Sziasztok,
Egy kis segitseg kellene, ugyanis ha jol tudom 6-an lesz a Börzsönyi kisvasuti nap, de nem tudok semmi egyebet rola, hova, mikorra kell menni. Legyszives kuldjetek valamit rola, a sracaim megolnek ha nem megyunk!
Koszi, Thomas
Érdekes ez az Ormánság térkép... Rajta van az egykori csányoszrói kisvasút, ami már a '60-as években megszűnt, viszont az 1984-ben megszűnt vitézipusztai nincs rajta... Rajta van szinte az eglsz egykori Eszék környéki 1000 mm-es hálózat, valamint az Alsómiholjác (Donji Moholjac) - Országhatár vonal, aminek szintén nyoma sincs... Minden esetre nekem tetszik, de nem tudom, hogy milyen alaptérképről csinálták a turistatérképrt, hogy ilyeket tettek rá...
Persze hogy nem, hisz mielőtt idekerültek, akkor szűntették meg az átjárókat meg a slót nagyjavítás keretében. Sárospatakon még eredeti állapotban futottak... :-)))
Én ilyen rácsokra nem emlékszem az ablakoknál. Mindenhol ülések voltak. Rácsok csak a megszűntetett átjárók helyére épített ablakok előtt voltak. De meg is lincselték volna azt az utast, aki azt a szűk peront eltorlaszolta volna a sílécekkel.
Nem az én reszortom, hogy mitől vannak a hibák a lapokon, én csak jeleztem.
Ez főleg a webmesternek és a számítógép hülyeségének tudható be, nem az én reszortom!
Amúgy a "síléctartó" az a hely volt, ahol nem voltak ülések, és korlát volt az ablakoknál.
Ugyanúgy néz ki, mint mikor nálunk volt. Csak a vonókészüléket cserélték ki olyanra, mint ami a LÁEV-motorvonaton van, meg a fényezés ződ-fehér. Amúgy mind a 4 üzemben volt mikor ott jártam, a két mrsz vonatot azokból rakták össze.
Egyesek szerint a forgóvázak sem szerették az íveket - vagy fordítva - lényeg az, hogy a felújítás előtt a kocsikat csak munkásszállításra használták...
A gyv-s vagonokokról infók itt olvashatók
Sajnos, azok a kocsik már akkor is mostohagyerekek voltak, amikor az Úttörővasútra kerültek. 1984-ben a kis kilátó kocsik helyére hozták őket azzal a címszóval, hogy majd ezeket sorozzák be a vonatba nyáron a két nagy kilátó kocsi mellé. Azért ezeket, és nem a GANZ/győri kocsikat, mert ezeknek nagyobb az ablaka és egybefüggő az utastére.
Csak aztán rájöttek, hogy a jegyvizsgáló vagy zárfékező nem tud a kocsinak egyszerre mind a két végén az ajtóban állni, így nem tudja az ajtókat becsukatni. Meg némelyik állomáson (Szépjuhászné és Virágvölgy) a hátsó ajtóból nem lehetett látni a naplózót. Tehát csak hébe-hóba jártak a debreceni kocsik. Télen pedig szinte soha, mert a GANZ/győri kocsik sokkal előnyösebbek voltak: az egyik szakaszt fűtötték, a másikat nem. Így mind a két vagy három kocsiban volt fűtött és fűtetlen szakasz. Tehát a kimelegedett síelőknek nem kellett a 25 fokban főni, a másik szakaszban viszont kényelmesen lehetett üldögélni egy pulcsiban. Tehát nem volt valami jó vásár...
Aztán a négy maradékból kettőt kerékpárszállítóvá alakítottak. Most már csak egy van, mert az egyikből szalonkocsi lett. A menetrendben sincsen már benne, hogy a vonatok kerékpárszállító kocsit továbbítanak. Nyilván nem volt kihaszálva a kerékpárszállító kocsi, csak ette a mozdony az üzemanyagot. Tehát megint csak állnak-állnak a fűtőház mellett.
És most hogyan néz ki az a négy kocsi Lillafüreden? Ott legalább használják őket?
Aktuális kisvasúti szitu - amit a múlt hét folyamán láttam.
Lillafüred: A gőzös menetkész, Kilián és Majláth között vonatot is vitt (amúgy meg csak Puskaporosig járt fönt helyi infók szerint). A GyV-s kocsikat viszont lehetne jobban is karbantartani...
Debrecen: A vagonok kezdenek egyre lepusztultabbá válni, mind kívülről, mind belülről, az űrszelvénybe egyre jobban belógnak a bokrok.
Szilvásvárad: A gőzös nem rossz, csak hát kicsi a kapacitása a szerelvénynek - viszont a mozdony még azzal az 1 Bak-kocsival is kapart Halastónál!
Felsőtárkány: elég jó állapotban van most, a síneket cserélték, már Stimecz-ház előtt dolgoznak, és a járművek is jól néznek ki...
Pálháza, Gemenc, Mesztegnyő: erős törekvési hajlam, mind a nyitott kocsik építése, mind a meglévő kocsik helyrepofozása terén.
Kaszó: kb. ugyanez, kár, hogy a gőzös nem mehet végig, csak Bojszáig - na meg most a kazánvizsgája is lejárt...
Almamellék: most mindenki láthatta, hogy mi van az állomáson - meg hogy a vonalon ugyanennek az ellentéte...
Balatonfenyves: épp ideje volt már a kocsikat újrafényezni...
Tiszakécske: ezt inkább hagyjuk! Az oké, hogy vasutat akarnak csinálni, de ezt nem úgy kéne, ahogy ott!
Szóval a kisvasutak élni akarnak, végülis a vagonpark fejleszt(get)ése megtörtént, sok helyen a pályát is feljavították, már csak a sebességet kéne növelni, mert akármilyen szép a környezet, azzal a csigatempóval elunja az ember...
(az meg már megint egy másik mese, hogy nekem mi hiányzik...)
Debrecenben nem is volt éjszakai járat. Legalábbis a vasútnál nem tudtak róla. Szórakoztak a rádiónál. Enyit erről. Viszont Felsőtárkány elég érdekes volt, még mindig sok helyen megvannak a régi alépítmények. Áll még a régi fűtőház (mint vállalkozói központ: műhely) és a vágányok nagy része is megvan a fűtőház előtt, sőtt: két váltó még "működik". Beszélgettem az ottani ÁEV-es főnökkel, lázasan készülnek a szezonra: felújjítás, pft, stb. Ja már csak 9 kilós sineik vannak és a hasonló gondok. Egy ott dolgozó öreg szerintem mozdonyvezető mondta, hogy régen 4-6 gőzösük volt de azokat elvitték SZUba, Kínába. Ma 3 C50-es.
mint "felhagyott keskenynyomközű vasút". Ki tud erről valamit?
Érdeklődtem a BURMÁT járó vezérektől, az öregeknek dereng valami, volt ott kisvasút, de 64-ben már biztosan nem működött. Egyébként Okorágon is volt. Nyoma ma már egyiknek sincs.
Az Ormánság turistatérképét tanulmányozva az államvasút Csányoszró állomásától kiindulva jelöl a térkép egy kb. 4 km hosszú, észak felé induló nyomvonalat, mint "felhagyott keskenynyomközű vasút". Ki tud erről valamit? Mikor szűnhetett meg? Mit lát az ember, ha odamegy? (a hétvégén megfordulok a kb. 15 km-re lévő Drávafokon)
csak most veszem észre, hogy a tegnap délutáni hozzászólásom nem ment át. Akkor második kísérlet: Sasréten történt egy különös eset, két szerelvény állt benn, mindkettő tömve utasokkal. Elindulás után az első lelassított az útátjárónál, a másik pedig hátulról meglökte. Szerencsére lasssan mentek, nem történt baj. Viszont division by zero alatt a vonat is kisiklott, neki volt lehetősége végignézni a helyrerakást.
Volt ott régen egy oldalág be az erdőbe, ha arra gondolsz, a sinnek nyoma sem igen látszik, viszont nyomvonalkorrekció volt (ott is és még pár helyen) úgyhogy a pályahossz is valamivel rövidebb lett.
Téleg kivették Almamelléken az elágazás és Almamellék közötti kitérőt (azt, amelyik a vadászlesnél volt?)
A térkép elég nagy, budapesti villamoshálózati elemek is bőven vannak rajta (igazából nem is annyira a Dunakanyarról szól, mint ahogy a címe sejteti). Be kell szabadulnom valamikor a térképészeti tanszék könyvtárába, remélem, hogy ideadják szkennelni.