Ps. ~110°-ig* alig van különbség az egyes olajok viszkozitása között, fölötte kezd nyílni az olló, azaz gyorsabban hígul a 'kisebb számú' olaj.
Pont a ...20-asoknál viszont van valami "varázslat", hogy ne tűnjön el a kenőképesség, tehát kvázi 'visszazárják az ollót'. A jobb áramlás viszont (pláne egy jól illesztett, 'passzentos' motornál, ahol kisebb a rés, ergo az olajmennyiség) baromi fontos és előnyös a hűtés miatt! (Eleve tuti fullszint, ill. spec. alapolajból csinálják.)
Itt pl. azt irják, hogy "A1/B1: Ez az olajspecifikáció az alacsony belső súrlódású motorolajokra vonatkozik, amelyek HTHS viszkozitása a 2,6.....3,5 mPas". és láss csodát (ill. a kis táblázatot :D ), az pont stimmel a 20-ashoz.
(*Mármint 100˚-tól fölfelé, ahol gyak. pont ugyanolyan folyós mindegyik, mer'hogy az a 'cél'-munkapont.)
Ha meg a szabványba nem férne bele, akkor nem írnák rá.
Hidegen eleve nincs 'túl híg' olaj: mindegyik túl sűrű! Plusz: a (0w-)20-as olajok extra minőségűek sok szempontból, és "normál" használatnál (é.: nem 180 fölött mész Hamburgig meg vissza, csak 150-nel) teljesen biztos, hogy megfelelnek.
Az asx motorja azert minden, csak nem mai tervezes.
Maga az 1.6-os 4A92 is 2010 ota van, de a vele rokon 4A90 es 4A91 bizony mar 20 eve velunk van. A magam reszerol nem tennek bele 0w20-at, boven jo neki az 5w30.
Ez aztán részletes és kimerítő válasz a kérdésemre. Több fórum is "vérre menő" vita van-volt az olaj témában, nem csak ezt a márkát érinti, szinte minden más autómárkánál is ez van. Még egyszer köszönöm a választ és a linkeket is.
Én kipróbálnám a 0w-20-ast (vagy elsőként a 0w-30-ast). Kifejezetten nagyteljesítményű motorokban is előírás már, term. csak utcai használatra.
Hidegindításnál (főleg 'igazi' hideg esetén, azaz mínuszokban) nagyon észrevenni, mennyivel hamarabb 'elsimul' a motor hangja a 0-s olajjal.
Ha nem fogyaszt belőle lényegesen többet, mint az 5w-30-ból, akkor nyugodtan mehet bele. (Egy picit mindenképpen fog belőle csipegetni a motor, épp azért, mert már akkor odaér [nagyobb mennyiségben] a kényes helyekre, mikor még nem melegedtek össze az alkatrészek, és nagyobbak a hézagok!)
A másik része: ha tudod figyelni menet közben az olajhőmérsékletet, és nem megy nagyon 100° fölé, akkor teljesen OK a 20-as olaj. (Ha nem látod ugyan a hőfokot, de van olajhűtő a motoron, akkor is biztos így van.)
Amúgy én is kb. ekkora távokat megyek, és reggelente bizony még így tavasszal is alig éri el az olajhőfok a 8x fokot, míg beérek... Magyarul akár hetekig/többszáz km-en használom/-juk úgy a kocsit, hogy nem éri el a motor az optimális üzemállapotot!
Volt régebben egy cikk a neten, talán a mazdamester oldalán, ahol nagyon f@szán kitárgyalta a szerző (olaj-fejlesztő mérnök, magyarul tribológus :D ), mér' hülyeség a 'túl vékony az bele'-hiedelem, adatokkal, képekkel, stb. A másik érdekes ez volt ni, sok fontos dolgot megmagyarázott (és rengeteg tévhitet megcáfolt) az olajnyomásról, viszkozitásról, stb. Márpedig ő nem a levegőbe dumál, ugyi...
Szóval összefoglalva: szerintem egy nem túl régi (tervezésű), jó állapotú motorba a lehető 'legvékonyabb' olajat kell tenni, amit a rá vonatkozó szabvány megenged, és punktum ! :D
Köszönöm a linket, Eneos olaj lesz, vagy 0w-20 vagy 5w-30. Évente kb 20 e-km amit megyek hetei kétheti egy hosszabb autópálya, amúgy napi 15-20 km. A kocsiban 230e km van eddig ahogy már írtam is Shell 5-30 olajjal volt működtetve.
Nem tudom, mennyire jó a tipp, de ehhez pl. nyugodtan használhatc vékonyabbat is. Sőt, ha nem jársz vele rendceresen, hosszan és gyorsan (é.: jóval 130 fölött) pályán, és persze ha nem kopott a motor, kifejezetten javasolnám.
Ld. még a pár éve tömegesen gariban cserélt blokkokat nemistudom melyik gyártónál; Toyota vót talán?
Igen igazad van, elolvastam a használatit, és leírja milyen viszkozitású olaj kell bele. De konkrétan nem ad ajánlást olajmárkára. Azért kérdezem mert Ti mint régebbi tulajdonosok már tapasztaltabbak vagyok az autóval kapcsolatba.
1.6 benzin 117LE motorról van szó. Nem találtam én sem gyári előírást ezért érdeklődöm, hogy az itt lévő tulajok mit használnak? Eneos 5w-30 Hyper olajat néztem.
Mit ír elő a gyártó? Mármint milyen szabványt? Csak valami általánost (ACEA/API akármi), vagy saját szabványt is (mint pl. az MB 229.52, BMW LL-14, stb)?
(Ha jól látom, a Micunak nincs saját szabványa...)
Ezeknek mindenképpen feleljen meg, és persze figyelni kell a használat módjára is! A tipikusan rövid utakra használt kocsiknál minél alacsonyabbak legyenek a számok, főleg a hidegoldali érték! Ha van megfelelő 0W-XX-es olaj, akkor azt vedd!
Ismét kérdésem lenne felétek. Motorolajjal kapcsolatban szervízkönyv szerint eddig Shell Helix C3 volt az autóba. De ezekből több féle is van, Ki mit használ? Ja 1.6 benzin 2015-ös az autó. Köszönöm.
Arra a kis időre, ami hátra van nekem, csakis a jót mindenből:)
Na ja, azt gondoltam, csak magyarosítottam. Egy millát azért nem adnék a "kerámiásításért" :) De a kevesebb fékpor, kíméletesebb fékezési mechanizmus fogott meg a Ceramic-ben. Ha meg user ajánlja, abban hiba nem lehet. Ráadásul jelenleg sík területen lakom, évente néhány külföldi kiránduláskor visz az utam valóban hegyekbe, így nyilván óvni tudom az üzemanyagot és a kopó alkatrészeket is, már nem épp sportos vezetéssel. Arra talán a MEC nem is annyira alkalmas, főleg CVT-vel. Bár már teljesen megszoktam, és más márkák CVT váltóihoz hasonlítva szerintem eléggé jól eltalálta a Mitsubishi ehhez a típushoz. Nyilván van jobb és annál is jobb, de ebben az árkategóriában szerintem teljesen jó.
Azt hiszem, e felé terelem majd nyáron a szervizt. Gondolom nem vihetek alkatrészt, de az utolsó átvizsgálást Szolnokon csináltatom a márkaszervizben és egyúttal a fékek is cserére mennek. Kerámia lesz a nyerő és igen, automata az enyém is. Korábban 307 SW-m volt, ott az első betétek 150 után, a hátsóhoz 240 után lett nyúlva. Sajnos ez a kocsi nem kezdettől fogva az enyém, és mivel hegyvidéki volt, taposhatták is a féket rendesen. Na majd a csere után jobban kímélve lesz...
Sok kocsin sokféle féket próbáltam már én is, de toronymagasan ez a legjobb eddig, amivel találkoztam, ebből is a PowerDisc tárcsa és a Ceramic betét. Jócskán 100k fölött mentem már velük, az első garnitúrával kb. 100-at, és még félig se volt elkopva. Automata kocsin.
Nagyon jól fog, mégis puhán, finoman lehet kezelni, soha egy nyikkanás hangjuk nem volt, és nem mocskos a felni! Ennél a cégnél meg elviselhető az ára is. (Amúgy se sokkal drágább, mint az alap verzió.)
(Ja, és nem, nem kapok jutalékot se a gyártótól, se a forgalmazótól! ;D )
Megnéztem a számlákat és tavaly februárban volt cserélve a tárcsa és a betét is egyszerre. De csak az elsők, a hátsók 2021-ben voltak cserélve, azóta 35e-km ment a kocsiba. Megpróbálom még a kerámia pasztát, szervízkönyv szerint minden látogatáskor használták a szervízben is, legalábbis a szervízkönyv szerint.
Szia! Nem vagyok szaki, csak rég óta autó tulajdonos. Amikor nagyritkán fékbetét cserére kerül sor, mindig azt próbálom körbejárni, hogy véletlenül se olyat szereljenek be, amelyik márka csikorgott valakinél. Ezek szerint a Bosch is kerülős lesz:) MEC autóm van, nálam is esedékes lesz a nyáron a fékbetét/tárcsa csere, de csakis eredeti japán mehet bele. Amit viszont eddig láttam, hogy a szerelők rézpasztát használtak. Ha nem próbáltad, első blikkre szerintem...