A Turán az egyik legismertebb szerelvénye Magyarországnak. Ennek ellenére igen hiányos és ellentmondásos a tudásunk róla. Szeretném, hogy ha erről a szerelvényről minél több információ gyűlne össze, és szeretném, ha az ellentmondásokra válaszokat találnánk.
Sajnos nagyon kevés anyag van, úgy általánosságban a magyar kormányzati járművekről. Két könyvet tudok ajánlani:
1) Lánczos Péter: Államfői, kormányzati utazások járművei egy járműkonstruktőr szemével (MVP Alapítvány, Vasúttörténeti füzetek III; én magam a Füsti fa bódés ajánékboltjából szerezbem be, 800 forintért. Van ott egy-s más érekesség, érdemes ott szétnézni.
Érdeklődnék a TURÁN vonattal kapcsolatban . Egy kis segítséget szeretnék kérni keresek fényképet és jellegrajzokat a személykocsikról, vagy olyan segítséget ahol fel tudom keresni ezeket a dokumentumokat. Minden lehetőség érdekelne. Előre is köszönöm .
Az eltelt hetekben igen sok anyagot találtam a Turánról. A protokolláris útjait már ismerem, de alig tudni valamit a magán jellegű utakról. Frisnyák írja, hogy vannak jegyzékek arról, hogy mikor közlekedett a Turán. Ezekben a magán utak is benne lehetnek, Frisnyák 1-2 éves adata alapján.
Pl. 1937-re 37, míg 1940-re 42 utat (vagy napot ír). Hol lehetnek ezek a jegyzékek?
1930 előtt a kormányzói kocsit gyakran kötötték személyvonathoz. Van e erről valahol bővebb forrás.
A kormányzói kocsik 100 km/h sebességgel is vontathatóak voltak, nem így a mindig jelenlévő kalauzkocsi, amit csak 60 km/h-val lehetett vontatni. Mi lehetett az oka annak, hogy ragaszkodtak a kalauzkocsihoz, és azt nem cserélték gyorsabban vontatható kocsira. A Turán sebessége így lényegében 60 km/h-ban maximalizálódott, noha ennél jóval gyorsabban is tudott volna haladni a több kocsi szerkezete miatt.
A LÉL motorkocsit a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége rendelte meg, fizette ki és ajándékozta Gömbös Gyulának. Ne terjesszetek már a vonatkozó szakirodalom 2 perces átolvasása után megcáfolható állításokat.
A 9-es számú, a kormányzó hat (3+3) tengelyes extra, e célra átépített, különleges étkező-, szalon-, hálófülkés kocsija volt. Ebben volt egy I. egy II. osztályú étkezőszakasz, egy un. "termes" szalon - szakasz, plusz néhány hálófülke (kizárólag a kormányzói pár saját használatának céljára."
Ugyan kiégett a belső tere a 10-nek, de talán van pár régi belső kép róla, illetve pár korabeli leírás. Szerintem a vázat érdemes megmenteni és jó volna újjáépíteni, hiszen ez egy történelmi vagon.
"A később Csehországból ugyancsak hazakerült kormányzói szalonkocsi 2020-ban ugyancsak a Park - ba került, ahol jelenleg is tart a felújítása."
Nem Csehországból, hanem a Felvidékről (Szencről, egy tó partjáról) került vissza a 9-es. És nem a Parkba került, mert ott sem hely, sem szakember nincs a felújításra. Ha elkészül akkor lesz látható a Parkban - a jelenlegi információk szerint.
"Azt, hogy a C C futóműve átalakításra került - e (B B - vé), nem tudom."
Biztos vagy benne, hogy ennek is 3 tengelyes forgóváza volt? Én csak a 10-esről tudok, hogy ilyen forgóváza volt.
(Megjegyezm, a C C megjelölés helytelen, mert nagy betűvel hajtott tengelyeket jelölünk, márpedig itt egy személykocsiról van szó, nem motorkocsiról.)
Egyébként jók az információid, a 10-es eredetileg 3 tengelyes forgóvázakkal rendelkezett, a csehek kicserélték saját kéttengelyesre.
A 6-os egy behúzottvégű, hegesztett szekrényvázas kocsi, tehát az előd kocsi csak papíron volt előd, de azt szétbontották és teljesen új kocsi épült helyette. Akkoriban több ilyen kocsinál alkalmazták ezt a módszert.
A MÁV levéltárban van kép a 10-esről - valószínűleg új korából, ezen a számon ki tudod keresni, ha bemész kutatni:
A csehországi Jaromír - i (Jaromér - i) Vasúti Múzeumban kitört tűzvészben végül hány Turánhoz köthető vagon égett ki. Sok helyen két vagonról írnak, de találtam olyan forrást, ahol három vagont említenek.
Információink szerint a Turánból az 1-es (kalauzkocsi, újonnan épült kalauzkocsi Dunakeszin 1943-ban), a 6-os (személyvagon, 1903-ban készült személykocsi Dunakeszin átépítve termeskocsinak 1938-ban) és az időközben négytengelyesre átalakított 10-es pályaszámú (újonnan épült államfői termeskocsi Dunakeszin 1928-ban) kocsik égtek ki.
Akkor most melyik vagonok pusztultak tényleg el.
Lehet e megmenteni belőlük valamit és esetleg újjá lehet e őket építeni?
A Turán, Horthy kormányzati vonata. Összetétele igen gyakran változott. A hozzá köthető személyvagonok története pedig igen zavaros. Van olyan vagon (9-es), ami az egyik helyen 1913-ban készült, máshol ugyan az 1928-ban, míg máshol 1937-es átépítést említenek.
Egy cikk említi, hogy 1928-ban több vagon is készült. E cseh kutató szerint 4-5 vagon jöhet számba, de ezek jó része a magyar forrásokban máskor épült. Jó volna a kocsik azonosítását elvégezni a fennmaradt képek alapján.