Szeretnék véleményeket, észrevételeket hallani. Milyen úton, s miként sikerült rátalálnotok a zene eme világára. Kritikákat (+), és akár (-) értelemben is. Kérdéseket, de főként válaszokat! Vitatkozzunk! :)
A vicc az, hogy a fülem szerint a legjobb passzív csövesek szólnak kontúrosabban, akár a hangok "felbontására", akár térhatásra értve. Például éppen a drágább AN-ek vagy az AI 1000.
Általánosságban (nehéz így megfogalmazni) a nagy vcs-t alkalmazó kapcsolások hangját éppenséggel mosottabbnak és/vagy a felhangjait torzabbnak, kevésbé kiterjedtnek, fojtott vagy erőltetett, természetellenes kicsengésűnek hallom. A gyakori színezettségről nem is beszélve!
Miért kell törekedni mindenáron az első fok. lehető legnagyobb erősítésére? Hogy utána komoly problémánk legyen a túlvezérlési tartalékkal?:-)))
Hogy ne csak kötekedjünk, a nagy tápfeszültség fontosságában egyetértünk, bár nem biztos, hogy a hozzáfűzott magyarázat helytálló.
Hiszen 2 különböző hangszedő leadott feszültsége között lehet akkora különbség, ami mondjuk egy 250 és egy 400 voltos tápfesz közti differenciát "helyrehoz".
Adjon le egy MM 0dB/1kHz-en 5mV-ot, legyen a tartalék óriási: +20dB(50mV/1kHz)
A RIAA korrekciós görbéből világosan látszik, hogy kb. a 20kHz-es jel az 1kHz-eshez viszonyítva a lemezvágásnál majdnem tízszeres erősítés különbséggel, azaz +20dB-en(!!) kb. 0.5V-ra emelve. Megfelelő beállítással nincs az a trióda, amely zavarba hozható vele...
Fenti eszmefuttatatásnak viszont semmi gyakorlati jelentősége...
Zenében 6-7Khz fölött csak a minden esetben gyengébb felhangok szólalnak meg és nincs az a mesterszalag, amely ennyire kivezérelhető 20kHz-en. Melyik MM hangszedő képes fél voltot leadni a felső határfrekvenciáján?
"Alul nincs passzívnál kellő fázistartalék"
Ezt sem kéne ilyen kategorikusan kijelenteni. Az alsó fázistartalék gyakorlatilag a fokozatok közti csatolások és a kicsatolás mikéntjétől, azok alsó határfrekvenciájától függ.
És ne feledjük:
1. Túlzott visszacsatolással nagyon jó hangot előállítani szinte varázslat.
2. Alul ugyan ezt a fázistolást növelné a vcs, csakhogy frekvenciafüggő lévén "lefelé" egyre kevésbé hatásos. /Ha jól értelek, itt néhány Hz-ről van szó./
3 A jó fázistartalékkal együtt járó "túl" alacsony határfrekvencia nem csak hasznos lehet (tranyós hőtorzítás, csöves kimenőtrafó túlvezérlése)
Max +-18V-ot adnak meg az SSM2019-nek. Én úgy tervezem, hogy +-15-ről menjen, de járathatom majd maxon is. Így nem lesz jó a 7815 és a 7915. Csinálhatok valami tranyás rettenetet. pfff :D
Ez az SSM 100x-os erősítés mellett 1MHz-re van specifikálva, talán jól teljesít majd. :)
Túlvez. tartalék annyi van, amennyit hagyok neki. Azt nem tudom még, hogy az első fokozat erősítésével mennyit lehet játszani. Fel kell vele menni, amíg lehet és úgy kimenni a passzív RC-re és a második fokozattal nem erőlködni, vagy mehet fele-fele arányban is? Én olyan 500mV-tal gondoltam bemenni az RC-be, abból pedig 775-el a kimenetre a második IC-ből.
Az ARC kiforrott csöves kapcsolásait sokan megépítették és senki sem ért el ezekkel (1 az 1ben) komoly hangminőséget.
Nekem egy SP-8 volt az első csöves utánépítésem, legalább 14 éve. Egyben az első nagy csalódás a "DIY"-ben. Pedig még Ausztriába is kimentem jó alkatrészekért, pl. a táphoz eredeti félvezetőkért.
/Persze az eredeti kondenzátorok és ellenállások "kissé" sokba kerültek volna, ráadásul távolabbról kellett volna hozni/rendelni./
Igazán komoly javulást három dolog hozott:
- A fotoellenállást el lehet felejteni, ha már mindenképpen védelmet akarunk jobb a relé.
- Mérőfejjel kotorászva egy rövidzárral sikeresen tönkretettem a táp hibajel erősítőjét. Ez volt az a pont, amitől kezdve már élvezhetően szólt. Nem vicc :)
- Nem voltam megelégedve sem a csöves MC fokozattal (pedig mennyi időt, energiát öltem bele!), sem az akkoriban elterjedt olcsóbb Ortofon trafókkal. Próba - szerencse alapon halljuk, hogyan szól lazább visszacsatolással?
Eredmény: szerintem, akinek ilyen utánépített phonoja van, nagyon sokat veszít, ha nem kísérletezik vele.
Mai állapotában már csak egy nagyon jól megépített nyílthurkú phono képes felülmúlni. /Kizárólag a házi építéseknél maradva!/
Elég érdekes csöves RIAA megoldás, aminek nincs jelentős túlvezérlési tartaléka...
Milyen passzív kapcsolásokat építettél, milyen csövekkel?
Milyen táppal? El volt valahogy választva a fokozatok tápellátása?
A brummot és zavarfelvételt átgondolt építéssel, kísérletezéssel nem nehéz minimalizálni. Nekem még csöves MC elő-előerősítőnél sem volt ilyen gondom, nem emiatt hanyagoltam az ilyen megoldásokat.
Nem lehet, hogy a visszacsatolt kapcsolások gyakran rossz értelemben dögösebb, túlfűtött hangja jobban illeszkedik a láncodhoz? Van ilyen, nálam is megesett anno...
Igen, de az ic-s már megvan. Az elé biggyeszteni egy hiragát tán még az én időbeosztásomba is belefér. Ha pedig valami komolyabb változtatásnak esek neki ott nem nagyon kivánok foltozni. Egy jó csöves lenne az igazi. Nincs ellenemre az ARC.
Amivel eddig találkoztam általában a passzív korrekciót részesítették előnyben. A magam részéről nem hiszek az egyedül üdvözítő megoldásokban. El tudom fogadni, hogy nvcs-ben levő korrekció is lehet jó.
Érzésem szerint azonban kevésbé kényes, érzékeny a felépítésre ill. felhasznált alkatrészekre a passzív megoldás.
Mi a baj a passzív RIAA láccal? Csináljak inkább nvcs-be egy RC-láncot? Vagy majd csinálok mindkettőt... :DDD hú de sok mindenből kell majd "mindkettő". :DD
Amit én hiraga-ként ismerek az két bipoláris tranyóból áll. A fetes milyen?
Több ic-s kapcsolással találkoztam ami egy egyetlen fetből álló pre fokozatot tartalmazott mc-hez, valami ilyesmit gondoltam az én ic-sem elé amíg jobb nem lesz.
Nem nagyon akarok. Viszont az, hogy van hozzá eredeti nyákterv, elfogadhatóan pontos leírás nálam sokat lendít a dolgon. Sajnos barkácsra negyon kevés időm marad. Töredéke sem mint amit szeretnék vele foglalkozni. Így aztán minden "külső segítség" sokat tud lendíteni a dolgon.
Ráadásul a Borbélyról elég jókat hallotam. Az elejébe két fet ha igaz már postán van, 2sk369-ek. Ezt láttam már alkalmazni a 147-ek helyett ami szintén javasolt ebbe a pozicióba. Ezek nem különösen drágák. Ha másra nem jó lessz a mostani ic-s elé pre-pre erősítőnek.
Jó, ha van mögötte egy cső, akkor oké, de úgy meg a szub tartományhoz kell valami röfögő. :)
Rengeteg hurkát végighallgattam már. A VDH first az álomvilág, altatótablettával. Az AN ezüst a szobai flex, a Dietz meg 0.0 legalábbis 5E/m ig. A Nordost Blue Heaven viszont ott van a szeren.
Elgondolkoztatsz. Lehet, hogy a még távolabbi jövőbe csúszik a phono projectem?
A magam esze után szinte biztosan nem választottam volna ezt a kapcsolást. A bementen általában valami elvarázsolt csőtipust szoktak alkalmazni, és passzív korrekciót. Ilyenek közt keresgéltem volna. No nem sok között kell, nem olyan veszett sok mc-t fogadó csövi kapcsolással találkoztam.
A Borbély félével szemezgetek. Igaz, az nem teljesen csöves, van a bemenetén egy dual fet. Viszont passzív. Amit javasolsza ott benne van a visszacsatolásban a korrekciós hálló.
Bár magamat ismerve ezen még évek múlva is csak fantáziálok, és szól ami van :))
A hangkaraktere is hasonló a belső felépítéséhez. Levegős, a pockokról jut eszembe, rengeteg élet. Olyan csöves karakter, sávszélekkel kiegészítve. Nem csak verset lehet rajt hallgatni :) Szerencsére nem kell hozzá equalizátoros kábel sem, mint pl. a visítós AN.
388x MC-re. .) Pedig nem vok matekzseni. DC-ben igazad volna egyébként... Én megcsinálom a másodfokot MM-MC kapcsolhatóra. Meglepetés így nem érhet. Vagy veszek egy nyomoronc yaxley tárcsát meg egy raklap ellenállatot és csinálok szintezőt beléje, de ez már naon perverz vóna. Vagy teszek bele egy dip switch sort. :))))
Ez a fejerősítős buli jól hangzik, de én nem vállalom be. :) Marad a kaszniba dugott korrektor, vagy kicsomózom szimmetrikusan a pu-t Jack-en, vagy XLR-en egy dobozba. :) Asszem az AT hangszedő fémháza nincs összeföldelve a valamelyik --szal, az Ortofon az shit, mer' igen.