Keresés

Részletes keresés

mma Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13219

a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézve

 

pontosabban a levegőhöz rögzített vonatkoztatási rendszerből nézve

Előzmény: mma (13218)
mma Creative Commons License 2024.04.24 0 0 13218

Csavarhúzós örökmozgója a problémám a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézve.

 

Merthogy az a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézve csak annyiban különbözik a szerinted működő rendszertől, hogy a talaj nem szaladgál alatta. Képzeld az egészet egy futópadra, légmozgásmentes tetemben. Azt mondod, hogy ha bekapcsolom be a futópadot, akkor a megfelően meglökött kocsit kocsit továbbhajtja a levegő, ha pedeg nem kapcsolom bé, amkor nem. Mi köze a futópad szalagjának mozgása ahhoz, hogy az álló levegő hajtja-e a megfelelően meglökött kocsit?

Előzmény: mmormota (13217)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13217

Attól, hogy energiát vesz ki, nem biztos, hogy előre fog gyorsulni, lehet, hogy hátra.

 

Ez az, ami technikai kérdés, milyen az áttételezés stb. 

 

Nem igazán értem, mi a gondod vele. Szerintem rém egyszerű a dolog, ha beláttad, hogy akármilyen sebességgel is mozog a kocsi a talajhoz képest, elvileg képes energiát kivenni a talaj&szél rendszerből. Ezt se érzed bizonyítottnak?

 

Ha pedig képes erre, akkor semmi elvi akadálya annak, hogy ezt az energiát a tervező céljának megfelelő irányú mozgásra, gyorsulásra fordítsa. A többi már lapát állásszög, fogaskerék áttétel meg ilyenek.

Előzmény: mma (13216)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13216

Ez nem túl meggyőző nekem. Attól, hogy energiát vesz ki, nem biztos, hogy előre fog gyorsulni, lehet, hogy hátra. Különösen nem triviális, ha a kocsi vonatkoztatási rendszeréből nézed. A levegő - szélmalom kölcsönhatást mi módon befolyásolja az, hogy a talaj hogyan szalad alatta? (ld. 13212, 13214)

Előzmény: mmormota (13215)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13215

Ezt azért kicsit részlezezhetnéd.

 

Az egyszerű szélmalom esetében ez elég nyilvánvaló. A levegő forgatja a propellert, közben lassul. Gondolom, ezt nem érdemes részletezni.

 

Na most, a kocsira szerelt propellert legegyszerűbb úgy tekinteni, mint fenti szélmalom ennek egy változata. Elég azt megnézni, a propeller működése közben mit csinál a levegővel. Ha az eredmény az, hogy a levegő lassabb lesz a talajhoz képest, akkor energiát vesz ki a propeller a talaj-levegő rendszerből. Hogy aztán ezt milyen konkrét mechanikával végzi, az már technikai részletkérdés.

Előzmény: mma (13210)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13214

a talaj szalad hátrafelé 

Mármint abban a kísérletben, amikor a kocsi a hátszélnél gyorsabban megy.

Ha széllel szemben megy, akkor a talaj csak a kocsihoz képest megy hátra, a levegőhöz képest előre. E két eset tehát nem is ekvivalens egymással, ha a talajt is bevonjuk a játékba. 

Előzmény: mma (13212)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13213

a kocsi és a szél alatt => a kocsi és a levegő alatt (hiszen a feltételünk szerint nincs szél)

Előzmény: mma (13212)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13212

Természetesen a járműhöz rögzített vonatkoztatási rendszerben érdekes a dolog. Mit mondasz ugyanis? Szélcsendben picit megtolom a kocsit, nem történik semmi, a kocsi megáll. De ha közben a talaj szalad hátrafelé a kocsi és a szél alatt, akkor a kocsi elkezd gyorsulni. Nyilván valami trükkös örvényekkel lehet ilyen, de az, hogy ez triviális lenne, az elég erős vélemény.

Előzmény: mmormota (13205)
pk1 Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13211

No de ezekkel már csak nem lehet széllel szemben?  :o)

mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13210

Az energia abból jön, hogy a gép csökkenti a levegő talajhoz képest mért sebességét.

 

Ezt azért kicsit részlezezhetnéd.

Előzmény: mmormota (13205)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13209

Ja látom, talaj-levegő. Hát más nem lehet, mivel a jármű - talaj kölcsönhatás csak ront a dolgon. 

Előzmény: mma (13207)
pk1 Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13208

Belátom. Nem lehet túl rövid a cikcakk.

Előzmény: heted7 (13202)
mma Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13207

Amennyiben?

Előzmény: mmormota (13206)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13206

Nem bizonyította, tévedett.

Előzmény: mma (13203)
mmormota Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13205

Szó sincs róla. Ha a levegő nem mozog a talajhoz képest, akkor nem tud energiát kivenni. Nincs miből.

 

 

Ha viszont mozog a levegő a talajhoz képest, akkor lehetséges energiát kivenni ebből a talaj-levegő rendszerből, álló vagy bármely irányban tetszőleges sebességgel mozgó eszközzel egyaránt. Az energia abból jön, hogy a gép csökkenti a levegő talajhoz képest mért sebességét.

Előzmény: Csavarhúzós (13199)
Construkt Creative Commons License 2024.04.23 0 0 13204

Közvetlenül nem lehet, de egy +1450-os, meg egy -1450 -os takk együttesével már lehet. Az ezekben az irányokban haladó hajó sebességének szélirányú vetülete nagyobb lehet mint a szélsebesség. A hajó hamarabb teszi meg az utat, mint az egyenes úton haladó szél.

Előzmény: mma (13203)
mma Creative Commons License 2024.04.22 0 1 13203

De azt azért Csavarhúzós bebizonyította ezzel, hogy pontosan szélirányban nem lehet a szélnél nagyobb sebességre gyorsulni pusztán a szél segítségével.

Előzmény: construct (13200)
heted7 Creative Commons License 2024.04.22 0 0 13202

"Ha a cikk-cakkok hossza a nulla felé tart, akkor határértékben pont ilyet kapunk, nem?"

 

Egy hajó sebességet veszít, amikor átteszi az orrát a szél vonalán. Ezért igyekeznek minél kevesebb cikk-cakkal megoldani a célhoz való eljutást szembe szél esetén. Ha stabil a szél és van elég hely, akkor akár egyetlen egy is elég. Szóval nem, praktikusan ez nem ilyen egyszerű.

Előzmény: pk1 (13198)
heted7 Creative Commons License 2024.04.22 0 0 13201

"Úgy érted, nem megengedett a propeller és az áttétellel hajtott kerék?

(ha megengedett, akkor triviálisan lehetséges)"

Hm... nem igazán gondolkoztam a megoldáson, csak a feladaton. Szóval egy szélkerék, ami egy kereket forgat? Lehet ám, hogy tényleg ennyire egyszerű :)

Előzmény: mmormota (13197)
construct Creative Commons License 2024.04.22 0 0 13200

Álló levegőben akármerre is indul, a látszólagos szél a mindig pontosan szembe fog fújni, vagyis a menetirányhoz képest 00-ra. A vitorlán (akármilyen irányba álltjuk is) ebből keletkező felhajtóerő és súrlódási erő eredőjének iránya mindig több lesz mint 900, tehát fékezni fog.

 

A mutatványhoz mindig kell legyen valódi valamennyi (a földfelszínhez képest nem nulla) szél, s nagyjából arra merőlegesen 900-ra) kell megindulni, majd sebességet gyűjtve lehet fokozatosan elfordulni élesebb (35-400), vagy tompább (140-1450) szögek felé. Bármilyen elképesztő, nincs semmiféle ellentmondásban az energiamegmaradással az, ha a kettő közötti szögtartományban sokkal gyorsabban tudunk haladni, mint a valódi szél sebessége.

Előzmény: Csavarhúzós (13199)
Csavarhúzós Creative Commons License 2024.04.22 -2 2 13199

Akkor akár energia nélkül is tud menni, mert ha álló levegőben elindul egy irányba, akkor már van szembeszél...

Előzmény: mmormota (13197)
pk1 Creative Commons License 2024.04.22 0 0 13198

Ha a cikk-cakkok hossza a nulla felé tart, akkor határértékben pont ilyet kapunk, nem?

Előzmény: heted7 (13196)
mmormota Creative Commons License 2024.04.22 0 0 13197

lehet-e olyan szerkezetet építeni, ami tud közvetlenül széllel szemben menni, csak széllel

 

Úgy érted, nem megengedett a propeller és az áttétellel hajtott kerék?

(ha megengedett, akkor triviálisan lehetséges)

Előzmény: heted7 (13196)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13196

A téma izgi, szóval íme egy kérdés gondolatébresztőnek.

 

A filmben azt mutatják be, hogy a vitorlások ha hátszél felé cikk-cakkban mennek, nem egyenesen a hátszélnek, akkor tud a szél irányú sebességkomponensük (VMG, velocity made good = jó irányú sebesség) nagyobb lenni a szél sebességénél. Ez adta az ötletet, hogy megépítsék ezt az istenkísértést. (Nem a fizika miatt, hanem a konkrét szerkezet biztonsága miatt az.)

 

Azt is tudjuk, hogy a vitorlások tudnak cikk-cakkban a szél felé is menni. Adódik a kérdés, amit mma is pedzegetett, hogy lehet-e olyan szerkezetet építeni, ami tud közvetlenül széllel szemben menni, csak széllel.

 

 

Előzmény: mma (13194)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13195

"Na jó, de ha azt akarták bozonyítani, hogy a hátszeles autó mehet hyorsabban, mint a szél, akkor ehhez elég lett volna azt bizonyítani, hogy széllel szemben tud menni."

 

Azt hiszem, nem. Mármint széllel szemben menni nem képes.

 

Érdemes megnézni a videót.

 

A kitűzött komment külön kiemeli az example részben, hogy járgány attól tud gyorsabban menni, mint a szél, mert a hátszélben a légcsavar lassabb közegben (látszólagos szél) halad a közeggel szemben (már gyorsabb a szekér, mint a szél), mint a kerék a földhöz képest. Elég érdekes az egész, elég ellentétes az intuícióval, de végső soron hihető.

Előzmény: mma (13194)
mma Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13194

Na jó, de ha azt akarták bozonyítani, hogy a hátszeles autó mehet hyorsabban, mint a szél, akkor ehhez elég lett volna azt bizonyítani, hogy széllel szemben tud menni.

construct Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13193

Igen ez a pontos megfogalmazás.

Előzmény: heted7 (13192)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13192

"a szélsebesség közel kétszeresével haladjanak bármely irányban"

Nem, a szél felé nem. Olyan 30-45  fok körül van, amennyire meg tudják közelíteni a szembeszelet. A tiszta hátszél sem célszerű a legtöbbször. De ez egy másik topikba való.

Előzmény: construct (13190)
heted7 Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13191

Ez inkább nyelvtani kérdés :)

Vitorlázásban valódi és látszólagos szélnek nevezik, ami ... a valódi és a látszólagos. Szóval az egyik egy ott álló járműre hat, a másik ugyanez, csak vektoriálisan hozzáadod a menetszelet.

 

Hogy ne legyen kavarodás, ott a szélirányokat a valódi szélhez rögzítik. Amit persze kicsit szokni kell, mert nem azt tapasztalja az ember a hajón.

 

Ezekkel a szavakkal: ha hátszéllel mész a szélnél gyorsabban, akkor a látszólagos szél már szembeszél.

Előzmény: mma (13189)
construct Creative Commons License 2024.04.21 0 0 13190

Megfelelő módszerrel, mégis mehet a szélnél gyorsabban. Ez nem csak elméleti lehetőség, hanem megvalósították a gyakorlatban is. A lényeg, hogy a szél torlónyomásán túl ki kell használni a felhajtóerejét is. Ami megoldható vitorlákkal, de más eszközzel is, amely biztosítja, hogy a szél lapos szögben fújjon el egy aerodinamikai profil, például egy propeller lapátjai mellett. A modern pályaverseny hajók képesek arra, hogy a szélsebesség közel kétszeresével haladjanak bármely irányban. Ilyenkor persze akármerre mennek, a relatív szél mindig szembe fog fújni, még akkor is ha a valódi szél megközelítőleg hátulról érkezik.

Előzmény: mma (13189)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!