Nolanus Creative Commons License 2010.10.26 0 0 7431
Kedvcsinálónak közlöm a Vénusz szentélyében álló központi kegytárgy leírását:

"Ott maradt ő térdelve a kápolna közepén gondosan felszentelt oltár előtt, ami isteni lánggal égett.
Röviden be fogom mutatni ezt az oltárt, mert csodáltam kiemelkedő formáját és szokatlan kialakítását. Az alja, ami egy márvány lépcsőn állott, egy kör alakú tömb volt, ami felett szépen csiszolt, fül alakú levelek hullámzó lánca futott körbe cimpákkal és finom szárakkal, amiknek kiöblösödő vége egy kis füzérben, asztragálban vagy peremben végződött a tömb felett. Hasonlóképp, ahol az ezt krülvevő növényi ornamentika kezdődött, volt egy hasonló füzér, és a kettő között egy trochlea, mérsékelten kivájva, mindezek felett pedig egy kis párkány. A trochlea lapja vagy síkja felett egy újabb körkörös perem volt, aztán egy kis csatorna, ami egy sima, sík felületben húzódott. Középütt egy hornyolt oszlop állt, arányaiban fokozatosan szélesedve a talapzatához közeledve a síkon. Kettéosztva e pillér átmérőjét, egy rész tette ki a vetületet körülötte, kettő ért a pillér tetejéig, az azt körülvevő csatornákkal, amik annak rendje szerint hiányoztak az aljáról. A pillér tetején egy kör alakú, fordított tányér volt, épp olyan szélességben, mint a trochlea alatta, a karimája felett befelé tartó párkány-ernyő csodás növényi díszítménye pedig elegánsan egy finom kis koronázó főpárkányba ment át. Az e párkány által bezárt kör egy baluszter alakú virág nyílását zárta, aminek sziromlevelei ragyogtak a felszínükön, és bájosan négy akantuszlevélbe nyílottak. Egy másik levelet is mesterien kivéstek alatta, ahol is átlátszott az a karimákon keresztül. A legfelső végén, a megfelelő vonások után egy pompásan formált dudor következett, aztán, ezen rajta, egy tiszta aranyból készült antik edény volt, széles karimával és sekély tál résszel. Lapos karimáján csodás elrendezésben páratlan minőségű, piramis formájú, hihetetlen nagyságú gyémántok helyezkedtek el karbunkulusokkal váltakozva.
*
A fordított tányér széléhez, egyenlő távolságban, négy gyönyörű tartó volt rögzítve, amelyek a trochleából nyúltak felfele, és szilárdan hozzá voltak csatlakoztatva ahhoz. Csigaszerűen hajlított végeik a fordított tányér alatt kezdődtek, és a trochlea felett végződtek, a kagylószerű alak kinyúlt ugyanaddig a pontig, mint az egészet tartó tömb; aztán fokozatosan visszakanyarodott a tányér alatt, és tovább is az alá, hogy a felső spirál lefelé, az alsó pedig felfele tekeredett.
Ez az egész csodálatos szobor egyetlen darab, legfinomabb fajta jáspisból készült, amiben megannyi szín keveredett és gyönyörűen ötvöződött össze, és hihetetlenül kiváló vonásokkal munkálták meg minden porcikájában. Bizonyosan nem vésővel vagy késsel dolgoztak rajta, hanem valamilyen csodálatos, ismeretlen módon munkálták meg.
Magassága a márvány lépcsőtől a pillér aljáig egy könyököt tett ki, és a pillér magassága is ugyanennyi volt. A maradék, az arany tálig másfél láb, és afelett egy negyed láb. Arany zsinórok lógtak a tartók felső tekervényeiről egyiktől a másikig, amikre hosszúkás, üreges balaszrubinok, villámló zafírok, csillámló gyémántok és zöldellő smaragdok voltak felfűzve, kellemes és harmónikus módon váltogatva a különböző színű ékköveket felbecsülhettlen értékű és hatalmas gyöngyökkel, melyek minden bizonnyal meghaladták még azokat is, amiket Octavianus ajánlott fel a Kapitóliumi Jupiternek.
Az arany tál köríves szélén négy, gömbalakú ékköveket tartalmazó függő lógott, oly módon áttörve, hogy kör alakban fel lehessen fűzni őket egy arany fonálra, és fel lehessen őket akasztani egy-egy kis kampóra. Mogyorónál nagyobbak voltak, és hét helyezkedett el egy szálon. A szálak végén egy-egy elegáns rojt volt selyem, arany és ezüst szálak keverékéből szőve. Arany szálak lógtak kampótól-kampóig teljesen hasonló módon és elrendezésben, ezeken azonban egyenként kilenc ékkő volt, középen tetszetős ívben meghajolva. A tál gazdagon díszített volt kívül-belül finoman metszett domborművekkel, puttókat, szörnyeket, virágokat és gyümölcsöket felvonultatva. Az egész tárgy mindennél nagyszerűbb és csodálatos megmunkálásról tanúskodott."
Előzmény: Nolanus (7429)