Azt elárulhatná valaki, hogy a sokak által lenézett románoknál 25 év után hogyhogy működnek a Fok-gyem kijelzők? Hogyhogy nincs kitörve a motorháztető szellőzőrácsa? Hogyhogy hiánytalanul megvan minden embléma és típusjelzés?
Ma kipróbáltam Prágában a repülőtéri trolit, pontosabban a felsővezetékes szakaszát, a duplacsuklós tacskókkal.
Vagy jármű, vagy vezető nincs elég, de több busz is besegített a forgalomba. A hosszú egyenes szakaszokon enyhe emelkedőkkel jól tudnak menni, de azért volt, ahol legyorsulta a helyközi busz. A legemlékezetesebb viszont az volt, hogy ha nem is túl nagy sebességgel, de menet közben húzta le a szedőt. A felsővezeték jól kiépített, a villamosos keresztezéseket is beleértve, és a Divoká árka megáló közös a villamossal.
Jinanban 2016-tól jelentős BRT-s trolifejelsztés kezdődött. Az egykori 4 vonalból lett 16 (15 és 18 is szerepel egyes helyeken) és 430 darabos állomány lett az egykori ~100-ból. Jelenleg is bővítik a hálózatot. Legutóbb novemberben volt vezetékátadással járó buszkiváltás.
Na meg oda tudtak elsősorban benyomulni, ahol nagyon élenjáró akart lenni a helyi vezetés a környezetvédelemben, mert (jó) dízel kínai busz ugye nincs, van viszont olcsó elektromos... 20 éve még a magyar autóbuszgyártást temettük, de az okos döntések következtében lassan lehet a komplett európait is :/
Is, meg hogy sorra bezártak a helyi gyártók mindenfelé a koninensen és a kifutott kocsik helyére kínai, vagy török busz érkezett. Ne feledjük, tucatnyi busz- és troligyártó zárt be, vagy került ki a járműgyártás a portfóliójából az elmúlt 20-30 évben.
Gondolná valaki, hogy az Alfa Romeo és a Fiat a legnagyobb troligyártók egyike volt egykor Európában? Sőt, tucatnyi országba exportáltak. Igaz, itt már 50 éve eltűnt dolgokról beszélünk, de ha már troligyártás... :)
E buszt tudtommal Dániában, Lengyel és Bolgàrföldön?!
+még van ~15 másik országban, közel 6000 darabot az elmúlt 10+ évben.
A Yutong piacvezető pl. Dániában :) 2022-ben 178 db új buszt adtak ott el, amivel 58%-os részesedést értek el. 2023-ban pl. közel 500 darab városi, távolsági buszt értkesítettek az EU-ban. Az Egyesült Királyságban pedig épp idén adták át az 1000. értékesített autóbuszukat.
Ha az előírt nyomatékkal húznak meg egy kerékcsavart/anyát, akkor az elvileg nem lazulhat le még hajtott tengelyen sem. De lehet, hogy a gyakorlat felülírta az elméletet.
Vagy... Spórolnak. Nyilván az lenne a biztos, ha mindegyik csavaron lenne (és néznék is az előírásoknak megfelelően, mert ha leszarják, akkor édes mindegy, hogy van-e. Mondjuk az utóbbi időben nem hallottam ilyen balesetről a BKV-nál)
Ez pozitív, hogy ilyenek vannak felhelyezve a kerekekre. Kérdés: Az "A" tengelyre miért nem kerülnek fel ilyenek? Pl mint a másik szolgáltatónál is látjató
Egy keréklazulás miatt. A BKV rezsimbe az elfordulásjelző alátét amit nézünk, ugye az nem látszik a deklin át.
Nálunk ez az eléggé meghúztuk, túlhúztuk örök vita, vannak korrekt newtonméterek, de sajn a gyakorlat ezt nem mindig követi (rossz berőgződés és objektív okok keveréke miatt), ezért a tuti az elfordulás gátló.
"Ikarus-Kiepe 412T, önjárásra nem képes, hagyományos trolibusz. A típusból később két darabot önjáróra építettek át, amik a 412 GT típusjelzést kapták."
És ez a képaláírás is érdekes, mert bár önmagában mind a két mondata ok, a kettő közötti kapcsolatot nem látom:
"Skoda 15Tr típusú trolibusz Szegeden. Az alföldi városban annyira nehézkesen alakult az új trolik beszerzése, hogy a BKV leselejtezett állományából kellett kölcsönkérniük néhány járművet a saját üzemképtelen buszaik pótlására."
Ha már megemlített Kristófot a szerző, egy közlés előtti átolvasásra is megkérhette volna...