Keresés

Részletes keresés

John Howard Creative Commons License 1999.10.28 0 0 30
Hm, Széchenyi-szobor... azt hiszem, az Akadémiától néhány háznyira északra, egy sarkon, a rakpart felé néz, úgy a második emelet magasságában.

Mátyás kirány az Uránia mozi tömbjén, a Rákóczi út és Szentkirályi utca sarkán néz le egy kis negyedfülkéból rosszallóan a forgalomra.

Talált?

Üdv:
John Howard

Előzmény: hontalan (17)
John Howard Creative Commons License 1999.10.28 0 0 29
A Margitsziget (Nyulak szigete) valamikor a középkorban Óbuda városához tartozott (forrás: Budapest régi térképeken), ráadásul az ottani egyház tulajdonában volt.
Előzmény: Törölt nick (25)
John Howard Creative Commons License 1999.10.28 0 0 28
Hello Mindenkinek!

Ez ám a topic, most akadtam rá!!! :)))

A Böske híd a háborús pusztítások után épült ideiglenes pontonhíd a régi Erzsébet híd romjaitól északra. Képet is láthattok róla a honlapomon:

http://www.nexus.hu/jhoward

A jobboldali közlekedésre 1941-ben álltunk át (nem '44-ben), méghozzá két ütemben: június v. júliusban az ország szinte egyész területén, Bp kivételével, mert itt több gondot okozott a tömegközlekedés (autóbuszok ajtajai, villmos-járdaszigetek). Bp.-en csak 1941 NOVEMBER(!) 8-9 éjszakáján állították át a forgalmat. Akkor sem mindenhol. A szentendrei HÉV pl. csak 1947-ben, a "kis"-földalatti, mint írta valaki csak az 1973-as rekonstrukciónál.

A gödöllői HÉV pedig - állítólag - azért jár balosan, mert a Hungária körút és a "százlábú" híd közötti szakaszon az egyik vágány a közúton volt, csak a másik, a Stadion felé eső volt zártpályás. Ezért az úton levő vágányon zajlott le a befelé irányú járműforgalom, célszerű volt tehát a HÉV-et is itt közlekedtetni befelé. Később meg már egyszerűen elfelejtettek foglalkozni az üggyel, mára meg már meg is szoktuk ezt a furcsaságot. Nem tudom, hogy ez így igaz-e, vagy csak "urban legend", mindenesetre érdekes.

Gratula November-nek a topic-ért!

Üdv:
John Howard

Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 27
Hát nekem mindenről eszembe jut valami. Igérem leállítom most már magam, csak még ezt az egyet: szóval lóversenyről nem hallottam, de persze attól még lehetett. Valóban a minta párizsi, ami alapján azonban mi építkeztünk, az bécsi. Sok különbség nincs, a kör-sugaras szerkezet ugyanaz mindhárom városban, de ide Magyarországra mindig is a bécsi minta és divat szerint érkeztek a dolgok, Bécs meg persze a franciáktól származtatta ezeket.
Hanem az Andrássy út egy érdekes torzszülött. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a már meglévő Lánchidat kössék össze az úri közönség által egyre felkapottabb Városligettel. Ha magatok elé húztok egy térképet, látszik, hogy ez nem sikerült. Azonban nem elszabták, hanem ha rendesen vonalzóval meghúzzátok az utat, az bizony éppen keresztülmegy a Bazilikán. Hát ez bizony kínos volt, annál is inkább, mert a Bazilikát akkor már vagy 20 éve építgették (és végül 50 (!) év alatt készült el). Felmerült persze a gondolat, hogy lebontják, hiszen az Andrássy út miatt az akkori Terézvárosba amúgy is jócskán belebontottak, hiszen előtte azon a nyomvonalon nem volt út, csak házak, telkek. De ha már 20 évnyi munkát belefeccöltek, hát senki nem akarta, hogy veszendőbe mennyen annyi humánerő, így született meg a "funkciótlan sugárút", melyet a József Attila utca köt ma össze a Roosewelt térrel. Érdekesség és érdemes is kipróbálni, hogy ha a Bazilika bejáratánál felmentek a lépcső tetejére, a Zrínyi utcán keresztül pontosan be lehet látni az Alagút szájába. Tehát az Andrássy útnak éppenséggel ott kellene haladni (ezt a kisérletet csak késő ősszel, illetve télen lehet elvégezni, különben a fák lombjaitól nem látszik az Alagút bejárata).
Bizony nem csak a kisföldalatti volt "balos", hanem Magyarországon minden, akárcsak az angoloknál, a balkézszabály volt érvényben, egészen a németek 1944-es bevonulásáig, akkor kényszerűen váltottak jobbra, de nem kapkodták el, mert a kisföldalatti vígan pöfögött a bal oldalon tovább egész 1973-ig, csak akor állt át a jobbos közlekedésre. Hm.. A gödöllői HÉVről pedig megfeledtkezhettek, mert az bizony mind a mai napig a bal oldalon jár...

Ja, az óbudai polgármestereket elfelejtettem, de majd később írok, most hagyok mást is szóhoz jutni.

Üdv
XI.

Előzmény: micmaci (24)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 26
Bocs, bocs, bocs! Itt a kis kép a víztoronyról!!! Ellinkeskedtem...
Előzmény: Törölt nick (25)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 25
Röstellem, de nem tudom a szobrokat. Szédhenyi? Mátyás. Valami nagyon triviális lehet a megoldás.
Az utcanevek hú, talán egyszerűbb, ha úgy gondolkodunk milyen nációbeliről nincs elnevezve

Hát látom Csaba már úgyis lerántotta a leplet Ferenc József szegecséről, idetettem hát a fotót. A szegecs ugyan alig látszik, de sejteti hol is van. Én úgy tudom, hogy '56-ban jelent meg erről egy cikk, és akkor lopták el az eredetit, amin még F.J. monogramja is ott díszelgett, és ezüsből volt. Ami most a helyén van, már csak egy pótlás.

Kedves NaNe, igen, jköszönöm a lehetőséget, de egybe akarom gyűjteni az összes lehetőséget, és egy pár napig elmélkedem rajta.

A Margitsziget hovatartozása vitatott, ugye földrajzilag önálló, közigazgatásilag a XIII. kerület, tehát pest, de volt Buda is valamikor, jogulag pedig a Főváros részét képezi. Én persze jó pesti polgárként azt mondom, a Sziget a mienk . Ez csak felvezetése volt az indítóhozzászólásban feltett kérdésnek, hogy honnan is a Vízművek emblémája. Természetesen a margitszigeti víztorony (nagy kép) látható rajta. Ez a torony 1911-ben épült Zielinszky Szilárd és ifj. Raj Dezső építészek jóvoltából, s korán túl, különleges vasbeton szerkezete teszi értékessé, ma már ipari műemlék. Nem csak a vasbeton korai felhasználása miatt érdemelte ki a műemléki védettséget, hanem különleges szerkezete miatt is (ez belülről látszik csak persze). Ma már persze funkcióját vesztette, de galériaként még működő épület, szépen fel is újították. Nos, a Vízművek ezt választotta jelképéül, így nem csak a szigeten látható, hanem a városban több helyen is felbukkanhat, ahol vízműves autót látunk.
(kis kép)

Előzmény: hontalan (17)
micmaci Creative Commons License 1999.10.28 0 0 24
azt tudtátok, hogy regen az andrassy uton rendeztek a lovasversenyeket egeszen a kisfoldalatti megepiteseig. es hogy az andrassy ut
a parizsi minta alapjan epult. a kisfoldalatti iranyat pedig eredetileg angol mintara, baloldali kozlekedesre alakitottak ki. zuglo pedig a varos pereme volt, ahol jozsef attila is elt egy darabig.
NaNe Creative Commons License 1999.10.28 0 0 23
November,

Megkaptad a levelem ?

NaNe

Előzmény: Törölt nick (22)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 22
Szóval akkor nem is a 18-as a legautentikusabb budai villamos? Aszittem pedig. De azért a 41-es is igazán izgalmas... Nem az 59--es ám az egyetlen hegyijárat! Azért az 56-os sem semmii... Ahogy a Nagyhídról alázuborog... Egy időben BKV-nál dolgoztam (hol nem?) ez még a 80-as években volt, s valaki bejelentést tett, hogy az egyik megállóban az 56-os szám elé, a kis táblára amin a menetrendi adatok voltak feltüntetve, valaki bekarcolta: 19. Huhh. Mindenki ott nyüzsgüött a Moszkva téri BKV-s bódéban, civil ruhás zsaruk faggatták szegény villanyosvezetőket, hoogy ki mikor vette észre stb. stb.
Az 58-assal még én is utaztam!!! Sajnálom magam is, hogy megszűnt. A Magyar utcai kupit nem tudtam :-)) Ez jó sztori...

A szobrokon és az utcaneveken elmélkedem még
És rövidesen visszakanyarintom Pestre a témát...

Előzmény: Csokis2 (20)
kaviat Creative Commons License 1999.10.28 0 0 21
ezek a politikusok :))

.kav]4t

Előzmény: Csokis2 (20)
Csokis2 Creative Commons License 1999.10.28 0 0 20
18-as, bah! Tudod is te, milyen egy igazi budai villamos! :-) Nezd meg egyszer az 59-est! Budapest egyetlen hegyi jarata. Annyira az, hogy spec. vizsga kell ra a BKV-nal. Talan az 58-as is annak szamitott, amig jo 15 eve meg nem szuntettek. (Eloszor ideiglenesen,aztan amikor hazahoztak a koronat, gyorsan leaszfaltoztak az egesz Zugligeti utat, mert az vezet az amarikai kovetseg rezidenciajahoz, igy aztan a sinek szepen alamerutek.)
Szoval a Farkasreti temetobe meno, vagy onnan jovo oreg, kosztumos nenikek (kis gereblyerol es ontozokannakrol jol felismerhetok), vagy szatyrokkal a Feny utcai piacrol hazafele cipekedok, oreg, kfejezetten egykori jovagasu katonatisztnek kinezo oregurak, kackias bajusszal, a tanitokepzobol hazafele indulo foiskolasok. Szoval erdemes megnezni. A kerulet also reszen (a regin) sok oreg lakik. Biztos, hogy ok is nagyban hozzajarulnak a hangulathoz. (Es persze a hajlektalanok, akik szivesen jarjak a Budai keruleteket, mert ott jobb a kukatermes.)
Egyebkent a Magyar utcarol tudod, hogy a haboru elott itt volt Pest legelokelobb kupleraja, a Maison Frida? Budapest talan legdemokratikusabb intezmenye volt, mert ide mindenki jarhatott, ha meg birta fizetni. Csak egy kaszt volt: a penzeseke. De Tisza Istvan peldaul olyan garasos volt, hogy inkabb a Conti utcaba jart, ami mar akkor sem volt egy vilagvarosi kornyek. :-)
Előzmény: Törölt nick (14)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 19
Nem talált! Várok még egy kicsit...
Előzmény: Finn (18)
Finn Creative Commons License 1999.10.28 0 0 18
Az elsőt :-))))))))))
Előzmény: Törölt nick (15)
hontalan Creative Commons License 1999.10.28 0 0 17
Remek téma, kösz November!
Ez a Napoleon szobor felvillanyzott. Gyerekkoromban mindig azt hallottam, nézz a lábad elé. Ezért aztán nem is igen tudtam, hogy néznek ki a házak az I. emelet fölött. A budapesti autózásnak viszont van egy olyan előnye, hogy dugóban az ember nyugodtan nézelődhet. Nemcsak Napoleonnak van szemmagasság felett szobra, hanem Széchenyinek és Mátyás királynak is. Tudjátok, hol?
Gimiben kedvelt játékunk volt az utcanevek osztályozgatása. Például, milyen nemzetbeli külföldiekről van elnevezve utca (mondjuk az oroszok versenyen kívül indulnak).
Hontalan
kaviat Creative Commons License 1999.10.28 0 0 16
nekem zugló volt nagy releváció, nem is gondoltam volna hogy ennyi kellemes kis utca zajlik errefelé... imádom a dunapartot, gyerekkoromban a 2es villamossal jöttem mentem suliba, és valami különleges látvány volt /+ma is persze/ így ősszel a gellérthegy és társai...

.kav]4t

Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 15
Tudod hányadik polgármestereteket tisztelhetitek Tarlós Istvánban? (beugratós kérdés)
(Egyébként engem minden érdekel.....)
Előzmény: Finn (13)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.28 0 0 14
A legjobb évem a tavalyelőtti volt, mert mindössze hatszor kellett átmennem Budára (abbál egyszer nem volt otthon akit kerestem és másnap kénytelen voltam visszamenni...), és egy ízben utaztam a 18-as villamoson, ami közismerten echte budai járat mert át se teszi a lábát (áramszedőjét) Pestre. Szóval jó eséllyel lehetett tudni, hogy az utazóközönség java budai. No akkor figyeltem nagyon az arcokat, hogy látszik-e rajtuk budaiságuk, de nem jutottam dűlőre. Van valami megfoghatatlan, keresem évek óta ezeket a jegyeket de én sem tudom megfogalmazni mi, de van különbség pesti és budai között... Nem jó vagy rossz valamelyik javára, hanem más.

Biztos ismeritek azt a kifejezést: vörös Csepel. Ma már persze nem egészen áll a jelző, de a Horthy rendszer óta van egy olyan is: fehér Buda. Ez Buda jól behatárolható részeire vonatkozik, ahol mindig is jobboldali képviselőet választottak (már amikor volt). Ezt csak alátámasztásként Csokis szavaihoz.

Pesti lokálpatriotizmus? A Városvédő Egyesületen belül legalább annyi pesti, mint budai csoport működik. + azok, akik nem csatlakoztak az Egyesülethez.És jusson eszünkbe Mándy Iván

Van egy ház a Magyar utcában (ennek a névnek is van külön története...) ahol a minap volt szerencsém vendégeskedni, kiálltam az erkélyre este, végignéztem azon a szűk, néptelen utcán és hát bizony nagyot dobbant a szívem... Mindig is erre a látványra vágytam. Hátam mögött a városfal, előttem az "átjáró"... Huhh de szép volt

XI.

Előzmény: Csokis2 (12)
Finn Creative Commons License 1999.10.28 0 0 13
Essen szó itt is az egykor 3 város egybesüléséből keletkezett Budapest legrégebbi településéről, Óbudáról,( Altofen). 1sőnek csak kérdés, van akit érdekel ?
Csokis2 Creative Commons License 1999.10.27 0 0 12
Marai szerint: "Budan lakni vilagnezet." (Idezi Zorad Erno: Taban, a haromszaz eves kartyavar c. konyveben.) A budaiak nagyon regota (tobb, mint 150 eve) a konzervativizmust kepviselik a mindig liberalisabb Pesttel szemben. Ez egyebkent nagyon jol kijon a negyevenkenti valasztasokon is. Ez nem erdem, szegyen, elony, vagy baj. Ez teny. En spec. budai is vagyok, meg eleg konzervativ is, ugyhogy nekem az a kenyelem, allandosag es "szolid, polgari hangulat", ami a mi kornyekunket jellemzi, teljesen jol megfelel. Szeretek olyan vendeglokbe jarni, amik mar 50-70 eve is megvoltak, visszajarni a megszokott oreg zoldseges nenihez, vagy lemenni a Feny utcai piacra, elballagni azokon az utcakon, ahol gyerekkoromban meg jokat szankoztunk, mert ket hetig egy arva hokotro nem jart arra, elolvasni az emlektablakat a haz falan, a haborubol ittmaradt ovohely feliratokat, meg a cirill betus falfirkakat. Azt pedig, hogy a pestiek ne lennenek lokalpatriotak, November azt hiszem helybol cafolna. Talan fogekonyabbak az ujra, nyitottabbak a valtozasokra, de attol meg lehetnek lokalpatriotak.
Előzmény: mokusleqvar (10)
kaviat Creative Commons License 1999.10.27 0 0 11
van különbség :)) de igazából nem tudom deffiniálni, buda kicsitt összeszedettebb, patriótább mint pest /de ez valószinüleg butaság/..

November Mesterem nagy jövőt jósolok a topicodnak, már be is pakoltam a kedvenceim közé !!

.kav]4t

Előzmény: mokusleqvar (10)
mokusleqvar Creative Commons License 1999.10.27 0 0 10
Van-e különbség Pest és Buda mai lakó között? Nem tudom, én mindig pestinek tartottam magam, amikor Budán laktam, akkor is. (Mert pánikszerűen visszaköltöztem Pestre) Nos, budaiak ti mit szóltok a dologhoz?
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.27 0 0 9
Kedves Csaba, van egy nagyon homályos képem az ominózus szegecsről, majd megküldöm e-mailben a paramétereit, de elő kell, hogy kotorjam. A hidaknak meg nézz utána!

Kedves Csokis, Te jössz a Tabánnal!

Kedves Mindenki, írjatok, írjatok!

scsabi Creative Commons License 1999.10.27 0 0 8
OK, OK
A titok maradjon titok.
Hidakról tovább holnap, mert még a gályán vagyok és otthon megnyúznak

Üdv:
Csabi :-)

Előzmény: Törölt nick (6)
scsabi Creative Commons License 1999.10.27 0 0 7
Remélem én nem vagyok itt persona non grata?
Persze hogy érdekel!
CS
PS: szegecsügyben szeretnék pontosabb helymeghatározást kérni!
Előzmény: Csokis2 (5)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.27 0 0 6
Kedves scsabi! Örülök, hogy tetszik!!!
F.J. szegecsének pontos helyét nem tudom, de meg tudnám keresni. A helyzet azonban az, hogy 1956 óta háromszor lopták el, mindig akkor, amikor valamilyen publicitást kapott, úgyhogy ha tudnám sem írnám ide... Vannak tippjeim, de ez maradjon titok... (sajnos egyébként nem nehéz utánanézni.)(De ne értsd félre, nem Tőled féltem, hanem úgy általában nem tartom jónak, ha ekörül hírverés támadna)

Üdv
XI.

Ehh, Te hídmániás... Írnál a II. vh. utáni két ideiglenes hídról? Manci és Böske, így hívták őket, az egyikbe benne volt a Margitsziget faállományának színe java is, gondolom a Manciban lehetett. A Böske hol állt pontosan? És a rómaiak hídja? Most mi igaz, volt vagy nem? Átívelt valóban a Dunán, vagy csak egy részén?

Előzmény: scsabi (4)
Csokis2 Creative Commons License 1999.10.27 0 0 5
Na, mar megint gyalogolhatok. :-)
Ferenc Jozsef szegecset valoszinuleg kevesen ismerhetik, allitolag mar a haboru alatt sem volt meg. (Vagy csak az ostrom utan loptak el?) Mindenesetre a helye, illetve inkabb a szegecset vedo egykori bura helye jol lathato a Szabadsag-hid pesti hidfojenek deli oldalan, egesz kozel a hidfohoz. A Szabadsag-hidnak egyebkent eleg erdekes szerkezete es tortenete van, ez utobbi foleg a 45-46-os "helyreallitasra" vonatkozik. Ha van erdeklodes, megirom, de lehet, hogy csak Novemberrel fogjuk egymast bombazni a sztorikkal. :-(
Előzmény: Törölt nick (3)
scsabi Creative Commons License 1999.10.27 0 0 4
Kedves November!

Óriási, itt az új kedvenc topicom! :-)

Hol van Ferenc József szegecse? (hídmániás is vagyok) Gondolom valamelyik parti nyílás (vszínűbb a budai) szerkezetében. Írd le lsz.!

Hajrá!

Csabi

Előzmény: Törölt nick (3)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.27 0 0 3
Igen, igazad van, mindjárt jönnek a Napóleon szobor N. sz.) paraméterei. Kicsit reméltem, hogy több hozzászólás gyűlik össze, ám így sem baj, majd vonzóvá tesszük a topicot. (Többektől hallottam már, hogy nincs is unalmasabb a helytörténetnél. Miért van ez?)
Sajnos a N. sz. nincs éppen túldokumentálva. Ezt is a város titkai közé sorolom, amit csak kevesen ismernek (mint Ferenc József szegecsét a Szabadság hídon), annyira ismeretlen a városlakók előtt, hogy van ilyen. Nem csoda egyébként, nincs éppen szem előtt a szobor, ami a Terézvárosban található, a Hajós utca 25 számú ház homlokzatát díszíti. Bizony nekem is el kellett mennem egy páreszor a ház előtt, mire kiszúrtam. Mellékszál csupán, de akik emlékeztek még az Ó utcai házomlásra könnyebben megtalálják, mivel a N. sz.-ot magán viselő ház a Zichy Jenő és Ó utcák közötti Napóleon udvar nevű épület, mely közös tűzfallal bír az összedőlt ház mementóként mindmáig éktelenkedő, hálóval letakart romjaival.
Különösebb története nincs. A ház építésze, Napóleon iránti rajongásának kifejezéseképp álmodta párkányra a császárt, s az épület csak ez után kapta a Napóleon Udvar nevet. Számomra különösen kedves a Napóleon Udvar felirat, mely a legautentikusabb szecessziós betűkkel van kirakva, ez az irányzat mindig is megkapó volt, szeretem. Fodor Gyula volt e nagy franciabarát, s álma 1906-ban valósult meg (dúl a szecesszió).

Kép a házról:
nagyban kicsiben

Előzmény: Csokis2 (2)
Csokis2 Creative Commons License 1999.10.27 0 0 2
Akkor lehet itt nekem egy Taban "altopikom"? :-) Van meg rajtam kivul olyan, aki esetleg Taban manias es netezik is? Mert a 80 felettiek kozt biztos talanek, de ok nem irnak ide. :-( Pedig milyen erdekes lenne egy Zorad Erno visszaemlekezest olvasni. Mint topikgazdanak, Novembernek kene meginditani a hozzaszolasok sorat, ugyhogy a Napoleon szobrot, ha lennel szives reszletesen.
Előzmény: Törölt nick (-)
djyangce Creative Commons License 1999.10.27 0 0 1
Most komolyan.
Bufapest tényleg gyönörű város. Nagyon sok nagy és még több kis látnivaló van benne. De a legtöbbről nagyon kevesen tudnak, sajnos.
Afelfedezés egyszerű, legalábbis nem kell mást tenni, mint elindulni mondjuk az ötödik kerület egyik végéből a másikba. Oda vissza párszor más és más útvonalon. Van sok szép érdekes dolog.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!