Lalo Creative Commons License 2015.12.22 -1 0 6274

Azt a több részletben előadott szabadkőművesség történetet, ami kiverte a biztosítékot és ami miatt megtiltották a magas fokok emlegetését, ezt mindenesetre lementettem, íme:

 

Kezdjük az előtörténettel. A kiegyezés után két rendszerben alakult újjá a magyar szk-ség. A polgáribb, kiegyezéspárti, főként német és zsidó polgárság alkotta Jánosrendi Nagypáholy és a függetlenségpárti szellemi foglalkozásúak, vidéki nemesség és néhány arisztokrata alkotta Nagyoriens vetélkedett egymással sokáig. Sokáig vajúdott az egyesülés kérdése. A jánosrendiek csak az inas/legény/mester fokokat ismerték el és féltek a magas fokúak esetleges dominanciájától. A skótok viszont pártolták az uniót. Végül 1886-ban létrejött az egyesült Symbolikus Nagypáholy, a jánosrendiek dominanciájával. Számszerűleg 2:1 volt a páholyok és a létszámok aránya az ő javukra. Az egyesülés utáni periódust hívják a hazai szabadkőművesség aranykorának. A skót magasfokú műhelyek függetlenül működtek mintegy 15 évig, azután szép lassan elhaltak. 1919-ben a Tanácsköztársaság korlátozta a nagypáholy szuverinitását, de csak a Horthy-rendszer tiltotta be 1920-ban. 25 év betiltás után 1945-ben alakult újjá a Szimbolikus Nagypáholy, amelyet aztán 1950-ben Kádár, mint belügyminiszter tiltott be. Egyik betiltás sem járt személyes üldöztetéssel. Ezek azok a háttér információk, amelyek a rendszerváltás utáni újjáalakulás megértéséhez kellenek.

 

A rendszerváltás közeledtével, az ausztriai Breitenbrunnban 1989-ben a bécsi Gleichheit páholy támogatásával értekeztek az újjáalakulás lehetőségéről. Megállapodtak abban, hogy a hazai, még életben levő öregek mellett a főként Bécsben és Párizsban felavatott ill. dolgozó szabadkőművesek együttesen hozzák létre az új nagypáholyt. Erre a az új társasági törvény adott lehetőséget. 1989. december 27-én János napon adták át a nagymesteri kalapácsot Galambos Istvánnak, az újjáalakul Symbolikus Nagypáholy nagymesterének.

 

Galambos István és munkatársai úgy döntöttek, hogy az angol irányzathoz fognak csatlakozni, s az UGLE támogatását kérték. Ezzel az újjáalakult nagypáholy tagjainak egy jelentős része, de kisebbsége nem értett egyet. Ezek főként a párizsi Martinovics páholy tagjai, ill. ott felavatott szabadkőművesek voltak. Miután kisebbségben maradtak, kivonultak a nagypáholyból és megalakították saját nagypáholyukat, a Nagyorienst. Tehát újra létrejött az a helyzet, ami a kiegyezés után jellemezte Magyarországot, hogy két irányzatban dolgoznak a szabadkőművesek. A Symbolikus Nagypáholy a Jánosrendi hagyományokat folytatja, míg a Nagyoriens a régi Nagyoriens vonalát követi. Létrejött ezen kívül még egy vegyes (Tolerancia és Testvériség) és egy női (Napraforgó) páholy is. Ezek az őket csak részlegesen elfogadó Nagyoriens páholyházában kaptak bérelt helyet. (A részleges elfogadás azt jelenti, hogy ők nem fogadják munkán a nőket, de meghívásra szívesen részt vesznek azok munkáin.) A két nagypáholy közti viszony nem felhőtlen, különböző események borzolják, borzolták a kedélyeket.

 

Egy személyi kérdések miatt kirobbant botrány után a soproni Testvériség páholy elhagyta a Nagyorienst és betagozódott a Symbolikus Nagypáholyba. (Pontosabban tagjait egyenként újra felvették és azok a szimbolikusok keretei között újjáalakították páholyukat.) Egy másik belső konfliktus után a volt nagymester, Báti Márk hagyta ott a Nagyorienst páholyával (Leonardo da Vinci páholy) együtt, s az előhöz hasonló metódussal létrehozta a szimbolikus Quadrum Leonardi páholyt. (Pletykaszintű információ, hogy a volt nagyoriensesek, csak a piros kötényükhöz ragaszkodtak az átlépési tárgyalások során ...) Mindenesetre napjainkban újra az 1880-as évek 2:1 létszámaránya tért vissza.

 

Mind a két nagypáholy természetesen különböző nemzetközi szövetségekben vesz részt, a szimbolikus UGLE elismertekkel, a nagyoriensesek francia orientációjúakkal. Pikáns dolog, hogy a Symbolikus Nagypáholy is elismeri a magas fokokat, van saját Nagytanácsa, s ehhez a jogi alapokat abból vezeti le, hogy 1886-ban a skót rítusú Nagyoriens is alapítója volt a Symbolikus Nagypáholynak. Tehát mind a két Nagytanács (természetesen a Nagyorienshez is tartozik nagytanács) ugyanarra a lausanni konventre hivatkozik, mint amely jogfolytonosságot biztosit nekik, pedig egymást nem ismerik el... A Symbolikus Nagypáholy újabban elismeri a Royal Arch magas fokait is. A Nagyoriensben pedig vannak francia és modern francia rítust követő páholyok a skót rítuson kívül.


A korábbi liberális és elfogadóbb légkör napjainkra megváltozni látszik, egyre kevesebb nyilvános rendezvényt szerveznek a páholyok. Ráadásul a szélsőjobb állandó támadásának is ki vannak téve. Ennek következtében pl. szimbolikusok Kelet című folyóirata már nem vásárolható meg könyvesboltokban, sőt az OSzK kötelespéldányait is zároltatták. A Magyar Jelen című szélsőjobboldali, sőt már fasiszta lap "Téglaként épültünk be a szabadkőművesek közé" címmel "leleplező" cikksorozatot publikáltak igaz is hamis információkat keverve rendkívül rosszindulatú körítéssel.

Lalo

Előzmény: Törölt nick (6270)