Keresés

Részletes keresés

mmormota Creative Commons License 2024.04.25 0 0 13235

A sínes generátoros dologban az a szép, hogy a kocsi gyorsítása hidegen hagyja a generátort, mivel annak a fordulata független a kocsi sebességétől. Így se pro se kontra nem befolyásolja a gyorsítást, nem fejt ki emiatt nyomatékot.

 

A levegő&talaj rendszerrel is meg lehet csinálni ugyanezt, csak ügyes konstrukció kérdése.

Tervezzünk matematikus módra gépet, az előző rendszerre visszavezetve. Ennek megfelelő lesz a praktikussága, de az elv a fontos.  :-)

 

Szóval, veszünk egy hosszú kocsit. Teszünk a tetejére hosszában lefektetve egy szállítószalagot. Szabadon fut, elöl görgő, hátul görgő. Elöl egy ember nagyhirtelen rászerel egy büdös nagy vitorlát, ami áll a levegőhöz képest. Vagyis a felső szalag együtt fut a széllel. Hátul egy másik ember nagyhirtelen leszereli a vitorlát, mikor odaér, aztán előre viszi.

Van a talaj, amin gurul az kocsi kereke, meg a szalag, amin nem is kell külön kerék, ott a görgő. Közé generátor, a fordulata csak a talaj-szél relatív sebességtől függ, a kocsi sebességétől nem. Ezzel visszavezettük a sínes esetre, kész. :-)))

 

 

Előzmény: mmormota (13233)
heted7 Creative Commons License 2024.04.25 0 0 13234

OFF

 

"Így egy jól konstruált vitorlájú jégvitorlás a hátszélre szöget bezáró cikkcakkban gyorsabb lehet a szélnél."

De még mennyivel!! Egy jégvitorlás esetén a közegellenállás minimális, irdatlanul meg tud indulni. Állítólag egy időben az abszolút sebességi rekordot jégvitorlással tartották. Nyilván a gépkocsik előtt, de talán még a gőzmozdonyok előtt is. Külön érdekes, hogy szinte bármerre is indul, hamar úgy felgyorsul, hogy a menetszél jóval nagyobb a valódi szélnél, és bármerre megy, mindig (a látszólagos) széllel szemben vitorlázik. Persze ha a valódi szélhez túl közel megy (azaz túlzottan széllel szemben), akkor egy idő után megáll. Baromi jó élmény amúgy a hangtalan száguldás. Persze ha a korcsolya nem csúszik oldalra, akkor a szél dönti a szánt, észnél kell lenni, amikor elemelkedik az egyik oldal :)

Előzmény: mmormota (13232)
mmormota Creative Commons License 2024.04.25 0 0 13233

Nem értem, mi a gondod egy ennyire egyszerű dologgal. Ha van két egymáshoz képest mozgó dolog (talaj&levegő), és mindkettőbe lehet kapaszkodni, akkor ki lehet venni energiát, és akármerre lehet haladni, gyorsulni, ez csak konstrukció kérdése.

 

Ha a levegő zavar, képzelj el egy olyan vonat sínt, ahol a sínek mozognak hosszában egymáshoz képest. Fogsz egy vonat kocsit, aminek a kerekei olyan erősen súrlódnak, hogy nem csúsznak meg.  

 

Az első tengelybe beteszel egy elektromos generátort, "állórésze" is forog az egyik kerékhez kötve, forgórésze is a másikhoz kötve. A feszültség szempontjából érdekes fordulata a két kerék fordulatszám különbsége. Ez pedig állandó, tök mindegy, merre és milyen sebességgel megy a kocsi, ugyanannyi a dinamó fordulata. Csak a sínek relatív sebességétől függ. Terhelheted a generátort, a kerekek nem csúsznak, termeli az elektromos energiát. Veheted ki belőle az energiát, hajthatsz vele motort, gyorsíthatod vele a kocsit akármerre.

Előzmény: mmormota (13232)
mmormota Creative Commons License 2024.04.25 0 0 13232

Ha egyáltalán nem lehet erőhatás a jég és az eszköz között, akkor nem lehet. 

 

A jégvitorlás esetében pl. van erőhatás, a csúszó pengék oldalirányban képesek erőt felvenni. Így egy jól konstruált vitorlájú jégvitorlás a hátszélre szöget bezáró cikkcakkban gyorsabb lehet a szélnél.

Előzmény: mma (13229)
heted7 Creative Commons License 2024.04.25 0 0 13231

Oh, pedig ez a Mozaik kiadó. Annak voltak még a jobb könyvei.

Előzmény: XtraP (13227)
construct Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13230

Lehet jégen is, de korcsolyával. Jégvitorláson. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen irányban van súrlódás és milyen irányban nincs. Menetirányban kicsi legyen a súrlódás, arra merőlegesen pedig nagy! Ugyanezt oldja meg a vitorlás hajók uszonya, keelje, vagy svertje.

Előzmény: mma (13229)
mma Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13229

Ha a kerék és az út kölcsönhatása a döntő itt, akkor ez azt jelenti, hogy jégen nem lehet hátszéllel szélsebességnél gyorsabban vitorlázni, de súrlódó úton igen. Ez tényleg így van szerinted?

Előzmény: mmormota (13226)
XtraP Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13228

pp. 189-190.

Előzmény: XtraP (13227)
XtraP Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13227
Előzmény: heted7 (13225)
mmormota Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13226

Mi köze a futópad szalagjának mozgása ahhoz, hogy az álló levegő hajtja-e a megfelelően meglökött kocsit?

 

A levegőbe kapaszkodva a mozgó futópadból lehet energiát kinyerni, az álló futópadból meg nem.

 

Megpróbálom részletesebben.

 

Mozgó futópad, felhúzol a kocsin egy nagy vitorlát. A futópad forgatja a kocsi kerekét. Ha a kereket terheled, nyomaték lép fel, hiszen a vitorla miatt a kocsi nem mozog szabadon, a futószalag forgatja a kereket, lehet terhelni. Energiát tusz kivenni. 

 

Fontos, hogy miből jön ez az energia. A futószalag&levegő rendszerből nyered ki, mint a szélmalmok. Csak most más a gép, a szélmalomnál a géphez képest a talaj áll, a levegő mozog.

A kocsi esetében a levegő áll (végtelen vitorla határeset), a talaj mozog. :-)

 

Mint fent, de álló futópad. Nem tudsz energiát termelni, az álló futópad nem forgatja a kereket.

 

------

 

Nem egyszerűen meglökésről van szó. A propeller mérete és állásszöge, a kerék átmérője, az áttételezés úgy van összehangolva, hogy a propeller lassítsa a levegőt a futószalaghoz képest. Ha ez jól van behangolva, a kocsi energiát vesz ki a szalag&levegő rendszerből. 

Ha pedig energiát vesz ki, azt a kocsi gyorsítására használhatja.

 

Előzmény: mma (13218)
heted7 Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13225

Minél többet nézem ezt a példát annál jobban felbosszant.

 

Az egyik, hogy dolog, hogy kiszámítja, hogy ha a hajós 60 fokra vitorlázik, akkor 1/8 akkora erő gyorsítja a hajót, mintha 180 fokra vitorlázna. Nem igaz, de fogadjuk el. Innentől közli, hogy akkor a sebessége is az 1/8-a. Ezt így hogy?

 

A másik, amiről hallgat, hogy hogyan lesz egy dél fele mutató erőnek észak fele mutató pozitív komponense. Amúgy lesz, de két dolog nem stimmel:

- nem a "szél erejének" vitorlára merőleges komponense hat a vitorlára, hanem egyfajta felhajtóerő, ami ott keletkezik. A rajz alapján ugyanis a szélnek fix ereje van, és csak ettől és a vitorla irányától függ a vitorlán keletkező erő. Erről szó sincs, nagyobb vitorlán nyilván nagyobb erő keletkezik.

- Ha a vitorlára ható erőt felbontjuk a hajó tengelyével párhuzamos és arra merőleges komponensre, akkor az egyik északra, a másik délre viszi a hajót. Egy gumicsónak egy vitorlával emiatt az életben nem is fog észak fele menni. Ugyanakkor egy vitorlás alján van mindenféle huncutság (svert vagy tőkesúly), ami megakadályozza, hogy a szél eltolja a hajót oldalra, vagy legalábbis megnehezíti. Emiatt tud némileg a szél felé menni a hajó.

 

Melyik ez a könyv?

Előzmény: XtraP (13220)
pk1 Creative Commons License 2024.04.24 0 1 13224

Fizika: a matematikának a valósággal foglalkozó ága. De a nemvalóság birodalma sokkal nagyobb.

XtraP Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13223

Ajjaj. De elrettentő példának, íme, elmegy. :)

11-es matek tankönyv. 

Előzmény: heted7 (13222)
heted7 Creative Commons License 2024.04.24 0 1 13222

Szóval ez nagyon sok szempontból hibás.

 

Gondolom valami matekkönyvből lehet és olyanok írták, akik nem értenek a fizikához, vagy fizikakönyvből olyanktól, akik nem értenek a vitorlázáshoz (meg a fizikához sem nagyon), de rémes az egész.

 

Először is a szélnek nincs ereje. Sebessége van, ami a vitorlán erőt fejt ki.

 

A hajó sebessége (bármely irányban) akkor lesz maximális, ha a vitorla szárnyként tud működni, ehhez meg az kell, hogy a vitorla belépőéle a széllel párhuzamos legyen. Szóval alfa = 0 fok. Ez első lecke minden vitorlásiskolában.

 

Amúgy az alfa=0 sem igaz, mert a vitorlás halad, van menetszél, tehát nem egyezik a látszólagos és a valódi szél, tehát az alfa nulla fok, de nem északhoz, hanem a látszólagos szélhez képest.

 

Innentől mehet a matekpélda. Most nincs rá időm, de szerint beta=gamma=45fok lesz a megoldás.

 

De ez csak elmélet, a gyakorlat nem így néz ki. A probléma nagyon is valós, és a gyakorlatban egy polárdiagramot szoktak felvenni, ami megmutatja, hogy adott szélerősségnél és (látszólagos szélhez képest) adott szögű haladási iránynál mennyi a VMG, azaz a szél irányú sebesség. Ez hajótól, szélerőtől függ, és ezen kell megtalálni a maximumot. Jobb versenyhajókhoz adnak ilyen diagramot és csapat feladata, hogy e segítségével kihozza a legtöbbet a helyzetből.

 

Végül megjegyzem, hogy az ábra bár nyilván vicces illusztráció, nagyon rossz és félrevezető és nincs helye semmilyen tankönyvben. Egyszerűen nem így néz ki egy vitorlás. Az árbóc előbb van, és a bumm (alsó vitorlarúd) hátra áll, sosem előre. A faszi elvben hátszelezik a pipafüst és a széljező zászló szerint. Ekkor oldalra kéne engedje a vitorlát, nem előre. Amúgy sem lehetne ennyire előreengedni, mert ott vannak azok a drótkötelek, amik oldalra rögzítik az árbócot. Egy szóval: a vitorla nem így néz ki egy hajóban, sokkal inkább fordítva. Brrr.

 

 

Előzmény: XtraP (13220)
heted7 Creative Commons License 2024.04.24 0 1 13221

Előzmény: XtraP (13220)
XtraP Creative Commons License 2024.04.24 0 1 13220

Ez csak úgy. Háthat valakinek újat mond.

 

Forrás: egy középiskolai matekkönyv (ha kiírom, melyik, akkor reklám, ha meg nem, akkor plagizálok ... nehéz az élet).

mma Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13219

a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézve

 

pontosabban a levegőhöz rögzített vonatkoztatási rendszerből nézve

Előzmény: mma (13218)
mma Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13218

Csavarhúzós örökmozgója a problémám a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézve.

 

Merthogy az a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézve csak annyiban különbözik a szerinted működő rendszertől, hogy a talaj nem szaladgál alatta. Képzeld az egészet egy futópadra, légmozgásmentes tetemben. Azt mondod, hogy ha bekapcsolom be a futópadot, akkor a megfelően meglökött kocsit kocsit továbbhajtja a levegő, ha pedeg nem kapcsolom bé, amkor nem. Mi köze a futópad szalagjának mozgása ahhoz, hogy az álló levegő hajtja-e a megfelelően meglökött kocsit?

Előzmény: mmormota (13217)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13217

Attól, hogy energiát vesz ki, nem biztos, hogy előre fog gyorsulni, lehet, hogy hátra.

 

Ez az, ami technikai kérdés, milyen az áttételezés stb. 

 

Nem igazán értem, mi a gondod vele. Szerintem rém egyszerű a dolog, ha beláttad, hogy akármilyen sebességgel is mozog a kocsi a talajhoz képest, elvileg képes energiát kivenni a talaj&szél rendszerből. Ezt se érzed bizonyítottnak?

 

Ha pedig képes erre, akkor semmi elvi akadálya annak, hogy ezt az energiát a tervező céljának megfelelő irányú mozgásra, gyorsulásra fordítsa. A többi már lapát állásszög, fogaskerék áttétel meg ilyenek.

Előzmény: mma (13216)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13216

Ez nem túl meggyőző nekem. Attól, hogy energiát vesz ki, nem biztos, hogy előre fog gyorsulni, lehet, hogy hátra. Különösen nem triviális, ha a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézed. A levegő - szélmalom kölcsönhatást mi módon befolyásolja az, hogy a talaj hogyan szalad alatta? (ld. 13212, 13214)

Előzmény: mmormota (13215)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13215

Ezt azért kicsit részlezezhetnéd.

 

Az egyszerű szélmalom esetében ez elég nyilvánvaló. A levegő forgatja a propellert, közben lassul. Gondolom, ezt nem érdemes részletezni.

 

Na most, a kocsira szerelt propellert legegyszerűbb úgy tekinteni, mint fenti szélmalom ennek egy változata. Elég azt megnézni, a propeller működése közben mit csinál a levegővel. Ha az eredmény az, hogy a levegő lassabb lesz a talajhoz képest, akkor energiát vesz ki a propeller a talaj-levegő rendszerből. Hogy aztán ezt milyen konkrét mechanikával végzi, az már technikai részletkérdés.

Előzmény: mma (13210)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13214

a talaj szalad hátrafelé 

Mármint abban a kísérletben, amikor a kocsi a hátszélnél gyorsabban megy.

Ha széllel szemben megy, akkor a talaj csak a kocsihoz képest megy hátra, a levegőhöz képest előre. E két eset tehát nem is ekvivalens egymással, ha a talajt is bevonjuk a játékba. 

Előzmény: mma (13212)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13213

a kocsi és a szél alatt => a kocsi és a levegő alatt (hiszen a feltételünk szerint nincs szél)

Előzmény: mma (13212)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13212

Természetesen a járműhöz rögzített vonatkoztatási rendszerben érdekes a dolog. Mit mondasz ugyanis? Szélcsendben picit megtolom a kocsit, nem történik semmi, a kocsi megáll. De ha közben a talaj szalad hátrafelé a kocsi és a szél alatt, akkor a kocsi elkezd gyorsulni. Nyilván valami trükkös örvényekkel lehet ilyen, de az, hogy ez triviális lenne, az elég erős vélemény.

Előzmény: mmormota (13205)
pk1 Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13211

No de ezekkel már csak nem lehet széllel szemben?  :o)

mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13210

Az energia abból jön, hogy a gép csökkenti a levegő talajhoz képest mért sebességét.

 

Ezt azért kicsit részlezezhetnéd.

Előzmény: mmormota (13205)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13209

Ja látom, talaj-levegő. Hát más nem lehet, mivel a jármű - talaj kölcsönhatás csak ront a dolgon. 

Előzmény: mma (13207)
pk1 Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13208

Belátom. Nem lehet túl rövid a cikcakk.

Előzmény: heted7 (13202)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13207

Amennyiben?

Előzmény: mmormota (13206)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13206

Nem bizonyította, tévedett.

Előzmény: mma (13203)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!