A Virtuózok a Duna televízió klasszikus zenei tehetségkutató műsora és egyben tehetséggondozó programja. Az immár két éve nemzetközivé vált zenei versenyen a visegrádi négyek fiataljai mellett egy-egy vendég ország indul.
szia, becsülettel végig olvastam, biztos sokat dolgoztál a szövegen.
Tökéletesen igazad van abban, hogy tíz éve ez a műsor még sokkal inkább volt hagyományos sok hangszeres zenei verseny, most pedig sokkal inkább talentshow, annak minden hozadékával, a harsánysággal, a populáris műfajok felé való nyitással.
Én örülök neki, hogy a "Maestro" szelleme velünk van, gyermekeknek szóló komolyzenei műsor van a tévében főműsoridőben. Én azért szerettem meg kilenc- tízévesen a komolyzenét, mert apámmal lelkes nézői voltunk Leonard Bernstein gyerekeknek szóló tv műsorainak. Ha a műsor hatására csak egy gyerek, egy darab Chopin szonátát letölt a Spotify-ról, már megérte ez a műsor, az összes hibájával együtt.
Én a legelső évad óta nézem a műsort, és annak idején a sokszor hangoztatott szlogennel egyetértve hiánypótlónak tartottam. Három korosztály egymással összemérhető teljesítményeinek vetélkedését láthattuk, és a klasszikus zene olyan szaktekintélyeinek valóban tartalmas értékeléseit hallhattuk, mint pl. Szenthelyi Miklós tanár úr. Heteken keresztül bámultuk a műsort, kezdve a rostálások csetlő-botló felvételeitől a nyilvános adásokba kerülő jobbak háromlépcsős megmérettetésén át a legjobbakig. A döntősök közül is három nyertes került ki, korosztályonként egy-egy. Izgalmas volt, és akkora volt a színvonal, hogy én a döntőkben legszívesebben már nem is hirdettem volna helyezéseket. Öröm volt látni, hogy a komolyzene iránti sokat hangoztatott érdektelenség ellenére ennyi csodálatosan tehetséges ifjú magyar művészt ismerhettünk meg.
A nemzetközivé válás jól is elsülhetett volna, hiszen négy ország értelemszerűen négyszer annyi remek ifjú művészt hozhatott volna. A tehetségekkel nem is volt baj, de a műsor kommercializálódása, az elszaporodó show-elemek és a nemzetközivé terebélyesedő zsüri részéről tapasztalható harsányság és teatralitás kezdte a kedvemet szegni. Jó, rendben, el kell adni a produkciót. De akkor miért lett egyre kevesebb adás? Kiüresedtek az értékelések, 10 év körüli művészpalánták versengtek zeneakadémistákkal és világszerte koncertező, már-már profi zenészekkel a korosztályi versenyek megszüntetésével. Sebaj, így is sok szép produkciót láttam-hallottam.
Idén azonban... Egy elődöntő és két döntő - ez volna az elért népszerűség? Ennyire érdekli az embereket a műsor, amikor a szolgáltatók minden épeszű mértéket meghaladóan zúdítják a nézőikre (nem rám...) a soktucat évados végtelen "sorozataikat"? A Virtuózok pedig három adásra csökkent, plusz egy koncertre. Hát nagyon lehangoló a mérleg. A nemzetközi zsüri egyik-másik tagja - egyéb érdemeik elismerése mellett - komolyzenei műsorbs semmiképp sem való. Az értékelések is bombasztikus méltatásokkal teltek meg, valódi szakmai elemzések nélkül. A müsorvezető hölgy (Ida) valóban bájos és attraktív, de nekem túl harsány, a Zeneakadémia falai közé pedig szerintem nem való ez a stílus.
És hát a gyerekek... 90%-uk visszatérő. Hát hol vannak az új tehetségek? Az első évek tapasztalatai alapján biztosan most is lehetne találni annyi ügyes gyereket. Én valahogy korlátoznám a visszatérők számát, nem tudom, hogyan. De az újakra is kíváncsi vagyok. Az pedig, hogy az első abszolút győztes, Lugosi A. ismét elindult, nálam kiverte a biztosítékot. Lenyűgöz a tehetsége és a művészete, de hát ő már profi művész - persze, hogy leiskolázta a kicsiket. Én legjobban Abouzahra Mariamot sajnálom, aki - bár maga is visszatérő, ismét a második helyre szorult, pedig csodálatosan hegedül. Alit szívesen látnám a Virtuózok égisze alatt egy "Mi lett velük" műsorban, de ez most így nagyon nem volt fair a reménybeli első próbálkozókkal szemben.
Az ebben az erősen szárnyaszegett felállásban született eredményekkel nagyjából egyetértek. Számomra Balogh Ádám, és az országában győztes hárfás lány, a lengyel Zarina Zaradna hihetetlenül szép produkciója mellett a második helyre szorult cseh Kateřina vecová hegedűjátéka marad különösen emlékezetes.
Backstage - Boros Misi szerepeltetése kínos volt, inkább zongorázott volna...
Az ukránok szerepeltetését értem, bár a mai világ ezen törekvése nekem már idegen. De hát amikor a japán (!) szépségkirálynő idén egy ukrán lány lehetett, akkor semmin sem csodálkozom.
Essék pár szó a lengyel műsorvezető hölgyről: szerintem nagyszerű, érti a dolgát! Nem véletlen, hogy nem találtak "magyar megfelelőt" helyette most sem.
igen, az ukrán énekes kislány és Michael Jackson feldolgozás kapcsán is értettem a produceri szándékot, csak nem szeretem. Na mindegy, a többiek tetszettek. :-)
Nem véletlenül vártuk Teo Gertlert, csodálatos volt, tényleg megrendítő volt, ahogy játszott. Rajta kívül még Zarina Zaranda, a lengyel hárfás tetszett. Hihetetlen volt, hogy egy tizenkét éves kislány zongora gazdagságú hangzást ért el. Nekem idén ők tetszettek a legjobban.
Ali is jó zenész, de ő már profi művész, tényleg olyan volt, mint egy Ducati a bicikliversenyen. És ezzel együtt se tetszett annyira a játéka, mint Gertleré.
Nekem is Ali tetszett a legjobban, és Katerzsina a cseh hegedűs. Keller nagyon szigorú volt, de nagyon jókat mondott. Tetszett, hogy nem gügyögött a gyerekeknek, hanem igazi művészként kezelte őket.
Most volt pont nyolc éve, hogy barátnőm tanácsára egy szombat este bekapcsoltam a Bartók rádiót, hogy visszataláljak gyermekkorom kedvencéhez, a komolyzenéhez. A gyöngyhalászokat adták a Metropolitenből. Egy füst alatt szerettem bele az operába, és Mariusz Kwiecienbe, az előadás Zurgajába. Először az operákat szerettem meg, utána a kórusműveket, utána a szimfonikus műveket.
Mostmár rendszeresen hallgatok klasszikus zenét, de mindez Zurgaval kezdődött. Sajnos Kwiecien betegség miatt visszavonult, ma már a krakkói zeneakadémia tanára, de azt a Zurgat nem tudom feledni.
ez se volt rossz, bár az előadás központi és legmegrenditőbb része Diana Damrauval előadott duettje volt, ott tényleg megállt néhány pillanatra a föld.
Most sikerült megnéznem a tévében. Nekem talánLugosi Ali tetszett a leginkább, bár megértem a spanyol zsüritag berzenkedését is. Villanásnyira a végén feltűnt a második részből néhány kép: Teo Gertlert is látni véltem, őt nagyon kedvelem.
Amúgy a legviccesebb, hogy a yt már tele van a kivágott Dimash-Domingo produkcióval (plusz a szakmányban gyártott reaction-ökkel is), anélkül, hogy megemlítenék, hol, milyen alkalomból készült a felvétel. Szegény gyerekek ... De hát a "két D" tényleg gigasztár kategória, és valóban nagy énekesek (szerintem legalábbis).
Megnéztem a you tubeon, nagyon tetszett. Lugosi Alit nem nagyon értettem, de úgy vagyok vele, mint Batta tanár úr, ha ez kell a nemzetközi hírnévhez, rajta. A legjobban Balogh Ádám tetszett a Mozart darabbal, megérdemelte a továbbjutást, drukkolok neki.
én azért szeretem ezt a műsort, mert akárhogy is sikerül maga a tévéműsor, maguk a műsorszámok a zenét tanuló gyerekek és a felkészítő tanáraik jóvoltából mindig nagyon jók:-)
ma este háromnegyed kilenckor közzéteszik a műsor YouTube csatornáján is, én ott szeretném megnézni, mert a duna tv médiaklikk.hu alkalmazását nagyon nehezen tudom kezelni.
Rémes a szervezés a Duna TV részéről. Nagy nehezen a magyar elődöntő első felét (!?) megtaláltam a honlapjukon. Szerintem direkt bosszantják a potenciális nézőket.
Egyébként elképesztő volt a srác, aki egy év youtube-ozás után magától, kottaismeret nélkül majdnem teljesen megtanulta a La Campanellát.
Magyar Valentin öt éve indult Virtuózokban. Azóta is nagyon szeret versenyezni, rengeteg díjat nyert, legutóbb Junior Prima díjat. Most hallgattam meg a koncertjét a Bartók Facebook oldalán. Gyönyörű koncert volt, a záró szám Liszt: Mefisztó-keringője különösen elgondolkodtató volt.
en modt csak a produkciókat neztem meg, az idei nemzetközi zsűrivel nem vagyok kibékülve. Nekem is Richard Kollett hegedű játéka, és David Roland zongorista tetszettek a legjobban.A magyar fiú igaz művész, aki elfogódottsag nélkül tudja megszólaltatni a saját érzéseit, gondolatait a darabról. Egyedi, eredeti, ahogy zenél. Nekem nagyon tetszett a fuvolara átírt Lenszkij aria is. Jobban előadta, mint, ahogy a fiatal z nirok el tudják énekelni. A végén a popszámot nem hallottam, nem azért hallgatok klasszikus zenei versenyt, hogy ilyeneket hallgassak.
Hát ez a mai adás eléggé fura volt. Sztem a cseh hegedűs gyerek simán lehegedülte a teljes mezőnyt, de kiejtették. A középszerű popdal a végére meg minek (kinek) kellett, nem tudom.