Marad azért egy kérdés. Az "Openrailwaymap"-en meg lehet nézni a régi nyomvonalat, valaki berajzolta. Nyilván nem teljesen pontos (van pl. benne egy törés), de abból az látszik, hogy csak a Bodorka utca, Ásólúd utca környékén ment az azóta (azt hiszem egész újonnan) beépült részen, a régi nyomvonal nagy részén ma is utca, park, sportpálya van.
Viszont hogyan volt a "Sachslechner iparvágánnyal"? Ez a keserűvíz forrásokhoz ment a Kelenföldi pályaudvartól. A pályaudvarról kivezető szakasza még ma is megvan. Ezt is vajon felszedték akkor, amikor a vonalkorrekció megtörtént? Ha nem, akkor az utána épült 7-es útnak kellett még egy kereszteződés! Az Egér út és a 7-es kereszteződésében a felhajtók között van most is egy híd, eléggé szerep nélküli létesítménynek tűnik, ami pontosan az iparvágány nyomvonala fölött megy át. Vajon ez egy annyira régi híd?
Ez engem is meglepett, én sem tudom, mi volt a terv ott eredetileg. A Taurus sportpályái voltak ott, mellette a "Hatház", a makett alapján úgy tűnik, ezt mind elbontották volna. Nos, a Hatház maradt, a Gyakorló utcai lakótelep ott véget ér, a másik oldalon meg, a focipálya helyén a benzinkút, Meki, bevásárlóközpont épült fel.
Hát, ahogy épült és népesült be a lakótelep és lett egyre több iskolaköteles lurkó, és ahogy épültek az újabb iskolák, teljesen természetes módon osztották újra a körzeteket. Én 1972-ben az Álmos vezér tériben* fejeztem be** az ötödik általánost (fél év), majd az Ond vezér parkiban a hatodik osztály (egy teljes év), és a Kerepesi útiban a hetedik-nyolcadik (két év). Nem is olyan extrém. :-)
* Nem tudom pontosan mikor, de valószínűleg a lakótelep építésének kezdetekor épült a régi "elemi népiskola" (tulajdonképpen) udvarára az új iskolaszárny; gyakorlatilag ekkor ez volt az egyetlen általános iskola Rákosfalván. Aztán a lakótelep építésekor előbb a Füredi utca Fogarasi út felé eső oldalán épült meg a "kék" suli, majd az "alumínium", és a "piros" (ma ez a Neumann). A körzetek tehát állandóan változtak, ahogy a gyerekek száma egyre nőtt.
** Az első négy osztályt, és az ötödik elejét még a régi lakhelyem melletti suliban jártam Angyalföldön (Dózsa György út-Lehel utca sarok), majd '72 decemberében költöztünk a lakótelepre.
fél Off: Látom elég sok iskolát "fogyasztottál" általánosban, azért mai szemmel ez meredek. hogy csak úgy átpakolnak egy másik iskolába, mert újraosztják a körzeteket...
Huhú, ezeknek a térképeknek a dátumozását erős kritikával kell ám fogadni! Többször beleestem már én is, hogy azt gondoltam, végre találtam egy valódi (pl.) 1937-es térképet, aztán kiderült, hogy '45 utáni...
Ezen az 1912-esnek vélt/állított térképen már szerepel a "régi" 7-es út, a Panoráma-kanyarral. Más keresgéléseim alapján (Landthaller-benzinkút) éppen nemrég gyűjtöttem erről anyagot, ahol egyértelműen 1936-ra teszik a Tétényi-fennsíkon átvezető autóút* építését. Ugyanakkor még nem szerepel a térképen az 1937-ben átadott Budaörsi Repülőtér. Még ha azt mondom, előbbit már "megelőlegezték", utóbbi elmaradása pedig "hanyagság", akkor is úgy 1934-35 és 1940 közé kellene tenni a dátumát. Ehhez viszont jól passzol az 1929-es megszűnési dátum.
* Ez Érdnél csatlakozott az 1929-ben elkészült Érd-Székesfehérvár autóúthoz, a tervezését 1934-35-ben kezdték meg. A nyomvonala Gömbös Gyula miniszterelnök birtoka előtt haladt el, és durván kettészelte id. Landthaller Tasziló birtokát, amelyet az állam kisajátítani készült az útépítés miatt. Tasziló úr azonban bankkölcsönből visszavásárolta a leendő út melletti birtokrészét, és benzinkutat épített rá, számolva az új út várhatóan fellendülő forgalmával. Ez viszont már egy másik történet...
Megint keresek (de nem találok; biztos rossz helyen kutakodok):
Kutatom, hogy az 1-es vasútvonal Kelenföld-Budaörs szakaszán mikor kerültek a mai nyomvonalra a vágányok. Leginkább a 7-es főút környéke érdekelne, a mai lakópark környéke. Itt eredetileg ellenívekkel, tulajdonképpen pont a mai lakóházak helyén ment a vonal, ezt valamikor kiegyenesítették a mai állapotra. Mikor volt ez, meddig léteztek itt a sínek? Az világos, hogy a kamaraerdei lakópark (Tóváros) építésekor itt minden nyom eltűnt. Rémlik, hogy valahol (valamikor) olvastam róla, talán már a Budaörsi Repülőtér 1937-es átadása körül (is) lehetett az átépítés, talán csak a háború után valamikor. Nem találtam rá eddig adatot...
1967-esfentrol.hu képen mindenesetre már csak íves fasorok képében látszik a régi nyomvonal. Ugyanez 1972-es és 1992-es (ez a színes kép borzalmas, valami hamis színes? vagy csak ennyire "szétexponált"?) képeken. Az utolsó, 2000-es légifelvételen már megvan az Egérút, de a lakóparknak még nyoma sincs, az íves fasor még ugyanúgy látszik, a régi és az új nyomvonal között talán gyümölcsös.
Köszönöm, azért ez nekem egy rejtélyt megoldott. Már egy ideje foglalkoztatott, hogy mi az a kowlooni nyomornegyed külső képét idéző luxuslakótelep ott, ami a Váci útról látszik.
Ez két, 4,20 m méretű (háromablakos, nagyszoba) panel egymásnak háttal fordítva. A hetvenes években biztosan a lakótelep tervrajza szerepelt rajta a panelek ablaknyílásainak a helyén. Talán azért (is), hogy az új lakók megtalálják a saját épületüket, amit sokáig csak a tervszám alapján tartottak nyilván; illetve hiába voltak utca- és házszámok hivatalosan, ha egyszer nem voltak utcanévtáblák és házszámok kitéve az egész telepen.
Aztán később már lehet, hogy valóban hirdetések, reklámok hordozója lett...
Szerintem BKV menetrendek, vagy valami ilyesmi lehetett rajta, esetleg hirdetések. Belül meg tán útszóró só, meg homok, ilyesmi a vilingernek és a buszoknak. 1983-tól 1985-ig napjában többször is elmentem mellette, később is elő-elő fordultam arra, de nem emlékszem erre a kulipintyóra.
Elég jó a vizuális memóriám, a tér mindkét oldalának a képét elég jól fel tudom idézni, még azt az öreg 13-as vilingert is, amivel 1983-ban egy késő őszi, vagy téli estén mentem egy kört, és amiben még állt a vezető, meg olyan rácsos, kézihúzogatású ajtaja volt. A vezető meg egy majdnem földig érő nagykabátban, és talán nemezbotosban igazgatta a járművet. Mondjuk nem volt nehéz megjegyezni, mert már akkor is nagyon kuriózumszámba ment.
Szóval emlékeznék, ha valamilyen jelentősebb funkciója lett volna, újságos, pénztár, ilyesmi, de szerintem csak két jellegtelen betondarab volt, ami ottmaradt a hőskorból, amikor valamiért ideiglenes jelleggel odatették. Csak aztán nem vették a fáradságot arra, hogy elvigyék. Egyébként is elég kicsi tákolmány volt így ránézésre, tán még egy szék se nagyon fért volna bele.
Ez egészen elfelejtődött nálam, pedig ismertem a makett képét. A tartalékterületet is jól beépítették ez a terv óta. Az Ond vezér 36. helyén pedig felhőkarcolók, P.stephenson kitér a hitéből! ;-)
Amire én gondolok, az ezen a fortepan-képen látszik; az UV bal vége és a másodiknak álló Ik620 között látható az állványnak használt két panel, kis esővédő tetővel...
Keresek fotót az Örs vezér terén a lakótelep építése alatt létezett térképről, amin az akkor még épülő, leendő, tervezett épületek be voltak jelölve a tervezési számukkal együtt (pl KX/7, K2/12, stb.) és ami a 31C autóbusz végállomása (később 133-as, majd 81-es troli; ma a 80-as trolié) és a 62-es villamos végállomása között állt, két, A-alakban egymásnak támasztott "széles" dán panelen, pontosabban az ablaknyílásokban. Meddig volt ez ott? A trolis korszakban (1980 után) már biztosan nem, hiszen eddigre gyakorlatilag felépült minden - két-három, egyébként tervezett ház kivételével. Például a Kerepesi út mellett, a Sarkantyú és Vezér utcák között még két KX lett volna, ezek már elmaradtak a helyükön van most a kertészet. Meg mintha az Ond vezér úti Spar mellett is lett volna tervezve még egy 15 emeletes - na, ezt nehezen tudnám odaképzelni arra a szűk helyre...
Köszi. A háromszobásoknál gondolkoztam melyiket rakjam be, nálam is felmerült. A csak széles (4,20) paneles garzonokról azonban nem tudtam. Jó ismertetőjel a három forgóablak.
Érdekes ez a későbbi továbbfejlesztett KX vagy adaptált magyar panel. Az alaprajzok teljesen ugyanazok. Talán ez volt ennek a 4,20-as panelnek az utolsó megmozdulása, a Kőbánya újhegyi lakótelep.