Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Kölcsönvettem Vonatguru indás albumából két képet a B96-F96 átmenetről.
Kipróbáltuk, egész jó fotózóhely egy modulrendszerbe építve, a lankás oldalra telepített lekaszált búzamező hagyja dolgozni a fényképezőgépet, a túloldali dombos erdőrészlet a kerámiás sürgönyoszlopokkal pedig jó hátteret ad a fotókhoz.
Nincs véletlen valakinek egy felesleges szénásszekere? Majd egy éve kergetem az aratáshoz. Ha láttok valahol modellboltban elfekvőben, értesítsetek. (Kombájnok kíméljenek)
Amennyire tudom, egymással kompatibilisek az egyes fejlesztési fokozatok elemei, a homloklaptípusok közti átmenetet meg vegyes homlokfalú átmenő modulokkal oldhatod meg.
Nyilván a kétvágányú pálya egyvágányúba valamilyen elágazóállomáson válik szét, itt nem kell átmeneti modul.
Itt van tőlem is néhány kép, főleg az eddig még nem látott modulokról:
Wies - Eibrisswald állomás a Graz Köflach-i vasútról
Az állomáshoz tartozó kapcsolópult és biztosító berendezés. A pultról és a számítógépről is egyaránt működtethető. Egy külön képernyőn pedig naplózta a tevékenységet.
St. Martin forgalmi kitérő, és iparvasúti csatlakozás egy kerékpár gyárhoz.
A rendeszer madártávlatból, 8 állomás, 2 tároló állomás, egy forgalmi kitérő, 4 iparvasúti csatlakozás, és rengeteg nyíltvonal az állomások között.
Négyen elmerészkedtünk a Gerecse Egyesületből Frohleitenbe a FREMO-kiállítást megnézni. Az út hossza (5 óra) ellenére megérte, a látnivalók útközben és a kiállításon kárpótoltak. Néhány kép Olga jóvoltából:
Tényleg, a sok Fremo homloklap szabványból nálunk mi az elfogadott? Mert még az azonos jellegek (hegyvidéki, síkvidéki) között sem teljesen kompatibilisak az egyes évjáratok (87, 96, 00 - ennyit a németek rendszeretetérôl :-)))
A Fremo-nak pont az a lényege, hogy a modulok hossza nincs megkötve. Ennek megfelelôen általában nem körpályákat építenek belôlük, hanem ágas-bogas, ide-oda kanyargó pályákat több végállomással.
Olyan modult kell csinálni, hogy ne az legyen rajta a legnagyobb látványosság hogy 1-2 mm-re szélesebb mint a mellette levő:-) Ha van rajta egyéb nézni való a kutya észre nem veszi ha kicsit az illesztésnél nem passzolnak egymáshoz. Én legalábbis még soha nem azzal a szándékkal mentem kiállításra hogy ilyen részletekben "gyönyörködjek".
Közben megnéztem, az én moduljaimon (és ebből fakadóan sok másén is, mivel asztalos által előregyártott fakeretekről van szó) az oldalfal teljes hosszúságú, és a homlokfal a keskenyebb. Ez se rossz megoldás, csak talán nagyobb precizitást kíván :)
Bölcs gondolat. Egyébként én is a végpofil teljes szélességre hagyása mellett voksolnék ugyanis a német leíráshoz mellékelt rajzon is a végprofil van ami a teljes szélesség méretét határozza meg. Nem hagyott lehetőséget arra, hogy még az oldalfalnak is legyen hely. Ebből fakadóan nem azzal volt a baj, hogy nem egyértelműen ismertették ezt hanem azzal volt a baj, hogy én értetlenkedtem. :D
Másik kérdésedre válaszolva, bár most nincs előttem, hogy a saját moduljaimon hogy van :)
Szerintem érdemes a végprofilt teljes szélességűre szabni, és ehhez rögzíteni hátulról az "oldalfalat". Ez azért jó, mert így nyugodtan figyelmen kívül lehet hagyni (természetesen a józan ész határain belül) az anyagvastagságot, és senkit nem zavar, ha esetleg 1-2 mm-rel hosszabbra sikerül a modul (egyenesben szerintem nincs különösebb jelentősége, ívben meg ennyi még talán belefér?), csak hozzá kell szabni a sínt :) Míg egy 1-2 mm-es oldalirányú hiba már feltűnő lehet (még ha a furatok a vágányhoz képest jó helyen is vannak, tehát üzemszerűen lehet használni a munkadarabot).
Tudtommal nincs meghatározva a pontos hossz, ahogy előttem is írták. Leginkább a szállíthatóság határozza meg. A pontos 50 cm, 100 cm 150 cm stb. akkor lenne lényeges, ha a modulokat önmagába záródó kör alakban akarják elrendezni, ez viszont ritka, mint a fehér holló, leginkább össze-vissza kacskaringózó forma a "divat". :-) Szóval elvileg tetszőleges hosszúságú lehet, azaz az AS szabványnak megfelelő. :-)
Ami miatt mégis tartani szoktak valami méretet, az a szállítókeret, vagyis két vagy három modult összefognak egy-egy közös tartó "valamivel", ezáltal egy nagy dobozt képez a szállítás/tárolás idejére. Emiatt lényeges az azonos méret (ami végülis lehet akér 92,34 cm is, csak egyforma legyen).
Köszönöm a válaszodat! Az oldal-, illetve homloklapok hosszúságára valamint szélességére tudsz/tudtok-e mondani valamit? Szeretném a lehetőségekhez képest a leginkább tartani magam a szabványhoz (és a valósághoz) de egyelőre csak német nyelvű leírásom van és ott sincs minden egyértelműen leírva. Szándékaim szerint rétegelt lemezből készíteném azonban azt még nem tudom, hogy milyen vastagságúból kellene.
Igazából nincs meghatározva egyik sem. Mi TT-sek elfogadtuk azt az ökölszabályt, hogy mindenki akkora modult épít, amekkorát szállítani tud. Legtöbben (ha jól tudom) 800 mm hosszú modulokat készítünk. AutoCAD-del szoktam tervezgetni (pl. állomásokat, már van egy pár tervem, csak kérdés, hogy elég hosszú életű leszek-e ezek megvalósításához), ott néha belefutok olyan dolgokba, ami miatt célszerű pl. a méteres, vagy félméteres osztás is. Példaképp Lakitelek állomás Tillig EW3 kitérőkre optimalizált változata (azért EW3, mert lusta vagyok, és így a váltókörzetet fel tudtam pakolni 1:2 hossztorzítással) 500 és 800 mm hosszú modulokból "épül fel", de Őcsény megálló-rakodóhelyet (ami a nyílt vonali moduljaim elkészültét követően a következő projektem lehet) például kényelmesen fel tudtam osztani négy 800-asra. Próbaképpen csináltam egy vázlatot Eplény állomásról is, ott azt hiszem, 1000 mm-es darabokból építkeztem, mert az "adja ki" szépen. Sajnos az otthoni számítógépem megmakacsolta magát, így ezek a rajzok egyelőre pácolódnak a vinyómon.
Merülnek fel kérdések. Ami így a kezdetek kezdetén leginkább érdekelne az az, hogy az egyes modulok szabványos hossza mennyi lehet? Egyáltalán megvan-e határozva a hosszúsága? A magyar szabványnál úgy tudom, hogy 500 mm illetve ennek a többszörösei az elfogadott.
Továbbá érdekelne az is, hogy az oldallapoknak kell végig érniük vagy a homloklapoknak kell teljes szélességben érniük.
Érdeklődnék, hogy van-e valakinek magyar nyelvű leírása a FREMO szabványról emely alapján bele lehet vágni a modul építésbe. Előre is nagyon köszönöm a segítséget!