Roco H0 Railjet eseten, mi a helyes eljaras, ha sinre szeretnem tenni/elrakni a szerelvenyt?
Ha a kocsikhoz jaro kupplunggal rakom össze (maskülönben meg kurzkupplunggal is hatalmas a res a kocsik között) akkor nem lehet bontani a szerelvenyt, egy 5-7 kocsis szerelvenyt egy darabban levenni a sinröl/reilleszteni megse valami eletszerü.
Viessmann jelzőnél egy csuszkás rézérinkező váltja a tekercsek működtető áramát. Ha sokáig nincs használva beoxidálódik. Le kell venni a fél burkolatot és kontaksprayvel befújni közben megmozgatni. Ha régebbi jelző ott állitható a jelzőkar mozgása. Ott a szilikon golyó szokott leragani alul a kis csavat ki kell venni és a golyót egy kis tűvel ki kell piszkáni.Golyó nincs visszatéve a jelző akkor is működik csak mozgását nem lehet állítani.
Köszönöm válaszaitokat! Amint írtam nem volt használva sosem a jelző, ezért túlmelegedésből eredő hiba nem lehet. A jelzőkarokat mozgató acélszálat szépen lehet mozgatni, a függőleges álló jelzőkar szépen vissza is tér alapállásba. A másik szabadon mozog, de magától nem áll vissza. Kipróbálom amit javasoltatok. Sajnos szervós átalakításra nincs lehetőség, nagyon spéci helyre került volna a jelző, hamarabb kellett volna erre a problémára fény derüljön. Nagyon gondolkodom, van-e értelme erőlködni. Lehet, marad dísz a diorámán és lemondok a használatáról. Nem szeretnék egy állandó hibaforrást beépíteni az asztalba.
Ami nekem volt, azokban már csak egy szimpla szilikonzsíros csillapító volt, azt nem lehet állítani.
Dióhéjban: a hajtóműben belül van két tekercs, ami egy vasmagot rángat ide-oda, ez nincs csillapítva. A karokat meg egy acélhuzal mozgatja, ami alul csillapítva van. A két alkatrész rugókkal kapcsolódik egymáshoz.
A kart mozgató acélhuzalt tudod óvatosan mozgatni, de ez a rugók miatt nem fogja mozgatni a vasmagot; illetve vissza is áll abba az állásba, ahonnan elmozdítottad.
A vasmagot egy tűvel tudod mozgatni, erre két pici lyuk van. Az egyik a hajtómű alján, ehhez el kell távolítani a kis fekete sapkát alulról. A másik meg a tetején, az árbóc tövénél; ez egy pici, négyszögletes fejű műanyag csappal van lezárva, amit ki kell húzni.
A vasmag egy olyan mechanikát mozgat, ami elvileg biztosítja a végállás-lekapcsolást is, hogy a tekercsek ne melegedjenek túl.
A mindenféle nyilvánvaló hibákon (kiszárad a szilikonzsír, meglazul a kar, satöbbi) kívül két módon szokott megförmedni egy ilyen alakjelző:
1.) A végállás-lekapcsolás kontakthibás lesz, és nem ad át. Ekkor a jelző az egyik állásból nem billenthető ki, csak a fent leírt tűvel bökdösős módszerrel. Tűvel megjáratva esetleg elkezd működni.
2.) A végállás-lekapcsolás nem kapcsol le, a tekercs túlmelegedik, a hajtómű belseje megolvad, deformálódik, a mag megszorul. Ekkor a fent leírt tűs módszerrel nem tudod áttolni a vasmagot a másik pozícióba, a hajtómű gyakorlatilag kuka.
Ez a lassan mozgó verzió,terepszint alatti hengeres állítóművekkel?
Az állítómű alján kellene lennie egy kis csavarnak,amivel az állítás sebességét,az állítómű mozgását lehet szabályozni. Talán itt lehetne óvatos állítgatással próbálkozni,hátha a hosszú állás közben letapadt valami benne. De csak finoman,nehogy sérüljön belül valami. Az eredeti dokumentáció nincs meg esetleg,hátha van benne utalás a karbantartásra,esetleges kenésre?
Üdv! Kérdésem lenne Viessmann alakjelző témában. Hátha valaki tud segíteni. Van egy háromfogalmú alak főjelzőm. Néhány éve szaküzletben vásároltam és eddig egy diorámát díszített. Bekötve, használva nem volt. Most be szeretném (szerettem volna) a terepasztalomba építeni. Azonban sajnos azt tapasztaltam miután leteszteltem a jelzőt, hogy az éjszakai fényeken kívül nem produkál semmit. Meg se moccannak a jelző karok. Van-e valakinek ezzel tapasztalata, tud esetleg valami gyógyírt erre problémára?
Ugye a Z tengely irányában teljesen más technológia határozza meg a méretet (orsós mechanika), mint az X/Y irányban (tükörrendszer mozgása, vagy LCD kijelző fizikai mérete), emiatt nem árt az első nyomtatások előtt először összelőni az X/Y és Z méreteket. Szerencsére ez a torzítás jól kompenzálható.
Amiről alant beszélgettünk, az a Z tengely menti torzítás nem lineáris mivolta; na azzal már nehezebb mit kezdeni. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy (speciális eseteket leszámítva) amúgy sem használjuk a Z tengely alsó egy centis tartományát.
A "hagyományos" alatt melyik technikát érted? A legrégebbi technológia talán a fotolitográfia (alulról megvilágítunk gyantát, ami megkeményedik).
Ez még a profi 3D vállalatoknál (Shapeways, Sculpteo) nyomtatásainál is tapasztaltam a függőleges méretekben 0,5-0,8mm-es eltérést (rövidebb lett). Tanultam belőle és a kocsik alvázát azután készítettem el, hogy a 3D nyomtatás megérkezett, annak a méretére (az oldalfalaknál is el kellett csalni). Ugyanakkor a "hagyományos" 3D nyomtatással készült kocsi tetőknél nem tapasztaltam vetemedést, torzulást még 6-8 évvel később sem.
Ezek miatt csinálok mindent (is) műgyantából. Az bizonyítottan stabil sok-sok év múlva is, festve meg pláne. A Magyar vonatkozásúban mutatott dácsián Egyedül a lámpák, a mozdonyvezető székek és a 2000-esek nyomkaroima kenője lesz 3d.
Nem rég dobtam ki a kukába az évekkel ezelőtt kb. 60000 forintért, milliós Formlabs gépen nyomtatott remot M41 kasztnimat ,mert olyan brutál mértékben elvetemedett...
Z tengely irányú méret probléma: Én azt figyeltem meg, hogy az X és Y irányú kiterjedéshez képest csekély Z irányú mérettel bíró darabok esetén figyelhető ez meg. Ez így volt a régi Phrozen, ill. így van a jelenlegi Creality gépen is. Az okát nem tudom...
Hát igen, azóta jelentősen fejlődött a technológia. Főként a bal oldali átlátszóval volt nekem is hasonló tapasztalatom (szintén "külsős" vállalkozás munkája). Illetve máig is nagyon fontos a nyomatok utókezelése: ha nem magad csinálod, akkor csak elhinni tudod, hogy korrektül megcsinálták, és nem fog egy év elteltével kiflibe görbülni a nyomat.
A maratással kapcsolatos "egyedfejlődésed" egyébként nagy vonalakban tökéletesen passzol a 3D-re is, két lényeges különbséget látok:
- alapvetően gyorsabban el lehet indulni, néhány év alatt el lehet jutni odáig, hogy szép dolgokat csináljunk;
- alapvetően komplexebb technológia: míg a maratásnál már előre nagy pontossággal el lehet (és el kell) tervezni, hogy a 3D-t milyen 2D-s elemekből tudod összeorigamizni, a nyomtatás esetében sokkal nehezebb kikövetkeztetni, hogy az elképzelt 3D-s elem milyen torzulásokkal/hiányosságokkal fog kijönni a nyomtatóból, és mit tudunk tenni ez ellen (több részre bontás, beforgatás, támasztékolás, satöbbi – ha egyáltalán lehet tenni ellene). Nyilván technológiai tudás is kell mindkettőhöz: milyen alapanyagok, milyen hőmérsékletek, sebességek, idők...
A teherbírás az egy dolog, itt nem látszott lényegesnek. Viszont mindkét 3D nyomtatás magától is megcsavarodott, torzult. Erre céloztam. (nem én nyomtattam, két, különböző vállakozó munkái)
A maratás valóban egy olyan technológia, amibe be kell fektetni (a 3D nyomtató sem ingyen van...) és utána sokat kísérletezni. Nekem legalább 10 évig tartott, amire valamennyire megbízható alkatrészeket készítettem. Az elején a maratások 2/3-a, 3/4-e volt selejt. Ma már ritka, de nemigen tudom megmondani, hogy mit is csinálok másképp.
OT
A szöges példát nem tőled hallottam először, hanem egy, később tragikus hirtelenséggel elhúnyt, modellező fiatalembertől (biztos ismerted Te is). De azóta tudtam meg, hogy Amerikában közismert szólás.
A Z irányú mérethibával viszont szembesültem már én is. Ezt mi okozza vajon? – több minden. Lehetne részletezni, de itt nagyon OFF lenne, meg igazából nyomtatófüggő, hogy éppen melyik komponens milyen mértékben szól bele. Én a kickstarteres zs-kategóriás kis nyomtatómmal már egész szép eredményeket értem el, mert bele lehetett nyúlni a hardverbe, a G-code-ba. Most a háztartási kategóriában profinak minősülő Anycubic M5s-sel kezdhetem előlről a kísérletezgetést; de a nyomtató működéséből kifolyólag feltehetőleg sosem fogom tudni annyira lecsökkenteni a lemez közelében jelentkező torzulásokat.
Ennél az őrháznál pl. simán bevállaltam a tárgylemezre való nyomtatást, mert az alsó küszöb miatt nem zavar a minimális elefántláb, sem a pici torzulás az alsó néhány mm-en (az ajtó tokjánál kellett kompenzálnom), illetve a falak 90°-ban térnek el a lemeztől:
Valami csak megragadt, mert a szöges mondást rendszeresen szoktam mondogatni (itt a fórumon is már vagy háromszor :)
Persze, hogy vannak fenntartásaid a 3D-vel. Rézmaratással van rutinod, abban óriási tapasztalatod van, nyilván azt preferálod. Nekem is vannak fenntartásaim a 3D-vel, és ezeket rendszeresen hangoztatom is. De szerintem helyén kell kezelni a dolgot.
És egyet értünk, egy sor olyan elem van, amire a 3D nem alkalmas. Ott vannak pl. a teherviselő alkatrészek (korábban már írtam konkrét példát). Nem tudom, hogy az Általad mellékelt tartók mennyire teherviselő elemek (és itt azokat az elemeket is tekinthetjük teherviselőnek, amiket az egyszeri felhasználó megfog, amikor a modellt teszi-veszi); ha igen, akkor egyértelmű, hogy rézből kell őket csinálni, tökegyszerű formák, a réz alkalmas anyag. A kellően filigrán alkatrészeket (pl. kapaszkodók) lehet ugyan 3D-nyomtatni, de törékenyek lesznek, szóval erre is inkább a réz. A nagyobb elemek nyomtatása is problémás, torzulhatnak, vetemedhetnek.
Mivel a fenntartásaidat konkrétan a jelzőlapos gondolatra írtad, az viszont szvsz. pont egy olyan példa, ami esetében a 3D egy jó alternatíva lehet: úgy mechanikai szilárdságát, mint méreteit tekintve szerintem korrekt technológia lehet a 3D.
A fentiek mellé jön a technológiai felkészültség igénye: a réz megmunkálásához, maráshoz, esztergáláshoz komoly háttér kell: szerszámok, eszterga, vegyszerek, satöbbi. Ez Neked megvan. A 3D jóval egyszerűbb, elég egy íróasztal, némi alkohol, meg az alap szerszámok, amik minden modellezőnek rendelkezésre állnak.
Aztán hogy a 3D "meredekebb tanulási görbéje" mennyire vezet jó végeredményre, és mennyire fogja lerántani a minőséget, amikor boldog-boldogtalan elkezd mindent összevissza nyomtatgatni és eladni, nem tudom... de elképzelésem van, mert a világ számos területén létező, zajló jelenségről van szó.
- Összebalhéztak a legnagyobb britmodell-gyártóval, aki kizárta őket a partnereik közül;
A Bachmannal szembe mentek egy mozdony sajat hazi nev alatti kiadasaval ami mar megvolt a Bachmannak csak a Hatton's-e jobb lett. Erre a Bachmnann buntette oket a termekeik megvonasaval karacsony elott -allitolag.
- A második legnagyobbal is erősen megromlott a viszonyuk, aki egyébként is éppen a direkt értékesítésre megy rá az interneten és saját bemutatótermeken keresztül.
A Hornby-val mindenkinek megromlott a viszonya - allitolag - a webshop miatt is, de foleg hogy keptelenek a behirdetett termekeiket idoben piacra dobni, meg az arpolitikajuk miatt.
Ezzel a kettovel szepen tonkre is mehet az egesz brit vasutmodellezes.
És kiderült, hogy a Hattons bezárásának alig van köze a modellezők számához, a konkurencia köszöni szépen, jól van. A bezárás okai között fontosabbak voltak:
- Brexit miatt elvesztették a kontinetális piacukat;
- Egyre többen fordulnak a méretarányos modellezés felé, pl HO és TT:120 az OO helyett;
- Összebalhéztak a legnagyobb britmodell-gyártóval, aki kizárta őket a partnereik közül;
- A második legnagyobbal is erősen megromlott a viszonyuk, aki egyébként is éppen a direkt értékesítésre megy rá az interneten és saját bemutatótermeken keresztül.
A legtobb internetes kommentelo eddig sajnalatat fejezte ki a Hattons bezarasa miatt, tulnyomo tobbseguk sokeves tapasztalata pozitiv roluk. Viszont mindenki megremulve konstatalja hogy mi tortenik a vasutmodell hobbival ha a legnagyobb keresekedo adja fel hirtelen.
Dehogynem csökken, de közel sem annyira, mint gondolod. De modellboltokra semmi szükség nincsen, pláne, hogy a legtöbb alig tart valamit készleten. Ha nincs mit venni tőlük, persze, hogy csődbe mennek.
A Hattons amúgy jó pár éve erős negatív spirálban van, rengeteg videóban ekézik őket, például kipróbálatlanul adnak el használt járműveket, és ezek garanciális javítása elég komoly költség. Szóval a "legkedveltebb" sok ember esetében nem biztos, hogy igaz. Egy intézmény, de sokan most a bajszuk alatt azt suttogják, "good riddance".
Meghozza, itt egy igazi szappanopera lehet kibontakozoban.
Olvasom mas forumokon hogy korabban a Hatton's megvette az amerikai ModelTrainStuff.com webaruhaz ceget (egyik legnagyobb es legnepszerubb az USAban), ami szinten likvidacioba megy/ment.
Ket oriasi bolt, vilaghalozatos klienturaval szunik meg szinte egyszerre.