Monitor, szkenner, nyomtatas, levilagitas a szinek oldalarol. Mivel, hogyan, hol, miert (,mennyiert) es mit kalibraljunk. Elmélet, gyakorlat, szoftverek, hardverek, kelvinek, gammak, gorbek... Ez egy eleg nagy es fontos tema a képfeldolgozásban, egy haladobb szint felett mar nem lehet megkerulni.
sRGBben kuldtem, es tudtommal abban is dolgoznak. A szoftverben opcio a belepiszkalas, en nem kertem egyiknel sem. (volt ahol cropot igen, mert eredetileg custom keparanyt hasznaltam)
... ég egy gondolat: nem lehet hogy a rendelőszoftverük már feltöltéskor optimalizál a printerre és a beágyazott icc-t lecseréli, méretez, dpit állít kitudja mimindent csinál ami hazavágja a képeidet?
sRGB-ben, aRGB-ben küldöd el a képeket? Lehet hogy konvertálnak ösze-vissza, közben meg elcsesződik a kép? Nem tudom, de nagyon gyanús a dolog....
Azert jo a program, mert pl kevertem a dslr es a kompakt 4:3 keparanyat, a kulonfele kepekbol tobbfele meretet kertem hala az egnek csak egyfele papirra. De kepenkent allithattam volna mindent, a korrekciot, az esetleges belenagyitast, stbstb. Ezt 50 kepnel konyvelni komoly excel tabla lenne, itt csak par kattintas volt. Szoval ez a resze vitathatatlan, mint ahogy az is, csak egy dolgot sikerult elcseszni: a kepet. Marpedig a lenyeg az lenne. :)
nos, az FTP-nél kényelmesebb "rendelőszoftver" nem létezik. Én a DFL-t használom , ár/érték arányban verhetetlenek, stabil minőségben dolgoznak, mindig azt látom viszont mint amit szeretnék, ha elcsesztem a beállításokat, akkor az olyan is marad, nem nyúlnak hozzá (csak kifejezett kérésre). Tégy egy próbát (párszáz Ft-ot megér)
Ritkan nyomtatok, de fura lenne, ha 2 ev alatt nem tudtak volna ezt a problemat megoldani, es senki sem szolt volna nekik. Sajnos marha kenyelmes a rendelo szoftveruk, igy masodjara is tettem egy probat, az eredmeny ugyanaz a piros tultenges volt, igaz a mostaninak egesz meggyozo feketei es kontrasztja volt. A DFLt CPDt megnezem, koszonom.
Kizárásos alapon, szar a labor, próbáltad már másik laborban is nagyítatni ugyanazt az állományt? Pl.: DFL, CPD, de próbaképpen a 220foto, digitcam stb...
Eddig azt hittem, hogy ertem a kalibralas elmeletet, de most meginogtam. RAW ba fotozok, onnan nikon sajat szoftverevel legyartom a 100%os jpeget (vagy tiffet), ami megy a digit kepkidolgozoba, elohivasra. (Digilabor). A képek minden esetben enyhen pirosba huznak. A monitoromon (es barhol mashol, ahol kalibralt cuccok vannak) szinhelyesek, no meg kozvetlenul a fenykepezogepbol jonnek es ilyen elszinezodes elegge kizart (vagy hideg vagy meleg, de piros aligha).
Viszont 2 ev eltolodassal nyomtattam naluk es a tunet ugyanez. Hol es mi lehet a hiba.
A szabályzatot átnézve, talán nem minősül reklámtevékenységnek és elfér itt, hogy van egy X-Rite i1Display2 koloriméterem, ami hibátlan állapotban eladó. Akit érdekelhet, az úgyis tudja ez micsoda, úgyhogy paraméterekkel nem bombázom meg a fórumot. Ha valakit érdekel vagy kérdése van, az lehetőleg emailben írjon, azt gyakrabban nézem, de azért ide is be fogok nézni, szóval itt sem fog elveszni semmi. :)
KTTech közben megválaszolta, a dolog fizikája az, hogy a monitorod brightnessének elállítása elállítja a fehérpontját is, ami pedig magával húzza a színkonvergenciát. Röviden: összeborul minden. :) Ha visszaállítod (de pontosan oda ahol volt, KTTech jól elmagyarázta miért), akkor jó vagy, minden egyéb esetben újrakalibrálás...
Alapvetően nem marhaság egy kalibrált rendszert tartani otthon, hogy meglássam, mennyire jól el tudom találni a színét egy noteszen tűző napon szerkesztett képnek. Vagy mennyire nem. :)
Nem tudnék mondani olyan területet, ahol fontos lenne a kalibrált eszköz. Sehol nem elvárás a színhűség kozmetikai reklámoktól kezdve akár a NatGeo-ig.
Mára azok hobbyjává vált, akik inkább hardvert buzulnak fotózás helyett.
Az a gond, hogy hiába állítod látszólag ugyanarra az értékre vissza, nem biztos, hogy ugyanazt az értéket sikerül eltalálni... még az én Eizo monitoromnál is bőven mellé lehet nyúlni úgy, hogy 1 gombnyomás nagyon kicsit módosít csak (1% brightness módosítás 4 gombnyomás, de gombnyomásonként jó nagy eltérések vannak a mért brightness értékekben)
+ a profil korrigál sok mindent, ezért nem szabad kalibráció után piszkálni.
Itt van négy ellenőrző mérés eredménye. A mérések között csak a fényerőt változtattam (ahogy az az alsó értékekből látszik is), nem volt újra kalibrálás.
Látható, hogy változnak az értékek. Hogy ennek a változásnak mekkora a hatása, az más kérdés.
Aki képes sokat (munkát, időt, pénzt) áldozni a monitor kalibrálására, az tegyen valamit a környezeti világítás kalibrálásáért is, mert ha kinyomtatott papírokat is nézeget, akkor az is beleszól abba hogy mit lát. Meg a papír alapszíne is. Nagyon sokféle színű fehér papír van.
Nincs is értelme külön monitort kalibrálni. A teljes munkakörnyezetet kell összhangba hozni, aminek legnehezebben beszabályozható eleme a környezeti világosság.
Este általában csak olyan műveleteket végzek, amelyhez nem kell a színekhez nyúlnom. A pontos beállításokat mindíg nappalra hagyom. Ha a monitor környezetének világítássa nem nappali, akkor hiába kalibrált a monitor mindenképpen torzítva látjuk a színeket és a fényerőt is, ennek alapján korrigálni kockázatos. Vészhelyzetben persze (sok tapasztalat alapján) meg tudom csinálni, de ha csak lehet kerülöm. Igazából napfény színhőmérsékletű világítás kellene, de ez ténylegesen (tehát nem csak a lámpára írt felírat szerint) nagyon nehezen valósítható meg. Tulajdonképpen egy halogén izzóra konverziós szűrőt kellene tenni. Kurva sokat fogyasztana, gyakran kiégne, a hűtőventillátorától meg megőrülnék. A ,,napfény" szinű fénycsövek és ledek pedig ki tudja milyen fényt adnak ki valójában. Kényszerből persze én is ilyesmit használok, de ezek fényénél igyekszem színbeállítást nem végezni.
Újrakalibrálom ha nagyon szükséges levinni a fényerőt, de általában 120cd/m2-nél még este se folyik ki a szemem (főleg, mert valami minimális világítás mindig van, ha más nem az 50"-os plazmaTV-m ad elég fényt).
najó, máshogy teszem fel a kérdést: mit csináltok, ha esténként a kalibrált monitorotok előtt kifolyik a szemetek? egyébként, az oázisban hagyott 5 ezresen túl, nem akkora érvágás, mert filmre fotózom és a szkennelés miatt kellett egy ips-es monitor, de ha kell a kép úgyis a negatívot viszem. csak gondoltam, ha már van szép új, legyen bekalibrálva.