Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57059

Marad azért egy kérdés. Az "Openrailwaymap"-en meg lehet nézni a régi nyomvonalat, valaki berajzolta. Nyilván nem teljesen pontos (van pl. benne egy törés), de abból az látszik, hogy csak a Bodorka utca, Ásólúd utca környékén ment az azóta (azt hiszem egész újonnan) beépült részen, a régi nyomvonal nagy részén ma is utca, park, sportpálya van.

 

Viszont hogyan volt a "Sachslechner iparvágánnyal"? Ez a keserűvíz forrásokhoz ment a Kelenföldi pályaudvartól. A pályaudvarról kivezető szakasza még ma is megvan. Ezt is vajon felszedték akkor, amikor a vonalkorrekció megtörtént? Ha nem, akkor az utána épült 7-es útnak kellett még egy kereszteződés! Az Egér út és a 7-es kereszteződésében a felhajtók között van most is egy híd, eléggé szerep nélküli létesítménynek tűnik, ami pontosan az iparvágány nyomvonala fölött megy át. Vajon ez egy annyira régi híd?

 

https://www.google.ch/maps/@47.4518168,19.0075635,3a,75y,300.25h,83.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sr6R4fPmWakS_nkBKqOBhiw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

 

https://www.google.ch/maps/@47.4517933,19.0066305,3a,32.8y,68.05h,90.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1s68kiH3IcrRcj9D-9qOzS1w!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

 

Egyébként az űrfelvételeken a növényzet még most is kirajzolja a "Sachslechner iparvágány" Egér út és a keserűvíz források közti nyomvonalát!

Előzmény: John Howard (57054)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57058

Ez engem is meglepett, én sem tudom, mi volt a terv ott eredetileg. A Taurus sportpályái voltak ott, mellette a "Hatház", a makett alapján úgy tűnik, ezt mind elbontották volna. Nos, a Hatház maradt, a Gyakorló utcai lakótelep ott véget ér, a másik oldalon meg, a focipálya helyén a benzinkút, Meki, bevásárlóközpont épült fel.

Előzmény: lazar (57056)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57057

Hát, ahogy épült és népesült be a lakótelep és lett egyre több iskolaköteles lurkó, és ahogy épültek az újabb iskolák, teljesen természetes módon osztották újra a körzeteket. Én 1972-ben az Álmos vezér tériben* fejeztem be** az ötödik általánost (fél év), majd az Ond vezér parkiban a hatodik osztály (egy teljes év), és a Kerepesi útiban a hetedik-nyolcadik (két év). Nem is olyan extrém. :-)

 

* Nem tudom pontosan mikor, de valószínűleg a lakótelep építésének kezdetekor épült a régi "elemi népiskola" (tulajdonképpen) udvarára az új iskolaszárny; gyakorlatilag ekkor ez volt az egyetlen általános iskola Rákosfalván. Aztán a lakótelep építésekor előbb a Füredi utca Fogarasi út felé eső oldalán épült meg a "kék" suli, majd az "alumínium", és a "piros" (ma ez a Neumann). A körzetek tehát állandóan változtak, ahogy a gyerekek száma egyre nőtt.

** Az első négy osztályt, és az ötödik elejét még a régi lakhelyem melletti suliban jártam Angyalföldön (Dózsa György út-Lehel utca sarok), majd '72 decemberében költöztünk a lakótelepre.

Előzmény: lazar (57055)
lazar Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57056

Nekem az ELTE számára fenntartott terület szúrt szemet, oda mit szántak? Kollégiumot? 

Előzmény: napocza (57034)
lazar Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57055

fél Off: Látom elég sok iskolát "fogyasztottál" általánosban, azért mai szemmel ez meredek. hogy csak úgy átpakolnak egy másik iskolába, mert újraosztják a körzeteket... 

Előzmény: John Howard (57025)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57054

Huhú, ezeknek a térképeknek a dátumozását erős kritikával kell ám fogadni! Többször beleestem már én is, hogy azt gondoltam, végre találtam egy valódi (pl.) 1937-es térképet, aztán kiderült, hogy '45 utáni...

 

Ezen az 1912-esnek vélt/állított térképen már szerepel a "régi" 7-es út, a Panoráma-kanyarral. Más keresgéléseim alapján (Landthaller-benzinkút) éppen nemrég gyűjtöttem erről anyagot, ahol egyértelműen 1936-ra teszik a Tétényi-fennsíkon átvezető autóút* építését. Ugyanakkor még nem szerepel a térképen az 1937-ben átadott Budaörsi Repülőtér. Még ha azt mondom, előbbit már "megelőlegezték", utóbbi elmaradása pedig "hanyagság", akkor is úgy 1934-35 és 1940 közé kellene tenni a dátumát. Ehhez viszont jól passzol az 1929-es megszűnési dátum.

 

* Ez Érdnél csatlakozott az 1929-ben elkészült Érd-Székesfehérvár autóúthoz, a tervezését 1934-35-ben kezdték meg. A nyomvonala Gömbös Gyula miniszterelnök birtoka előtt haladt el, és durván kettészelte id. Landthaller Tasziló birtokát, amelyet az állam kisajátítani készült az útépítés miatt. Tasziló úr azonban bankkölcsönből visszavásárolta a leendő út melletti birtokrészét, és benzinkutat épített rá, számolva az új út várhatóan fellendülő forgalmával. Ez viszont már egy másik történet...

Előzmény: Csa80 (57052)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57053

Köszönöm!

 

(Mondtam én, hogy olvastam valahol... A könyvsorozat a házi könyvtáram részét képezi - igaz, most a pincében lakik sok más könyvemmel együtt...)

Előzmény: rezgaras (57050)
Csa80 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57052
Előzmény: Csa80 (57051)
Csa80 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57051

Érdekes felvetés, a régi térképek oldalon az 1908ason még íves, az 1912esen már egyenes, és a régi nyomvonalra azt írták "felhagyott vasútvonal"

Előzmény: rezgaras (57050)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57050

1927 és 1929 között. (Forrás: Magyar Vasúttörténet, 5. kötet, 113-114 old.)

Előzmény: John Howard (57049)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57049

Megint keresek (de nem találok; biztos rossz helyen kutakodok):

 

Kutatom, hogy az 1-es vasútvonal Kelenföld-Budaörs szakaszán mikor kerültek a mai nyomvonalra a vágányok. Leginkább a 7-es főút környéke érdekelne, a mai lakópark környéke. Itt eredetileg ellenívekkel, tulajdonképpen pont a mai lakóházak helyén ment a vonal, ezt valamikor kiegyenesítették a mai állapotra. Mikor volt ez, meddig léteztek itt a sínek? Az világos, hogy a kamaraerdei lakópark (Tóváros) építésekor itt minden nyom eltűnt. Rémlik, hogy valahol (valamikor) olvastam róla, talán már a Budaörsi Repülőtér 1937-es átadása körül (is) lehetett az átépítés, talán csak a háború után valamikor. Nem találtam rá eddig adatot...

 

1967-es fentrol.hu képen mindenesetre már csak íves fasorok képében látszik a régi nyomvonal. Ugyanez 1972-es és 1992-es (ez a színes kép borzalmas, valami hamis színes? vagy csak ennyire "szétexponált"?) képeken. Az utolsó, 2000-es légifelvételen már megvan az Egérút, de a lakóparknak még nyoma sincs, az íves fasor még ugyanúgy látszik, a régi és az új nyomvonal között talán gyümölcsös.

tehtube Creative Commons License 2023.10.18 0 0 57048

Klassz találat! Érdekes összevetni a megépült változattal. 

Az Ond vezér útjára merőleges továbbfejlesztett ház megépült, azonban a helye ki van hagyva.

Szemközt a 3 toronyház helyett egy négy ház által körülvett tér alakult ki, meg megtartották a templomot. Lett egy bevásárlóközpont.

A Kerepesi úti két szalagháznál feltehetőleg nem volt gazdaságos lebontani a két negyvenes évekbeli soklakásos téglaházat.

A Füredi út végén a tartalékterület egy részét is felhasználták a Rákos-patakig.

A Vezér úti rész meghökkentően hasonló.

Előzmény: napocza (57034)
napocza Creative Commons License 2023.10.17 0 0 57047

Ha be nem is merészkedsz :), érdemes a google earth-ön végigmenni a csúszkán, 2000 és 2022 közt 44 kép készült

Előzmény: scsabi (57046)
scsabi Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57046

Köszönöm, azért ez nekem egy rejtélyt megoldott. Már egy ideje foglalkoztatott, hogy mi az a kowlooni nyomornegyed külső képét idéző luxuslakótelep ott, ami a Váci útról látszik.

Előzmény: napocza (57041)
VEE Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57045

Bocsi, a KÖZTI az a – ma is meglévő – Középülettervező Vállalat (ma Zrt.) rövidítése, de a képsorozat a Középületépítő Vállalattól származik.

Előzmény: napocza (57027)
napocza Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57044

A kezdet kezdetén itt őrök voltak, a Marina part még valamennyire zárt lakópark-szerűen működött.

Előzmény: John Howard (57042)
Rollei Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57043

Ez elég kézenfekvőnek tűnik.

Előzmény: John Howard (57040)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57042

Hű de jópofi, ezt nem ismertem! :-)

 

Ez tulajdonképpen a Marina part "hivatalos" bejárata lenne? Mert más funkcióját nem látom ennek a tetőféleségnek...

Előzmény: napocza (57041)
napocza Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57041

Erről ez jut eszembe, ma már ez is Anno, 20 éves kb?

John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57040

Nem benne volt, amit keresek, hanem rajta! :-)

 

Ez két, 4,20 m méretű (háromablakos, nagyszoba) panel egymásnak háttal fordítva. A hetvenes években biztosan a lakótelep tervrajza szerepelt rajta a panelek ablaknyílásainak a helyén. Talán azért (is), hogy az új lakók megtalálják a saját épületüket, amit sokáig csak a tervszám alapján tartottak nyilván; illetve hiába voltak utca- és házszámok hivatalosan, ha egyszer nem voltak utcanévtáblák és házszámok kitéve az egész telepen.

 

Aztán később már lehet, hogy valóban hirdetések, reklámok hordozója lett...

Előzmény: Rollei (57039)
Rollei Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57039

Szerintem BKV menetrendek, vagy valami ilyesmi lehetett rajta, esetleg hirdetések. Belül meg tán útszóró só, meg homok, ilyesmi a vilingernek és a buszoknak. 1983-tól 1985-ig napjában többször is elmentem mellette, később is elő-elő fordultam arra, de nem emlékszem erre a kulipintyóra.

 

Elég jó a vizuális memóriám, a tér mindkét oldalának a képét elég jól fel tudom idézni, még azt az öreg 13-as vilingert is, amivel 1983-ban egy késő őszi, vagy téli estén mentem egy kört, és amiben még állt a vezető, meg olyan rácsos, kézihúzogatású ajtaja volt. A vezető meg egy majdnem földig érő nagykabátban, és talán nemezbotosban igazgatta a járművet. Mondjuk nem volt nehéz megjegyezni, mert már akkor is nagyon kuriózumszámba ment.

 

Szóval emlékeznék, ha valamilyen jelentősebb funkciója lett volna, újságos, pénztár, ilyesmi, de szerintem csak két jellegtelen betondarab volt, ami ottmaradt a hőskorból, amikor valamiért ideiglenes jelleggel odatették. Csak aztán nem vették a fáradságot arra, hogy elvigyék. Egyébként is elég kicsi tákolmány volt így ránézésre, tán még egy szék se nagyon fért volna bele.

Előzmény: John Howard (57038)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57038

Sőt (ha igaz a dátum), még '87-en is ott volt! Azta!

 

Naszóval, erről keresek "közeli" képet, amin látszódna a tartalma...

Előzmény: John Howard (57037)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57037

...és hopp, még '82-ben, a "trolis korszakban" is! :-)

Előzmény: John Howard (57036)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57036

Itt is megvan, a kép jobb szélén.

Előzmény: John Howard (57035)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57035

Ez se rossz! :-)))

 

Ez egészen elfelejtődött nálam, pedig ismertem a makett képét. A tartalékterületet is jól beépítették ez a terv óta. Az Ond vezér 36. helyén pedig felhőkarcolók, P.stephenson kitér a hitéből! ;-)

 

Amire én gondolok, az ezen a fortepan-képen látszik; az UV bal vége és a másodiknak álló Ik620 között látható az állványnak használt két panel, kis esővédő tetővel...

Előzmény: napocza (57034)
napocza Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57034

ezt találtam egyelőre

 

Előzmény: John Howard (57033)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57033

Ha már (leginkább) Füredi utcai lakótelep:

 

Keresek fotót az Örs vezér terén a lakótelep építése alatt létezett térképről, amin az akkor még épülő, leendő, tervezett épületek be voltak jelölve a tervezési számukkal együtt (pl KX/7, K2/12, stb.) és ami a 31C autóbusz végállomása (később 133-as, majd 81-es troli; ma a 80-as trolié) és a 62-es villamos végállomása között állt, két, A-alakban egymásnak támasztott "széles" dán panelen, pontosabban az ablaknyílásokban. Meddig volt ez ott? A trolis korszakban (1980 után) már biztosan nem, hiszen eddigre gyakorlatilag felépült minden - két-három, egyébként tervezett ház kivételével. Például a Kerepesi út mellett, a Sarkantyú és Vezér utcák között még két KX lett volna, ezek már elmaradtak a helyükön van most a kertészet. Meg mintha az Ond vezér úti Spar mellett is lett volna tervezve még egy 15 emeletes - na, ezt nehezen tudnám odaképzelni arra a szűk helyre...

tehtube Creative Commons License 2023.10.10 0 0 57032

Köszi. A háromszobásoknál gondolkoztam melyiket rakjam be, nálam is felmerült. A csak széles (4,20) paneles garzonokról azonban nem tudtam. Jó ismertetőjel a három forgóablak. 

Érdekes ez a későbbi továbbfejlesztett KX vagy adaptált magyar panel. Az alaprajzok teljesen ugyanazok. Talán ez volt ennek a 4,20-as panelnek az utolsó megmozdulása, a Kőbánya újhegyi lakótelep.

https://www.google.com/maps/@47.4669274,19.1583308,356a,35y,37.24h,54.7t/data=!3m1!1e3?authuser=0&entry=ttu

Előzmény: P.stephenson (57029)
napocza Creative Commons License 2023.10.10 0 0 57031

Klassz, köszi! 

Előzmény: Replay (57028)
P.stephenson Creative Commons License 2023.10.09 0 0 57030

különösen az egészen észak felé tolódott naplementékre emlékszem - amit azóta a 36 jól eltakar.

Cserébe a 36-ban most gyönyörű szépek a naplementék. ;-)

Előzmény: John Howard (57020)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!