Nu, had ütközzenek itten a véleménye, indulatok, hiedelmek meg a "tények" ebben a hálás vitatémában.
Szeretettel ajánlom ezt a topicot Linnek, és minden éhes topiclakónak. "SPACC"
Nu, végigrágtam magamt rajt. Hagytam aszalódni odabent, és van egy kis zsibbadás féle a nyúltagyamban (póriasan: sanda gyanú) . Picit szponzorált, irányítottnak tűnik a dolog. Persze ez csak egy gyanú.... :)
Hm, sem a Pennánál a nagy demó rendszeren (Altmann DAC, NAim NAC552, NAP500, ProAc Response 4 dobozok) sem a közepes demó rendszeren (Altmann DAC, Altmann erősítő, Zu Druid hangfal), sem nálam otthon (Altmann DAC, Altmann erősítő, Avantgarde Trio) nem jön ki semmilyen hallható különbség az Apple Macbookon történő lejátszáskor. Először akkor próbáltam ki (Quad G5 Mac) vagy majd egy éve, amikor az egyik amerikai fórumon arról értekeztek, hogy a DLL file mennyisége Windows alatt befolyásolja a lejátszott hangot.
Sőt azt is kipróbáltam, hogy van-e valami hallható különbség akkor ha agyon van terhelve a processzor, ezért egyszerre enkódoltam két különböző alkalmazással H.264 és MPEG-2 VBR tömörítésű videót HDTV képméretben miközben a külső firewire tunerről meg MPEG-2 videót rögzítettem. Ekkor 80-100% között ingadozott a CPU-k terhelése. Csupán a ventillátor lett hallható, mivel a Macbookban ez normál üzemi állapotban semmilyen hallható zaj nem keletkezik. Ha nagyon figyeltem legfeljebb annyit VÉLTEM az érzékelésem küszöbén hallani, hogy mintha egy picit vékonyabb, élesebb lett volna a hang. Ez a hatás nagyságrendjét tekintve semmiképpen nem volt azon a szinten, mint mondjuk egy Shakti kő vagy egy CD demagnetizálás hatása. Ehhez képest a képen látható japán selyem vatta hatása például kifejezetten drámai.
Lehet, hogy szerinted mindegy... ha hihetek a fülemnek, mégse. Magam nem nagyon szeretek szokványos PC-ről zenét hallgatni - igaz, CD-játszót se nagyon. Amelyek megütik az analógban általam megszokott "szintet", azok (nekem legalábbis) igen drága futómű + DAC kombók. Ezektől viszont messze elmarad egy mégoly jónak tartott hangkártyával felszerelt gép is. /Van egy tippem, utóbbinak ki fog először ellentmondani!:-/
Vannak... és a különbség akkora lehet, hogy egy átlagos hangkártyával, átlagosnál jobb fülesen is jól meg lehet különböztetni a szoftverek hangját. Vaktesztben is. Még egyszer leírom: számomra is megdöbbentő, hogy a hangzásbeli eltérés "iránya" oprendszer és konfiguráció független.
A CD-játszó is elég összetett szerkezet, a PC méginkább. Kérdés, veszi-e valaki a fáradtságot és utánajár-e a kérdésnek. Mindenesetre kíváncsi lennék, hogy egy igazán jó DAC-ot tartalmazó összeállításban, mondjuk Pennáék összeállításán mennyire jön át ez.
Csak, hogy látszon miről is beszélünk. A mostani állapotában a rendszernek van már egy órajelgenerátor is (Az Altmann A/D konverter SPDIF kimenete), az is (egy másik) autó akkuról, amihez a Firewire - SPDIF átalakító lockol az SPDIF bementén keresztül. No ez igazán drámai hatással műxik. Feszesebb lett a ritmus és még érthetőbbek a dalszövegek mint eddig, pedig eddig sem panaszkodtam miattuk.
Én is azon wok, hogy alapvetően a HW, jelen esetben a hangkártya fogja meghatározni a minőséget. Persze az SW akár be is zavarhat, mert egy csomó player van amiben változtatható a hangszín, meg egyebek.... a klf. dsp pluginekről nem is beszélve.
Na meg mielott megfenyitenek a masik topicban :) Ez egybevag az en Windows-os tapasztalatommal, bar bizonyara kozel sem olyan kiterjedt mint a tied :) Szerintem tok mindegy hogy kernel streaming v. asio, ugyanott lyukad ki, az eszkoz driver altal bemappelt memoriajaban, s hacsak nincs gaz, akkor aztan tok mindegy ki masolja oda. Termeszetesen ehhez normalis hangkartya kell, aki azon a frekvencian fut amin kell, meg normalis driver, bar asio/kernel streaming eseten talan ez sem. Wave/directsound ilyesminel persze ezt mar nehezebb garantalni, bar utobbi tud primary buffer-t amit elvileg mar nem mixel tovabb.
Buffer utan aztan mar johet a jitter, az optikai vs. coax kabel, meg annak iranya, meg a tobbi izgi dolog..
Tőlem többet valószinűleg nem sokan kisérleteztek a számítógépes zenehallgatással. Az elmúlt több, mint 3 évben.
Biztosan állíthatom:
Az általam használt Apple Mac gépeken tökmindegy, hogy iTunes-ból vagy Quicktime-ból vagy bármely más lejátszó szoftverben játszom le a file-t, nincs a hangban semmilyen különbség. Sőt szemben sokak állításával én a veszteségmentesen tömörített és a tömörítetlen között sem hallok különbséget, miközben kiválóan hallom, a kábelek közé távtartónak tett selyemvatta jótékony hatását :-).
Ugyanis szemben a Windows-zal, a Mac esetében minden lejátszó szoftver a Quicktime architektúrát használja, nincs Kernel streaming meg ASIO variáció, az op.rendszer akár 192k/24 bitig is kiválóan támogatja a lejátszást, tömörítetlen és tömörített formátumokat, mindazt, amit a Quicktime is. Szóval, aki nyugalmat, egyszerű zenehallgatást akar, az használjon Apple gépeket. A legutolsó generációs Core 2 Intel procis Macbookok alaplapi optikai kimenete is nagyon jól szól, sokkal jobban, mint a korábbi generációs gépeké. Talán már külső USB (FIREWIRE) - SPDIF konverter sem szükséges hozzá feltétlenül. A Mac Mini és Core Duo Intel procis gépek optikai kimenete sokkal jitteresebb, magától a nagy Charles Altmanntól tudom, de egybe vág a saját tapasztalataimmal.
Nocsak, nocsak: itt kellene, de a kereskedői közleményekben jelent meg (jól szét lett az is offolva, sajna én is bűnös vok benne) TAC mestertől, hogy még egy fránya sw is képes másképpen szólni, holott elvileg a tisztán elektronikusan tárolt és megszólaltatott rencerek bitjeivel vajmi kevés mechanikus vagy analóg dolog történhet...
Merugye bit az bit, billencsáramkör az Tátra, függvény az lógvány...és van pofája másképpen szólni...
Csendesen jegyezném meg, hogy az ott felvázolt esetben a létrejöhető változások szvsz. nagyságrendekkel kisebbek, mint a CD lemez elektromechanikus kiolvasása során létrejövő bizonytalanságok...