Ez a mai autó motoroknál is ismert jelenség. Akkor keletkezik (több) NOx, ha a hengerben több oxigén van, mint ami a benzin elégetéséhez szükséges.
A mai korszerű katalizátoros motoroknál ezért mindig több benzint kevernek a levegőhöz, mint amennyi az ideális arány lenne. Az égéstermékben így mindig van továbboxidálható gáz (szénmonoxid és el nem égett szénhidrogén), amit az oxidációs katalizátorban oxidálnak tovább CO2-re és H2O-ra.
Tudnál errol valami konkrétabbat mondani (vagy esetleg más kémiában képzett topikolvasó)?
Ha jól értem, azt írod, hogy a hidrogén égésekor a jelen levo (levego) N2 az (hidrogén)égés körülményeit (homérséklet, nyomás) felhaszálva reakcióba lép az oxigénnel - szóval gyakorlatilag elég. Ez az égés is enegriatermelo (exoterm), jól sejtem? Milyen körülmények közt jön létre ez a reakció? (Mert normál estetben nem, különben jól néznénk ki! :-)
A szénhidrogének égésekor az biztos hátrány, hogy szén-oxidok jönnek létre, és ezek üvegházhatás-okozó gázok, ez a hidrogénüzem esetében nincs. A nitrogénoxidok ugyanakkora mértékben jönnek létre benzinüzemu motornál is, mint pl. a hidrogénüzemu esetében? Minek a függvénye ez?
Szó se róla, nem féltem én a BMW-t :-), de azt el kell ismerni, hogy (szerintem) rövid távon nem egy nagy "biznisz" ennyi pénzt ráfordítani az autó kifejlesztésébe, ahhoz képest, hogy hány darabot tudtak/tudnak belole értékesíteni.
(a hétköznapi életet úgy értettem, hogy nem csak kísérleti példányok léteznek, hanem sorozatgyártási szintig jutottak)
Jozan: most vagy en nem emlexem a kemiara, vagy vmi mas gond van... De aruld mar el, hogy mibol keletkezik NOx???
A topichoz: attol felek, hogy a fuzios eromu megalkotasaig nem lesz kulonosebb attores... Nem vagyok egy pesszimista alkat, persze remelem, hogy a fej tudosok kitalalnak valami hasznalhatot addig is.:) A mostani alt. en. forrasok (gondolok itt a szokasosra: nap, viz, szel, geotermikus...)keptelenek ellatni globalisan a vilagot, bar lokalisan, nehany regioban megoldhato veluk az energiaellatas.
A hidrogénhajtású autó sem old meg minden környezetszennyezési problémát. Hacsak nem viszi magával egy másik tartályban az oxigént, akkor kénytelen a környezö levegöt használni oxidálószerként, ekkor pedig az égéstérben NOx is keletkezik. Nem ismerem a BMW 750HL emissziós paramétereit, de érdekel, megoldották-e és hogyan (különleges katalizátorral?)
Bedobjuk a sok Nirvanás kiscsávót a kazánba, aztán lesz sok alternatív energia. Többi alternatív energia hová kéne? A Subaru Impreza sajna nem megy hidrogénnel, akkor meg minek?
a topik célja az energiatermeléssel, szállítással, tárolással, felhasználással kapcsolatos alternatív módszerek, ötletek, találmányok tárgyalása; összehasonlításuk a beüzemelt, bevált, használatos módszerekkel, eromuvekkel, motorokkal, ... Beszélhetünk itt a jövo nagyreményu energiaötleteirol, bevezetésükrol, árnyoldalaikról, a bennük rejlo lehetoségekrok, és ezek megvalósításának a részleteirol.
A témakör egyes speciális eseteirol már jó néhány topik született, köztük sok értékes hozzászólásokat, és gondolatmeneteket tartalmaz.
Nyitó gondolatnak rögtön itt van a hidrogénmeghajtású autó. Ilyen már létezik, és nem csak kísérleti példány, hanem sorozatgyártásban lévo modell. A BMW 750HL-rol van szó.
Broad Bandi írta a Gróf Spanyol .. topikban:
Olvastam hozzászólásod. Az, hogy a BMW (és társai, csak az én tudomásom szerint is legalább) 85 óta kísérletezik a hidrogén autóval, és ezt tartják a jövő egyik zálogának, de sorozatra jelenleg sem gondolnak, már önmagában is töménytelen sok problémát sejtet.
A hidrogén mint kémiai energiatároló, valóban sok előnyös tulajdonséggal bír, mivel ez tekinthető a legnagyobb energiasűrűségűnek, égésekor víz keletkezik,... . Másik oldalról ugyanez komoly tárolási, felhasználási, közlekedésbiztonsági, logisztikai és sok más problémát vet fel, melyeket nem lehet elhanyagolni. Csak néhány kiragadott példa:
- tömeges elterjedéséhez nagy mennyiségben, folyamatos üzemben olcsón és biztonságosan elő kellene tudni állítani, tárolni, szállítani, disztribútolni, értékesíteni és felhasználni. (Te egy "hidrogénkút" milyen körzetében laknál nyugodtan? Vajon Paks vagy egy "hidrogénfinomító" biztonsági kockázata a nagyobb?)
- meg kellene oldani a mai eszközök (beleértve a generátorok, erőműveket is) továbbélését azok természetes cseréjéig. (Ezért is próbálják a hibrid üzemet, bár ez szükségképpen sok kompromisszumot jelent)
- mivel ezek az autók alapjaiban sem szabadfelhasználású szabadalmakat, technológiákat tartalmaznak, ezért a verseny rendkívül kiélezett lenne, komoly foglalkoztatási, térsadalmi és politikai következményekkel. A szabványosítás önmagában is hatalmas gondokat jelentene.
- a környezet szennyezés csökkenése is attól függ, hogyan állítjuk elő a hidrogént. Mert ha ugye szén-olaj-gáz erőművekben termelt villamosenergiával, akkor inkább a szennyezés helyét sem mint a mennyiségét csökkentjük.
Számomra úgy tűnik, van még itt gond bőven (az olaj és autó ipar ellenérdekeltségén kívül is), ami persze nem jelentheti a munka feladását.
Ebben a topicban viszont a téma megvitatása már messze off, ezért javasoltam egy másik nyitását. Ott részletekbe is mehetnénk.
Sorozatra nemcsak, hogy gondolnak, de gyártják is a fent említett modellt. Hidrogénkút mellett pedig legalább olyan nyugodt lennék, mint benzinkút mellett, mivel a meglevo BMW által üzemeltetett kutaknál robot tankol, és az kevésbé hajlamos hibázni, mint az ember.
Nekem nagyon szimpatikus a BMW ilyen jellegu törekvése, és végül ok tesznek is valamit, ami a hétköznapi élet része lett.