Keresés

Részletes keresés

Némedi László __ Creative Commons License 2023.11.10 0 0 57067

annyiban javítom magam, hogy valszeg ez egy 1912-es térképre rárajzolgatott módosítások, ami még munkaanyag lehetett, és ezért nagyobb változások nincsenek rávezetve, csak esetleg kisebb módosítások

Előzmény: Némedi László __ (57066)
Némedi László __ Creative Commons License 2023.11.10 0 0 57066

lehet, hogy félreértem, de ceruzával elég sok bejegyzés van. ahol /1942 szám szerepel, és persze rengeteg 193x évek, gondolom a bejegyzésekben van a dátum is törtként, ez alapján van olyan oldal, ami 1942-es lehet, viszont lehet, hogy nem minden oldalon van update-t, talán ez magyarázza, hogy az általad várt korábbi változás viszont nincs benne?

Előzmény: John Howard (57065)
John Howard Creative Commons License 2023.11.10 0 0 57065

Így van. Tehát maga a térkép, ami látható rajta, semmiképpen sem tekinthető 1912-es állapotnak; és most itt ez a lényeg. A térképalap(!) valóban 1912-es, és erre rávezettek színessel változásokat. Ilyen az átépített vasútvonal, és az új 7-es út is. Mivel az átvezetések között nem szerepel a Budaörsi Repülőtér (meg pl. a Horthy Miklós híd sem), mindenképpen 1937 előtti állapotot látunk. De nem 1912-es, tehát a dátum mégiscsak szkeptikusan kezelendő. A tényleges, megjelenített állapot dátuma nem derül ki - de kideríthető (elég komoly kutatómunkával, amitől most eltekintenék) annak alapján, hogy mi szerepel rajta "színessel", javításként és mi az, ami még nem. Továbbra is fenntartom tehát a véleményemet, hogy a térkép (tartalma, "színtől függetlenül") 1929 és 1937 közötti állapotot tükröz.

Előzmény: Divrotcé (57064)
Divrotcé Creative Commons License 2023.11.10 0 0 57064

Huhú, ezeknek a térképeknek a dátumozását erős kritikával kell ám fogadni! Többször beleestem már én is, hogy azt gondoltam, végre találtam egy valódi (pl.) 1937-es térképet, aztán kiderült, hogy '45 utáni...

 

A térkép megnevezése: 1912, utólagos kataszteri átvezetésekkel. A nyomtatvány 1912-es, a kifogásolt újabb részletek éppen az utólagos színes (tus)tintával tett átvezetések.

 

Előzmény: John Howard (57054)
DeriMiksa Creative Commons License 2023.11.07 -1 1 57063

A képek lemaradtak..

 

DeriMiksa Creative Commons License 2023.11.07 0 1 57062

Sziasztok!

Hímezni tanulok és alapvetően magamnak, de gyakorlás miatt készítettem több 90-es évek metró logó felvarrót.
Ha érdekel valakit, eladóak, amíg a készlet tart.

Kb 4x4cm, minőségi anyagokból. Hátoldalán vasalható fólia, amivel könnyen felvasalható pólóra, pulcsira, kabátra, táskára, de természetesen felvarrni is lehet.

 

Köszi!

John Howard Creative Commons License 2023.11.06 0 0 57061

Hirtelenjében ezt találtam...

 

(Érdemes végigolvasni, de az elején egyéb "telepekről" - Hős utca, Illatos/Gubacsi út, stb. - van szó. A Hatház a végefelé szerepel...)

Előzmény: lazar (57060)
lazar Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57060

Ez a "Hatház" ez micsoda pontosan? Hatház utcát találtam, nyilván arról nevezték el.

Előzmény: John Howard (57058)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57059

Marad azért egy kérdés. Az "Openrailwaymap"-en meg lehet nézni a régi nyomvonalat, valaki berajzolta. Nyilván nem teljesen pontos (van pl. benne egy törés), de abból az látszik, hogy csak a Bodorka utca, Ásólúd utca környékén ment az azóta (azt hiszem egész újonnan) beépült részen, a régi nyomvonal nagy részén ma is utca, park, sportpálya van.

 

Viszont hogyan volt a "Sachslechner iparvágánnyal"? Ez a keserűvíz forrásokhoz ment a Kelenföldi pályaudvartól. A pályaudvarról kivezető szakasza még ma is megvan. Ezt is vajon felszedték akkor, amikor a vonalkorrekció megtörtént? Ha nem, akkor az utána épült 7-es útnak kellett még egy kereszteződés! Az Egér út és a 7-es kereszteződésében a felhajtók között van most is egy híd, eléggé szerep nélküli létesítménynek tűnik, ami pontosan az iparvágány nyomvonala fölött megy át. Vajon ez egy annyira régi híd?

 

https://www.google.ch/maps/@47.4518168,19.0075635,3a,75y,300.25h,83.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sr6R4fPmWakS_nkBKqOBhiw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

 

https://www.google.ch/maps/@47.4517933,19.0066305,3a,32.8y,68.05h,90.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1s68kiH3IcrRcj9D-9qOzS1w!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

 

Egyébként az űrfelvételeken a növényzet még most is kirajzolja a "Sachslechner iparvágány" Egér út és a keserűvíz források közti nyomvonalát!

Előzmény: John Howard (57054)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57058

Ez engem is meglepett, én sem tudom, mi volt a terv ott eredetileg. A Taurus sportpályái voltak ott, mellette a "Hatház", a makett alapján úgy tűnik, ezt mind elbontották volna. Nos, a Hatház maradt, a Gyakorló utcai lakótelep ott véget ér, a másik oldalon meg, a focipálya helyén a benzinkút, Meki, bevásárlóközpont épült fel.

Előzmény: lazar (57056)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57057

Hát, ahogy épült és népesült be a lakótelep és lett egyre több iskolaköteles lurkó, és ahogy épültek az újabb iskolák, teljesen természetes módon osztották újra a körzeteket. Én 1972-ben az Álmos vezér tériben* fejeztem be** az ötödik általánost (fél év), majd az Ond vezér parkiban a hatodik osztály (egy teljes év), és a Kerepesi útiban a hetedik-nyolcadik (két év). Nem is olyan extrém. :-)

 

* Nem tudom pontosan mikor, de valószínűleg a lakótelep építésének kezdetekor épült a régi "elemi népiskola" (tulajdonképpen) udvarára az új iskolaszárny; gyakorlatilag ekkor ez volt az egyetlen általános iskola Rákosfalván. Aztán a lakótelep építésekor előbb a Füredi utca Fogarasi út felé eső oldalán épült meg a "kék" suli, majd az "alumínium", és a "piros" (ma ez a Neumann). A körzetek tehát állandóan változtak, ahogy a gyerekek száma egyre nőtt.

** Az első négy osztályt, és az ötödik elejét még a régi lakhelyem melletti suliban jártam Angyalföldön (Dózsa György út-Lehel utca sarok), majd '72 decemberében költöztünk a lakótelepre.

Előzmény: lazar (57055)
lazar Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57056

Nekem az ELTE számára fenntartott terület szúrt szemet, oda mit szántak? Kollégiumot? 

Előzmény: napocza (57034)
lazar Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57055

fél Off: Látom elég sok iskolát "fogyasztottál" általánosban, azért mai szemmel ez meredek. hogy csak úgy átpakolnak egy másik iskolába, mert újraosztják a körzeteket... 

Előzmény: John Howard (57025)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57054

Huhú, ezeknek a térképeknek a dátumozását erős kritikával kell ám fogadni! Többször beleestem már én is, hogy azt gondoltam, végre találtam egy valódi (pl.) 1937-es térképet, aztán kiderült, hogy '45 utáni...

 

Ezen az 1912-esnek vélt/állított térképen már szerepel a "régi" 7-es út, a Panoráma-kanyarral. Más keresgéléseim alapján (Landthaller-benzinkút) éppen nemrég gyűjtöttem erről anyagot, ahol egyértelműen 1936-ra teszik a Tétényi-fennsíkon átvezető autóút* építését. Ugyanakkor még nem szerepel a térképen az 1937-ben átadott Budaörsi Repülőtér. Még ha azt mondom, előbbit már "megelőlegezték", utóbbi elmaradása pedig "hanyagság", akkor is úgy 1934-35 és 1940 közé kellene tenni a dátumát. Ehhez viszont jól passzol az 1929-es megszűnési dátum.

 

* Ez Érdnél csatlakozott az 1929-ben elkészült Érd-Székesfehérvár autóúthoz, a tervezését 1934-35-ben kezdték meg. A nyomvonala Gömbös Gyula miniszterelnök birtoka előtt haladt el, és durván kettészelte id. Landthaller Tasziló birtokát, amelyet az állam kisajátítani készült az útépítés miatt. Tasziló úr azonban bankkölcsönből visszavásárolta a leendő út melletti birtokrészét, és benzinkutat épített rá, számolva az új út várhatóan fellendülő forgalmával. Ez viszont már egy másik történet...

Előzmény: Csa80 (57052)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57053

Köszönöm!

 

(Mondtam én, hogy olvastam valahol... A könyvsorozat a házi könyvtáram részét képezi - igaz, most a pincében lakik sok más könyvemmel együtt...)

Előzmény: rezgaras (57050)
Csa80 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57052
Előzmény: Csa80 (57051)
Csa80 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57051

Érdekes felvetés, a régi térképek oldalon az 1908ason még íves, az 1912esen már egyenes, és a régi nyomvonalra azt írták "felhagyott vasútvonal"

Előzmény: rezgaras (57050)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57050

1927 és 1929 között. (Forrás: Magyar Vasúttörténet, 5. kötet, 113-114 old.)

Előzmény: John Howard (57049)
John Howard Creative Commons License 2023.11.05 0 0 57049

Megint keresek (de nem találok; biztos rossz helyen kutakodok):

 

Kutatom, hogy az 1-es vasútvonal Kelenföld-Budaörs szakaszán mikor kerültek a mai nyomvonalra a vágányok. Leginkább a 7-es főút környéke érdekelne, a mai lakópark környéke. Itt eredetileg ellenívekkel, tulajdonképpen pont a mai lakóházak helyén ment a vonal, ezt valamikor kiegyenesítették a mai állapotra. Mikor volt ez, meddig léteztek itt a sínek? Az világos, hogy a kamaraerdei lakópark (Tóváros) építésekor itt minden nyom eltűnt. Rémlik, hogy valahol (valamikor) olvastam róla, talán már a Budaörsi Repülőtér 1937-es átadása körül (is) lehetett az átépítés, talán csak a háború után valamikor. Nem találtam rá eddig adatot...

 

1967-es fentrol.hu képen mindenesetre már csak íves fasorok képében látszik a régi nyomvonal. Ugyanez 1972-es és 1992-es (ez a színes kép borzalmas, valami hamis színes? vagy csak ennyire "szétexponált"?) képeken. Az utolsó, 2000-es légifelvételen már megvan az Egérút, de a lakóparknak még nyoma sincs, az íves fasor még ugyanúgy látszik, a régi és az új nyomvonal között talán gyümölcsös.

tehtube Creative Commons License 2023.10.18 0 0 57048

Klassz találat! Érdekes összevetni a megépült változattal. 

Az Ond vezér útjára merőleges továbbfejlesztett ház megépült, azonban a helye ki van hagyva.

Szemközt a 3 toronyház helyett egy négy ház által körülvett tér alakult ki, meg megtartották a templomot. Lett egy bevásárlóközpont.

A Kerepesi úti két szalagháznál feltehetőleg nem volt gazdaságos lebontani a két negyvenes évekbeli soklakásos téglaházat.

A Füredi út végén a tartalékterület egy részét is felhasználták a Rákos-patakig.

A Vezér úti rész meghökkentően hasonló.

Előzmény: napocza (57034)
napocza Creative Commons License 2023.10.17 0 0 57047

Ha be nem is merészkedsz :), érdemes a google earth-ön végigmenni a csúszkán, 2000 és 2022 közt 44 kép készült

Előzmény: scsabi (57046)
scsabi Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57046

Köszönöm, azért ez nekem egy rejtélyt megoldott. Már egy ideje foglalkoztatott, hogy mi az a kowlooni nyomornegyed külső képét idéző luxuslakótelep ott, ami a Váci útról látszik.

Előzmény: napocza (57041)
VEE Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57045

Bocsi, a KÖZTI az a – ma is meglévő – Középülettervező Vállalat (ma Zrt.) rövidítése, de a képsorozat a Középületépítő Vállalattól származik.

Előzmény: napocza (57027)
napocza Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57044

A kezdet kezdetén itt őrök voltak, a Marina part még valamennyire zárt lakópark-szerűen működött.

Előzmény: John Howard (57042)
Rollei Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57043

Ez elég kézenfekvőnek tűnik.

Előzmény: John Howard (57040)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57042

Hű de jópofi, ezt nem ismertem! :-)

 

Ez tulajdonképpen a Marina part "hivatalos" bejárata lenne? Mert más funkcióját nem látom ennek a tetőféleségnek...

Előzmény: napocza (57041)
napocza Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57041

Erről ez jut eszembe, ma már ez is Anno, 20 éves kb?

John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57040

Nem benne volt, amit keresek, hanem rajta! :-)

 

Ez két, 4,20 m méretű (háromablakos, nagyszoba) panel egymásnak háttal fordítva. A hetvenes években biztosan a lakótelep tervrajza szerepelt rajta a panelek ablaknyílásainak a helyén. Talán azért (is), hogy az új lakók megtalálják a saját épületüket, amit sokáig csak a tervszám alapján tartottak nyilván; illetve hiába voltak utca- és házszámok hivatalosan, ha egyszer nem voltak utcanévtáblák és házszámok kitéve az egész telepen.

 

Aztán később már lehet, hogy valóban hirdetések, reklámok hordozója lett...

Előzmény: Rollei (57039)
Rollei Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57039

Szerintem BKV menetrendek, vagy valami ilyesmi lehetett rajta, esetleg hirdetések. Belül meg tán útszóró só, meg homok, ilyesmi a vilingernek és a buszoknak. 1983-tól 1985-ig napjában többször is elmentem mellette, később is elő-elő fordultam arra, de nem emlékszem erre a kulipintyóra.

 

Elég jó a vizuális memóriám, a tér mindkét oldalának a képét elég jól fel tudom idézni, még azt az öreg 13-as vilingert is, amivel 1983-ban egy késő őszi, vagy téli estén mentem egy kört, és amiben még állt a vezető, meg olyan rácsos, kézihúzogatású ajtaja volt. A vezető meg egy majdnem földig érő nagykabátban, és talán nemezbotosban igazgatta a járművet. Mondjuk nem volt nehéz megjegyezni, mert már akkor is nagyon kuriózumszámba ment.

 

Szóval emlékeznék, ha valamilyen jelentősebb funkciója lett volna, újságos, pénztár, ilyesmi, de szerintem csak két jellegtelen betondarab volt, ami ottmaradt a hőskorból, amikor valamiért ideiglenes jelleggel odatették. Csak aztán nem vették a fáradságot arra, hogy elvigyék. Egyébként is elég kicsi tákolmány volt így ránézésre, tán még egy szék se nagyon fért volna bele.

Előzmény: John Howard (57038)
John Howard Creative Commons License 2023.10.16 0 0 57038

Sőt (ha igaz a dátum), még '87-en is ott volt! Azta!

 

Naszóval, erről keresek "közeli" képet, amin látszódna a tartalma...

Előzmény: John Howard (57037)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!