Keresés

Részletes keresés

nagyfevoz Creative Commons License 2024.04.21 0 0 18

Sajnos nagyon kevés anyag van, úgy általánosságban a magyar kormányzati járművekről. Két könyvet tudok ajánlani: 

1) Lánczos Péter: Államfői, kormányzati utazások járművei egy járműkonstruktőr szemével (MVP Alapítvány, Vasúttörténeti füzetek III; én magam a Füsti fa bódés ajánékboltjából szerezbem be, 800 forintért. Van ott egy-s más érekesség, érdemes ott szétnézni.

2) Frisnyák Zsuzsa: Fejezetek az udvari és kormányzati utazások történetéből (barna, Vasúthistória évkönyv, Vaterán, FB-n beszerezhető, így néz ki:https://bookline.hu/product/home.action?_v=Frisnyak_Zsuzsa_Fejezetek_az_udvari_es_&type=10&id=2104182282) illetve ennek egy része fenn van a neten, egy külön füzetként, de fellelési helyét nem tudom...

3)https://epa.oszk.hu/01400/01445/00068/pdf/EPA01445_acta_hungarica_2023_3_0343-0482.pdf 

 

Asszem Kb. ennyi. Ha találok valami érdekeset, és eszembe is jut, akkor beteszem ide.

Üdv: Nagy Ferenc Zoltán

Előzmény: DUSTY21074 (17)
DUSTY21074 Creative Commons License 2024.01.17 0 0 17

Érdeklődnék a TURÁN vonattal kapcsolatban . Egy kis segítséget szeretnék kérni keresek fényképet és jellegrajzokat a személykocsikról, vagy olyan segítséget ahol fel tudom keresni ezeket a dokumentumokat. Minden lehetőség érdekelne. Előre is köszönöm .

Turán12 Creative Commons License 2021.05.01 0 0 16

Az eltelt hetekben igen sok anyagot találtam a Turánról. A protokolláris útjait már ismerem, de alig tudni valamit a magán jellegű utakról. Frisnyák írja, hogy vannak jegyzékek arról, hogy mikor közlekedett a Turán. Ezekben a magán utak is benne lehetnek, Frisnyák 1-2 éves adata alapján.

Pl. 1937-re 37, míg 1940-re 42 utat (vagy napot ír). Hol lehetnek ezek a jegyzékek?

1930 előtt a kormányzói kocsit gyakran kötötték személyvonathoz. Van e erről valahol bővebb forrás.

A kormányzói kocsik 100 km/h sebességgel is vontathatóak voltak, nem így a mindig jelenlévő kalauzkocsi, amit csak 60 km/h-val lehetett vontatni. Mi lehetett az oka annak, hogy ragaszkodtak a kalauzkocsihoz, és azt nem cserélték gyorsabban vontatható kocsira. A Turán sebessége így lényegében 60 km/h-ban maximalizálódott, noha ennél jóval gyorsabban is tudott volna haladni a több kocsi szerkezete miatt.

fantal Creative Commons License 2021.04.12 -1 0 15

A LÉL motorkocsit a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége rendelte meg, fizette ki és ajándékozta Gömbös Gyulának. Ne terjesszetek már a vonatkozó szakirodalom 2 perces átolvasása után megcáfolható állításokat.

Előzmény: dave_dömper (14)
dave_dömper Creative Commons License 2021.04.12 0 0 14

Így utólag sem mellékes talán az, hogy maga a topik címe nem elég szabatos, miután a Turán valójában

nem egy "kormányzati", hanem "Kormányzó-i" különvonat - szerelvény volt, mivel valójában, csakis és

kizárólag a Kórmányzó hivatalos, vagy éppen személyes utazási céljait volt hivatott szolgálni. A magyar

kormányzat (tehát az aktuális Magyar Királyi Miniszterelnök és / vagy Miniszterek csakis akkor és abból

a célból utaz(hat)tak vele, amikor azt a Kormányzó(i pár) hivatalos, avagy esetleg egyéb célja lehetővé,

avagy szükségessé tette. Ugyanezen okból többször is előfordult, hogy a szerelvénnyel a Kormányzó - t

elkísérők között többen - sokan voltak olyanok (is), akik nem voltak a m. kir. kormányzat tagjai. Például

több/sok esetben előfordult, hogy a Kormányzó, rendszeres vadászataira is ezzel a vonatszerelvénnyel

utazott és ez esetben a kísérete nem feltétlenül a kormányzat tagjainak köréből került ki. A Turán tehát

sokkal inkább "Államfői" vonat - szerelvény volt.

 

Ugyanakkor a Miniszterelnöki stallumban gróf Telekit, gróf Bethlent és gróf Károlyit követő vit. Gömbös

Gyula oly-annyira hiú volt, hogy eljutott odáig, hogy - miniszterelnökként - a Ganz - gyárnál megrendelt

egy un. (valóban) "kormányzati", valójában a mindenkori m. Kir. Miniszterelnök utazási céljára szolgáló

dízel motorkocsi gyártását - forgalomba helyezését - üzemeltetését. Tette ez nyilván abból a személyes

okból, mert-mivel nagyon megtetszett neki a Ganz gyár által 1934 - 1940 évek során, az Államvasutak

számára, egy 7 darabos szériában legyártott - leszállított - üzembe helyezett Aamot jelű 20 - 26 psz.-ú

luxus dízel gyorsmotorkocsi-sorozat, amelynek "Árpád"-névű tagjáról híresült el a sorozat - teljes joggal.

A Ganz gyár Gömbös Gyula céljára egy teljesen más tipusú és küllemű, de ugyancsak dízel motorkocsit

gyártott 49 psz. - alatt és ennek a neve "LÉL (Lehel)" lett. Ezt a dízel motorkocsit tehát valóban, joggal

hívhatnánk "kormányzati vasúti motorkocsi"-nak.

dave_dömper Creative Commons License 2021.04.11 0 0 13

A kormányzói különvonat és így annak részei is (többek között két további szalonkocsi), a II. világháború

idején csehszlovák területre került és egészen a háború befejeztéig ott is maradt. 1996-évben nyílt meg

Jaromir-ban egy vasúti múzeum. A két Turán - szalonkocsi is ide került és a kiállítás részeként éppen itt

volt bemutatva, miután - szerencsés módon - ehhez elég jó külső és belső állapotban voltak. A cseh és

magyar illetékesek között tárgyalások folytak a kocsik felújításáról. Mind - eközben, 2020. októberében

tűz ütött ki a Múzeumban és mindkét kocsi sajnálatos módon ennek esett áldozatul - és teljesen kiégett.

(forrás : Fejes Antal : Szigorúan ellenőrzött vonatok / Múlt kor, 2011. ősz. és Wikipédia)

Előzmény: alkotasu (9)
dave_dömper Creative Commons License 2021.04.06 0 0 12

Amit a C' C1 tengely - elrendezésről írsz, az helytálló. Azt viszont hivatalos könyv - bekezdésben láttam,

találtam, hogy 3 + 3 tengelyes forgóvázai voltak, akárcsak több más ilyen reprezentatív szalonkocsinak

is, nyilván a nyugodtabb futás miatt (a Roco is adott ki ilyen kék szalonkocsit a bajor királyi szerelvény-

ből, ami nem a királyi, hanem a koronahercegi különkocsi volt és azt is írták erről a kocsiról, hogy anno

több esetben is besorolták az ep. I. Rheingold - szerelvény normál kék - beige / krémszínü kocsiból álló

(ha jól emlékszem München - Amszterdam útvonalon metrendszerűen közlekedő) szerelvénybe, amikor

a hercegi pár is ezen a vasútvonalon utazott..

Előzmény: alkotasu (9)
Turán12 Creative Commons License 2021.04.03 0 0 11

Megfogtál. Nem találom, hogy hol olvastam ezt: "

A 9-es számú, a kormányzó hat (3+3) tengelyes extra, e célra átépített, különleges étkező-, szalon-, hálófülkés kocsija volt. Ebben volt egy I. egy II. osztályú étkezőszakasz, egy un. "termes" szalon - szakasz, plusz néhány hálófülke (kizárólag a kormányzói pár saját használatának céljára."

 

Ugyan kiégett a belső tere a 10-nek, de talán van pár régi belső kép róla, illetve pár korabeli leírás. Szerintem a vázat érdemes megmenteni és jó volna újjáépíteni, hiszen ez egy történelmi vagon.

 

 

alkotasu Creative Commons License 2021.04.02 -1 1 10

Pár kép a Turán 10-ről:

 

 

 

 

És 2020. okt. 20-án:

Itt látszik a cserélt forgóváz.

alkotasu Creative Commons License 2021.04.02 -2 0 9

"A később Csehországból ugyancsak hazakerült kormányzói szalonkocsi 2020-ban ugyancsak a Park - ba került, ahol jelenleg is tart a felújítása."

 

Nem Csehországból, hanem a Felvidékről (Szencről, egy tó partjáról) került vissza a 9-es. És nem a Parkba került, mert ott sem hely, sem szakember nincs a felújításra. Ha elkészül akkor lesz látható a Parkban - a jelenlegi információk szerint.

 

 

"Azt, hogy a C C futóműve átalakításra került - e (B B - vé), nem tudom."

Biztos vagy benne, hogy ennek is 3 tengelyes forgóváza volt? Én csak a 10-esről tudok, hogy ilyen forgóváza volt.

(Megjegyezm, a C C megjelölés helytelen, mert nagy betűvel hajtott tengelyeket jelölünk, márpedig itt egy személykocsiról van szó, nem motorkocsiról.)

Előzmény: dave_dömper (3)
alkotasu Creative Commons License 2021.04.02 -1 0 8
Előzmény: Turán12 (7)
Turán12 Creative Commons License 2021.04.02 0 0 7

Sajnos ezt a linket nem tudom megnyitni.

https://1gr.cz/u/n4/pouzijte-tlacitko-sdilet.gif

Turán12 Creative Commons License 2021.04.02 0 0 6

Köszönöm az infókat!

Sajnálom, hogy a 10-es kocsi nem menthető, de azért az ember mindig reménykedik.

alkotasu Creative Commons License 2021.04.01 -1 0 5

Tűzeset előtt:

 

https://www.google.hu/maps/@50.3452227,15.919449,3a,15y,354.41h,88.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFCB-mvEjmmY_eOXNg7EYQw!2e0!7i16384!8i8192

 

 

 

Képek a tűzesetről:

 

https://twitter.com/hzskhk/status/1318444879756824577

 

https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/pozar-zeleznicni-muzeum-vytopna-jaromer-vagony-hasici-kralovehradecky.A201020_085345_hradec-zpravy_tuu/foto/TUU86db5f_480243938503_8091127770742270319_n.jpg

 

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-muzeu-v-jaromeri-shorelo-pet-zeleznicnich-vagonu/1948048

 

A következő információt Lovász Gy-től kaptam a kocsikról:

 

Csehországba távozott: 1,2,5,6,9,10,11,12

1- Most égett

2- (ex Udvari 23) - 1975-ben eladták a Königgrätz -i Úttörőcsapatnak - Ott elbontották

5 - Pága Bubnán fotózta

6 - Jaromerz-ben, nem biztos, hogy ez is megégett. Talán kimentették. 

9- Szencen - most hozták haza

10 - Most leégett

11 - Prága Bubnán készült róla fotó

12 - Parkunkban.

 

Ha ezt a képet megnézed, a 10-es szalonkocsi menthetetlen:

https://1gr.cz/u/n4/pouzijte-tlacitko-sdilet.gif

Egyébként jók az információid, a  10-es eredetileg 3 tengelyes forgóvázakkal rendelkezett, a csehek kicserélték saját kéttengelyesre.

 

A 6-os egy behúzottvégű, hegesztett szekrényvázas kocsi, tehát az előd kocsi csak papíron volt előd, de azt szétbontották és teljesen új kocsi épült helyette. Akkoriban több ilyen kocsinál alkalmazták ezt a módszert.

 

A MÁV levéltárban van kép a 10-esről - valószínűleg új korából, ezen a számon ki tudod keresni, ha bemész kutatni:

X20236006                 002

X20236006                 003

Előzmény: Turán12 (4)
Turán12 Creative Commons License 2021.03.23 0 0 4

A csehországi Jaromír - i (Jaromér - i) Vasúti Múzeumban kitört tűzvészben végül hány Turánhoz köthető vagon égett ki. Sok helyen két vagonról írnak, de találtam olyan forrást, ahol három vagont említenek.

Információink szerint a Turánból az 1-es (kalauzkocsi, újonnan épült kalauzkocsi Dunakeszin 1943-ban), a 6-os (személyvagon, 1903-ban készült személykocsi Dunakeszin átépítve termeskocsinak 1938-ban) és az időközben négytengelyesre átalakított 10-es pályaszámú (újonnan épült államfői termeskocsi Dunakeszin 1928-ban) kocsik égtek ki.

 

Akkor most melyik vagonok pusztultak tényleg el.

Lehet e megmenteni belőlük valamit és esetleg újjá lehet e őket építeni?

dave_dömper Creative Commons License 2021.03.20 0 0 3

Tudomásom szerint a kormányzói személyautó-szállító vasúti kocsi már régebb ideje a Vasúttörténeti

Park - ban található. A később Csehországból ugyancsak hazakerült kormányzói szalonkocsi 2020-ban

ugyancsak a Park - ba került, ahol jelenleg is tart a felújítása. Azt, hogy a C C futóműve átalakításra

került - e (B B - vé), nem tudom. Azt viszont tudom, hogy két, ugyancsak megmaradt egykori, Turán

szalonkocsi a csehországi Jaromír - i (Jaromér - i) Vasúti Múzeumban kitört tűzvész idején kiégett.

Turán12 Creative Commons License 2021.03.20 0 0 2

Lehet, hogy a csehek a 3+3 tengelyes forgóvázat kicserélték 2+2 forgóvázra? Egy cseh forrás az említett 9-es vagont 4 tengelyesnek írja le.

dave_dömper Creative Commons License 2021.03.20 0 0 1

A Turán-nak két speciális kocsija volt. Az egyik a 9-es számú, a kormányzó hat (3+3) tengelyes extra,

e célra átépített, különleges étkező-, szalon-, hálófülkés kocsija volt. Ebben volt egy I. egy II. osztályú

étkezőszakasz, egy un. "termes" szalon - szakasz, plusz néhány hálófülke (kizárólag a kormányzói pár

saját használatának céljára). A másik speciálisan átalakított kocsi (12. számú) egy különleges módon

átépített kocsi volt széles vég-ajtóval és oldal-ajtóval. Ez esetben egy normál vasúti kocsit alakítottak

át a kormányzó extra személygépkocsija (amelyet a kormányzó minden egyes vonattal bejárt útjára

magával vitetett) tárolásának - szállításának céljára. Ezek voltak a szerelvény extra, egyedi kocsijai.

A szerelvényhez tartozott ezenfelül a vasúti kisérő személyzet kocsija, a távirász kocsi és valamint a

kormányzol külön szalonkocsi - mögé besorolt, a kíséret céljára és számosságának megfelelő számú,

normál vasúti személykocsiból kialakított termes "szalon"-kocsi. A szerelvényt a kormányzói említett

autószállító kocsija zárta.

Qqberci Creative Commons License 2021.03.19 -2 2 0

H0rthy v0nata...

Előzmény: Turán12 (-)
Turán12 Creative Commons License 2021.03.19 0 0 topiknyitó

A Turán, Horthy kormányzati vonata. Összetétele igen gyakran változott. A hozzá köthető személyvagonok története pedig igen zavaros. Van olyan vagon (9-es), ami az egyik helyen 1913-ban készült, máshol ugyan az 1928-ban, míg máshol 1937-es átépítést említenek.

Egy cikk említi, hogy 1928-ban több vagon is készült. E cseh kutató szerint 4-5 vagon jöhet számba, de ezek jó része a magyar forrásokban máskor épült. Jó volna a kocsik azonosítását elvégezni a fennmaradt képek alapján.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!