Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Még tavaly elkezdtem végigpróbálni mindenféle mozdonnyal, kocsival, de egyelőre folytatni kell. A tripla váltót sikerült tavaly kitesztelni és az egyik angolváltót. Mindkettő parádésan működik, semmi sem akad el rajta, nem siklik ki, és totál megbízhatóan kapcsolnak. A legdurvább, hogy súlyosan oxidált állapotban (értsd: karamellbarna sínkorona, elment volna egy koszos nemhasznált ipari vágánynak) is tökéletesen vezette az áramot. A papuccsal nekem is ugyanez volt, oxidáció és elgyengülés egyszerre - a Peco papucsot rátéve (understatement - ráerőszakolva) azonban ismét a régi. Esztétikailag nekem elsősorban a tripla váltó és az angolváltó tetszik, van egy kemény határozott (maszkulin? :D) kiállásuk.
- Persze nagyon szép meg élethű a Tillig Elite, de baromira nem tud érdekelni, ha egy sor kedves és méltán ikonikus régi Fleischmann, Roco stb mozdony nem tud rajta elmenni a 2.1mm magasság miatt.
- A Piko A szinte ordítóan jó ár-érték arányú értelmes választás, szép a sín, de annak az angol váltójára a régebbi mozdonyok (1,15 és 1,18, 1,2mm nyomkarimával) felugranak sokszor, siklásra hajlamosak. A nagyobb nehezebb mozdonyok pedig a sima kitérő filigrán nyelvét csavargatják (kivasalják - el sem merem képzelni, a 700 grammos alu FL BR65 mit művelne vele).
- A Roco 2,5mm nekem csúnya, főleg a szív megoldás miatt (kár, mert a mechanika jó) kb ugyanez a régi Pilz-el (Tillig Standarddal).
- A Peco-t is néztem, klassz a váltó szortimentje, de a 2,5mm-es sínszál nagyon drumi, ordít róla, hogy nem 1:87-es. Érdekes, hogy ehhez képes a 40 (majdnem 50?) éves Fleischmann vágányok mennyivel jobban adják a hangulatot.
Szóval valamennyi vágányzat kompromisszum minden szempontból, nehéz döntés, egyelőre a FL meglepő módon elöl van!
Lassan 20 éve nyuzom őket eddig egész jól bírták. Először szőnyeg vasúton aztán terepasztalon, aztán fél lett szedve és most a jelenlegi asztalom rejtett tárolóján vannak. Erre nameg játékra egész jók is, rövid váltók szűk ivekkel jól használhatóak, hogy kis helyen sokmindent meg lehessen oldani, de sajnos néhány mozdony nem szereti a váltókat. Sok bennünk a műanyag főleg az angol és a 3as valtokban amin elakadtak. A kocsi lekapcsolója csak a saját kupplungal működik, a többihez gyenge sajnos, viszont egyes kengyeles kuplungok igy is beakadnak... Siklani nem szoktak. A műanyagok tartósak, eddig legalábbis nem törtek. Vaskos masszív darabok nyilván ebből fakadóan tartósak is viszont a papucsok gyengék, nem bírják a többszörös szétszedést összerakást. A behúzómagnesek is erősek üzembiztosak. Durva anyaggal viszont nem szabad tisztítani a síneket mert utána még jobban koszolódnak oxidalodnak. Esztétikailag nyilván olyanok amilyenek, ez ízlés kérdése, technikailag viszont jók, a geometria és a vágány távolságok is könnyen variálhatóak. Lerakás után próbáld le az összes járművel hogy nekik is tetszik e mielőtt véglegesíted. Ja, és a váltókkal, az áram átvezető rugók kivételével könnyen szigetelhető bármelyik vágány.
A - szerintem ! - nagyon szép geometriájú és extrém tartós kitérőiről is ismert Fleischmann ModellGleis (azaz: ágyazat nélküli sárgaréz famintás talpfával) van-e hosszú távú üzemi tapasztalat? A német fórumokon ódákat zengenek tartósságáról, és még most is eléggé keresettek a vágányok használtani is. (Ebből van már egy komolyabb szortimentem, abból készülne egy II. korszakbéli viszonylag nagyobb (2,4x1,2) vontatási telep, modulként, benne egy kis gyári iparvágány leágazással, az épületek közti rádiuszok vad "mocsarába". )
Kérdésem, forrasszam-e össze őket, tényleg - valós tapasztalat alapján - szükséges-e ez, vagy elég a jó minőségű új (pl Peco Streamline ) papucs plusz induló tisztítás. Asztalon tesztelve egyébként annyira jól vezet a sínszál, hogy ódon alakjában, barnás bronz színnel is simán kúsznak a mozdonyok analóg módban alacsony feszültségeknél. Nyilván majd átszaladok valamennyin 1200as papírral, alkohollal, de ez azért mutat valamit. 6052-es korong, fűtőház under construction.
Oldani, lemosni nem lehet sajnos. Viszont, ha pici matt lakkot ecsettel felviszel a kérdéses felületre az fedni fogja és nem vagy alig lesz látható a ragasztó. A különböző gyártók matt termékei között van különbség, némelyik kevésbé fed, némelyik agresszívabb. Ezért a felvitel előtt próbalakkozást érdemes csinálni egy fel nem használt alkatrészen vagy magán az öntőkereten.
Épületekről modellragasztó nyomait mivel lehet eltüntetni? Mi az oldószere? Faller ragasztókról van szó. pl: FALLER 170490 Super EXPERT műanyag ragasztó
Esetleg teljes kötést feloldani? Ami nem bántja az épület anyagát.
Igen jól sikerült az első Magyar Modellező Fórum ma Bátonyterenyén. Aki eljött egészen biztosan nem bánta meg. Nagy köszönet illeti a szervezőket, hogy ezt tető alá hozták, s remélhetőleg nem marad folytatás nélkül a dolog.
Megkérdeztem az adott címen levélben, hogy terveznek-e on-line elérést az előadásokhoz. Bevallom, kissé meglepődtem, amikor egy nagyon kedves válaszlevélben arról tájékoztattak, hogy igen, rögzíteni fogják az előadásokat, sőt, esetleg élőben is lehet majd követni FB-n.
Gondolom hozzám hasonlóan kevesen laknak Bátonyterenye közelében.
Szia. Szerintem bármelyik fa gyökere jó. Én haszáltam tuja gyökeret, nyárfagyökeret de még paprika gyökeret is.:-) Metszőolló kérdése az egész, jól körbe metszeni, vagy pótolni ahol kell, faiparival lehet beragasztani, sűriteni a lombot ha kell.
Úttörő vállalkozásba fogott a Viessmann Modellgyártó Kft., azzal hogy felvállalta a Magyar Modellező Fórum megszervezését.
A rendezvény december 2-án, szombaton, 9 órakor kezdődik Bátonyterenyén, az Ady Endre Művelődési Központban (3070 Bátonyterenye, Molnár Sándor út 1–3.). A szombati délelőtt folyamán öt előadást hallgathatnak meg az érdeklődők, majd délután ezt egy állófogadás követi a Viessmann Modellgyártó Kft. bátonyterenyei telephelyén (Bátonyterenye, Orgona út 1/C.).
Sziasztok, diorámához, terepasztalhoz milyen vastag víztiszta plexit szoktatok használni? Otthoni használatra kell, nem kiállításra, csak nagyon porosodik, ezért gondoltam ilyen védelemre. Köszi előre is a válaszokat.
sziasztok, már több helyre feltettem. Ide is felteszem, hátha tud valaki segíteni
Dioráma készítéséhez keresek használt (NEM ÚJ!) H0-ás csak EGYENES kalapsíneket (sokat) és azzal kompatibilis, használt kalapsín BALOS, ÁLLÍTÓMŰ NÉLKÜLI (alias roncs) váltókat (4-10 darab).
A sínek lehetnek régi papírtalpfásak is, azokat már úgysem használja senki sem.
Ajánlatokat ármegjelöléssel, fényképekkel az emailcímemre várom!
Az újakon kisipari gyártók által készültek vannak. Heizerdorfon 3D nyomtatott van, de nagyon törnek, így áttértem a réz öntvényre. Bergdorfon már azok vannak.
Régen volt, hogy kireszeltem rézből, ott mozgott a súlykörte és a tábla is forgott.
Nekem a kitérő jelzéskép kéne mozogjon a súlykörte nem fontos. Egyelőre nem találtam ilyet kereskedelmi forgalomban Roco H0 2.1 kitérőkhöz. A tied milyen típus? Vagy saját gyártmány?
Nem is baj, hogy nem oldottad meg, a valóságban sem mozog a nem helyszíni állítású kitérők súlykörtéje. Ha meg mégis mozogna, akkor kell hozzá egy bakter is.
Igen, akkor torzul jobban, ha szűkebb az ív és ezzel együtt szélesebb kibontás kell, mert pl. egy út megy el a viadukt alatt. Mindenesetre megnyugodtam, hogy a nagyvasúti viaduktoknál is látszik a lábak szűkülése:)
Ez a "gyári" megoldás, a külső íven nagyobb rádiuszú a boltív, a belsőn kisebb + még két rövid egyenes szakasz, hogy a magassági viszonyok kijöjjenek. Ez nem valami elegáns megoldás szerintem.