissza, valamint a  helyi guide árát is tartalmazta. A szigeten csak növényevő állatok élnek, ezért itt szabadon lehet közöttük mászkálni. Sok baba-zsiráfot, kicsi zebracsikót is láttunk.

Az elkövetkező két éjszakát az Oasis Eco Campben töltöttük, ami a Lake Elementaita partján fekszik. Tőlük emailben kértünk ajánlatot, a három ágyas bungalóért saját fürdőszobával (Morera Cottage), teljes ellátással  végül összesen 261 USD-t fizettünk. A szállás nagyon hangulatos, kisétálva a tó partjára rengeteg rózsaszín flamingót és pelikánt figyelhettünk meg. Ami előnye még ezen szállásnak, hogy jó kiindulási pont a Lake Nakuru Nemzeti Parkhoz is. Másnap itt tettünk egy teljes napos game drive-ot. A parkban mindkét fajta orrszarvúhoz volt szerencénk, s olykor meglehetősen közelről. A belépő ide szintén 60 USD/fő volt egy napra.

Kenyai körutunk utolsó állomásához, a Maasai Marahoz dél körül érkeztünk. Itt 48 órás jegyet vettünk, ami 160 USD-ba került fejenként. Így egy délutáni, egy teljes napos és egy délelőtti game drive-ra volt lehetőségünk. Az első délután megnéztünk egy tradícionális maasai falut, s tettünk egy kisebb kört a parkban. Most már október közepén jártunk, a fű lelegelve, úgyhogy a hatalmas gnúcsordák már messze jártak. Ennek ellenére bőven akadt látnivaló, sok-sok növényevő, még gnúk is voltak szép számmal. És az alacsony fűnek köszönhetően a ragadozók is sokkal jobban szem elé kerültek. Láthattunk vadászó gepárdokat, majd a zsákmányát elfogyasztó gepárdokat, a zsákmányát fára cipelő leopárdot, máshol pedig falatozó hiénákat, a párosodó oroszlánokról nem is beszélve. Itt is rengeteg kölyök állatot is láttunk, pl pár órás Thomson gazellát, aki a szemünk láttára tanult futni.

Az Oseki Maasai Mara Camp-ben szálltunk meg, amit a helyi maasai közösség tart fenn. A Camp a park bejáratától 5 percre fekszik, a hegyoldalban. A sátor teraszán üldögélve gyönyörködhettünk a naplementében a füves szavanna felett. A szállás elég egyszerű, a szafari sátorhoz közvetlenül építettek egy kis zuhanyzos fürdőt, a reggeli, vacsora pedig egy nagyobb, közösségi sátorban. (A két éjszaka 306 USD volt, teljes ellátással.) Este tábortűz mellett beszélgettünk a maasai srácokkal, kérdezgettük őket a szokásaikról, mindennapjaikról. Nagyon kedves, nyílt embereket ismertünk meg.

Utolsó reggeli előtt még elmentünk egy hajnali game drive-ra, majd visszamentünk Nairobiba, ahonnan másnap reggel, shuttle busszal indultunk tovább Tanzániába.