Nolanus Creative Commons License 2011.01.07 0 0 7654

"Aranygyapjú" = az "arany mennyegzői ruha" (soma psychikon). Az új lélek(tudat)állapot jele, amiről pl. Rózsakereszt Krisztián is ír az "Alkímiai Mennyegzőben".

 

Nem teljesen alaptalan feltételezés, azonban felvet egy problémát: miért éppen egy kos irhájáról van szó?

 

Hiszen ismerünk történeteket, ahol szintén megjelenik az ékességes, égi öltözék toposza - a kos szimbólumtól függetlenül is. Nem lesz fölösleges, ha röviden utalok ezekre, mert kapcsolódik a labirintus témához. Mindkettőnek közös jellemzője az alászállás-felemelkedés narratíva, ahol is az alászállás és a felemelkedés, vagyis az átmenet az égiből-földibe, vagy föld alattiba a Labirintus.

 

I. A Gyöngyhimnusz
Csak a most témába vágó elemekre szorítkozom, és csak ezekhez fűzök kommentárt.

"de levették rólam pompás öltözékem,
mit féltő szeretetben készítettek nekem,
arannyal áttört volt, drágakőtől ékes;
a stólámat éppenúgy, az aranyszínű sárgát,
melyet egészében alakomra szabták.
Elmémbe bevésték, hogy el ne feledjem,
mit akkor meghagytak: - Lemégy Egyiptomba,
ha onnét elhozod azt a drágagyöngyöt,
mit egy vészthordozó sárkány ölel körül,
felöltheted újra ékköves ruhádat,
és azt a stóládat, mely nagy boldogságod"

 

"...azután elértem Babilon tájait,
és betértem Labirintus (= Sarbug) falai közé.
Így jutottam le akkor Egyiptomba,
ahol már társaim, utam vezetői,
elhagytak engemet..."
Az égi ruha levetése után a descensio a 'labirintuson' keresztül történik, és a hőst akárcsak Ariadne és fonala, itt is 'vezetők' segítik.

 

"...intett engem az egyiptomiaktól,
tisztátalanságaik közösségétől.
Magamra öltöttem azok viseletét,
nehogy szemük előtt idegennek tünjek,
olyan valakinek aki máshonnan jött,
ezáltal a gyöngyöt valahogy elvegyem"
Vagyis, levetve a ragyogó 'pneumatikus' hordozót, felölti az éktelen 'hülikus' öltözetet.
Ez a minotaurusz sötét világa, akit itt a sárkány helyettesít.

 

"...mégiscsak megtudták, nem földjükről vagyok,
ármánykodásokkal kelepcébe csaltak,
mígnem megízleltem azoknak ételét.
Nem tudtam én többé: király fia vagyok,
görnyedő szolgája lettem királyuknak,
megfeledkeztem még arról a gyöngyről is,
amiért szüleim engemet elküldtek.
Azok ételétől elnehezültem,
mélységes álomba, tompán elmerültem."
A feledés és a halál(születés) álma ez, amiben 'hülikus' ruhába öltözött lény elmerül, miután megmerítkezik a Léthé-ben, hogy a platoni terminológiát használjam.

 

"Keljél fel, ébredj fel mélységes álmodból,
levélben rögzített szavunkat halljad meg!
Emlékezzél arra: Királyok fia vagy,
ki most szolga-igát vettél fel magadra;
Idézd fel elmédben öltözékedet,
az aranyszállal áttört, ragyogó kelméket"
A sötétségből, az álomból, az ál és rabvalóságból való kijutás módja: az emlékezés, a platoni anamnesis, az a-letheia visszaszerzése, a lény eredeti ragyogó állapotára(öltözékre) való emlékezés.

 

"Olyan volt e levél a szemeim előtt
mint a selymekből szőtt királyi öltözék.
Vezetett engemet, szeretettel vonzott,
így jutottam át a Labirintuson (= Sarbugon)"

Ez itt egészen rímel arra, amit Schenouda fejtegetett arról, hogy az aranygyapjú valamilyen módon írással, instrukciókkal is összefügg. Vegyük észre milyen csodás módon ötvözi össze e két alakzatot a költő: a levél az ami, emlékeztet, és az emlékezés az, ami maga az arany, a királyi öltözékre való emlékezés, az emlékezéssel a tudat ismét felölti ezt az öltözéket. És megint csak ez az, ami kivezet a labirintusból.

 

"Szüleim elküldték ékes öltözékem,
amit levetettem;
éppúgy a palástom, mely vállamra borult,
Ramtából (= égbolt), Rekenből (= magasság)"

 

 

II. Inanna alvilágjárása
Nevezhetnénk Inanna hét-fátyol táncának is. Vénusz Istennő alászáll az alvilágba, az utazás hét stáción keresztül tart, hét kapun kell átjutnia (vö. Egyiptomi Halottaskönyv), és minden kapunál le kell vetnie egy-egy ékességét: koronáját, drágakő láncait, melldíszét stb., a hetedik stációnál pedig királyi díszes öltözetét.

 

"És mezítelenül, ragyogásától, hatalmától és szépségétől megfosztva, az Istenek Úrnője úgy érkezett Irkalla[Ereskigál] elé. Irkalla, az Alvilág Istennője, feje oroszláné, teste asszonyé, kezébe kígyót szorít."

Ahh, tehát megintcsak a soknevű Kigyóistennővel van dolgunk.

 

Ilyeténképpen Inanna meztelenül áll az alvilág uralkodója előtt, a Minotaurusz szerepét itt leánytestvére, Ereskigál játssza. (ez a motívum, mint azt némely pszichologizáló kedvűek megjegyezték, rávilágíthat a Minotaurusz mibenlétére: a hős pszichikus árnya, sötét doppelgängere).
Innentől fogva egy kissé eltér a cselekményvezetés a Gyöngyhimnusz megoldásához képest, ez azonban egyáltalán nem lesz ismeretlen egyéb mítoszokból:

 

"Aztán Ereskigál Inanna-ra függesztette a Halál Tekintetét.
A harag szavát fordította ellene.
A bűn ítéletét okádta rá.
Lesújtott reá.
Inanna holttestté lett,
Egy darab rothadó hússá,
Úgy lógott egy kampóról a falon....

Innana eztán, három napon s három éjszakán át vissza nem tért..."

 

Íme a dögletes alkímiai putrefactio, amin a Történet szerint(egészen úgy néz ki, Egyetlen történet húzódik ezredéveken és mérföldeken keresztül, kisebb-nagyobb permutációkkal) a hősnek át kell mennie a feltámadás előtt, á la Odin, Krisztus, stb., három napon keresztül.

Inanna azonban nem szabadul olyan könnyen, az alvilág démoni lényei helyettesítő áldozatot követelnek: Innana szeretőjét, Dumuzi pásztoristent választja erre a szerepre (később Dumuzit huga helyettesíti tavasszal és nyáron az alvilágban). És innen aztán szárnyra kel az időről-időre az alvilág fogságába kerülő vegetációs Isten/Istennő mitologémája, a későbbi időkben ő lesz Tammúz, akit Byblosban és Harránban is tisztelnek, a görögöknél Adonisszé vedlik át, aki szintén pásztor, s Aphrodité szívszerelme, akit karjaiban sirat örökké... és persze a meghaló gabonaisten Osiris, akit Isis sirat (Innana, Aphrodité és Isis, az "özvegyek"), Eleusis misztériumai tulajdonképpen ennek a már ezer évekkel korábban is meglevő mítosznak az utózöngéi...

De hogy visszakanyarodjak a tárgyhoz, az ékes, királyi öltözék megvan, de hol van a labirintus? Sejthetjük, hogy ezt a szerepet az ékes öltözék elvesztésével járó hét kapun való átkelés tölti be, de vajon miért? Akik egy cseppet járatosak az alkímiában, már sejthetik, hogy a bolygószférákon való átkecmergés(az alkímiai feladvány: hogy juthatunk el Saturnus fémjétől Sol fémjéig) húzodhat meg a háttérben...

 

Node, hol rejtőzhet Kosunk?

Előzmény: Mirdad (7641)