[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.07.02 0 0 7182

               

                   ÜZENET, B-MOLL

 

A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod, 
mondtad korábban, évekkel ezelőtt, és most 
megismétled. Befejezett tény a mozdulat, 
mondtad korábban, és most megismételted, 
mikéntha befejezett tényt. A mozdulatot 
befejezettnek nyilvánítottad, befejezettnek 
a mozdulatot, és mint befejezett tényt 
említed, emlegeted. Befejezett tény ez 
a mozdulat, elmúlt üzenet, teszed hozzá, 
nyugtalan szemekkel magyarázatot keresel, 
de hiába. Hiába keresel magyarázatot: 
befejezett tény ez a mozdulat, és 
mozdulataid általában és általánosan: 
befejezett tények. Hiába keresel 
magyarázatot: mozdulatod emléke is régmúlt 
üzenet csupán, apró emlékfoszlány soha-
nem-volt, szomorú időkből. Befejezett tény 
a mozdulatod, elfúló lélegzettel próbálsz 
emlékezni, természetesen sikertelenül. 
Emlékezni próbálsz, és mosolyogsz közben, 
nevetni szeretnél, de tudod, hamisan 
csengene nevetésed, nevetésed hamisan 
csengene.
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod, 
befejezett ténynek. Befejezett tény ez 
az üzenet: mozdulatodat emlékeidben 
emlékfoszlánynak nevezed, nyugtalan 
mosolyoddal mintegy felülbírálod önmagad. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod. 
Pjotr Csajkovszkij b-moll zongoraverseny
szól a rádióból. Opus 23-as, mondta előtte 
a bemondónő, kellemes, fátyolos hangján, 
és nem tudta, nem tudhatta, hogy te 
mozdulatlanul ülsz a foteledben, 
rezzenéstelen arccal, üveges tekintettel. 
A bemondónő kellemes, fátyolos hangja 
megnyugtat némileg, mentesít a cselekvés
kényszere alól. Szvjatoszlav Richter
zongorázik, mondta néhány pillanattal 
korábban a kellemesen fátyolos hangú 
bemondónő, és nyugalom áradt szavaiból: 
szavaiból megvesztegethetetlen bizalom 
sugárzott. Csajkovszkij b-moll 
zongoraversenye szól a rádióból. A hangok 
dinamikája betölti a szobát, szinte 
tapinthatóvá teszi a légteret, érzékelhetővé 
a mozdulatlanságot. A hangok a magasba 
szöknek, majd alázuhannak, és ismét, és 
újból, magasba, alá. Szvjatoszlav Richter 
zongorázik. Mozdulatlanul figyeled 
Szvjatoszlav Richter zongorajátékát. Erőt 
és bizonyosságot sugároz, a zene erőt 
és biztonságot közvetít, önmagából. 
Bizonyosságot és erőt sugároz a zene, 
önnönmagából, biztonságot és nyugalmat. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod, 
befejezett tény a mozdulat, mondod magadban, 
mintegy önmagadnak. A rádió zenét közvetít, 
te mozdulatlanul figyeled Richter 
zongorajátékát. Moccanatlan, fejed lehajtva, 
már-már végtelen ideje ülsz a foteledben, 
legfeljebb kezed remegése, szempillád 
olykori-ritkuló verdesése az, ami elárul 
téged. Életjelt nem adsz, telefoncsörgésekre 
nem reagálsz, lakásod ajtaján hiába 
kopogtatnak. A hangok dinamikája megtölti 
a szobát, tapinthatóvá teszi a légteret, 
mondtad korábban, és most megismételted. 
Rezzenéstelen arccal figyelsz önmagadra. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítottad, 
elmélyülsz önmagadban, egyéb mozdulatokkal 
nem foglalkozol, jelzésekre, jelekre nem 
reagálsz. Önmagad vagy, és ebben a pillanatban 
ez a felismerés megnyugtat téged. Önmagad 
vagy, mondod, önnön hallgatásod a zene 
dinamizmusában olvad fel, azzal azonosul. 
A felismerés megnyugtat végre. Kezed remegése 
egyik pillanatról a másikra megszűnik, 
tekintetedben csöndes öröm, kiegyensúlyozott 
vidámság bujkál. Mozdulatlanul figyelsz: 
önmagadra. Magadra mozdulatlanul figyelsz. 
A mozdulatot befejezettnek nyilvánítod. 
Befejezettnek nyilvánítod a mozdulatot, 
moccanatlanul figyelsz arra az üzenetre,
amit a zene közvetít saját magadból. 
Megnyugtatott a felismerés, a magadra-ismerés 
öröme megnyugtat téged, saját üzeneted 
figyeled, Csajkovszkij zongoraversenyét 
hallgatod. Üzenetedre koncentrálsz, ez az 
üzenet a tiéd, mondod, ez a te üzeneted, 
mondod, miközben Csajkovszkij b-moll 
zongoraversenye szól a rádióból. Ez az én
zongoraversenyem. Ez az én üzenetem, mondod, 
és hallgatsz, fejed lehajtva, mozdulatlanul. 
Nem veszek tudomást semmiről, körülvehetnek 
engem, nem érdekel a jelenlétük, a jelenlétük 
nem érdekel. Ez az én üzenetem, ez az én 
zongoraversenyem, mondod, és moccanatlanul 
figyeled önmagad apró rezdüléseit. A zene 
erőt és bizonyosságot sugároz önmagából, 
erőt és biztonságot. A hangok dinamikája 
betölti a szobát, szinte tapinthatóvá teszi 
a légteret. Önmagad üzenete vagy, a légteret 
megtöltik a hangok, végtelen harmónia, 
végtelen nyugalom. Magába olvaszt ez a 
bizonyosság, szédítő mélységet, 
lélegzetelállító magasságot látsz önmagad 
előtt. A mélység, a magasság magába szív. 
Magába olvaszt a bizonyosság. Örökké tart 
majd a zuhanásod. Magába szív a magasság 
és a mélység. A zuhanásod, miként egy 
végtelen lassú mozdulat, végtelen filmként 
pereg. Végtelenített filmszalag lesz majd 
a legelső mozdulat. A legelső mozdulat, 
miként egy végtelenített film, lassan és 
megállíthatatlanul pereg.

 

/Petőcz András, 1990/