Keresés

Részletes keresés

heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13196

A téma izgi, szóval íme egy kérdés gondolatébresztőnek.

 

A filmben azt mutatják be, hogy a vitorlások ha hátszél felé cikk-cakkban mennek, nem egyenesen a hátszélnek, akkor tud a szél irányú sebességkomponensük (VMG, velocity made good = jó irányú sebesség) nagyobb lenni a szél sebességénél. Ez adta az ötletet, hogy megépítsék ezt az istenkísértést. (Nem a fizika miatt, hanem a konkrét szerkezet biztonsága miatt az.)

 

Azt is tudjuk, hogy a vitorlások tudnak cikk-cakkban a szél felé is menni. Adódik a kérdés, amit mma is pedzegetett, hogy lehet-e olyan szerkezetet építeni, ami tud közvetlenül széllel szemben menni, csak széllel.

 

 

Előzmény: mma (13194)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13195

"Na jó, de ha azt akarták bozonyítani, hogy a hátszeles autó mehet hyorsabban, mint a szél, akkor ehhez elég lett volna azt bizonyítani, hogy széllel szemben tud menni."

 

Azt hiszem, nem. Mármint széllel szemben menni nem képes.

 

Érdemes megnézni a videót.

 

A kitűzött komment külön kiemeli az example részben, hogy járgány attól tud gyorsabban menni, mint a szél, mert a hátszélben a légcsavar lassabb közegben (látszólagos szél) halad a közeggel szemben (már gyorsabb a szekér, mint a szél), mint a kerék a földhöz képest. Elég érdekes az egész, elég ellentétes az intuícióval, de végső soron hihető.

Előzmény: mma (13194)
mma Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13194

Na jó, de ha azt akarták bozonyítani, hogy a hátszeles autó mehet hyorsabban, mint a szél, akkor ehhez elég lett volna azt bizonyítani, hogy széllel szemben tud menni.

construct Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13193

Igen ez a pontos megfogalmazás.

Előzmény: heted7 (13192)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13192

"a szélsebesség közel kétszeresével haladjanak bármely irányban"

Nem, a szél felé nem. Olyan 30-45  fok körül van, amennyire meg tudják közelíteni a szembeszelet. A tiszta hátszél sem célszerű a legtöbbször. De ez egy másik topikba való.

Előzmény: construct (13190)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13191

Ez inkább nyelvtani kérdés :)

Vitorlázásban valódi és látszólagos szélnek nevezik, ami ... a valódi és a látszólagos. Szóval az egyik egy ott álló járműre hat, a másik ugyanez, csak vektoriálisan hozzáadod a menetszelet.

 

Hogy ne legyen kavarodás, ott a szélirányokat a valódi szélhez rögzítik. Amit persze kicsit szokni kell, mert nem azt tapasztalja az ember a hajón.

 

Ezekkel a szavakkal: ha hátszéllel mész a szélnél gyorsabban, akkor a látszólagos szél már szembeszél.

Előzmény: mma (13189)
construct Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13190

Megfelelő módszerrel, mégis mehet a szélnél gyorsabban. Ez nem csak elméleti lehetőség, hanem megvalósították a gyakorlatban is. A lényeg, hogy a szél torlónyomásán túl ki kell használni a felhajtóerejét is. Ami megoldható vitorlákkal, de más eszközzel is, amely biztosítja, hogy a szél lapos szögben fújjon el egy aerodinamikai profil, például egy propeller lapátjai mellett. A modern pályaverseny hajók képesek arra, hogy a szélsebesség közel kétszeresével haladjanak bármely irányban. Ilyenkor persze akármerre mennek, a relatív szél mindig szembe fog fújni, még akkor is ha a valódi szél megközelítőleg hátulról érkezik.

Előzmény: mma (13189)
mma Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13189

Nem néztem meg a videót, de egy hátszeles autó csak addig hátszeles, amíg nem megy gyorsabban, mint a szél. Onnantól kezdve szembeszeles.

Előzmény: mmormota (13187)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13188

Igen, a profi youtube-ozás olyasmi lett mint a filmipar: megéri néha nagy költséggel összehozni valamit, ha sokan megnézik, visszajön az ára.

Előzmény: mmormota (13187)
mmormota Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13187

Hátszeles kocsi gyorsabb a szélnél:

https://www.youtube.com/watch?v=jyQwgBAaBag

Képesek voltak nagyban megépíteni... :-)

heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 1 13186

Ennek a nicknek még nem írtam, hogy baromság, amit írtál, de csak azért, mert frissen regisztráltad. Nos, ennek vége:

 

Baromság, amit írtál.

 

A témában nézd meg inkább ezt, meg mindenki más is, akit érdekel. Szórakoztató és tanulságos:

https://www.youtube.com/watch?v=9cNmUNHSBac

Veritasium: Most People Don't Know How Bikes Work

Előzmény: Törölt nick (13185)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.21 -2 0 13185

Mihez kell nekem a kúpinga?

Avagy: miért háromkerekű a nyuszitricikli?

(Kénytelen vagyok ismét az ördög ügyvédjét játszani.)

 

 

Budó már leírta, hogy a kerekek forgása hogyan stabilizálja a kerékpárt.

Nem egyszerűen a kerekek perdülete miatt nem dől el.

A kormányzott kerék precessziója teszi stabillá a kerékpár mozgását.

Mert ha valamelyik irányban eldőlna, az első kerék úgy fordul, amivel a dőlést kompenzálja.

Akár elengedett kormánnyal is lehet kerékpározni.

 

És mi köze van ennek a kúpingához?

A kanyarodó kerékpáron ülő személy lényegében egy fordított (kvátistabil helyzetű) kúpinga.

Nem is egy. Látszólag kettő: a kerékpár merev fém váza és a rajta ülő (nem túl) merev ember.

A valóság azonban inkább olyan, mintha (csuklókkal) egymáshoz rögzített labdákat egyensúlyoznánk.

 

Nézzük meg az egyenleteket. A kötélerő felbontható centrális és függőleges komponensre.

Fk = G + Fc

G = m g

Fc = m ac

Fc = m R ω2

(Utóbbinál a tényleges vektorhoz keresztszorzat szükséges.)

G = Fk cos φ

Fc = Fk sin φ

Rendezve:

G/cos φ = Fk = Fc/sin φ

Ebből a gravitáció (első közelítésben) konstans.

Második közelítésben figyelembe vehetjük, hogy a kerékpárosra kevesebb erővel hat a tömegvonzás.

 

G = Fc cos φ / sin φ

Most helyettesítsünk be:

 

g = R ω2 cos φ / sin φ

A kerékpáros esetén a szögsebesség azonos.

g / ω2 = R ctg φ

Azaz

tg φ = R ω2/g

 

Vagyis ha instabil helyzetben lévő (fordított) kúpingák sorozataként képzeljük el,

az egymáshoz "lazán" rögzített labdák elhelyezkedését az alábbi függvény írja le:

φ = atn ( konstans * R )

https://youtu.be/1nMvtaYjSYk?t=3548

 

Transzformáljuk ki a mozgást:

Így nem lehet ülni a kerékpáron, mert eldőlne.

A kerékpáros kénytelen úgy elhelyezkedni, hogy a kerékpárral megegyező szöget zárjon be.

Magyarul: kénytelen az instabil (hegyén álló ceruza) helyzetben egyensúlyozni.

 

Önöket kérem jól becsapták, mert mindenki lusta utánagondolni.

A kanyarodó kerékpáros nem bizonyítja a súlyos és tehetetlen tömeg azonosságát. Sajnálom.

Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13184

Kettős kúpingáról van valami anyagotok?

Nekem a kereső nem dob ki semmit.

heted7 Creative Commons License 2024.04.20 0 2 13183

Felesleges új nicket regisztrálni. Tudjuk ki vagy.

Előzmény: Törölt nick (13171)
sr1 Creative Commons License 2024.04.20 0 1 13182

Nem macera. 

https://www.hbl.hu/teherauto-ossztomeg-tengelyterheles

 

Mert a tengelyre eső súlyt mérik.

A hatóságoknak nincs  20 méteres mérlege, csak olyan, amivel ráhajt a teherkocsi egy tengelye vagy egy csoportengelye.

Nézz meg egy 8x4-est, vagy egy újabb betonszállítót. 

4 tengely, mindkettőnek mind a négy hajtott és nagyobb a terhelhetősége, mind egy négy tengelyes teherautónak, mert pl a két hátsó tengelyen 4+4 abroncs van. Azokat mérik a leggyakrabban a hatóságok.

Egy 5 tengelyes nyerges vontatóra 22.5 tonna hasznosat lehet feltenni, de nem lehet sokat pakolni a félpótkocsi hátsó részére (ahol 3 tengely van), mert a szerelvény vezethetetlen lesz. 

Így a második tengelyre, ez a hajtott, mindig a legnagyobb súly kerül.  

De pl. egy tréleres szerelvénynél a traktorfejre nem terhel a rakomány súlya. Nagy súlyokat csak trélerekkel lehet szállítani, aminek lehet 15 tengelye is. 

Ti kaptatok egy olyan mérési feladatott, ami val. hogy a tengelyek súlyát méri és látható, hogy egy csomó elrendezés van.  És meg kell mérje az összes tengely terhelését és ki kell számítsa az össz terhelést is.

 

De az újabb nagy teljesítményű járműveknél minden tengelyen van mérleg szerelve, mert néha nagyon fontos, hogy mennyi lehet a hasznos súlya a rakománynak.   

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

Előzmény: Törölt nick (13180)
pk1 Creative Commons License 2024.04.20 0 1 13181

Nem értem problémátokat. Ti átadtok egy jegyzőkönyvet a részeredményekkel, aztán ők úgy súlyozgatják, ahogy akarják, nem?

Előzmény: Törölt nick (13179)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13180

Az a része még jól van definiálva, hogy melyik a teherautó és melyik a pótkocsi.

Viszont ha már a pótkocsitlan teherautónak 4-nél több kereke van, az macera.

(Nem világos számomra, hogy miért akarják súlyozva összeadni az egyes mérlegek által mutatott tömegeket.)

Előzmény: XtraP (13176)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13179

Nem vagyok beavatva teljesen a problémába.

 

Egyrészt mértünk már olyanokat, hogy a 3D modellből a tervező megmondta a súlyát valaminek, és aztán mérésnél jókora eltérés adódott. (És nem egy SZTK szemüveget felejtettek benne, mint a régi kabaréban.)

 

Másrészt a hatóságot az érdekli, hogy az egyes kerekek alatt mekkora az erő, mert az nyomja szét az aszfaltot.

 

Majd megadják a képletet.

Előzmény: XtraP (13175)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13178

Például, ha megállítják a pótkocsist az autópályán, a hatóságot az érdekli, hogy az aszfaltot mennyire nyomja szét.

 

Egyre több teherautóba be van építve alvázra szerelt mérleg. Az viszont az eloszlást nem mutatja.

Talán át kellene konstruálni a fedélzeti mérleget.

Viszont ha nem egyenletesen rakják fel az árút, abból a sofőrnek lesz baja.

Előzmény: XtraP (13176)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13177

Inkább amiatt aggódnék, mert már megint valaki félreértett valamit. :(

 

Na persze az egyes szekciók tényleges súlyát az összegzett résztömegekből nehéz lesz megállapítani.

Előzmény: XtraP (13173)
XtraP Creative Commons License 2024.04.20 0 1 13176

"Az egyes szekciók valódi súlya" meg konkrétan definiálhatatlan, legőképp azért, mert az egyes szekciók határa értelmezhetetlen. De ez a test viselkedését (összsúlyát, mármint) kifelé nem befolyásolja.

Előzmény: Törölt nick (13174)
XtraP Creative Commons License 2024.04.20 0 1 13175

Az összsúlynak a részsúlyok összegével egyenlőnek kell lennie. Itt Newtonnak nem az általad felvetett IV., hanem mindközönségesen az I. (ha akarom, akkor mellette/helyette a II.) törvénye játszik.

 

 

Ha a (már akármilyen rugalmas/szilárd/merev/ideális/...) testre ható külső erők eredője nem 0, akkor a test elköszön és csillagközi pályára indul az eredő irányában, esélyesen némi forgással kombinálva.

Előzmény: Törölt nick (13174)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 1 13174

Vedd úgy, hogy több gerenda van többé-kevésbé rugalmasan összekapcsolva.

És természetesen vastagsága is van, szóval nem egy dimenzióban rakják alá a mérlegeket.

(A háromlábú szék ritkán billeg.)

 

Tehát itt arra gondolok inkább, hogy a belső rugalmas erőátadások miatt az egyes szekciók valódi súlya nem annyi, mint amit az alápakolt mérleg mutat. Túlhatározottság.

 

De ettől még az össztömeg ugyanannyi, mint a mérlegek összege.

Feltételezve, hogy a mérlegek pontosak,

ÉS az oldalirányú erők nem kvaranak bele.

Előzmény: XtraP (13172)
XtraP Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13173

(btw mi köze ennek a jövő fizikájához? A legújabb tojáshéj még ott a legújabb seggeden, de már belepetézel bármibe, ami szembejön.)

Előzmény: Törölt nick (13171)
XtraP Creative Commons License 2024.04.20 0 1 13172

Nem világos, mire gondol a t. ügyfél. Mi szerint súlyozna mit? Érdekelne egy konkrét példa.

Az erőhatások összegzése talán nem érvényes?

Ha ugyanarra gondolunk, akkor dehogynem. Ha 77 mérleget raksz alá, akkor a szerkezet összsúlya a 77 rész-súly összege, fügetlenül a mérlegek elhelyezkedésétől és attól, hogy a mérendő test esetleg (akár rugalmasan, akár másképp) csatolt részekből áll. Arról az apróságról nem beszélve, hogy vannak 1-nél több dimenziós tárgyak, amelyeket legalább 3 ponton kell alátámasztani, vagy szabálytalan alakú tárgyak - ilyenkor mit neveznénk "egyenletes" elosztásnak?

Előzmény: Törölt nick (13171)
Törölt nick Creative Commons License 2024.04.20 0 0 13171

Tegnap azt találta mondani az ügyfél,

hogy a mérlegek által mutatott súlyokat nem simán kell összeadni, hanem súlyozva.

Súlyos!

 

Egy merev grendát elég lenne a két végén alátámasztani.

Viszont amit mérni akarnak, az több szekcióból álló, egymással rugalmasan összekapcsolt szerkezet.

Ezért elhelyeznek több mérleget is alatta.

Szándékosan nem egyenletes elosztást rajzoltam.

 

Mi van? Az erőhatások összegzése talán nem érvényes?

 

Előzmény: XtraP (13170)
XtraP Creative Commons License 2024.04.16 0 4 13170

Nincs ezzel egyedül ... mint a bagoly sem a veréb társaságában. :)

Előzmény: Bölcs Árnyék (13169)
Bölcs Árnyék Creative Commons License 2024.04.16 -1 0 13169

azért mert a hülyeség a szorgalommal párosult benne 

Előzmény: heted7 (13166)
heted7 Creative Commons License 2024.04.16 0 1 13168

:)))

Előzmény: XtraP (13167)
XtraP Creative Commons License 2024.04.16 0 0 13167

Előzmény: heted7 (13166)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!