Monitor, szkenner, nyomtatas, levilagitas a szinek oldalarol. Mivel, hogyan, hol, miert (,mennyiert) es mit kalibraljunk. Elmélet, gyakorlat, szoftverek, hardverek, kelvinek, gammak, gorbek... Ez egy eleg nagy es fontos tema a képfeldolgozásban, egy haladobb szint felett mar nem lehet megkerulni.
Köszi a választ. Nekem Coated Fogra 39 van beállítva, ahol kiadványszerkesztést tanultam ott ezt tanultuk...lehet hogy ez a Fogra 27-nek egy újabb változata..? A munka színtér CMYK-ban van amúgy, amit a színek terheltségéről írsz az viszont új, bár azt nem értem hogy egy fotónál pl hogy tudok visszahúzni a színekből...illetve utána már tuti nem marad színhelyes...A relatív és abszolút kolorimetrikus dologról nem tudsz valamit esetleg (ezzel amúgy indesign-ban találkoztam nem ps-ben)
A ps-ben a Coated FOGRA 27 profilt kell beállítani mentésnél, mert ezt a színteret használják a nyomdák európában. Fontos, hogy amikor rgb-ben dolgozol, akkor legyen a ps-ben a prewiev proof color-ra állítva, mert akkor látod a monitoron, hogy milyen lesz a nyomdai cmyk színtér.
Amit mindig szem elött kell tartanod, hogy egyetlen egy szined sem lehet 280% feletti terhelésü, mert akkor a nyomólemez olyan sok festéket visz fel egyes rétegeken, hogy a végén a fekete lemezre rátapad a papír ;-) Az ideális fekete pl: c-36, m-25, y-25, k-100.
Remélem értetted amit írtam, és tudtam segíteni ;-)
Nekem lenne egy kérdésem. Ha offszet nyomtatásra készítek egy kiadványt, akkor ott van jelentősége az ICC profilnak? A nyomdának kell használnia valamilyen ICC profilt például? És elképzelhető hogy mondjuk sötétebb lesz egy oldal amiatt, hogy relatív kolorimetrikus beállítást használok és segíthet a dolgon ha abszolút kolorimetrikusban dolgozok inkább?
A nyomda szerint amúgy offszetben nincs jelentősége az ICC-nek mert 4 színre bontva dolgoznak ami ugye adott...így állítólag nem is használnak ICC profilt. Ez tényleg így van?
És egyébként offszet nyomtatásnál számít valamit a kinyomott újság színeiben hogy relatív vagy abszoltúl kolorimetrikus módban lett készítve vagy az csak a monitor színeit befolyásolja?
Ha tudtok írjatok valamit légyszi, mert fontos lenne...
Sziasztok! Meg lusta voltam az eye-one match-et meg a lightroom-ot feltenni az uj laptopomra, amiben van intel hd 3000 meg nvidia is. Ugy szoktam hasznalni, hogy monitor rakot, fedo lecsuk es billentyuzettel meg wacommal. Ennel az elkerulhetetlen 2 videokartyas megoldasnal mire kell vigyazni kalibralaskor, ha egyaltalan kell valamire... Koszi elore is!
sRGBben kuldtem, es tudtommal abban is dolgoznak. A szoftverben opcio a belepiszkalas, en nem kertem egyiknel sem. (volt ahol cropot igen, mert eredetileg custom keparanyt hasznaltam)
... ég egy gondolat: nem lehet hogy a rendelőszoftverük már feltöltéskor optimalizál a printerre és a beágyazott icc-t lecseréli, méretez, dpit állít kitudja mimindent csinál ami hazavágja a képeidet?
sRGB-ben, aRGB-ben küldöd el a képeket? Lehet hogy konvertálnak ösze-vissza, közben meg elcsesződik a kép? Nem tudom, de nagyon gyanús a dolog....
Azert jo a program, mert pl kevertem a dslr es a kompakt 4:3 keparanyat, a kulonfele kepekbol tobbfele meretet kertem hala az egnek csak egyfele papirra. De kepenkent allithattam volna mindent, a korrekciot, az esetleges belenagyitast, stbstb. Ezt 50 kepnel konyvelni komoly excel tabla lenne, itt csak par kattintas volt. Szoval ez a resze vitathatatlan, mint ahogy az is, csak egy dolgot sikerult elcseszni: a kepet. Marpedig a lenyeg az lenne. :)
nos, az FTP-nél kényelmesebb "rendelőszoftver" nem létezik. Én a DFL-t használom , ár/érték arányban verhetetlenek, stabil minőségben dolgoznak, mindig azt látom viszont mint amit szeretnék, ha elcsesztem a beállításokat, akkor az olyan is marad, nem nyúlnak hozzá (csak kifejezett kérésre). Tégy egy próbát (párszáz Ft-ot megér)
Ritkan nyomtatok, de fura lenne, ha 2 ev alatt nem tudtak volna ezt a problemat megoldani, es senki sem szolt volna nekik. Sajnos marha kenyelmes a rendelo szoftveruk, igy masodjara is tettem egy probat, az eredmeny ugyanaz a piros tultenges volt, igaz a mostaninak egesz meggyozo feketei es kontrasztja volt. A DFLt CPDt megnezem, koszonom.
Kizárásos alapon, szar a labor, próbáltad már másik laborban is nagyítatni ugyanazt az állományt? Pl.: DFL, CPD, de próbaképpen a 220foto, digitcam stb...
Eddig azt hittem, hogy ertem a kalibralas elmeletet, de most meginogtam. RAW ba fotozok, onnan nikon sajat szoftverevel legyartom a 100%os jpeget (vagy tiffet), ami megy a digit kepkidolgozoba, elohivasra. (Digilabor). A képek minden esetben enyhen pirosba huznak. A monitoromon (es barhol mashol, ahol kalibralt cuccok vannak) szinhelyesek, no meg kozvetlenul a fenykepezogepbol jonnek es ilyen elszinezodes elegge kizart (vagy hideg vagy meleg, de piros aligha).
Viszont 2 ev eltolodassal nyomtattam naluk es a tunet ugyanez. Hol es mi lehet a hiba.
A szabályzatot átnézve, talán nem minősül reklámtevékenységnek és elfér itt, hogy van egy X-Rite i1Display2 koloriméterem, ami hibátlan állapotban eladó. Akit érdekelhet, az úgyis tudja ez micsoda, úgyhogy paraméterekkel nem bombázom meg a fórumot. Ha valakit érdekel vagy kérdése van, az lehetőleg emailben írjon, azt gyakrabban nézem, de azért ide is be fogok nézni, szóval itt sem fog elveszni semmi. :)
KTTech közben megválaszolta, a dolog fizikája az, hogy a monitorod brightnessének elállítása elállítja a fehérpontját is, ami pedig magával húzza a színkonvergenciát. Röviden: összeborul minden. :) Ha visszaállítod (de pontosan oda ahol volt, KTTech jól elmagyarázta miért), akkor jó vagy, minden egyéb esetben újrakalibrálás...
Alapvetően nem marhaság egy kalibrált rendszert tartani otthon, hogy meglássam, mennyire jól el tudom találni a színét egy noteszen tűző napon szerkesztett képnek. Vagy mennyire nem. :)
Nem tudnék mondani olyan területet, ahol fontos lenne a kalibrált eszköz. Sehol nem elvárás a színhűség kozmetikai reklámoktól kezdve akár a NatGeo-ig.
Mára azok hobbyjává vált, akik inkább hardvert buzulnak fotózás helyett.