A tegnapelőtti közgyűlés előterjesztése szerint nem várt sikert hozott a törökbálinti bővítés:
sajnos az oldal sajátos szerkeze miatt nem lehet normálisan belinkelni
"Helyzetelemzés
2023. szeptember 1-jétől indultak be teszt jelleggel az iskolás járatok 283B, 285 és 286B viszonylatjelzéssel. Az eredeti tervek szerint Annahegy, Rudák-telep, Pistály és Tükörhegy felől közlekedtek volna az iskolás járatok a Zimándy Ignác és Bálint Márton Iskolákhoz, ami plusz 1 járművet igényelt volna, ám ez képviselői indítványozásra kiegészült Idamajorral és a Bunth-oldallal. – Költséghatékonyság miatt, egy nagyon szűkre szabott, így rendkívül zavarérzékeny menetrenddel, a plusz két terület bekapcsolása csak +1 busz bevonásával került bekapcsolásra a hálózatba.
Bár az iskolákkal történt egyeztetésen elhangzott, hogy már „az is siker, ha Tükörhegyről 10 gyerek buszra vált”, ezt a limitet szerencsére sokszorosan sikerült túllépni, és naponta közel 200 gyermek közlekedik immár a buszokkal az iskolákba, az autók helyett.
A 283B jelzésű autóbusz Annahegy és Rudák-telep irányából reggelente jellemző lett, hogy 70-75 gyermeket szállít az iskolák felé, de az utóbbi időben már 80 feletti utasszámokat lehet mérni. Ebből kb. 45 gyermek a Zimándy Iskolához, míg 30-35 gyermek megosztva a Bálint Márton Iskolához megy.
A 285-ös jelzésű buszon Idamajor és Érd felől változó utasszám tapasztalható, de jellemzően 6-16 gyermek veszi igénybe a reggeli órában a szolgáltatást, de már volt 18-20 fős utasszám is, azonban az egyértelmű, hogy ezen az új területen lassú, de folyamatos növekedéstapasztalható. Ugyanakkor a viszonylat Bunth-oldali ágán a kezdeti napokban 1 gyermek vette igénybe a szolgáltatást, aki mára inkább a 283-as busz Lovarda megállójától közlekedik az iskolába. A Bunth-oldali ágon naponta pár utas közlekedik a Munkácsy Mihály utca és a Yettel között, ahol rendelkezésre áll a 88-as autóbusz is. Az Idamajor felé tapasztalható egyirányú igénybevétel és a Nyárfasor utca felé tapasztalható zérus közeli kihasználtság miatt,a viszonylaton Idamajor felé részleges, a Bunth-oldal felé teljes igény vezérelt közlekedés került bevezetésre. A 285-ös buszon bár folyamatosan nő az idamajori utasok száma, ennek ellenére az utasok döntő többsége érdi.
A 286B jelzésű autóbuszokon reggel jellemzően 60-65 gyermek közlekedik az iskolák felé. Közülük kb. 10-12 gyermek a Zimándy Iskolához, a többi gyermek a Bálint Márton Iskolákhoz közlekedik tovább. Az iskolás járatok az alap 286-os buszok mellett, sűrítőjáratokként jelentek meg. Ennek hozadékaként, nem csak az iskolás gyermekekkel nőtt a 286-os buszok forgalma, hanem további utasszámnövekedés is megfigyelhető lett, ami egyszer köszönhető a csúcsidőben sűrűbb járatkövetésnek, illetve a munkanapokon felfüggesztett igény vezérelt közlekedési rendnek. – Szeptember 1-je óta csak hétvégén és a karácsony közlekedési rend szerint kell a buszokat telefonon hívni.
Kisméretű 18-22 személyes buszokkal indult meg a forgalom, ám pár napon belül nagyobb méretű buszokat kellett forgalomba állítani a csúcsidőszakokban. – Az utasszámok alá is támasztják a nagy méretű buszok szükségességét.
A járatok beindításának köszönhetően jelentősen csökkent a forgalom nagysága elsősorban a Diósdi úton, a Kápolna utcában, a Munkácsy Mihály utcában és a Dózsa György utcában is, bár még mindig vannak szülők, akik autóval viszik inkább gyermekeiket az iskolába, de a közösségi közlekedést használók aránya a fejlesztéseknek köszönhetően jelentős mértékben nőtt. A Diósdi úton mérhető leginkább a forgalom csökkenése: Itt korábban a Liliom utcáig volt tapasztalható a forgalom torlódása, ami most jellemzően a Diósdi út buszmegállónál lévő zebráig redukálódott, sőt a legtöbb napon egyáltalán nem tapasztalható forgalmi torlódás, sokesetben 10-15 percről csökkent le a torlódásban való várakozás maximum 1 percre. Ezt két tényező együttes hatása okozza: Egyrészt eleve kevesebb gépjármű közlekedik az iskolákhoz Annahegy felől, másodsorban Pistály és Tükörhegy felől is csökkent a forgalom, így könnyebb a kihajtás is a Diósdi útról.
A fejlesztéseknek köszönhetően összességében megállapítható, hogy nem csak az iskolásokkal nőtt az utasszám, hanem a központban lévő új megállónak köszönhetően is. Egyre többen veszik igénybe a buszokat a piachoz, a Szanatóriumhoz és a Városházához is.
Megfigyelhető ugyanakkor, hogy sok esetben esős reggeleken több szülő mégis autóval viszi a gyermekét iskolába, ám ezeken a buszmegállók megfelelő kiépítésével, és fedett utasvárók kihelyezésével lehet segíteni.
Megoldandó problémák
Sajnálatos módon a Bálint Márton Iskola Köztársaság téri épületénél nem sikerült kellő mértékben csökkentetni a gépjármű forgalmat. Ennek oka abban keresendő, hogy itt csak és kizárólag alsós diákok tanulnak, akiket eleve a legkevésbé engednek el a szüleik egyedül az iskolákba. Ugyanakkor az a visszajelzés érkezett, hogy a legkisebbeknek több időre lenne szükségük ahhoz, hogy beérjenek az iskola épületébe, és reggel „akklimatizálódjanak” az első órához, és számukra nem elegendő, ha a becsengetés előtt 12-15 perccel érkezik meg a busz.
Felmerült ötletként, hogy a buszok emiatt előbb közlekedjenek a Köztársaság térhez, és csak utána a másik két iskolához, ám ez több okból sem megvalósítható: a többi iskola tekintetében a siker pont annak köszönhető, hogy a buszok a legrövidebb úton érik el az iskolákat, így egy ilyen jellegű útvonalmódosítás jelentős számú utasszám csökkenést eredményezne a többi iskola tekintetében, de ha ez nem történne meg, akkor pedig nem férnének fel a gyermekek a buszokra, tekintve azok 100% körüli kihasználtsággal közlekednek jelenleg, illetve városszerkezetileg is mind Tükörhegy, Pistály, Annahegy és Rudák-telep felől is a szakmaisággal ellent mondana egy más irányú útvonal meghatározása, és a gyerekek jelentős részét felesleges többlet buszozásra kényszerítené, ami csökkentené az iskolás járatok vonzerejét. E tekintetben megoldást jelenthet, egy újabb viszonylat beindítása, csak és kizárólag a kisiskolások igényéhez igazítva Tükörhegy és Törökbálint belső területei felől a Bálint Márton Iskola Köztársaság téri intézményéhez. – Ezt kísérleti jelleggel lenne szükséges beindítani januártól, a többi viszonylat véglegesítése mellett. Ennek a viszonylatnak csak tanítási napokon napi két menetet kell teljesítenie, tekintve a Bálint Márton Iskola Köztársaság téri épületében minden diákot délután egyszerre engednek haza. –Megjegyzendő, hogy fajlagosan egy ilyen szolgáltatás a legdrágább!
A Bálint Márton Iskola Köztársaság téri épületénél probléma, hogy bár eredetileg nem 12 méteres buszok voltak tervezve, de azok váltak szükségessé az utasszám miatt, de jelenleg ezek a buszok reggel a szabálytalanul kialakított parkolók miatt, nem tudnak befordulni a Köztársaság térre, így a Blaha Lujza utcán kénytelenek letenni a gyermekeket. – Biztonsági kockázat ugyan ebben nincs, tekintve a gyerekeknek nem kell kocsiúton átmenniük, de a probléma megoldása azért is szükséges, mivel az iskolásokért érkező különjáratok sem tudnak az iskolához bemenni, és immár a Széles utcában sem várakozhatnak.
Szintén a nagyobb buszméret miatt vált problémává a reggeli időszakban az Átkötő út – Patak utca – Szent István utca útirányon át való közlekedés. Mind a szolgáltató, mind az Önkormányzat részéről felmerült, hogy ezek a buszok a Dióskertben forduljanak, és a Művelődési Ház előtt vagy a Művelődési Ház buszmegállóban álljanak meg. – Ez némi többletmenetidőt eredményez, de a forgalombiztonság miatt, januártól a bevezetése mindenképp javaslandó.
Folyamatosan problémát jelent, hogy bár volt rá ígéret, a Zimándy Ignác Iskola hátsó kapuja nem kerül kinyitásra a délutáni órákban, így a gyermekeknek körbe kell sétálniuk a piac mellett lévő végállomáshoz, így a tervezett indulásokat a diákok rendre lekésik. Itt szükséges, hogy az iskola tartsa megát a szóban történ megállapodáshoz!
Problémát jelent továbbá, hogy nagyon sok esetben a gépjárművek beparkolnak a buszmegállókba, és ilyenkor a buszok nem tudnak szabályosan megállni a megállóikban. Emiatt már több vita is volt, leginkább az ok-okozati kérdés értelmezését illetően. Problémát jelent, hogy a buszmegállók nem kerültek kiépítésre, így nagyon sokan a mai napig nem tudják, hogy egyáltalán van az adott területen buszjárat, illetve bizonytalanságot okoz, hogy hol kell egyáltalán felszállni a buszokra, valamint a fel- és leszállás is kevésbé biztonságos, mintha lenne legalább egy egyszerű peron.
Javasolt módosítások 2024. január 1-jétől
A 283B és 286B jelzésű autóbuszok útvonalának módosítása úgy, hogy a reggeli csúcsidőben a Városközpont megálló helyett, a Művelődési Ház megállóban állnak meg.
A 285-ös busz Bunth-oldali ágának felhagyása. Bár ezzel költség nem takarítható meg, ugyanakkor a törvény által előírt kötelező pihenőidők könnyebben kiadhatóvá válnak, csökken a viszonylatok zavarérzékenysége, és a 283-as viszonylat esetében szükséges sűrítés is megvalósíthatóvá válik, többlet költség nélkül.
A menetrendeken kisebb hangolások szükségesek, a megszerzett tapasztalatok alapján. Jellemzően a reggeli csúcsidőben az iskolás járatokat 3-4 perccel célszerű korábban indítani, továbbá a 283-as viszonylat esetében a délutáni csúcsidőben vált szükségessé némi sűrítés, amit a 285-ös busz Bunth-oldali kapacitásából lehetséges pótolni.
A Köztársaság téren lehetővé kell tenni, hogy az utasszám miatt indokolt 12 méteres buszok is be tudjanak fordulni a Köztársaság térre, és az eredeti terveknek megfelelően a buszmegállót az iskola főbejáratához kell helyezi a jelenlegi hátsó kiskapu helyett.
A beszámolóban leírt kisebb gondok ellenére úgy gondolom, a szolgáltatás tovább működtetése indokolt."