az Ikarus legutóbbi sajtóközleményében megemlítik, hogy az új önjáró elektromos alvázukra hazai érdeklődő is van, mert alváz beszállítási nehézségekkel küzd. Nem tudom, itt az ITE-re gondolhattak-e.
Lehet egy, az e-citaro hoz képest olcsóbb, akár LE kialakítású elektromost hoznának létre. Akár pont a meglévő dízeles vãzát applikálva az önjáró alvázra.
persze mindez csak találgatás részemről. Majd látjuk.
"A Credót szerintem nem kell félteni, a csuklósra is "lecsapott" egyből a Volánbusz"
Erről lehet egyébként tudni, hogy milyenek az üzemeltetői tapasztalatok? Utasszemmel nekem elég korrektnek tűnik a csukló Next, egyedül az üléssorok távolságával nem vagyok kibékülve, de lassan el kell fogadnom, hogy nekem vannak hosszabb lábaim, mint amivel a gyártók számolnak...
Még a management buyout is lehetőség lett volna, csak senki nem bízott a kormányban, meg ott lihegett a Varga lieblingje aki aztán el is süllyesztette.
Ja, és hogy alakult volna az összkép a több, mint 6 000 normál méretű buszt üzemeltető Volánbusz sokáig (a végsőkig) halogatott, de beindult nagyszabású flottafejlesztési beszerzései, a hazai pálya előnye nélkül?
Az első pontosításod jogos, az Ikarus csömöri és németországi "értékesítéseire", de nem értelemszerűen "forgalomba helyezéseire", továbbá egyes gyártók "saját kockázatra" történő gyártási gyakorlatára tekintettel.
Eszerint nyilvános adatok szerint a 3 gyártó részéről 2023-ban "értékesített" összesített volumen:
Értékesítés alatt értve a további pénzügyi konstrukciókban (lízing, tartós bérlet, stb.) üzemeltetésre átadott buszokat (nem bizonyosan egyeznek a cégek 2023-as gyártási volumenével):
Credobus
- szóló: 200 db Econell 12 - csuklós: 47 db Econell 18 NEXT
Ikarus
- szóló: 6 db Ikarus 120e V3
Inter Traction Electrics
- szóló: 30 db REFORM 501LE (saját tulajdonban maradtak, az Úszó Nemzet Programba kerültek)
Goldi Mobility: n/a
GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.: n/a
Ha kihagytam vagy elfelejtettem valamit, egészítsétek ki.
Most, hogy lehúztuk a redőnyt 2023-ra, van valakinek becslése, netán pontos adata a magyar buszgyártók (Credobus, Ikarus, Inter Traction Electrics, Goldi Mobility, stb) tavalyi szóló és csuklós értékesítéséről?
Mindenki döntse el, hogy mennyire magyar ezután bármelyik V4 típus, vagy akár majd a sorozatban gyártott önjáró alváz. a cikk szerint százas nagyságrendBen érkezett már megrendelés, sőt egy hazai gyártó is lat benne fantáziát a saját alváz beszállítójanak nehezsegei Miatt. Gondolom az ITK lehet az a huszgyár. Ha így van/lesz, lehet jóval több magyar hozzáadott értek lesz benne, mint az Ikarus buszaiban.
- Az ide citált értékek aszinkron motorral mért értékek, ugye? Ha az iparban azt látom, hogy az aszinkron motort akár egy veniltáronál, akár egy szivattyúnál vagy akár egy állandó nyomatékigényű italgyári pályahajtásnál lecserélve 30-40, az előbbieknél pedig 35-50%-os energiamegtakarítás jön ki, akkor egy járműhajtás terén 10-20% közötti megtakarítás egy újabb technikával akár hihető is lehet. Hiszen ez is fizika, nincs forgórészveszteségem, az állórészveszteség és légrésveszteség is kisebb.
- Az akkutechnika fejlődik. Míg egy trolibusznál van mögöttes hálózat, ami felveszi a visszatáplált energiát (ugye ez sem mindig), addig egy akkumulátoros busznál nagyon nem mindegy a vezetési stílus, vagy akár a forgalom dinamikája. Lehet van olyan töltőáram érték, ami már nem megy vissza az akkuba, hanem belép a légfék. Mennél újabb az akku, annál nagyobb tölrőáramot tud elviselni.
- Az iparban a sűrített levegőt ha lehet kerülik, mert nagyon energiaigényes. Pl. a győri Audiban van egy csapat, aki a sűrített levegő szivárgás felderításével (is) foglalkozik. Ha lehet, akkor inkább szervomotor. Szerintem mérhető különbségnek kéne lennie a sűrítettlevegős ajtómozgatás és a tisztán elektromos energiafogyasztása között. Talán ők sem véletlenül kezdtek ebbe bele: https://www.sustainable-bus.com/components/hubner-hydropneumatic-suspension-busworld-europe/
Plusz átgondolva: egy pár kW-os aszinkron motorral hajtott légkompresszornak milyen hatásfoka van? 0,86*0,68(?)= 0,58, az nem túl jó, és ez még csak nem is szíjhajtásos, az még ilyen sincs. És a légrendszer (ami biztos tömített) plusz a munkahenger még csak ez után jön.