Keveredik három dolog, de nagyon.
A rendfokozat, a beosztás és a képesítés!!
Amit Te felsoroltál, azok katonai rendfokozatok, és az alá-fölérendeltségi viszonyokat jelzik.
Az, hogy egy-egy alakulatnál vagy egy alegységben egy adott rendfokozatból hány fő szolgál, az az adott alakulat vagy alegység állománytáblájának függvénye.
Nyilvánvaló, hogy 150-200 évvel ezelőtt, amikor a jelenlegi rendfokozatok kialakultak, még egészem más volt a hajók mérete, így a személyzetének összetétele is. A mai rendszerben már nincs rá szükség, hogy minden hajót "kapitány" parancsnokoljon. Ahol csak 6-8 tiszt van, elég bután is nézne ki, ha a 2-3 hadnagynak, meg a főhadnagynak meg az egyszem századosnak egy ezredes lenne a parancsnoka...
Ráadásul abban az időben egy hajó "parancsnoklása" teljes önállóságot, azaz hatalmas gyakorlatot, tapasztalatot, ismeretet igényelt. Egy-egy hajó hosszú hónapokig, de akár évekig is "felsőbb irányítás" nélkül, önállóan tevékenykedett!! (Persze, nem ez volt a jellemző, de még a flottában tevékenykedő hajóknak is sokkal nagyobb volt az önállósága, mint manapság. Teljesen egyszerű és érthető módon, sokkal lassabb és nehézkesebb volt a kommunikáció, ezért elkerülhetetlenül sokkal nagyobb önállóságra volt szükség.)
Na de vissza az eredeti kérdéshez:
Az, hogy egy hajón ki a "kapitány", hibás megközelítés!!!! A magyar köztudatban ugyanis hibásan úgy terjedt el, hogy egy hajónak egy kapitánya van, aki ugye a "főnök".
Ezzel szemben egy hajón egyszerre több kapitányi végzettségű kolléga is dolgozhat, ahogy azt VBL olvtárs már meg is kapirgálta.
A hajó méretétől függően akár 2-3-4 kapitányi végzettségű fedélzeti tiszt is lehet a személyzetben. Közöttük áll fel a parancsnok-elsőtiszt-második tiszt rangsor.
A civil oldalon ugyanis a "kapitány" elsősorban is egy képestési szintet jelöl!!
A kapitányi képesítés jogosít fel a hajó önálló vezetésére. Ahol a szolgálat úgy kívánja meg (pl. nagy hajó, huszonnégyórás üzem, bonyolult feladat, stb.), ott természetesen több azonos képesítésű személyre is szükség van. Ezeken a hajókon tehát 2-3-4 kapitányi végzettségű személy is dolgozik egyidejűleg.
Természetesen közöttük is kell lennie egynek, aki az egyszemélyi felelős (hajón mindig egyszemélyi felelősség van!), ő lesz a hajóparancsnok.
Kapitányi végzettséget hivatalos vizsgán szerezhet az ember - mint mondjuk pl. a teherató vezetésére feljogosító jogosítványt is. Ha egyszer levizsgázott, onnantól hajóskapitány az illető.
Hogy ki lesz a pk., az már az adott cég döntésétől függ, kit nevez ki erre a posztra.
Tehát elsősorban anyanyelvileg kell helyretenni a kérdést:
kapitány, mint képesítés
kapitány, mint a hajó parancsnoka
kapitány, mint tiszti rendfokozat (ilyen "magyarul" ugyebár manapság már nincs is!!)
Másodsorban az angolszász káoszt kell átlátni:
az egyes országok haderőiben a tiszti rendfokozatok között más szinten szerepel a kapitány
Sajnos mindkét esetben a szövegkörnyezettől függ a dolog, így nem egyszerű eldönteni, hogy mikor miről is van nagyba szó!!!
Mindesetre, egy dolog tény, kapitány kérdésben nincs univerzális okosság!! :-)))