Elkötelezett, kis kiadóknál előfordul, ott viszont nem fogsz találni nagy zenekari művet, komplett operát, stb. (ami komoly apparátust igényel), inkább csak szóló hangszeres, kis kamara darabokat.
Azt én is tudom, hogy egy másik szakterület. Pont ezért írtam az előző hozzászólásomban azt, hogy " Ha más nem, ilyen célokra tartanak még analóg magnókat."
" Ahhoz a felvételtől-keveréstől-masterkészítésig végig analóg technika szükséges!"
Ezzel is tisztában vagyok. Azonban az ilyen már nagyon-nagyon ritka, iszonyatosan kevés cég foglalkozik 100%-osan analóg kiadással. Pedig jó lenne. Sőt, én annak is örülnék, ha lennének gyári műsoros magnószalagok.
"....Azért az annyira nem ritka, hogy a digitálisan kevert/masterelt kész hanganyagot felveszik szalagos magnóra, aztán utána visszadigitalizálják...."
Ez egy másik szakterület - ezzel élnek a csak digitálisan kiadott zenéknél is! Ettől kicsit közelebb kerül az analógos hangzáshoz, de ettől még nem analóg a kiadvány (hiába adják ki LP-n)! Ahhoz a felvételtől-keveréstől-masterkészítésig végig analóg technika szükséges!
"Ez a világ így működik, így sokkal egyszerűbb, nem kell drága analóg magnókat fenntartaniuk, stb. stb. stb....."
Azért az annyira nem ritka, hogy a digitálisan kevert/masterelt kész hanganyagot felveszik szalagos magnóra, aztán utána visszadigitalizálják. Ha más nem, ilyen célokra tartanak még analóg magnókat.
Ugyanakkor az tény, hogy kevés cég van, akik közvetlenül mastertape-ről csinálják a lemezeket.
" Ja, hogy az analóg korszakban zenéln/énekelni is tudni kellett???
Manapság bármit megoldanak a stúdiók digitítiszesen..... (hamis énekléstől kezdve bármit!)"
Ezt meg tudom erősíteni, mint beatmaker. Ha csak a beatmakingből indulok ki, már ott is ez megy. Komfort zenélés. Megveszi a JóskaPistaKarcsi a zeneszerkesztő szoftvert, épít hozzá egy music workstation PC-t (vagy ugye iMac) + stúdiomonitor és/vagy fejhallgató, aztán kész is. Legyen szó, pop, R&B, hip-hop, disco, raggadancehall...stb. zenéről az esetek 99%-ban ez a komfort muzsikálás megy. Ezek a szoftverek, már tartalmaznak rengetegféle loop-okat, groove-okat, kismillióféle hangszínt. Gyakorlatilag nem zenélnek a zeneszerzők, hanem kreatívan "legóznak", beillesztenek 4-5 féle ilyen gyári groove-ot, azokat módosítgatják, és kész is az alapzene, amire megy az ének vagy rap. A legtöbb mai menő DJ XY akárki beatmakereknek gyakorlatilag semmi zenei tudásuk sincs (kivételek persze vannak). Ezért is van az, hogy az utóbbi 15 év zenéi, pontosabban mondva zenei alapjai egykaptafa.
Azért régebben nem egészen így ment, akkor még a beatmaker szó szerint feldobolta, felgitározta, felzongorázta...etc,etc az adott hangsávokat. Oké zeneszerkesztő szoftverek voltak már akkor is, de nem az volt az egésznek az alfája és omegája.
A kilencvenes évek közepétől digitítisszel etetik a vágógépeket. Ahogy Audijó kolléga leírta csak 1-2 apró cég maradt akik vágnak analóg forrásról is anélkül hogy digitalizálnák előtte. Ez a világ így működik, így sokkal egyszerűbb, nem kell drága analóg magnókat fenntartaniuk, stb. stb. stb..... Szerintem hányinger hogy mi lett a hanglemezgyártásból is, ez már csak egy mocskos üzlet, zenegyárakkal és 99.9%-ban förtelmes előadókkal. Ja, hogy az analóg korszakban zenéln/énekelni is tudni kellett??? Manapság bármit megoldanak a stúdiók digitítiszesen..... (hamis énekléstől kezdve bármit!)
Nemrég belefutottam ilyen kis kiadóba. Yarlung Records. Yuko Mabuchi Trio jazzlemezei. Full analóg, 45 rpm, dupla album. Kis kiadó, komolyzenét is adnak ki hanglemezen, szóval tuti nem normálisak. Még Michael Fremer is elismerően nyilatkozott a lemezeikről, szóval úgy voltam vele, nagyot nem bukhatok.
Digitális, természetesen! Legalábbis a felsorolt pop lemezeknél szinte biztos!
Max. néhány kis kiadó figyel (esetleg) arra, hogy teljesen analóg anyag kerüljön az LP-re (analóg keveréssel és master-rel). Persze ezek meg rendesen meg is kérik az árát! :(
Én azért nem nagyon bíznék abban a zene kritikusban, akinek módja van meghallgatni eredeti, élőben egy hangversenyt, majd az erről készült felvételt egy jó hang minőségű hifi-láncon és egy Sokol rádión is meghallgathatja és számára egyenértékű élményt nyújt a nivós láncon hallgatott előadás a Sokol rádión hallottéval! :)
"Szinte minden hangrendszert meg lehet szokni és megszeretni"
Ez nem egészen igaz. Meg lehet szokni és el lehet fogadni a rendszer hibáit, de megszeretni az teljesen más. Van objektív hangminőség, ami hallható. Csak ehhez éppen gyakorlott zenehallgatónak kell lenni. Ismerni kell a hangszerek hangkarakterisztikáját és az akusztikai hűségüket. Ez pedig nem abból áll, hogy megtudja az ember különböztetni a templomi orgonát a balalajkától. Kell egyfajta zenei ismeret, ami alatt természetesen nem azt értem, hogy profi zenésznek kell lenni. Alapfeltétel a zene ismerete és szeretete. Hifizés közben emelkedik az ember zenei műveltsége (jobb esetben...) és ebből jön a műszaki igényességének a fejlődése, majd a zeneművészet imádata. Aztán itt kezdődik majd az, amikor már az illető tudja, hogy minek hogyan kellene szólnia, mert van zenei világképe. Ha pedig nem úgy szól, akkor nem fogja megszeretni és megszokni sem az adott hangrendszert.
Arra bizony nagy szükség lenne - főleg, ha mindezt nem nyelné el a hangfal elé ajánlott Advance Acoustic erősítő, ami állítólag a finom zenei részletekre és finomságoka meglehetősen érzéketlen. Egy avx-es hifista szerint a "hajtás" és a mélyek is akkor jönnek csak meg ezzel a gyönyörű erősítővel, ha már jól feltekerték rajta a hangerőt.
Hát ezért nem lehet hallomások, mások véleménye és a környéken garázdálkodó jófogásos, vaterás bizniszmenek szedett-vedett portékáiból audioláncot építeni, ha nincs hozzá egyértelmű zenei világképünk, koncepciónk, vagy legalább egy valóban tapasztalt mértékadó személyiség, aki a kellő pillanatban kiveszi a kezünkből a hitelkártyánkat, hogy megakadályozza a folytonjobbító hifis csorda után való kullogást. ;Đ
Sokan dicsérik (olyanok is, akiknek elfogadom a véleményét), főleg a sima, zenei középtartománya miatt. Nincsnek falat bontó mélyei, mennyekben szárnyaló magasai, viszont egységes, zenei a megszólalása. Ismeretlen körülmények között hallottam ilyet, de ez nem egy jól megalapozott vélemény, inkább csak egy felületes benyomás volt. Ez alapján merném ajánlani egy hajtósabb angol erősítőlvel (komolyabb Arcam, Cambridge Audio, talán BEE előtti komolyabb NAD-dal).