lexhighand Creative Commons License 2020.01.02 0 3 25176

Érdekessé vált a használt erősítő piac. Jól emlékszem arra, amikor a nívósnak mondott japán erősítőket keményen lehúzta a szakmai sajtó ( az angol irányvonalú), mondván, ezeknek hideg, rideg a hangja az angolszász eredetű és teljesen hasonló specifikációjú egyéb erősítőkhöz képest.

Ez mára teljesen eltűnt. Egy egy szép állapotú, 50-80W-os ( esetleg 100W, vagy kicsivel több) sztereo erősítőért az újkori árának többszörösét kérik el - és kapják is. Vajon hová tűnt a hangjuk szőrössége? 

Az új erősítőkkel még bonyolultabb lett a helyzet. Hemzsegnek a három betűs szolgáltatások és az azokat kiszolgáló áramkörök, amik eleve uniformizálják a hangot. Többé már nem ciki hangszín szabályozót használni, hiszen az 5.1 és a 7.1 durván belenyúlnak a frekvencia átvitelbe, ráadásul dinamikusan, azaz az éppen futó műsor tartalma szerint. 

A hangszóróknál teljesen hasonló a helyzet. Egy jó állapotú Videoton, Orion hangszóró az eredeti ára többszöröséért hirdethető és többnyire el is adható. Egy mai Jamo, Heco, stb oszlop pár egyszerűen katasztrofálisan szól a régi dobozokhoz képest. Ez viszont nem derül ki, mert már vidéken se zenét hallgatnak ezekkel, hanem mozifilmek kísérő hangjával, a helikopter bal hátulról berepülésével kötelező sápasztani a szomszédot és a jobb sorsra érdemes barátokat. 

 

Mindennek eredményeként egy mai pl. 200.000Ft-os kommersz rendszeren nem derül ki az, hogy a XXX-ben feltűnt "énekes"-t 30 évvel ezelőtt egyszerűen kidobták volna a stúdióból. Én csak azt nem nem értem, hogy ezek az újdondász énekesek nem hallgatnak Máté Pétert, Zalatnait, Koncz Zsuzsát, Koós Jánost ( igen Koós-t) vagy éppen Tom Jonest, Whitney Houstont-t, stb? Ezek tényleg nem hallják, hogy az ő énektudásuk, a hangképzésük pontossága, sokrétűsége egyszerűen nevetséges a régiekhez képest? Ezeknél még Hofi és Alfonzó is pontosabban énekelt. Néha hallok jó női hangot, pontosat képzettet, de az ugyanaz az egy névtelen énekes, aki számtalan címlapra tett, nevetséges XXX szökevény helyett adja a hangját.

Mert az nyilvánvaló, hogy egy mai bolti 5.1 cucc-on egyáltalán nem lehet hallani, mitől voltak zsenik a régiek, hogy egy Laux József pontossága még dobgéppel sem adható vissza, mert hiába a kvarc pontos ritmika, ha nincsen benne a leütés dinamikája. Egy Eric Clapton felvételt hiába hallgatsz meg mai cuccon, egyszerűen lenyeli azokat a részleteket ( díszítéseket), amiket Clapton évtizedekig gyakorolt, hogy hallható legyen a játékában.

Sajnos ugyanez igaz az új felvételekre is. Irgalmatlanul torz effektekkel, még a sztereo élményre törekvés sem fedezhető fel. Minden közelmikrofonozva, kipanorámázva, digit késleltetővel térbe helyezve. Évek óta nem hallottam olyan felvételt, amin valódi reflexiók lettek volna. 

Még az igény kihalt.