valamokka Creative Commons License 2012.10.03 0 0 4746

Sziasztok/Üdvözlet Mindenkinek!

 

 

Örülök, hogy rátaláltam erre a fórumra, mert lenne pár kérdésem:) Azt eddig is tudtam, hogy létezik Waldorf-típusú iskola, viszont egy újdonsült ismerősöm egy ilyen intézményben tanul, ezáltal több információ jutott el hozzám erről a rendszerről, azonban pár dolgot nem értek:)

Előrebocsátom, hogy szkeptikus vagyok a Steiner iskolákkal kapcsolatban, de nem rosszindulatú. Tehát lenti kérdéseimet kéretik érdeklődésnek, és nem bántásnak venni:) Tehát nem a levegőbe dobálózok, hanem utánaolvastam a dolgoknak, még ha nem is részletesen, és nem is lettem ettől szakértő.

 

1. Idézet egy Waldorf iskola kivonatolt pedagógiai programjából:

"Az alsóbb osztályokban pedagógiai megfontolások alapján eltekintünk az olyan
eszközök használatától, amelyek működési elvét a gyermekek még nem érthetik (magnetofon,
képmagnó, számítógép, stb.)".

Ismerősöm tapasztalata szerint a telefonálást, laptop használatát sem engedik a tanulóknak az iskolában, még tanulási céllal sem, az ő osztályában sem (12. évfolyam, tehát úgy látszik nem csak a gyermekeknek nem engedik)

Ha ezt egy kicsit kisarkítom: A Waldorfos tanárok közül gondolom nem egy, nem kettő jár gépkocsival iskolába. Közülük vajon hányan ismerik a 4 ütemű belsőégésű Otto-motorok, vagy éppen Diesel-motorok, és a gépkocsi egyéb részeinek (váltó, differenciálmű, lengéscsillapítók, injektor, fékek, kuplung stb.stb.) működési elvét? Szerintem kevesen. Akkor fent említett elv alapján ne üljenek autóba! Sőt, BKV-járművekre se szálljanak, hiszen nem értik mondjuk az ajtót működtető mechanikát sem. SŐT, ennyi erővel szalagmunkát is kizárólag magasan képzett mérnökök végezzenek, hiszen pl egy összeszerelő robot működését ők értik csak, a 8 osztályt végzett segédmunkás nem igazán.

Kíváncsi lennék egy gyakorló Waldorfos tanár álláspontjára ezen a téren. Megint leszögezem, nem gonoszkodni akarok. Tényleg érdekel a válasz!

 

2. A Waldorf iskolák igazából 13 évfolyamosak, tehát kvázi 8+4 évig (tudom, nem ilyen felosztásban) tanulnak a diákok a saját Waldorf tanterv szerint, utána pedig adnak a tanulóknak egy plusz évet, hogy akkor most fel lehet készülni az állami érettségire. De hogyan is? 12 évig tanítják a gyereket, amikor pedig tényleg fontos lenne, akkor pedig mondhatni magára hagyják: a 13. évben ugyanis nem kötelező bejárni órákra, és bár nagyon jól hangzik a fent említett kivonatban, hogy "...építünk a tanulóink önállóságára...", nekem kicsit olyan festést kap a dolog, hogy "12 évig ellébecoltunk itt szépen, most meg oldd meg magad, hogy felkészülj az érettségire". Míg állami intézményben a középiskola egész 4 éve az érettségire való felkészülésről szól tulajdonképpen!

 

A harmadik dolog ami nekem fura, kapcsolódik a másodikhoz, nem is adnék neki külön sorszámot:)

Ahogy beszélgettünk ezzel az ismerősömmel, kiderült, hogy történelemből pl 12. osztályban az "Erdély helyzete Magyarország három részre szakadása után" témánál tartanak...tessék??!! Ez azt jelenti, hogy egy 18 éves, felnőtt magyar állampolgárnak papíron fogalma sincs a Rákóczi-féle szabadságharcról, az 1848-as forradalom és szabadságharcról, az 1956-os forradalomról, nem beszélve a világ egyéb igen fontos eseményéről... Itt kapcsolódnék a 2-es ponthoz, kicsit cserbenhagyásnak érzem, hogy 1 év alatt kell gyakorlatilag két évet "lenyomni" abban a bizonyos 13. évfolyamban - és ez még csak egyetlen tárgy, a történelem!

Biológiából, kémiából is kérdezgettem ezt az ismerőst, gyógyszerészként ezek kedves tárgyak nekem, a töri után kíváncsi lettem ott mi a helyzet:) Sajnos hasonló, mint törinél: biológiából az ízeltlábúakat fejezték be nem olyan régen (ismétlem, 12. évfolyam), hol van még az embertan, az etológia, ökológia, genetika, sejtbiológia... Ebben az a szomorú, hogy a biosz nem közismereti tantárgy, tehát aki nem azzal akar majd foglalkozni, az 13. évfolyamon ki sem fogja nyitni a könyveket. Aztán majd mennek a Mónika Show-ba reklamálni, hogy nem ugyanolyan a gyerekem vércsoportja mint az enyém, ezért tuti nem tőlem van, pedig minimális genetikai ismeretek birtokában belátható, hogy ez előfordulhat.

 

No mindegy, tényleg nem bántani akarom itt sem a Waldorf-hívő pedagógusokat, a tanulókat pedig végképp nem, hiszen legtöbbjük nem választotta ezt a fajta intézményt, hanem egyszerűen a szülei oda íratták be, és kész. Meg azt elismerem, oké, hogy a 13. évfolyamban nem teljesen önállóan kell csinálni a dolgokat, hanem azért ott vannak a tanárok is, lehet menni segítséget kérni, ez becsülendő. Csak olyan, mint ha az eddigi burokban nevelés után egy év alatt akarnák megtanítani a gyermeket a való világra...ez pedig sokszor még az állami intézményekben sem sikerül 12 év alatt sem...

 

A hosszú bejegyzés ellenére remélem kapok választ, hogyan vélekedik erről egy Waldorf hívő akár tanuló, szülő, de főleg pedagógus.

 

Köszönöm a figyelmet, mindenkinek további szép napot kívánok!:)