Tegnap teljesen véletlenül ráakadtam a Duna TV 'Titkos társaságok' négyrészes opuszának első részére. Naná, hogy a szabadköművesekkel foglalkozott. Érdekes, általam eddig nem hallott kontinuitást adott elő templomosok és a szk.-ek közvetlen kapcsolatáról, (pl. egy Sinclair nevű társat tett Prayen mellé a Szentföldre) miközben sokszor hallható dolgokat nem is érintett. Kicsit összeesküvés elmélet íze volt. Aki teheti, próbálja meg az arhívumban megnézni.
Engedjétek meg, hogy bemutatkozzam: C.nova vagyok, azaz a 100. új "csillag". Mivel a szabadkőművesség szereti a számmisztikát, és a jelképeket, ezért mertem választani ezt a nevet, utalván az ezen fórumban eddig megforduló 99 névre.
Egy szabadkőművességről szóló könyvet találtam a könyvtárban: Brad Meltzer: A sors könyve címmel.
Először is szögezzük le, hogy Petőfi Sándor nem volt szabadkőműves. Demokrata volt, forradalmár volt, de szabadkőműves nem. Ennek ellenére "hírbe hozták".
Azt már megszokhattuk, hogy szélső jobbos honfitársaink célkeresztjébe kerül minden olyan történelmi nagyságunk, aki szabadkőműves volt, pl. Kazinczy, Kossuth, Ady; de az számomra újdonság, hogy Petőfi is hazaáruló szabadkőműves lett:
... Petőfi forradalmi verseinek tulajdonképpen folyamatosan él egyfajta kritikája, de szerintem túlzó megbocsátással. Számomra az már nem kérdéses, hogy - legtöbb kanonizált újkori történelmi "hősünkhöz" és írónkhoz hasonlóan! - Petőfi irodalmi és politikai tevékenységével azokat a világszétverő erőket szolgálta, melynek eszközei a "haladó", "felvilágosult" eszmék és szervezetileg többek között a szabadkőművesség. ... Számomra már csak az kérdéses, hogy például Petőfi csak a forradalmi, jakobinus, vagy netán az 1848-as Kommunista Kiáltványhoz is kötődő eszmék lelkes híve volt, ami nem kis karrier- és becsvággyal párosult nála, vagy pedig egy az egyben volt szervezeti kapcsolata is a világszétverő mozgalmakkal, konkrétan a szabadkőművességgel. ... Most jelent meg a neten egy figyelemreméltó mű Fekete Sándortól, egy volt sztálinista szerzőtől "Petőfi forradalma" címmel. (Nyomtatásban már korábban)A szerző ugyan elvileg és gyakorlatilag Petőfi híve, sőt rajongója, műve mégis hosszan tartalmaz olyan részeket, amikkel akaratlanul (?) szinte túllicitál néhol Pezenhoffer Antal felkavaró művének ("A magyar nemzet történelme - A katolikus Egyház és a Habsburg-ház történelmi szerepe") Petőfire vonatkozó szigorú (de igazságos) bírálatán."
A Petőfi szabadkőművességét az illusztris blogszerző a következő verssel véli bizonyítani:
"Ki vagyok én? nem mondom meg; Ha megmondom: rám ismernek. Pedig ha rám ismernének, Legalább is felkötnének."
Ennek bizonyító erejét legalábbis kétségbe vonhatjuk...
Tájékozottságát azzal is bizonyítja blogszerzőnk, hogy Fekete Sándort egyszerűen sztálinista szerzőnek nevezi. Azt a Feketét, aki Hungaricus álnéven írta meg 1956-ot elemző röpiratát Az 1956-os felkelés okairól és tanulságairól, amelyet külföldön publikált s amelynek ismeretlen szerzőjét halálra kereste a hazai hatalom, s mikor megtalálta, 9 éves börtönre ítélte.
Már várom, hogy mikor kerül sor Rákóczi, Mátyás király és Árpád leszabadkőművesezése.
A Magyarországi Symbolikus Nagypáholy keretei között angol nyelven dolgozó St. Stephen Lodge 2003-as internetes megjelenése óta immár a harmadik változatban ad információkat magáról és a szabadkőművességről. A Joomla! alapokra helyezett honlap minden hivalkodás nélküli, egyszerű dizájnnal és tartalmas cikkeivel hívja fel magára a figyelmet. Kiemelendő még a főként a kíváló Freemasons For Dummies blogból szemelgető szabadkőműves híreket közlő rendszere.
Az egykori budapesti Szent István páholy (1864) örökösének tekintve magát, az így majd 150 éves múltat magáénak mondható páholy büszkén hirdeti, hogy az 1999-ben hét mester szabadkőműves által újjáalapított páholy mára ötven fős létszámmal, élénk belső élettel rendelkező szervezetté nőtte ki magát, számos vezetőt adva a Nagypáholy tisztikarába.
A szokásos szabadkőművességről szóló információk mellett érdemes kiemelni a magyar szabadkőműves szerkezetbe újonnan bevezetett Royal Arch rendszert. Amint a weblap közli, a hazánkban működő három káptalan egyikét, a Cockfosters nevűt ők szponzorálják.
Magyar irodalmunk szabadkőműves munkákban elég szegényes. A megjelent művek nagy része, valamint a »Kelet« hivatalos közlöny a páholyok tagjainak körére van korlátozva. A szövetségen kívül állók számára írt egy-egy kisebb terjedelmű füzet leginkább azok részére szolgál tájékoztatóul, akik a páholyokba belépni kívánkoznak. A szabadkőművesség ellenségei által szerkesztett irányzatos munkák meg annyira telítve vannak tájékozatlansággal és naivitással, hogy szót sem érdemelnek. Bármi legyen valakinek a szabadkőművesség felől alkotott véleménye, barát és ellenség egyaránt elismeri, hogy a szövetség, a XVIII. és XIX. században, úgy tagjainak nagy száma, mint kiválósága által, továbbá bölcseleti, erkölcsi és progresszív irányzatánál fogva is, az általános művelődés és haladás tényezői közé emelkedett.
A szabadkőművesség megihleti a költőket is - egy friss vers:
Mikor az Isten neo - szabadkőműves gyűlésre ment
Submitted by Bánfi Ferenc on 2011-01-11 Tue - 14:38
Mikor az Isten neo-szabadkőműves gyűlésre ment, jajveszékelt mindenki odabenn. A nagymester is elvesztette az eszét. Mindenki a falhoz csapkodta a fejét. És beült az Isten az orgonához, a sánta manó menekült, a metál zsoltárra váltott. Nekik nem a kezdet volt ez, hanem a vég. Isten testvér, játssz még! Boldog vagyok, ha a zenédet hallgatom.
Budapestre érkezett a Göcseji Múzeum kiállítása. „Két nemzet hőse, Asbóth Sándor" címmel, március 6-ig látható a Magyar Örökség Díjas Hadtörténeti Intézet és Múzeumban, a budai Várban.
Nem, Asbóth Sándor nem volt szabadkőműves. Viszont olyan hírnevet szerzett magának az amerikai polgárháborúban, hogy számos más elismerés mellett a szabadkőművesek páholyt neveztek el róla:
We found the Masonic Temple under control of the Military Authorities. The Lodge room was occupied by three Military Lodges, the Chapter room by the Military Commission, who cheerfully gave way. We found several Royal Arch Masons there from Illinois, and a number of the former officers and members of Vicksburg Chapter No. 3, who rendered every assistance in their power by furnishing robes, jewels and fixtures, and aiding in the work.
A felújítás után Rosslyn hotellé átalakuló Nagypáholyházról szintén szép képsorozat látható a generálkivitelező Buszer (Budapesti Építő és Szerelő Zrt.) weblapján:
A mai szabadkőművesség legnagyobb ellenfele címet nem adnám a jelzett úrnak.
Másfél éve az ÉS-ben már válaszoltam a Trianoni Szemle c. lapban megjelent rágalmakra. Ezúttal már csak azért se teszem, mert rajtam kívül senki sem bocsátkozik vitába Raffayval és lapjával, én viszont többé nem csinálok neki propagandát.
A Trianonnal kapcsolatos rágalmakról Pók Attila elmondta a lényeget az ÉS-ben megjelent interjúban. Ott ugyan elsősorban Károlyiról volt szó, de amit mondott Jászira még fokozhottabban vonatkozik.
A bűnbak-képzés majdnem olyan ősi mesterség mint a... prostitúció. Célja mindne esetben a kijelölt bűnbakkal szemben " ellentábor" létesítése és a kohézió biztosítása. Trianon és Jászi esetében nyilvánvaló: egy soktényezős, összetett folyamatra keresnek egyszerű, egytényezős magyarázatot. Egyetlen mondattal: összetévesztik a hőmérőt a lázzal.
Ez év júniusában lesz huszadik éve, hogy hazahozták és Farkasréten újratemették Jászi Oszkár hamvait. Ez alkalommal ismét szó lesz Jásziról és szerepéről.
Ami a Nagyorienst illeti: Jászit nem tekinti "mesterének" a szó megszokott értelmében, de természetesen a XX. század egyik nagy gondolkodójának. A Martinovics páholyt Jászi és barátai alapították, ennek a páholynak a baloldali-radikális eszmék elterjedésében volt nagy szerepe, de a Nyugat első nemzedéke révén, a modern magyar kultúra elterjesztésében is.
Amikor az MNO újjáalakult az egyik alapító, a párizsi Martinovics páholy még működött. Ezértg ennek hazatért tagjai Jászi nevét választották új, de a párizsival azonos eszmeiségű páholy nevéül. Azóta a Marftinovics páholy foirmálisan is hazatért és jelenleg a két páholy önállóan, de igen szoros szövetségben működik.
Raffayról még annyit, hogy ugyan Jászit rágalmazza, de Ady Endréhez nem mer nyúlni. Márpedig Ady Jászi legközelebbei barátja, eszmetársa, majd páholytársa volt, minden írása arról tanúskodik, hogy Jászival azonos nézeteket vallott. Csak hát Ady "született" református volt. A református egyetemen bajos lenne őt (is) rágalmazni.
Remélem ennyi most elég. A Jásziról tartott megemlékezésre majd szívesen látjuk a nemes márkit is.
tétel 11502: A Magyarországi Symbolikus Nagypáholy fõhatósága alatt dolgozó szabadkõmûves páholyok tagjainak névsora. Kiadja a magyar királyi belügyminister. Állami nyomda 1920 - Lefûzött fénymásolat
Regisztráció és közvetlen ajánlattétel az alábbi oldalon:
Több, mint kétéves adósságot próbálok törleszteni az idei év első posztjával. Amikor 2008 decemberében megjelentek az első írások itt, a Konteóblogon, felhívott az egyik régi kollégám és azt javasolta, hogy a mindkettőnket sokáig élénken foglalkoztató Seuso-kincsről[...] Bővebben!Tovább »
A Podmaniczky utca 45. címen található volt szabadkőműves páholyházat szállodává alakítják át - a külső helyreállítás már két éve kész, de azóta sem nyílt meg.
A helyreállítás folyamatáról a homlokzat felújítását végző kivitelező (Ornamentika kft.) honlapján már számos szép képet láthattunk. Most a Szoborlap nevű közösségi alapon működő művészeti adatbázisban megjelent egy cikk és néhány szép felvétel a volt páholyházból. Az írás a Keresztessy Csaba által az Építészfórumon megjelent cikkéből szemelget.
A Baranya megyei hírportálon, a bama.hu-n jelent meg egy friss cikk a Zsolnay Vilmosról "Teliholdnál temették el híres gyáralapító szabadkőművest" címmel Kozma Ferenc tollából.Az írás foglalkozik a Zsolnay mauzóleummal, valamint Kiss Tiborra, a Pécs Holding vezetőjére hivatkozva idegenforgalmi jelentőségűnek tartja a Zsolnayval kapcsolatos legendák felélesztését, táplálását.
Ezekből a javaslatokból egy már meg is valósult, "a pécsi Pendragon legenda" minisorozatát Géniusz, az alkimista címmel már sugározta a televízió. Egy másikat pedig az ötletgazda Cyber Hopmester Kft reklámoz például a fenti cikk hozzászólásában.
A játék bevezetőjét az ekf.afal.hu-n találtam meg:
AZ ÖTLET KIFEJTÉSE
22.(2010-11-17) [ HOPMESTER ] Európa _ kreatív program szervezés cím: Zsolnay rejtély
kategória: szabadidő + turizmus + egyéb
ajánló: Erre a kalandra invitáljuk meg a Pécsre látogatókat - de akár a városlakókat is. KÍSÉRŐ SZÖVEG A játék alapja egy levél, melyben izgalmas Zsolnay-titokra derül fény. A levél segít és utat mutat. A kutatás a belvárosban kezdődik... A jelekből olvasni, és megfejteni a titkot olyan, mint egy igazi kaland.
RÉSZLETESEN A programról: A program megalkotója szeretné a Zsolnay család életét úgy megmutatni ahogy azt pécsiként látja. A Kerettörténet lehetőséget ad egy időutazásra ahol nem csak a tárgyak elevenednek meg. A kalandprogram bepillantást enged a szabadkőműveség világába, az építészetbe, zenébe, várostörténetbe, a 2010-ben létrejött új és a régi Pécs világába. Érinti a vállalkozás, a család és a társadalmi élet párhuzamait. Hát kezdődjék a kaland! Helyszín: Pécs Időtartam: Minimum 2 órás, de inkább 1 napos program Létszám: Egyéni vagy csoportos ( csoportosan minimális létszám 4 fő Nehézségi foka: Átlagos fizikai felkészültséget igényel. A feladatok sikeres megoldása elsősorban nem a fizikai teljesítőképességen múlik, hanem az ügyességen, a logikán, a kreativitáson.
Arról, hogy a kalandjáték megvalósult-e valamikor, nincsen információm; a hopmester weblapján is csak annyi szerepel, hogy:
Zsolnay Rejtély®A játék alapja egy levél, melyben izgalmas Zsolnay-titokra derül fény. A levél segít és utat mutat. A kutatás a belvárosban kezdődik... A jelekből olvasni, és megfejteni a titkot olyan, mint egy igazi kaland.Erre a kalandra invitáljuk meg a Pécsre látogatókat - de akár a városlakókat is.
Cyber Hopmester 2010 A programról bővebb információt elérhetőségeinken kérhetnek.
E Mail: hopmester@hopmester.hu Levelezési cím: Cyber Hopmester Kft. 1078 Budapest Rottenbiller. u 44 7632 Pécs Sztárai Mihály u 1-3 Telefonszámok: Iroda/Fax : 06/1 221-5028 Iroda/Fax : 06/72 740 822 Iroda Mobil: 06/20 510 9656
Ha valaki többet megtud erről a játékról, legyen szíves értesítsen róla.
Megjegyzések Hoványi Márton: Egy beavatási rítus szimbolikájáról szóló cikkéhez
from Profán gondolatok by Lalo
A Vallástudományi Szemle 2010/3. számában jelent meg Hoványi Márton: Egy beavatási rítus szimbolikájáról szóló cikke, amely "A Magyar Symbolikus Nagypáholy Szertartáskönyvének szemiotikája" alcímet viselte. A szerző a szabadkőműves szertartások szimbólumrendszerének feltárását, azok vallástörténeti gyökereinek beazonosítását tűzte ki céljául. Konklúzióként megállapítja, hogy "a szabadkőműves rítusok helye, formája és jelentése igen erősen a római katolikus rítusban gyökeredzik".
Nem vitatva a szerző végső konklúzióját, a cikkben számos hiányosság, tévedés vagy félreértés található, amelyekre szeretném felhívni a figyelmet.
Kezdjük először a könyvészeti adatokkal. Hoványi Márton azt közli, hogy 2008 nyarán találta meg az alcímben jelzett, Magyar Symbolikus Nagypáholy Szertartáskönyvének nevezett (valójában Magyarországi) kiadványt és egy szabadkőműves tagnévsort egy kiskereskedésben. Hosszasan tépelődik azon a kérdésen, hogy információról vagy dezinformációról van-e szó, a Nagypáholy adta-e ki vagy vásárolta-e fel ezeket a könyveket.
Mindezeket a problémákat megtakaríthatta volna, ha egy kis bibliográfiai kutatómunkát végez. Az Országos Széchenyi Könyvtár katalógusából kiderül, hogy a szabadkőműves taglista Palatinus József több kiadásban megjelent A szabadkőművesség bűnei című több részes műve egyik kötetének; a Szertartáskönyv pedig a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy többször is kiadott három részes sorozatából az első két rész 1998-as hasonmás kiadása. Az OSzK bibkiográfiája szerint Varga I. adta ki magánkiadásban.
A Nagypáholy a három részes szertartáskönyvet (1. fok, 92 p.; 2. fok 29 p.; 3. fok 34 p.) többször is kiadta; az OSzK-ban az 1902-es, 1904-es és az 1912-es (1. jegyzet) kiadás példányai találhatók meg. Az 1912-es kiadás a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban is megvan (2. jegyzet), helyben olvasható. Természetesen megvan a Magyar Országos Levéltár (MOL) P. szekciójában, a Szabadkőműves gyűjteményben is.
A szabadkőműves szertartáskönyvek angolul, franciául és még számos más nyelven is megjelentek, könyvtárakban olvashatók, könyvesboltokban megvásárolhatók. Néhány régebbi kiadvány, amelyre már nem vonatkozik a szerzői jogi védelem, az Interneten olvasható illetve szabadon letölthető.
Ezeket összevetve és nagyon hasonlónak találva nyilvánvaló, hogy az összeesküvés-elméletekből átszivárgott dezinformáció teória teljességgel légből kapott, foglalkozni sem érdemes vele. Egyébként a szóban forgó 1998-as hasonmás kiadás folyamatosan kapható az antikváriumokban és a Vaterán. Tehát nem vásárolta fel a Testvériség.
Mindezekből kiderül, hogy a szabadkőműves szertartáskönyv publikálása Hoványi kijelentésével ellentétben nem nóvum, s téves az az állítása is, hogy "mégsem terjedt el oly mértékben, hogy a legfontosabb hazai könyvtárakban vagy könyvkereskedésekben megtalálható legyen".
Térjünk át a tanulmány tartalmi kérdéseire.
A szertartáskönyv nyelvi sajátosságai című résznek az első megfigyelése az, hogy a könyv szóhasználata régies. Ebben viszont semmi meglepő nincs annak ismeretében, hogy a kiadvány 1912-es datálású, s a szabadkőművesség hazai történetének ismerete alapján tudható, hogy ez a szöveg a hazai két nagypáholy (a Jánosrendi és a Nagyoriens) 1886-ban bekövetkezett egyesülésekor alakult ki azok 1870-körüli szertartásaiból. Ezek a rituálé szövegek pedig az angol eredeti német és francia közvetítésével kerültek hazánkba. Ezeknek a szertartás szövegeknek a történeti vizsgálatából kiderül az is, hogy többször is előfordult a szövegek megváltozása, az itthon hivatalosan használtak pl. a Schrőder-féle revízióból származnak. Ebből következően Hoványi azon megállapítása is korlátozottabb érvényű, amely szerint egyes szövegrészeket nem lehet más szavakkal elmondani.
Felületességről tanúskodik Hoványinak az a megjegyzése, mely a tegeződés hiányára, a következetes magázódásra utal. A magázódást ugyanis csak az első fok szertartásain, a felvétel során használják, a második és harmadik fok rituáléiban már tegeződnek. Ez így természetes, hiszen amíg valaki még nem tagja a Testvériségnek, addig milyen alapon tegeződnének vele?
Hoványi a kioktat mellett archaikusnak érzi a felruház szót is, azt írva, hogy pozitív, azaz régies jelentésben használják. Az a gyanúm, hogy a szerző itt a felruház szót összekeveri a megruházzal, aminek tényleg negatív az értelme, szemben a felruházzal, amelynek ilyen jelentésváltozása nincs.
A szertartás terének szemiotikája című részben a szerző azt írja, hogy mivel a keresők (a beavatásra várók) listája az előcsarnokban van kifüggesztve, ez azt szimbolizálja, hogy nem nem juthatnak tovább a műhelybe vagy szentélybe addig, amíg fel nem avatták őket. Ez így téves, hiszen az ún. kendő alatti meghallgatás is a páholyban történik, csak a keresők szeme be van kötve. Másrészt az ún. fehér munkák során még a szabadkőművességbe nem jelentkezett profánok és nők is beléphetnek a szentélybe. Nálunk nem elterjedt, de külföldön gyakori, hogy eseti, vagy állandó kiállítások során bárki felkeresheti a szentélyt.
Téves a szerzőnek az a kijelentése, hogy a páholy északi részén az inasok és a kevésbé tapasztalt legények, velük szemben pedig a déli oldalon a tapasztaltabb legények és mesterek ülnek. Maga a hivatkozott szertartáskönyv csak azt rögzíti, hogy az inasok az északi oldalon az első sorban a Kelethez legközelebb ülnek, a legények és mesterek pedig bárhol. Amelyik páholyban ennél részletesebb a szabályozás, ott a legények az inasokkal szemben ülnek, a mesterek pedig bármelyik oldalon, ahol hely van.
Teljes félreértése a szabadkőműves rituáléknak az megjegyzés, mely szerint botrányos az, hogy a főmester vagy nagymester nem keletre fordulva imádkozik, s hogy személyére tekintve a testvérek az abszolút Keletre, azaz a Világmindenség Nagy Építőmesterére tekintenek. A főmester, nagymester illetve a szertartásmester a rituálék során soha nem imádkozik, tehát a szerző féle értelmezés helytelen.
A beavatási szertartás szimbolikája című részben Hoványi azt írja, hogy tudvalevőleg beavatásukkor a szabadkőművesek új nevet is kapnak, amit egymás közt is használhatnak és megrója a szertartáskönyvet, hogy ezt nem dokumentálja. Ez a névadás XVIII. században igaz is volt, de az 1870-es évektől kezdve már nem alkalmazták, ezért nem is szólhat róla ez az 1912-es szertartáskönyv.
Hoványi egyetlen bekezdésben intézi el a legényavatást, s egyáltalán nem szól a rendkívül gazdag rituáléjú, s ennél fogva a szemiotikai elemzést kiváltképpen igénylő mesteravatásról. Tudjuk, ez annak a következménye, hogy a kezébe került szertartáskönyv csak az első két fok szertartásait tartalmazza. De azt is tudjuk a bevezető bibliográfiai megjegyzésekből, hogy akár a Széchenyi könyvtárban, akár a Fővárosi Szabó Ervin könyvtárban elolvashatta, feldolgozhatta volna. S akkor az egyébként találó megfigyelések, értelmezések búzája közé nem keveredett volna a fentiekben felsorolt pelyva.
A Jászi Oszkár páholy honlapja több mint négy éve fut a http://szabadkomuves.blogspot.com/ címen. Közben volt egy kis kitérő, a szerkesztő 2006 végéig párhuzamosan a http://szabadkomuves.blogter.hu lapon is publikálta saját és páholytagjai írásait, de amellyel végül is felhagyott. Ennek a verziónak az érdekességei az ottani reagálások, hozzászólások.
Most az új honlap megmaradt a Google keretei között, de új sablonnal, látványosabb háttérrel és az újabb lehetőségek kihasználásával készül. Így az Oldalak segítségével publikálták állandóan szem előtt tartva bemutatkozásukat, egy összefoglalót a szabadkőművességről és az Andersoni alkotmányt. Elkezdték egy linkajánló szerkesztését és hamarosan meg fog jelenni egy GyÍK (Gyakran ismételt kérdések) cikk is itt.
A régi honlaphoz képest már újdonság az Öt mester kiállítással kapcsolatos bejegyzés és az Arany János verssel gazdagított B. Ú. É. K. jókívánság.
Gratulálok a régi weblap szerkesztőjének a hosszú éveken keresztül végzett áldozatos munkájához és kívánom az új lap készítőinek, hogy őrizzék meg a régi lap erényeit, miközben új színekkel gazdagítják.
A szegedi Universum páholy - amely eddig a Nagyoriens weblapján szerepelt csak a "Páholyok" menüpontban - most saját weblapot indított.
A honlap nagyon tetszetős, szépen felépített, de azért szeretném néhány problémára is felhívni a figyelmet:
A weblap menürendszere csak a statikus tartalmat támogatja, nincsen helye az esetlegesen ezekbe nem beleférő újabb anyagoknak. Ilyen pl. a Nacsády Péter interjú és a Neves magyar szabadkőművesek lap, amelyek a páholy történetéből érhetők el, de nem igazán oda tartoznak. Legalábbis a Neves magyar szabadkőműveseknek illene egy menüelem a főmenüben. A Nacsády interjút pedig talán egy Friss információk, vagy valami hasonló alá lehetne elhelyezni, ahol helye lehetne más anyagoknak is.
Ügyelni kellene a helyesírásra is. A SZABADKŐMŰVESSÉG rövid története lapon rengeteg vesszőhiba van, pl: "A Szovjetunióban, 1922-ben", "Portugáliában, 1935-ben", "A Csehszlovák Köztársaságban 1938-ban, az első bécsi döntés" idézetekben - és még sok helyen - felesleges a vessző.
Ahol idézet szerepel, ott meg kell adni a forrást. Ez megint csak A SZABADKŐMŰVESSÉG rövid történetében fordul elő; pontosabban hiányzik. Az, hogy Rákosi kérte volna felvételét, szerintem városi legenda; én legalábbis komoly forrásban nem olvastam.
Még egyszer gratulálok a kiváló webmesteri munkához; s ha a fenti problémák is megoldódnak, akkor tényleg büszke lehet honlapjára a páholy.
Harmadik nemzetközi konferencia a szabadkőművesség történetéről (ICHF)
from Profán gondolatok by Lalo
Elkészült az ICHF 2011. május 27-29. között Alexandriában, a George Washington Masonic National Memorialban tartandó harmadik konferenciájának előzetes programja.
Magyar szempontból érdekes előadások:
New approaches to British Freemasonry II
Róbert Péter, Hungary Freemasonry in the 18th-century London press – a quantitative analysis
Freemasonry in the Hapsburg Empire
Martin Javor, Slovakia The Enlightenment in Practice: Freemasonry in Upper Hungary in the Eighteenth Century
Alice Reiniger, Austria An Analysis of the Draskovich Observance, a Freemasonry Document of the Late Eighteenth Century from Croatia.
Eszter Gantner, Germany Freemasonry and modernism? The influence of the freemasonry
...
Az előadások teljes listája mindennek többszöröse. Remélhetőleg majd írásban is hozzáférhetők lesznek.
Teljesen egyetértek Veled, amit a szélsőjobbról írtál. Én egy pillanatig sem hiszem, hogy magyarázkodnod kell a - bár szabadkőművességről szóló, de mégiscsak- újfasiszta nézetek megjelentetése miatt. Aki Téged figyelmesen olvas, az tisztában van a céloddal, aki pedig nem, és van ilyen, az pedig sajnos szövegkörnyezetből kiragadva azt harsoghatja: lám, már itt is fikázzák a szk.ket. Az az oldal sajna így "működik".
Szerintem az állandó magyarázkodás, védekezés, csak olaj a tűzre, a másik oldal ugyanis ezt élvezi, és heccel.
Megismétlem: elismerem, és nagyra értékelem fáradozásodat, lelkesedésedet, amit a szabadkőműves eszmeiség összegyűjtésével teszel, de talán nem kellene még negatív célú reklámot sem adni agyament elméknek. Ez szerintem olyan, mint amikor egy biológus, a tudományos munkájának bizonyítékaiként, állandóan a predesztinációval, a teremtéssel hadakozó elméleteit vonultatná fel.
Én jobb szeretem nézni az építőket, mint a bomlasztókat.
Persze tudom, hogy a túlzásba vitt pozitív reklám is visszasülhet: lásd az interaktív játékomat, amit itt még egy szabadkőműves is kontraproduktívnak tartott. Kezdek tisztába jönni, hogy az arany középutat megtalálni a legnehezebb, mert reagálni kell a támadásokra, de közben építeni is.
Ha viszont úgy gondolod, hogy ez is egyfajta küzdelem, ami "szent" erkölcsi kötelessége bármely humanista szellemnek, akkor ez előtt természetesen meghajolok, és csatlakozom.
Gondolom, érzed bizonytalanságom, mert a sötétségre jó választ adni a legnezebb.
Raffayt bátran merem kritizálni, nem félek a vallásszabadság megsértése, az egyház elleni támadás vádjától, mivel magam is református vagyok. Nem a vallásomat, hanem hazai egyházának gyáva, elvtelen politikáját kritizálom.
És még egy : szerintem kis idő múlva már nem csak a szélsőjobb, de a szimplajobb is támadni fogja a Testvériséget. Nem ilyen durván, hanem a ravasz kettősbeszédükkel: a civil szervezetek fokozatos ellehetelenítésével, a kultúra központosításával, a médiacenzúrával-lehet ezt a fórumot is elérik.
Mert itt bizony diktatúra készül: most lesz csak szép szabadkőművesnek lenni.
Szeretném hangsúlyozni, hogy nem reklámozom, mindössze a témakör gyűjtőjeként és teljességre törekedve beveszem a listába. Tudom én is, hogy Raffay szélsőjobboldali politikusként és történészként milyen elveket vall, ezeket én nem osztom, sőt elítélem. Amint kezembe kerül a könyv, ki fogom fejteni konkrét ellenvéleményemet. Azért merem megelőlegezni, hogy ellenvéleményem lesz, mert a Trianoni Szemlében néhány részlet már megjelent Raffay művéből, s azok alapján megállapítható, hogy tendenciózusan idéz, értékel és von le alaptalan és rosszindulatú következtetéseket a szabadkőművességgel kapcsolatban.
Önmagában ennek a könyvnek a megjelenése nem lenne kritikus, azonban jellemzője közállapotainknak.A magyar társadalom egy részében - sajnos úgy látom, hogy növekvő részében - terjednek a szélsőségesen jobboldali, rasszista, antiszemita és cigányellenes nézetek. S ennek az igénynek - amelynek már fizetőképes kereslete is van (lásd: Forradalmi pénzgyár – a kuruc.info pénzügyei) - a kielégítésére készségesen állnak rendelkezésre egyes lelkiismeretlen vagy éppen ilyetén meggyőződésű értelmiségiek. Az írástudók árulása újfent bekövetkezik. S hogy kerül ide a szabadkőműves-ellenesség? Az zsidókra alkalmazott klasszikus kódszó a szabadkőműves, ráadásul ennek a használatával sokkal szélesebb kört lehet megbélyegezni. Már, ha sikerül szitokszóként elterjeszteni a közbeszédben. Mindenesetre törekszenek erre. S már nem csak a Kuruc infó, Szentkoronarádió és más hasonló szellemiségű és színvonalú internetes orgánumok, hanem egyes városok hivatalos honlapjai is. A fasiszták már az önkormányzatokban vannak.
S ehhez vonalhoz csatlakoznak egyes egyetemi katedrával, kutatói rangokkal és címekkel feldíszített figurák, mintegy megemelve, a társadalmi elfogadottságba integrálni kívánván ezeket az ordas eszméket, a kirekesztést, az összeesküvés-elméletek ostobaságait és a szóban forgó szabadkőműves-ellenességet.
Kérem erősítsen meg egy biológiához értő, hogy az elébbi film 5.00 percénél látható fa nem akác, hanem akácia, és hogy az egyetlen betű eltérés ellenére is sok különbség van a két fafaj között.
Ráadásul Hiram sírját sem jelölhették volna akáciával.