Na az éjszakai vasutazásból nem lett semmi. Ott voltunk négyen, rajtunk kívül sehol senki, telep lezárva. Hétfőn telefonálok, hogy hogy is volt ez? A rádiósok lehet rosszul tudták?
Délelőtt Almamelléken voltam, gyors beszámoló:
Reggel kilenckor és tízkor indult vonat. A tízórással mentem, azon kevesen voltak. 10:20-kor utolértük a tömött kilencórásit a Lukafai elágazásnál. Mint kiderült, a váltó kissé ócska, és a mozdony mind a négy kerekével leesett a sínről. Éppen addigra ügyeskedték vissza, mire odaértünk, úgyhogy erről nem lesz kép, csak a talpfák közötti keréknyomáról. Ott tehát félreálltunk a Lukafai ágon, hogy megvárjuk, amíg ők visszaérnek. A pálya végig tele irányhibával, az illesztéseknél kissé megsüllyedve, úgyhogy a vonat a jobbra balra riszálás mellett ugrál is, mint a szöcske. Állítólag az egyik legjobb állapotú magyarországi kisvasút. Összesen négyen tartják karban, a pályát kézi erővel szabályozzák, amennyire győzik. Sajnos a patak közelsége miatt az alépítmény állandóan át van ázva, és a pálya kissé vándorol. Azonnali fordulás után 11:20 körül értünk vissza Almamellékre, ahol még tartott az ünnepség, a végállomási deltán is emberek álltak, ezért az előzőt utólérve a két vonat a nyíltvonalon várta ki a tömeg oszlását. Közben az egyik elmehetett valahogyan megint Sasrétre, mert 12:30 körül autóból a lukafai elágazásnál láttam, hogy javában ment vissza Sasrétről emberekkel tömve. Mindkét vonat egy db mozdonyból (C-50? nem értek hozzá) és egy db zárt, középbejárós személykocsiból állt.
A lényeg ma este hattól, állítólag egész éjszaka közlekednek vonatok Debrecen és Hármashatárhegy közt. Most gyűjtöm a népet és indulunk is. Ha jól tudom sehol nem közlekednek éjszaka kisvonatok, talán a MÁV-os vonalakon. Aki tud jöjjön! Sajnos csak ma délután hallottam a rádióban.
Ja igen a nyírbodrogon sajnos nincs mit összekötni.
Azért a MÁV-nak lehet valami titkos terve az összekötésre, és visszaépítésre, mivel a most érvényes F2-es utasítás, illetve függeléke a kisvasutak között a kecskeméti és B.fenyves GV mellett harmadikként a Nyírbodrogi kisvasutat írja.
Na elolvastam. Meg is kerestem a szüleim régi túrista térképeit. Van egy 1976-os Zemplén (kilencedik javított). Hát elég szomorú összehasonlítani egy maival. Lenne egy kérdésem: Volt e összeköttetés a pataki és a nyíri vasutak közt, vagy a Tisza túl nagy feladat volt. Vagy lehet hogy csak tervezték? Mert szerintem a pataki két déli ága, és a nyíri két északi végpontja nagyon közel esik egymáshoz. Amúgy hol volt a két pataki déli végállomás? Nincs rajta a térképen.
Volt. Ha megnézed a MÁV menetrendet, a nyíri egyik vonalának a végállomása Balsa után Balsai Tiszapart. Ezzel szemben a ma már megszűnt Kenézlő Tiszapart. A kettőt híd kötötte össze, amelyet a második világháború végén a németek felrobbantottak. Innen a 70-es évekig (a zempléni megszüntetéséig) a két hálózat külön működött, ismételt összekötésükre nem került sor.
Na elolvastam. Meg is kerestem a szüleim régi túrista térképeit. Van egy 1976-os Zemplén (kilencedik javított). Hát elég szomorú összehasonlítani egy maival. Lenne egy kérdésem: Volt e összeköttetés a pataki és a nyíri vasutak közt, vagy a Tisza túl nagy feladat volt. Vagy lehet hogy csak tervezték? Mert szerintem a pataki két déli ága, és a nyíri két északi végpontja nagyon közel esik egymáshoz. Amúgy hol volt a két pataki déli végállomás? Nincs rajta a térképen.
Én Debrecenben voltam úttörővasutas. Imádtam az Mk-48 asokat,(azt hiszem most is) ha csak lehetett rajta utaztam. ( Én kezeltem a kürtöt, és egyszer majdnem elütöttünk egy tehenet. Ívből ki- 50 méterre a tehén vészfék, kürt végig, a gazdája az utolsó pillanatban rángatta le a sinekről.) Azt tudtátok hogy a debreceni 52 km hosszú volt és Nyírbéltek volt a végállomás.
Ez a vasútmánia annyira elhatalmasodott rajtam, hogy a Debrenben újrainduló vasútforgalmi szakra jelentkeztem. De a nagyvasút mint munka kiábrándító volt. A héten jártam Kaposvár felé és elég szomorú látvány fogadott a Lepsény-Tamási nagyvasúti vonalon: sinek felszedve. Remélem csak felújítják.
Ja igen: Járok Spatak felé, és a patak-újhely közti vonal
on "megvan" a töltés, plusz egy híd, meg patakon a Bodrog híd. Ezt vizitúrán láttam.
Tud valaki arról hogy a debreceni régi faátrakó helyén mit akarnak csinálni, mert le van dúrva a telep egy része, és félő hogy jó pénzért eladják és akkor az esetleges rehabilitációnak lőttek.
Azt hiszem van régi Bükk térképem is. Meg is nézem.
Miskolc-Diósgyör-Majláthon a LAEV-gözmozdony levizsgázott, akár közlekedhetne is. Olyan menetrendje lesz a nyáron, hogy reggel felmegy Garadnára, visszajön Lillafüredig, ott deltázik a vadiúj deltában vagy körüljár, du. fel Garadnára, aztán a nap végén le Diósgyörbe. Meg lesz hirdetve a menetrendben is.
Nagykanizsán újítják fel a debreceniek mechanikus Mk48-asát, már szét van szedve. Nyárra talán el fog készülni.
A multkor talalkoztam egy Dunakanyar turistaterkeppel a 30-as evekbol, amin rajta volt a dunabogdanyi kisvasut. Majd megprobalom elkerni szkennelni, hatha ideadjak (konyvtari peldany).
Megvettem "A Pilis és a Visegrádi-hegység" c. túrmiskaatlaszt. Hát, ez minden szempontból olyan, mint a börzsönyi:
1. Tele van "Régi vasút" feliratokkal!
2. Van benne külön fejezet a (hajdani)kisvasutakról!
A következoeket említi:
Visegrád: Apát kúti kisvasút
Dunabogdány: kobanya-kiköto
Lepence-Suszter-rét, Lepence-Szarvas-zug
Dömös-Király-kúti-nyereg (50-es évek!)
Pilismarót: Malom-völgyi erdei vasút: kiköto-Disznós-árok (Laura-forrás)
Esztergom (Szentléleki-patak)-Hármas híd
Dorog: Homokvasút
Pilisvörösvár
Pilisszentiván
Számomra nem kis meglepetést okoztak ezek az információk.
Szükségem lenne néhány fotóra a Királyréti Kisvasút Napjáról (2000. május 6. szombat) készülő weblaphoz. Egyaránt örülnék régi, és kevésbé régi képeknek.