Na öntsünk tiszta viszkit a pohárba.
556 motorjai.
Az Ik-556 -os első szériája (nullszéria) GA 81-01..81-05 Csepel motorral érkeztek.
Rendkívül megbízhatatlan motorok voltak.
A második széria 81-06-----81-14 pedig JÁFI motorral jöttek.
JÁFI = Járműfeljesztési Intézet.
ATUKI motor nem létezett. ATUKI = Autóipari tudományos Kutató Intézet.
A félreértések onnan adóttak, hogy a JÁFI motor kifejlesztésében sok-sok ATUKI munka volt.
Az első 28 db Ik-556 kb. 25-33%-os üzembiztonságot produkált.
Volt ugyan kiadási terv, de gyakorlatilag csoda számba ment ha egymás után három napot végigdolgozott a kocsi.
A GA 81-15-----81-28 rendszámú kocsikra pedig mint kísérleti járművekre tekintettek.
Volt olyan kocsi amiben háromszor-négyszer cseréltek motort négy év alatt.
Ebben a szériában jelentek meg az első városi automata váltók Mo.-n.
JÁFI automaták és Prága 60M automaták.
Egyik se terjedt el. Ezek igen kezdetleges, sűrűn meghibásodó váltók voltak.
A később sok ezer példányban közlekedő Prága 70M váltónak amolyan kísérleti előfutára volt a Prága 60M váltó.
Vissza a motorokhoz.
A fővárosba 275 db Ik-556-os került.
Az első 28-at leszámítva (JÁFI + Csepel) mind RÁBA 2156-os motorral.
Tehát a 28 db más motoros (első szériák) kb. 10%-át adták az Ik-556 -os fővárosi állománynak.
90% RÁBA 2156 motoros volt.
Az első 28 kocsi JÁFI és Csepel motorjait is kicserélték RÁBA motorokra pár éven belül.
Tudtommal nem volt olyan Ik-556-os mely életét eredeti JÁFI vagy Csepel motorjával élte volna végig a BKV-nál.