A Nabi Sirius bemutatásával új csillag fénylett fel a magyar buszgyártás égboltján.
Itt az ideje az Ikarus, a Credo és az MJT mellett saját NABI topic indítása...
Az LE-kialakítás szerintem sem előnyös, de a NABI elég jól gazdálkodott a hellyel,illetve a méretekkel, lényegben egész jó kocsi született. Több nagyvárosban is közlekednek ehhez hasonló típusok, anno a Credo is LE busszal akarta bevenni Budapestet. Azt gondolom, hogy a gyártó levonja majd a megfelelő konzekvenciákat, nehéz még előre megjósolni, hogy sikeres-e ez a felfogás.
Eleve ezt a változatot kellett volna elsőnek elkészíteni, szerintem az LE nem alkalmas városi forgalomra...ennek így annyi előnye volt hogy a LUM-nál gyűjtött tapasztalatokat be tudták építeni az új kocsiba. Amúgy bejövős.
Az a típustól is függ. De nem akarok most offolni. A volán-társaságoknak tartott bemutató nyilván arra volt jó a NABI részéről, hogy elhúzták a mézes-mazdagot. Az, hogy a helyközi jött, nem véletlen, egy ilyet látott volna szívesen a piac. Folytathatták volna a csuklóssal is, de nem tették, ha lesz realitás rá, majd megteszik.
Az odavezető BKV buszon sikerült végig hallgatnom a szakértelmeteket, a pletykaérzékenységetekről nem is beszélve. Nagyon érdekelne tehát, mi alapján ír le ilyet egy közlekedés fan. :)
1. Nem értem miért irogatjátok, hogy nem tudtátok kipróbálni a légkondit, mikor az Auchan-parkolóból menet visszafele be volt kapcsolva. Szó szerint ment mint az állat. De, ha szóltok a sofőrnek, amúgy is bekapcsolta volna.
2. "A kérdés az, hogy mennyire tud elterjedni a típus hazánkban, ugyanis a Sirius-ért a leendő üzemeltetőnek viszonylag (a potenciális ellenfelekhez mérten) mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A pletykák szerint a Kapos Volán szívesen frissítené a NABI újdonságával a járműparkját a bemutatóbuszon túl is."
- Ezt a baromságot honnan szedtétek? Mármint, hogy mélyen zsebébe kell nyúlnia? Egy BN 42 milka forint között van, a NABI Sirius pedig ( darabszám, felszereltség függően) 40-50 millió között mozog. Vagy ez nektek már mély?
"Körülbelül az ár azonos lesz egy EN12 árával. Azt pedig sok volán vett. (Sajnos.)"
Ezért fognak inkább olcsóbb Credo IC/EC 12-t venni a volánok. EN12-t azért nem sokan vettek idáig (Bács Volán, Hajdú Volán, Hajdúböszörmény...)
"Az autóbuszbeszerzések nem lesznek a végtelenségig tiltva. Ez olyan hülye elmélet"
A hülye elméletet Fónagy "minden MFB hitelt adjunk a MÁV-nak motorvonatok és IC-kocsik beszerzésére" János eszelte ki. Szerintem a buszbeszerzések még ha nem is végtelenségig, de 1-2 évre jegelve lesznek.
Ha olvastad volna a fórumot eddig arról volt szó hogy a Kapos Volán rendel pár tucat helyközi NABI-t. Igaz, ez most derült ki hogy kétséges, de akkor is.
A NABI-nak már sikerült exportra termelni.
Körülbelül az ár azonos lesz egy EN12 árával. Azt pedig sok volán vett. (Sajnos.)
Az autóbuszbeszerzések nem lesznek a végtelenségig tiltva. Ez olyan hülye elmélet. Addig pedig a teszbuszok futnak, jönnek a tapasztalatok.
Talán egy troliváltozat még elkészülhet. De nem véletlen a pesszimizmusom. A jelenlegi álláspont ismeretében a NABI jobban jár, ha villamosfejlesztésbe fog. Vagy bármilyen jármű fejlesztésébe, aminek nincs gumikereke. Nem véletlen, hogy minden buszgyár egy BKV-tenderre vár. Nekik (és Pécsnek) ugyanis engedélyezett a buszbeszerzés a kritikán aluli állapotok miatt. Más kérdés, hogy a BKV-nak csak ebay-buszokra van pénze, Pécsnek még arra se, és a BKV már nem fog új buszt venni, csak valamelyik mostani vagy leendő alvállalkozó.
Ezért is néztem ezt a NABI-premiert kicsit keserű szájízzel: szép-szép az új elővárosi NABI és biztosan jó is - de minek.
Idén még nem jött infó, de a Vértes nosztalgiák 80%, mivel a Vértes Volán Zrt. a Vértes Expó egyik támogatója. Általában ez az ingyenes helyijáratot szokta jelenteni az 5-ösön. Így a Vértesnek mindig van egy szabad placc. Tavaly például a személyautó tulajdonosoknak tartottak kisbemutatót a bioetanolos meghajtásról. Kocsi átszerelése, miért jó, hol lehet tankolni a közelben... Bármit meg lehetett kérdezni, nagyon felkészültek voltak. Na szóval lényeg hogy a VV mindig képviselteti magát, és erre felhasználja a nosztalgia buszait is. Gondolom a sorozatos érdeklődések miatt bérelték ki a többi buszt a szervezők, az EN9,5 meg lejött mert reklám a Credonak. Itt megjegyezném hogy a buszok éjszaka is ottmaradtak a rendezvény helyszínén, és igaz hogy volt őr, de nem volt kerítés sem, és nem volt semmi rongálás. Hál' Istennek.
Ha értékesítő hálózat nincs is, MAN szervízhálózat az van. Az iho-n meg azt írták ott lehet javítani. Mondom, elég pár darabot eladni belőlük, nem kell sokat. Én mindenesetre sok szerencsét kívánok. :)
Igazad van, ha legalább azokat megfordítják, már jobb. Mindegy részletkérdés, komolyan ennyi baj legyen.
Az EN-ben Iveco bázis van, nem tudom miért, de valahogy az MAN népszűbbnek tűnik az üzemeltetők körében. :)
Nem voltam még a Vérteses Expón, milyen buszok lesznek most kinn?
A mai nap után azt tudom mondani, hogy bármelyik országban megállná a helyét, de azt hiszem a NABI-nak nem erőssége egyelőre az európai értékesítői hálózat. :(
Viszont ha az alacsonypadlón lévő üléseket fordítod meg akkor már nincs probléma. Tudom, tudom, a magyarok utálnak háttal utazni. De amikor előre utaznak akkor is van hátuk. A másik meg hogy a 60 éves Erzsike néni akkor is le fog ülni ha az az utolsó ülőhely a buszon.
Az EN12 meg 42,5 milla körül mozog.
A Vértes Expón tavaly volt a Kaposos 55-ös, a Kisalföldes 55-ös, a magán 66-os a Kisalföldről (mint tájegységről), egy pozsonyi veterán Karosa, a Vérteses 55-ös, és a Vérteses 30-as. Plusz a veteránok mellé betársult a nagyközönségek akkor bemutatott Credo EN9,5. (Először csak a gyárban mutatták be.)
Lehet hogy a Kaposos kérdéses, de még ott van egy csomó volán, egy csomó magán, és az export lehetősége is. Szerintem elég lesz eladni egy pár darabot a románoknak/szlovákoknak/lengyeleknek, és hamar híre megy hogy hú, meg hű, meg aztaaa.
"Ezen a képen látszik hogy a dobogóra helyezett üléspár után alacsonypadlós részen van a következő üléspár. Itt mit lehet látni?"
Kb azt, amit az ARC alacsonyan elhelyezett székéből: a háttámlát. Kérdés, hogy míg a 127/134-eseknél téli, latyakos időben oldalra se tud nézni a retektől, a NABI-nál hogyan sikerült a kerékív, ill. a sárvédő.
Összefoglalva a képek alapján rendkívül tetszik a busz. Ütős a fényezés, a design. Apró szálka a szememben, hogy a STER-nek ezen ülései kerültek bele. Minimum egy fejtámlát elbírt volna.
Ez az amit a cikk is kiemel, hogy kicsit kellemetlen. Ettől függetlenül jó a dobogó kialakítása, de zavaró lehet, ha a két üléspárt bámulod. Az is igaz, hogy ha meg a visszafordított üléseket látnád akkor ha valaki szoknyában ül ött, egyenes a benézés. :)
A busz elvileg 40-50 milka között van, szerintem egy EN-t utcahosszal ver. :)
Vértes Expóra nem megy, nem tudok róla, nem hiszem passzolna a kiállítás profiljába a téma. :)
Ha jól hallom, akkor a Kaposos több tucat NABI egyelőre még kérdéses.:(