Nem gáz, de! Ez esetben meg kell az alumínium blokkfélben vizsgálni a csapágyfészket. Mert ha nincs látható nyoma annak, hogy a csapágy megfordult a helyén, akkor csak az a helyzet, hogy a tengelyen szorosabb a csapágy illesztése, mint a blokkban.
A jó hír, hogy a tengelyen tuti a csapágy felfekvése.
Egyébként a kihúzott csapágy látható a videón? Mert ha igen, nincs okunk feltételezni, hogy megszorult, legalábbis gyári installáció esetén.
Leegyszerűsítve a Babettára: ha pl. megszorul a csapágy, akkor két helyen tud kárt tenni.
1. Megfordul benne a tengely. Ilyenkor a csapágy belső gyűrűjében a tengely mintegy siklócsapágyban forog. Van kenőanyag a rendszerben, ezért nem maródik/rág össze a két felület. Csakhogy a tengelyre közepesen szoros illesztéssel tervezett pozíció, átmegy laza illesztésbe, magyarul lóg a tengelyen a csapágy. Többnyire a tengely "fogy el", és emiatt az új csapágy is lötyög rajt.
2. Marad a csapágy a tengelyen stabil pozícióban, és a megszorult csapágy a fészekben megforog. Az meg ugye alumínium, így hamar helyet csinál magának a csapágy. Az ilyen blokk javítása a Babetta esetén nem releváns dolog.
A kérdésedre válaszolva, a mérést akár egy digitális tolómérővel is el lehet végezni a tengely esetében. Ha a blokkban az alu csapágyfészek annyira kinyalódott/kiverődött, hogy a csapágyat az ajtóból a helyére lehet hajítani, azt már fölösleges méregetni :)
Egy futott/ használt csapágyról egy dolgot lehet 100%-os biztonsággal megállapítani:
- azt, hogy sz@r, kuka, tönkrement. MERT: széthullott a kosár, összetört, kihullottak a görgők, lilára égett, pittinges (szakmai zsargon: felpattogott a felület) a gördülő felület, vagy a golyók felszíne, stb. Vagy megszorult, és elnyalta a tengelyt, vagy kiverődött a fészek.
Ez mind olyan ami látható, egyértelmű, mérhető.
Egy új csapágyról, -amit a gyári csomagolásból veszünk ki,- feltehetjük, hogy hibátlan, ugyebár.
Tehát: ha biztosra szeretnék menni, kicserélném újra az összes csapágyat.
Mivel a videódon nincsenek egyértelmű, látható csapágyhibák nem lehet egzakt választ adni arra, melyik csapágy jó, vagy rossz.
És még egy jó tanács: a főtengelyre mindenképp C3 hézagú csapágyat tegyél. A csapágyboltban tudni fogják mit jelent. Valamint, ha porvédős csapágyat kapsz, el kell távolítani a porvédőket feltétlenül, és lehetőleg a gyári zsírtöltetet kimosni belőle.
Képet most nem csináltam de úgy tűnik megyeget a dolog.
Azzal hogy nagyobb felfekvési felületet hegesztettem jónak tűnik.
Mentem vele 5 km-t az alatt nem volt semmi probléma. Majd miután megálltam idézőjelesen lecserélni a fogaskereket "szinte" nagyon könnyen le tudtam venni a bicikli váltó agyat. Azért szinte mert csavarkulccsal rá kellett koppintani egyet és utána simán kézzel levettem.
A nagy teszt ha nem lesz rossz idő június 2. Akkor próbálkozom meg a fertőrákosi 55 kilométeres túrával.
És nagy merész álom ha az alatt nem lesz semmi probléma még talán a balaton kerülő túrára is jelentkezek.
Hát egy kicsit elhúzódott viszont itt az első teszt eredménye. Természetesen ami áramolhatott az el is romlott. Konkrétabban a bicikli váltó agy a kör alakúra nyirodott. Jó nagy erők játszanak itt úgy érzem
Úgyhogy hegesztettem bele két lapot hogy nagyobb felületen feküdjön fel a tengelyre. A tetejére pedig hegesztettem egy alátétet mivel nem tudtam megszorítani a belső hegesztés miatt.
Közben a csiszoló akkumulátor lemerült szóval a csiszolás majd holnap lesz.
Amúgy a terv tökéletesen bevált könnyen cserélhető a fogaskerék a tizenegy fogassal tökéletesen felment a dombra. A bicikli váltó elvesztése járulékos veszteség sajnos.
A babettán minden lehet :))), akár egy kicsit lötyöghet is a kerék. Nekem is mindegyik keréknek (3 babetta) van egy kis lötyögése 1/2-2mm. Egy minimális kell is, mert különben ha nincs jól kihézagolva, akkor megszorul, ha megtéped az anyát. Attól függ hol méred, a felnin miindig nagyobb lotyogás mérhető mint az agynál.
Ha lötyög a kerék, akkor csapágyak cseréje. Távtartók feltétlenül szükségesek, mert ha hiányoznak. az anya meghúzásával össze tudod húzni úgy a csapágyakat, hogy megszorul a kerék. Tengelyt általáben nem kell cserélni, csak akkor, ha az új csapágy lötyög a tengelyen. A filcket a tartóval lehet cserélni szimmeringre. Minden más szükséges a rendeletetészerű működéshez. Nem véletlenül van így összerakva.
persze, mindkét oldalon van filc a csapácson kívül, ami általában olajjal át van itatva, hogy a port felvegye és ne jusson be a csapágyig. Van aki ezt főtengelyszimmering behelyezésével (ugyanaz a méret) helyettesíti.
Ha ez nem elég, akkor holnap megnézem és esetleg lefotózom, hogy melyik oldalon mi van.
Egyébként a km óra meghajtó felőli oldalról sorrendben: anya, rugós alátét, alátét, teleszkópszár, fékfedél, km meghajtó fogaskerék, filcház, filc, filctakaró, csapágy, távtartó(agyban), csapágy, alátét, filc, filctakaró, rövid távtartó, kúpos távtartó, teleszkópszár, alátét, rugós alátét, anya.