A hangnemedből úgy érzem, belegyalogoltam valamibe. Előre is elnézést kérek, nem tudom, hogy milyen modellekkel voltál, és volt-e velük probléma. Most leírom, hogy én hogyan látom a dolgokat.
"Tehát aki csak játszani szeretne, szervezzen magának találkozót vagy menjen a fenébe!" – nem értem a sértődött hangvételt. Számtalan olyan, különféle klubok által szervezett találkozó van szanaszét az országban, ahol kifejezetten játszani lehet. Pont a FREMO az egyetlen, ami nem csak a játékról, hanem a vasútüzem modellezéséről szól.
Hogy megértsd, a felvetésed olyan, mintha egy BMW-vel szeretnél részt venni egy Renault-találkozón, és a következőn lennél fennakadva: "Tehát akinek BMW-je van, az vegyen magának Renault-t, vagy menjen a fenébe!". Nem kell a BMW-vel sem a fenébe menni, hanem tudomásul kell venni, hogy a Renault-találkozó nem a megfelelő fórum erre.
Jobban kifejtem, bár nem hiszem, hogy nekem, zöldfülűnek kellene magyaráznom Neked.
A vasút összetett üzem. Minden aspektusában modellezni lehetetlen. A legtöbb "játszós" találkozó kizárólag a külsőségekről szól: minél szebb modellek guruljanak minél szebb terepen, minél sűrűbben, minél látványosabban. A FREMO a külsőségek mellé vesz még egy pár kritériumot: menetrendszerűség, korszak, árufeladás, szerelvényfordulók, a szervezeti struktúra lemodellezése (nyilván a körülményekhez képest amatőr módon, de vannak dedikált mozdonyvezetők, forgalmi szolgálattevők, tolatásvezetők).
Ha kitekintesz a gőzmozdony konyhájából, Te is beláthatod, hogy mindezt működőképesen összehozni (a hagyományos kiállításokhoz képest legalábbis) nem egyszerű:
1.) Sokkal komolyabb előkészítést, és így sokkal komolyabb szabályokat jelent:
- jó előre fel kell mérni, hogy milyen modulok lesznek (többnyire nemzetközi találkozókról beszélünk),
- mi lesz a téma,
- milyen járművek jönnek;
- ezeket beregisztrálni (nemzetközi porondon nem egyszerű ez sem);
- a moduloknak/állomásoknak megfelelően a layoutot összeszervezni (CAD rajzokat mindenkitől bekérni, amelyeknek a tervezés miatt szabványosnak kell lenniük),
- a gördülőállománynak megfelelően a menetrendet előkészíteni;
- szerelvényfordulókat összerakni;
- bárcákat megcsinálni, árufeladást megszervezni;
- fordákat, menetrendeket, út-idő-diagramokat, nyomtatni;
- digitális hálózatot megtervezni, modellidő, órák, telefonhálózat, satöbbi.
A fentiek szinte mind olyan tevékenységek, amik az általad áhított játszós rendezvényeken nem szükségesek;
2.) A dolog összetettségéből következően minden téren kompromisszumokat kell kötni:
- a valódihoz képest egyszerűsített vonatjelentés (hagyományos találkozókon adott esetben csak átkiabálgatnak, még vonatszám sincs);
- a valódihoz képest egyszerűsített jelzések, bizberek;
- a valódihoz képest egyszerűbb ÁFU;
- ha a layout/téma/hely adottsága úgy kívánja, akár félkész állomások beépítése;
- üzembiztos, regisztrált, azonosítható járművek, amelyek bírják a strapát, mert a hagyományos találkozókkal ellentétben nem illik benyúlkálni, vagy félúton lecserélni a mozdonyt; egy mozdonyt idegenek is vezethetnek, míg a tulajok pl. valahol szolgálattesznek.
A fenti pontok nagy része a "játszós" találkozókon egyáltalán nincs, nemhogy kompromisszumokról beszélhetnénk. Az általad sérelmezett utolsó pont kb. az egyetlen, ahol egy FREMO találkozó a látvány elé helyezi az üzembiztosságot. Szerintem ez megengedhető (az általad sérelmezett félkész modulok elvárt készültségi fokára egyébként szintén van előírás – a sértődések elkerülése végett).
Amit kapunk: egy relatíve jól körülírt nagy rendszer tagjai lehetünk, ami attól működőképes, és mindenki számára élvezetes, hogy a saját feladatunkat – akár a teljes egész ismerete nélkül is – kis fogaskerékként igyekszünk egyértelműen és szabályszerűen ellátni.
És persze a játékon kívül a buliba beletartozik a regisztráció, időre megjelenés, modulok összeépítése, beüzemelés; az első menetrenddel együtt járó betanulás és káosz, a harmadik napra a rutinmunka olajozottságának élvezete, majd a végén az egész rendszer szétszerelése és teherkocsira pakolása, más csapattársaknak segítség nyújtása is.
Szerintem.