Keresés

Részletes keresés

Solstane Creative Commons License 2014.11.29 0 0 1783

Ezt az idézetet ma találtam a facebookon:"Before that the I AM was experienced as Jehovah, as a group I AM, because humanity was not able to hold the power of the I AM within them."
Vagyis hogy Jehova volt a csoport Én, amíg az emberiség nem tudta  a valódi Én-t magába fogadni.
Jehova , ha jól tudom, a Hold Eloha és ha jól értem, akkor a kabbala rendszerével őt lehet elérni.És ez nem kicsi cél, nem akarnám ezt lebecsülni,de használható ez a módszer akkor is, ha valaki inkább Krisztust akarná elérni? Létezik keresztény kabbala?

fejlődő Creative Commons License 2014.11.04 0 0 1782

Az antropozófia tudja magyarázni és érteni a kabbalát.

Előzmény: Solstane (1779)
fejlődő Creative Commons License 2014.11.04 0 0 1781

Szia Kolos!

Nagyon leleményes a rajzod. De tudd, hogy ezt sokféleképpen lehetne rajzolni. Egyébként ez a rajz talán úgy született, hogy előbb képet alkottál róla a lelkedben, és lerögzítetted, hogy könnyebben észben tartsd. Később erre nem lesz szükség. Mert evidens lesz, hogy mindez hogyan is van, és milyen összefüggések léteznek...

A szellemi fejlődést elsősorban nem rajzok, főleg nem más rajzai vagy táblázatai segítik elő, hanem saját rajzaink, de főleg a saját magunk által kialakított belső képek, természetesen a megértés érdekében. Mindent ilyen alaposan kell tanulmányozni és érteni, ahogy - vélhetően - Te teszed.

Így tovább!

f.

Előzmény: Koli14 (1780)
Koli14 Creative Commons License 2014.10.05 0 0 1780

Szia Fejlődő!
Elkészültem a rajzzal. :) Hogy ez nekem mit segített? Tudtam valahová vizuálisan kapcsolni a fogalmakat. Így amikor olvastam egy fogalmat (pl. érzőlélek), a rajz segítségével tudtam, hogy az milyen más lénytagokkal van még kapcsolatban. Segítette azt, hogy ezekhez a fogalmakhoz hamarabb egy értelem/megértés csatlakozzon. Mintha ahelyett, hogy valaki neked azt mondja, hogy a következő utcasarkon fordulj balra, majd menj egyenesen, és két kereszteződés után jobbra, valaki ugyanezt egy térképen megmutatná neked. Az összkép kialakulását is segítette.

Csatolom a rajzot, hátha másnak is segítségére lesz.


Üdv:Kolos

 

Előzmény: fejlődő (1691)
Solstane Creative Commons License 2014.10.02 0 0 1779

Ha esetleg valaki még nézi ezt a topikot, szerintetek a kabbala és az antropozófia milyen viszonyban van egymással ?

Solstane Creative Commons License 2014.10.01 0 0 1778
Solstane Creative Commons License 2014.08.16 0 0 1777

Találtam egy könyvet:

http://www.scribd.com/doc/209751854/Eurythmy

Letöltöttem  kedvedért, akkor ha kell, elküldöm. (ha még erre járnál)

zerosdfd Creative Commons License 2014.05.06 0 0 1776

Előzmény: Aniko444 (1775)
Aniko444 Creative Commons License 2014.01.28 0 0 1775

Sziasztok!

 

Sajnos elfelejtettem a parametereimet, uj neven regisztraltam, reg jartam itt. A segitsegeteket szeretnem kerni. Az euritmia ABC betuinek megfelelo testtartasokat kutatom a neten egesz nap keves eredmennyel. Regen volt, hogy tanultam oket es megkopott a tudasom. Arra gondoltam esetleg tud valaki ajanlani egy weboldalt, lotoltheto dokumentumot vagy van valakinek kepes anyaga..

Ismetelten elnezest az ekezet nelkuli irasert es bizakodva varom a valaszotok.

 

Koszonettel;

 

Aniko

 

Solstane Creative Commons License 2013.07.20 0 0 1774

Nemrég az jutott eszembe, hogy Rudolf Steiner és Marie Steiner házasságkötésének napján bizonyára készült a párról fénykép.Sajnos az interneten nem találtam.Viszont egy érdekes tényre bukkantam.Lehet, hogy ez a dolog már régóta ismert, de én csak a neten keresztül találok infókat.Szóval a lényeg, hogy Steiner igazából egy Alice Spengler nevű hölgy zaklatása elől menekült a házasságba.
Hogy Marie Steiner mit gondolt erről, azt nem tudom.Érdekes lenne tudni...
Minden esetre, ha valaki a Társaság történetével foglalkozik, akkor ez talán egy fontos tény lehet.Marie Steiner és Ita Wegman esetében is.

Az alábbi oldalakat idő hiányában nem olvastam végig:

http://ipwebdev.com/hermit/ktmc1.html


http://books.google.hu/books?id=sNutCKBKOO8C&pg=PA108&lpg=PA108&dq=marie+rudolf+steiner+marriage&source=bl&ots=P_eVUTryvt&sig=HkuU44kbIqASLmJXHMfVmuzqUKQ&hl=hu&sa=X&ei=IdebUfLAOoXLtAbY3oC4Aw&ved=0CFYQ6AEwBA#v=onepage&q=marie%20rudolf%20steiner%20marriage&f=false

Törölt nick Creative Commons License 2013.05.10 0 0 1773

A buddhizmus mellet,a teozofiára  mint "hobbyra" tekintek.Nagyon jó dolgok vannak leirva a teozofiában amik segitettek megérteni a buddhizmusból is ezt-azt,mivel nem misztifikált a nyelvezete hanem tárgyilagos modern.

 

Törölt nick Creative Commons License 2013.05.09 0 0 1772

Fontos szellemi szabály, hogy nincs levegőben lógó, önmagából születő szellemi áramlat. Minden Mester tanítása kinő valamiből, így van meg egyfajta szellemi folytonosság. Buddha a Sankya és a Jóga útra alapozott, Jézus is végigjárta 12-30 éve koráig szinte az összes szellemi iskolát és misztérium utat, Mani is a kereszténységre és a Zoroasztriánus tanokra épitett, Steiner pedig a Rózsakeresztességre és a Teozofiára. Ez igy van rendjén...

Előzmény: RAFi (1771)
RAFi Creative Commons License 2013.05.08 0 0 1771

Steinernek mint tanítónak úgy kellett fellépnie, hogy az adott kor meghatározó szellemi áramlatába kapcsolódjon be - ez volt a teozófia. Annyit érdemes tisztázni, hogy Steiner mindig a saját útját járta a teozófiai társaságon belül is, tehát a német frakció -amit ő vezetett- alapvetően más kellett, hogy legyen, mint a többi. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a korai teozófia hordozta a krisztus-impulzust és csak később "üresedett ki", amikor a hülyeség tért hódított a társaságon belül (Krishnamurti ügy, Leadbeater botrányai, "a mester levelei", stb). Steiner rengeteg erőfeszítést tett, hogy a teozófiát valahogy visszaterelje a helyes irányba. Például amikor kirobbant a Leadbeater-ügy, akkor Steiner volt az egyedüli, aki az elhatárolódás és felháborodás helyett inkább előadásokat tartott arról, hogy milyen kontrollálhatatlan erők ébredhetnek fel az emberben amikor felkészületlenül kezd bele a "csakrák" nyitogatásába.

Ha jól tévedek, akkor az utolsó csepp a pohárban a Krishnamurti ügy volt, amikor Steiner végleg szakított a teozófiai társasággal. Egyébként ehhez a lépéshez később, 1933-ban maga Krishnamurti is csatlakozott, amikor bejelentette a teozófiai társaságnak, hogy "Én nem az vagyok, akinek ti gondoltok engem" és feloszlatta azt...

Előzmény: Törölt nick (1770)
Törölt nick Creative Commons License 2013.04.17 0 0 1770

Na és a teozófia ?

hiszen végtére is abból vált ki Steiner !

Solstane Creative Commons License 2013.04.17 0 0 1769

Találtam néhány angol nyelvű könyvet, amit felraktam ide:

http://www.scribd.com/urepanse/documents


állítólag sima facebook bejelentkezéssel is letölthetőek

 

Aeolian9999 Creative Commons License 2013.03.21 0 0 1768

Kedves Antrapo!

 

Csak nemrég találtam rá erre a fórumra, és nagy érdeklődéssel olvasom.

A 888. bejegyzés (forum.index.hu/Article/showArticle?go=83601908&t=9048813) 

különösen fellelkesített, mert már évek óta vadászom a Bistey-előadásokat.

E-mailt is írtam, de gondolom, már nemigen használod a freemailt.

Ha megvannak még azok a DVD-k, kérlek szépen, jelentkezz! Nagyon fontos volna, és nem ingyen várom!

Írj!

Köszi,

üdv:

L*

Előzmény: antrapo (1764)
Mikhael Creative Commons License 2012.09.30 0 0 1767

Ez nem könyv, csak egy jegyzet, és a MAT könyvtárában kikölcsönözhető.

 

Előzmény: Solstane (1765)
fejlődő Creative Commons License 2012.09.28 0 0 1766

Szia!

 

Szerintem a társaságnál érdeklődj, mert ez a könyv lehet, hogy nem is került ki könyvesboltokba.

Előzmény: Solstane (1765)
Solstane Creative Commons License 2012.09.27 0 0 1765

 Bocsi, de most nincs itthon internetünk és igaz, hogy elképzelhetetlen volt számomra internet nélkül élni, most mégis azt érzem, hogy nagyon jól van ez így.
 Bistey Zsuzsától mindent elolvastam, amit csak lehet és mindent többször is.Nagyon sokat jelentenek nekem az ő írásai.Igaz, hogy személyesen soha nem találkoztunk, csak az írásain keresztül.
 Szeretném elovasni Steinertől a "Vér éterizálása" c. könyvet, de sajnos egyenlőre nem sikerült hozzájutnom.Sem a helyi könyves boltok nem tudják meghozni, de könyvtárközi rendeléssel is próbálkoztam, az sem sikerült.Remélem, azért majd egyszer csak összejön.

Előzmény: MartinIsti (1757)
antrapo Creative Commons License 2012.09.04 0 0 1764

R.Steiner: Krisztus-impulzus és az éntudat fejlődése (részlet)


"(...)
Ezzel választ kapunk arra a kérdésre is, hogy miért jövünk össze olyan sokszor? - Azért gyűlünk össze annyiszor, mert nemcsak a megismerésünket akarjuk bővíteni, amikor tanításokat fogadunk be, nanem mert a tanítások, ha helyes módon közlik és ajátítják el azokat, a benső lényünket egyre erőteljesebbé és ellenállóbbá teszik. Szellemi életnedvet öntünk a dolgainkba, amikor összejövünk, és antropozófiával foglalkozunk. Ezáltal az antropozófia nem egy elmélet, hanem egy életital, egy életelixír, amit újra és újra a lelkünkbe töltűnk, és amiről tudjuk, hogy a lelket egyre erősebbé, egyre szilárdabbá teszi. Ha pedig az antropozófia többé már nem az lesz az emberek számára, ami manapság a külső világ értetlensége miatt, ha egyszer belenyúlik majd az egész szellemi életünkbe, akkor az emberek látni iogják. hogy az életben való boldogulás - a fizikai életé, az egész külső életé is - attól a megerősödéstől függ, ami az antropozótiai szemléletmód által és az antropozótlai átélés során szerezhető meg. El fog jönni az idő, amikor az ilyen antropozótiai gyűlések a legfontosabb erősitőszerek lehetnek az emberek számára, és amikor onnan kijönnek, azt mondják: egészségünket, az erőnket az életben annak a körülménynek köszönjük, hogy a tulajdonképpeni benső lényünkben, a lényünk középpontjában mindig újból megerősítjük magunkat! - Csak ha azt érzik az emberek, hogy az egyes vizsgálódásokban megadja nekik az antropozófia azt, ami egészen a fizikai testig erőteljessé és egészsegessé teszi őket, csak akkor fogják megérezni az antropozófia e küldetését. És akik ma antropozófával fogla]koznak, azok tekintsék magukat úttörőknek az antropozófia mint életerősítő szempontjából! Csak akkor lesz igazi az antropozófia, és csak akkor szerezhető meg a helyes ellenállás mindazzal szemben, ami ma oly sokféleképpen életgyengítő hatású.Végezetül még valamire felhívnám a igyelmet. Nincs, amit manapság gyakrabban emlegetnének, mint az „örökölt hajlamok” kifejezést. Aki ma az „örökölt hajlamok” kifejezést nem veszi a száján minden héten legalább háromszor-négyszer, tekinthető-e az művelt embernek? Egy művelt embernek mindenképp tudnia kell legalább azt, hogy a tudós orvostudomány már megállapította, mi számít az emberi életben örökölt hajlamnak. Aki nem mondja olyankor, amikor ez vagy az az ember nem tud mit kezdeni saját magával, hogy az illető örökölte az errevaló hajlamot, az nem is művelt ember, hanem valami egyéb, és ezek között az egyebek között talán egy antropozófus. Itt kezdődik az, amikor a mai élet tudománya nemcsak elméletileg jár tévúton, hanem már az életben is kezd kárt okozni. Itt van a határ, ahol az elmélet közel kerül a morálishoz, ahol már immorálissá válik az, ha téves elméletet áilítanak fel. E téren az életerő, az életbiztonság éppen attól függ, hogy a valóságot ismerjük meg. Mert aki helyes szellemi szemlélet alapján megerősíti, erő-íti, erőteljessé teszi magát a lelkében, egy életelixírhez juttatván magát, az mi mindenre lehet képes!
Amik öröklődés útján kerülnek az emberbe, azok a fizikai testben, vagy legfeljebb az étertestben történő öröklések. De ha helyes életszemlélet folytán egyre erősebbé és erősebbé teszi magát az ember a tulajdonképpeni lényében, és legyőzheti azt, ami öröklött hajlam benne, mert a szellemi, amennyiben helyes módon működik, képes arra, hogy a testit kiegyensúlyozza. Aki azonban a maga szellemi benső lényében nem erősödik meg, aki azt mondja: a szellemi csak a testiség produktuma, az – mivel nem rendelkezik erős bensővel – ki van szolgáltatva az öröklött hajlamoknak, és nála ezek károsan fognak érvényesülni.

Egyáltalán nem csoda, hogy amit ma öröklött hajlamoknak neveznek, annyira félelmetes hatású, mivel elhitetik az emberekkel az öröklött hajlamok erejét, és elveszik tőlük azt, ami ellene hatna. (…) Kitalálják az öröklött hajlam mindenhatóságát, és ez által lesz hatása.(…) Az egészre mint korjelenségre mégis fel kell hívnunk a figyelmet, mivel itt a tudomány nemcsak téves elméleteket kezd terjeszteni, hanem olyan, az életet szolgáló eszközöket vesz ki az ember kezéből, amelynek szellemi világszemléletként erővel kellene megtölteniük az életet, és amelyek egyedül képesek arra, hogy azzal a hatalommal szemben, amelynek egyébként le kellene győznie az ember, vagyis a fizikaisággal - felvegyék a harcot.”


babaji Creative Commons License 2012.08.30 0 0 1763

Nagyjából ugyanezen szövegeket az internetről ingyen is le lehet venni :))) vagy vegyék videóra és tegyék fel a http://www.youtube.com 

ez  itt egy alacsony életszinvonalu ország !

legyünk őszinték !

A minőségről  pedig csak u t ó l a g lehetne nyilatkozni ! én rengeteg előadást hallgattam már de a zömük még ingyen is keveset ért : magabiztos sokigérés kevés bizonyiték.

 

Előzmény: antrapo (1762)
antrapo Creative Commons License 2012.08.30 0 0 1762

Tulajdonképpen 3000Ft/nap, ez 1-2 órás koncertjegy ára, így szinte ingyen van, az más kérdés, hogy sokunk számára még ez az összeg sem fizethető meg sajnos…

 

Amúgy pedig mily hatalmas szellemi kincs is egy ilyen előadás! Aki pezsgő, a mindennapi élet tapasztalataival megpróbált, megfűszerezett ÉLTETŐ antropozófiát keres, annak elsődleges lelőhelyek az antropozófus orvosok, a Keresztény Közösség papjainak az előadásai!!!

 

Előzmény: babaji (1760)
blerocs Creative Commons License 2012.08.29 0 0 1761

Szerény véleményem szerint is kicsit túlzott.

Előzmény: babaji (1760)
babaji Creative Commons License 2012.08.28 0 0 1760

nem tulzott a belépődij ?

Előzmény: antrapo (1758)
antrapo Creative Commons License 2012.08.28 0 0 1759

antrapo Creative Commons License 2012.08.28 0 0 1758

Akkor új szívet adok nektek és új szellemet,
Kitépem testetekből a kőszívet, és élő szívet adok nektek.”
(Ezékiel, 11.19.)

Szeretettel hívjuk Önt

Pof. Dr. med. PETER SELG:
A SZÍV MINT AZ EMBERI SORS SZERVE

című konferenciájára
2012. október 12-14.
 között az IBS színháztermében
(1021 Budapest, Tárogató u. 2-4.). A konferencián magyar tolmácsolást biztosítunk.

Peter Selg pszichiáter, az antropozófiai alapkutatások számára létrehozott arlesheimi Ita Wegman Intézet vezetője és az orvosi antropológia professzora, meghívásunkra először jön el Magyarországra.

A konferencia pénteken 16.00-20.00 óra között, szombaton 9.30-12.00, 15.30-19.30 között, vasárnap 9.30-13.30 között kerül megrendezésre.

 Részletes program:

A szív mint az emberi sors szerve. Kultúrtörténeti bevezető.
1.1. Arisztotelész és Aquinói Szent Tamás
1.2. Rudolf Steiner
A szív a mantrákban és a kultuszban
Az átlelkesített Ember-Nap: Szív-meditáció Ita Wegman édesanyja számára.
A gyógyítás bátorsága. Ita Wegman mint terapeuta
4.1. A beteg mint egyén
4.2. A közösség

Szombat este az Artemis Euritmia Színpad műsorát, a konferencia teljes ideje alatt pedig a Napút Művészeti Akadémia e hétvégére készített festményeit tekinthetik meg a résztvevők.

Külön ajánljuk a konferenciát Waldorf-tanároknak, óvónőknek és szülőknek, hiszen nagyon sok szempontot kaphatnak majd a nevelés és gyógyítás egymást kiegészítő fontosságáról.

A programot több intézmény közösen szervezi: Új Sz.T.K.- Szabad Terapeuták Közössége, Antromedicart Egyesület, Magyar Antropozófiai Társaság, Árnika Központ, Szabad Gondolatok Háza, Keresztény Közösség.

Belépődíj:
szeptember 1-ig: 9.000,- Ft
szeptember 30-ig: 16.000,- Ft
október 1-től: 18.000,- Ft
Lehetőség van a helyszínen félnapos jegyet váltani (vagy egy délelőtt, vagy egy délután): 4.500,- Ft.
Waldorf-pedagógusoknak a 9.000,- Ft-os kedvezmény szeptember 15-ig érvényes.

Jelentkezésa mellékelt regisztrációs lap visszaküldésével és átutalással (részletek a jelentkezési lapon)

Bővebb információ:

Sárközy Ágota: ujsztk@gmail.com vagy helios@enternet.hu
valamint bővülő honlapunkon: www.peterselgbudapest.info.

 


 

MartinIsti Creative Commons License 2012.08.21 0 0 1757

Szia Solstane, köszönöm szépen hogy eszedbe jutott, kikerested és bemásoltad nekem. Igen, ez valóban sok mindent megmagyaráz a kérdésemet illetően, ráadásul olyan szépen kiegészíti a Buddha and Christ előadást, hogy rögtön bele is kezdtem az előadássorozat olvasásába.

 

Kicsit más, de nem annyira: mostanság a családnak szoktam Steiner könyvek alapján előadásokat tartani, mert olvasni és megérteni elég nehéz az előadásait, de annyi tartalom van bennük, hogy szeretném velük is megosztani, ilyenkor pedig - noha az én szűrőmön keresztül jut el hozzájuk a dolog - jókat tudunk beszélgetni a felhozott témáról, ami mindig jó.

16 éves lányom már sokszor kérdezte tőlem, mi az az antropozófia, mi az a kereszténység, és egyszer sem tudtam igazán jól, tömören megválaszolni. Ahogy azonban elkezdtem a fent említett Jézustól Krisztusig előadássorozatot olvasni, úgy látom hogy az utóbbi kérdéskört szépen meg lehet majd világítani általa, még akkor is ha definiálni nem is igazán lehet talán, viszont a dolog esszenciáját feléleszteni a másikban már annál inkább.

 

Mi lesz a következő Steiner könyved a Jézustól Krisztusig újraolvasása után? Bistey Zsuzsa által írt könyvet olvastál már?

Előzmény: Solstane (1756)
Solstane Creative Commons License 2012.08.14 0 0 1756

Épp mostanság olvastam újra a Jézustól Krisztusig c könyvet és abban szerintem Steiner pontosan ezt a példát hozza fel.

 " Ha most egy kicsit mélyebbre hatolunk ezekbe a buddhistagondolatokba, megtalálhatjuk bennük a buddhizmusnak azegymásra következő emberi inkarnációkra vonatkozó szemléletét.És itt nem is annyira arról van szó, hogy mit gondolt azegyes ember Buddha tanításáról, mint inkább arról, hogyan élt az a buddhista hívők tudatában. Erről már többször beszéltünk.Azt mondtuk, hogy talán a leginkább kiérezhetjük, amit abuddhista hívő az ember egymásra következő inkarnációivalkapcsolatban érzett, ha belemélyedünk abba a beszélgetésbe,amelyet a hagyomány szerint Miiinda király folytatottNagasenával, a buddhista bölccsel. Ebben a beszélgetésben abuddhista bölcs arra tanítja Miiinda királyt, hogy gondolja csakmeg, hogy a kocsi, amelyen jött, a kerekeken, a rúdon, az ülésen,a kocsiszekrényen és a többi alkatrészen kívül áll-e még valamimásból is. „Gondold meg ó, nagy király - így szóltNagasena a királyhoz - hogy a kocsi, amelyen jöttél, csak kerekekből,a rúdból, az ülésből és a kocsiszekrényből áll, és ezenkívülcsak egy szóból, ami mindezt összefoglalja. Nem beszélhetsztehát a kocsi külön individualitásáról, hanem tisztábankell lenned azzal, hogy a 'kocsi' mint szó, nem egyéb üres szónál,ha másra gondolsz, mint a kocsi alkatrészeire". Még egymásik hasonlatot is használ Nagasena. „Nézd csak a mandulát afán, és gondold meg, hogy egy másik mandulának a magja kerülta földbe, amely ott elrothadt. Ebből nőtt ki azután a fa, ésezen a fán termett ez a mandula. Gondolod, hogy ennek a fánaka gyümölcse másban is hasordít annak a másik fának a gyümölcséhez,amelyet leszedtek, a földbe tettek, és ott elrothadt,mint a nevében és külső formájában?" Nagsena azt akarja ezzelmondani, hogy az embernek sincs több köze ahhoz az emberhez,aki előző inkarnációjában volt, mint a mandulának ahhoz amásik mandulához, amely mint mag, a földbe került. És aki azthiszi, hogy az az ember, aki előttünk áll, és a halállal eltűnik aszíntérről, valami más is, mint csak név és forma, az éppen úgytéved, mint aki azt hiszi, hogy a „kocsi" szóban, a puszta szóbanmás is van, mint a kocsi részei. A korábbi inkarnációból akésőbbibe tehát semmi olyasmi nem megy át, amit az emberénjének nevez.Ez nagyon fontos! És nem győzzük eléggé hangsúlyozni,hogy nem az a kérdés, ki hogyan magyarázza Buddha egyik115vagy másik szavát, hanem az, hogy a buddhizmus hogyan élt anép, az emberek tudatában, mit adott az embereknek. Ez pedigfélreérthetetlenül és pregnánsan fejeződik ki éppen a Miiinda királyés a buddhista bölcs közötti beszélgetés példázatában. Amitmi Énnek nevezünk, és amiről azt mondj uk, hogy akkor érzi azember, ha saját beslő világára irányítja a figyelmét, erről a buddhistaazt mondja, hogy alapjában véve szétfolyó valami, ésugyanígy a maja világába tartozik, mint minden egyéb, és hogynem megy át az egyik inkarnációból a másikba.Rámutattam már arra, hogy egy keresztény bölcs egészenmásképpen beszélt volna Miiinda királyhoz. A buddhista bölcsígy szól hozzá: „Nézd meg a kocsit, kerekekből, rúdból ésegyéb részekből áll, de ezeken a részeken túl a kocsi, mint névnem tartalmaz a kocsira vonatkozó semmiféle realitást. Realitásacsak maguknak a részeknek van." A keresztény bölcs pedigígy szólt volna Miiindához: „O, bölcs király, ide utaztál a kocsival.Nézd csak meg a kocsit, mit látsz rajta. A kerekeket, a rudat,a kocsiszekrényt és a többi alkatrészét. De kérdezlek, idetudtál volna-e jönni csak a rúdon, vagy csak az ülésen? Magukonaz egyes részeken nem tudtál volna idejönni. A részekegyütt a kocsi, de a részeken külön nem tudsz utazni. Ha azonbana részek együtt alkotják a kocsit, akkor még valami más isszükséges, akkor nem elég, hogy csak a részek legyenek. Ez avalami a gondolat, a kocsi gondolata, amely az egyes részeket, akereket, a rudat, a kocsiszekrényt összefogja. A kocsi gondolataelengedhetetlenül szükséges valami, amit bár nem látsz, de amitel kell ismerned, hogy van!" Az emberre vonatkozóan pedig aztmondaná ez a bölcs: „Az egyes embernek csak a fizikai testétláthatod, ó király, meg a tetteit és lelki élményeinek külső megnyilatkozásait,de éppúgy nem láthatod énjét, ahogy nem látoda kocsi egyes részeit szemlélve a kocsi fogalmát. De ahogy a kocsiegyes részei még valami egészen mást is kifejeznek, éspediga kocsit, amelyen idejöttél, úgy az ember egyes részei is egészenmás valamit fejeznek ki, és pedig azt, amit énnek nevezünk. Azén reálisan létező valami, ami mint az ember érzékfeletti részeinkarnációról inkarnációra vándorol".

 

Most értem haza a monkából és fáradt vagyok meg rohanom is kell, de talán erre gondoltál. 

Előzmény: MartinIsti (1754)
Mikhael Creative Commons License 2012.08.13 0 0 1755

Üdv!

Angol helyett inkább ezt ajánlanám: Buddhától Krisztushoz. Ezt Budapesten tartotta 1909. május 31-én, megjelent a Budapesti előadások c. kötetben (2008).

 

Előzmény: MartinIsti (1754)
MartinIsti Creative Commons License 2012.08.06 0 0 1754

Sziasztok!

 

Rég volt új hozzászólás itt, valamint nehezen is tudom másutt megkérdezni azt, amivel ma reggel kicsit elakadtam a gondolkodásban. Előre is bocsánat az angol részekért, amennyire én tudom az adott előadás nincs meg magyarul, vagy legalábbis nekem nincs a birtokomban.

 

Most olvasgatom Steinernek a Buddha és Krisztus c. előadását, és egy részen kicsit megakadtam. Nem nyelvi szempontból, értem a leírtakat, de hadd mutassam meg, hátha van ötletetek mire utal Steiner. Először egy kis tanmese, mert szerinte ezek alapján jobban lehet úgymond fogni az adást, mint a nagyon könnyen félremagyarázható vallási dokumentumok alapján:

Here we are given a conversation which draws out the very spirit of the whole trend of Buddhistic thinking. The powerful, spiritually-minded King Milinda desires to question Nagasena, the sage. The King, who has never been at a loss in the presence of any sage because he always knew how to evade anything that was said in opposition to his own ideas, comes to Nagasena to speak with him about the meaning of the ‘Eternal,’ — the meaning of the immortal part of human nature which passes onwards from incarnation to incarnation.

Nagasena asks the King: — ‘How dids't thou come hither? on foot, or in a carriage?’ ‘In a carriage.’ ‘Well,’ said Nagasena, ‘let us now consider what a carriage, is. Are the shafts the carriage? No. Is the seat you sat upon the carriage? No. Are the wheels the carriage? No. Is the yoke the carriage? No. And thus,’ said Nagasena, ‘one can enumerate all the parts of the carriage, but all the parts are not the carriage. And yet, all that is there enumerated is the carriage, only the carriage consists of all the parts put together; it is no more than a name for that of which all the parts make one whole. If we consider it apart from its separate constituents, it is nothing but a name!’

The sense — and the object — of what Nagasena said is this: that one must turn one's gaze away from everything that the eye can behold in the physical world. Nagasena wished to point out that actually nothing exists in the physical world which in itself constitutes what is collectively designated by a name, in order that he may thus reveal the worthlessness and meaninglessness of all the physical-material constituents of things. And, so as to make his use of this example clear, Nagasena says: ‘It is thus also with all that constitutes Man, and which passes onward from one earth-life to another. Are the hands, and the legs, and the head that which goes from life to life? No! What thou doest to-day, what thou doest tomorrow, is it these things which go from life to life? No! What is it then, which collectively is Man? It is Name and Form. But then, it is even so with the name and form of a wagon. If we gather the different parts together, we have only a Name. There is nothing there in particular except the parts!’

So that we may observe this still better, there is yet another analogy which the sage Nagasena showed to King Milinda. The King said: — ‘Thou sayest, O wise Nagasena, that of that which stands before me as Man, Name and Form pass from life to life. Is it then the Name and Form of the self-same Being that appears again in a new embodiment upon the earth?’

And Nagasena replied: ‘See now, — the mango-tree bears a fruit. A thief comes and steals the fruit. The owner of the mango-tree says: “Thou hast robbed me of my fruit,” but the thief answers: “It is not thy fruit. Thy fruit was that which thou didst plant in the ground! it has transformed itself. That which was growing upon the mango-tree simply bears the same name — it is not thy fruit!”’ And then Nagasena continued: ‘It is true that it bears the same name and form; but it is not the same fruit. Still, one can punish the thief in spite of that! And so,’ said the sage, ‘it is even thus with what reappears in a later life on earth in relation to what was there in earlier lives. It is like the fruit of the mango-tree which was planted in the earth. But only because the owner had first planted the fruit in the earth was it possible for a fruit to grow upon a tree. Therefore we must say that the fruit belongs to him who buried the first fruit in the earth. Thus it is with man; his deeds and his destiny are the fruit and the effects of his earlier lives. But what appears is new, as the fruit of the mango-tree is new.’

So Nagasena showed how what is once there in any one earth-life strives to reappear transformed, as effects, in later lives.


Eleddig világos, csak azt nem értem, hogy ez miért azt támasztja alá, hogy a buddhizmusban a különálló Én, egyéniség, személyiség nem jelenik meg, sőt inkább ennek hiányát hirdetik:

... we see clearly enough that the Buddhist desires to wean his adherents from the idea of what may be regarded as the separate individuality, the definite personality, and to point out above all things, that that which reappears in a new embodiment, is — it is true — the result of this personality, but that one has no right to speak of an uninterrupted ‘I,’ in the true sense of the word, as extending from one incarnation to another.

 

Ez utóbbi magyarul, mert akár a tanmese nélkül is jöhet rá válasz, vagy talán úgy még könnyebben (bocsánat ha akadnak benne pontatlanságok, a javításokat örömmel veszem!):

Tisztán látható, hogy a Buddhizmus inkább elfelé vezeti követőit attól a különálló egyéniség, meghatározott személyiség gondolatától, és mindenekelőtt arra mutat rá, hogy ami az új megtestesülésben feltűnik, az ennek a személyiségnek az eredménye, de nem beszélhetünk megszakítatlan formában az Énről, mint ahogyan az fennmarad, átnyúlik egyik inkarnációról a másikra (és azok között?).

 

Nyitott vagyok az eszmecserére, mert nekem ez valahogy pont nem nyilvánvaló!

 

Köszi a véleményeket, nézőpontokat előre is ;-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!