RIKA424 Creative Commons License 2013.10.09 0 0 86695

Azt írja, hogy próbálta alacsonyabb fokozatba tenni, de nem ment neki.

Létezik ilyen?

 

------------------

 

Igen.

 

Sajnos létezik.

 

Az IKARUS-255 típusú buszok többsége még a régi ATRA** váltóval volt szerelve.

A szóban forgó példány már az IKARUS-255 egyik utolsó hazai szériájából való, itt már ZF hatsebességes váltó volt.

 

Mindkét váltónál az volt a helyzet, hogy 1-3 évig (úgy 300.000 km-ig) igen kemény volt.

Elméletileg szinkronizáltak voltak, de a gyakorlatban az 2.-3.fokozatokat inkább régi duplakuplongos módon használtuk (1.fokozatot nem használtuk) mert olyan keményen kellett betenni, hogy alig bírtuk egy kuplung kinyomással elsőre kapcsolni.

 

El tudom képzelni, hogy az ilyen alkalmi, un. "udvari"*** buszvezetők ezt nem tudták, vagy nem ismerték.

 

Felelőtlenül felváltott erős lejtőn negyedikbe, s amikor onnan vissza akart kapcsolni, az nem ment elsőre se másodikra.

Ezzel azt érte el, hogy üresben ragadt.

 

Gyakorlatilag abban a pillanatban megpecsélődött a sorsuk.

Az IKARUS-255 amúgy se a fékeiről híresült el.

Hirhedten gyenge fékekkel rendelkezett, sűrűn megtaknyosodott.

Emiatt eleinte sok ráfutásos koccanás is történt.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

**= ATRA váltó :

Ezt a leírásokban általában CSEPEL xxx váltóként lehet olvasni.

Mivel a XX.ker Soroksári úton lévő ex ATRA gyárban gyártották, amit akkorra már a Csepel Autógyárhoz csatoltak, sokáig rajta ragadt (maradt) az ATRA váltó név.

 

 

***=udvari buszvezetők:

A szakma hívta így azokat a rakodóhép kezelőket, garázsmestereket, parádéskocsisokat, művezetőket, stb. akiknek a cég kifizette a "D" kategóriás jogsit és évente 3-10 alkalommal - általában vállalati kirándulásokon - vezették a cég egyetlen autóbuszát.