Nolanus Creative Commons License 2010.10.05 0 0 7289
"- Volt róla szó, meg gondolok is..."
Valóban, visszakerestem, majd két hónapja volt, ki emlékszik arra már :Đ (ebben az információ özönben)
Akkor még nem esett le ennek a jelentősége. Olvasgattam egy cseppet a kínai Fehér Lótusz Szektáról, és eléggé elgondolkodtatott, hogy ezek a Maitreya ('az eljövendő Buddha') küszöbönálló fellépését tanították, és ennek 'örve' alatt, a szekta belső titkos társaságának vezényletével egész szép kis rebelliót okoztak (tehát a vallási messianizmust politikai-hatalmi célokra használták fel). Persze a Maitreya nem jött el, a felkelés elbukott, a Fehér Lótusz pedig újból a föld alá húzódott (némelyek kapcsolatba hozzák őket a Triádokkal is).

Mintha ez a mintázat megjelent volna Kínától kissé távolabb is...

Szerintem rendkívül érdekes, hogy amikor kialakul a zsidó messianizmus, akkor ott a messiásnak nem kicsi 'politikai, hatalmi' szerepet is tulajdonítottak.

Jézussal kapcsolatban is vannak ilyen irányú tapogatódzások, de ez eléggé képlékeny dolog, ebbe inkább nem folynék bele (de azért emlékeztetnék az Ábrahámmal kapcsolatban írottakra, Kánaán elhelyezkedésére a korabeli nagyhatalmak között; nos, ez Jézus korában sem volt másképp, csak a szereplők cserélődtek le: Róma és a Pártus Birodalom állt szemben egymással és harcolt a Közel-Keleten, a kettő hátárán álló ütköző-államocskákon keresztül)

Aztán jött Mani, ez a 'tiszta és szelíd ember', de érdekes módon, ő is hatalmi játszmák közepébe cseppen, és mintha maga is arra törekedett volna, hogy az 'elit' közelébe kerüljön (erre persze anyai ágon predesztinált is volt).

De igazából én nem is ezektől jutottam el ide, hanem a Rózsakeresztesektől, akik szintén a Messianizmusba vetették a hitüket, ez azonban nekik sem jött be (ez egy külön érdekes terület, amit én úgy látok, eléggé elhanyagolnak); és ha valakik, hát ők elég erősen politikai és hatalmi játszmák közepette léptek fel.

Szóval, mi ez a furcsaság ezzel a 'messiási hittel', amit nagyon úgy tűnik, mindig egy elit, vagy titkos csoport gerjeszt a háttérből (hatalomtechnikai know-how), és vajon hogyan kapcsolódik ehhez János, és a korai kereszténység? Azért az nem hétköznapi, ahogy ő megcsavarta a dolgokat, ha igaz Schenouda feltevése; vagyis, hogy jövőként(bár ez sem egyértelmű!) mutat be valamit, ami már volt, mégis úgy, hogy 'jövővé váljék', hogy munkálkodjanak a Mennyei Jeruzsálem újbóli létrejöttén a 'Mesterek'.
Előzmény: Schenouda (7284)