"Azt lehet olvasni, hogy a közlekedési morál rossz"
Itt nem egyezik a véleményem a megjegyzés írójával.
2.600 kilométert mentem majdnem három hét alatt észak Potugáliában. Tapasztalataim alapján némileg más szabályokkal ugyan, de nagyon következetesen vezetnek a potugálok.
- Az autópályákon szinte nincs gyorshajtás, viszont van jobbra tartás. Gyorsjóska - ha jön nem nem tol le, nem villog - érezni fogod, hogy nincs ott semmi keresnivalód előtte, hiszen tőled jobbra van még legalább két sáv.
- A lakott területekre nem tudsz ötven km/h felett behajtani, mert radaros lámpáik vannak, amik megállítanak. Ezért ezt a sebességkorlátot be is tartják.
- A gyalogátkelőhelyeket figyelik, mert zömük a járdaszintig fel van emelve. Ha nem akarod kitörni a futót, nem mész neki nagy sebességgel
- Gond nélkül tudnak négy sávos körforgalmon áthajtani
- A záróvonalat nagyon komolyan veszik gumi nem érintheti, mert fejedet veszik.
- Összes mutogatásuk a felfelé mutatott hüvelykujj. (like)
Ami más mint nálunk és több esetben szembesültem vele:
- Ha kikerülsz egy biciklist, kukát vagy bármit és a szembe jövőt lehúzódásra kényszerítenéd, akkor nem fog lehúzódni,
- Ha alsóbbrendűről besorolnál, akkor a többség ebben nem segít, várd meg amíg lesz annyi helyed vagy annyi erő a kocsidban, hogy meg merd tenni,
- Ha kilencvenes úton záróvonal van és a sor elején ötvennel megy Pablo robogóval, akkor addig megy a zsuzsivonat mögötte, amíg nem lesz lehetőség szabályosan - záróvonal átlépés nélkül - megelőzni.
- Van nyomatékosított záróvonal, ami tulajdonképpen egy oszlopsor az úttesten. Volt olyan út ahol kilométereken keresztűl egy sávban mehetsz bármilyen kitérési lehetőség nélkül.
Egyszóval úgy tudnám jellemezni az ő közlekedési moráljukat, hogy vannak íratlan szabályaik, amiket következetesen betartanak.
Ezek alól a szabályok alól sokkal de sokkal kevesebben bújnak ki, mint nálunk mi magunk a saját iratlan szabályaink alól. Nem udvariasak ugyan de toleránsok a béna turistákkal, akik egy duplasávos körforgót is fel tudnak bolygatni, mert nem értik meg az ő "egyszerű" szabályaikat.
Az autópálya rendszerük fizetési módja, a tömegközlekedésük jegyrendszere, a gyalogosok és kerékpárosok védelme messzemenően felette áll a mi itthoni hasonló dolgainknak.
Utamról itt olvashat az, akit érdekel.